Atzinums

Projekta ID
23-TA-2389
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) norāda, ka Informatīvā ziņojumā veiktie precizējumi, proti, ka aprīkojums būtu jāveic pēc VNĪ pasūtījuma neatbilst faktiskajai situācijai, jo, jau Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojuma Nr. 265 “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” 2. punktā tika noteikts uzdevums - Kultūras ministrijai, sagatavojot un iesniedzot Finanšu ministrijā priekšlikumus likumprojektam par valsts budžetu kārtējam gadam, paredzēt finansējumu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris": (..) 2.3. aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai 2020. gadā, nepārsniedzot 1 500 000 euro.

Vēršam uzmanību, ka iebūvēto mēbeļu un aprīkojuma sarakstā, ko iegādājas VNĪ  nav bijušu būtisku izmaiņu kopš 2020. gada 11. maija līguma noslēgšanas par būvdarbiem ar Pilnsabiedrību “SBSC”. Šis aprīkojuma saraksts gan Kultūras ministrijai, gan valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris" ir bijis pieejams arī pirms līguma noslēgšanas datuma, piedaloties minētā līguma iepirkuma komisijā kā ekspertiem.

Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris" kopš 2022. gada ir veikusi nepastarpinātu komunikāciju ar projekta autoriem par pārvietojamā aprīkojuma, t.sk. interjera elementu un mēbeļu specifikācijām, par ko liecina jau daļēji iegādātais aprīkojums, kas izstrādāts atbilstoši šajā komunikācijā veiktajām izmaiņām.

VNĪ, tostarp, vērš uzmanību, ka saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. pantā noteikto, publiskas personas kapitālsabiedrība savā rīcībā ar finanšu līdzekļiem un mantu ievēro Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktos publiskas personas komercdarbības pamatus, kā arī attiecībā šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un ierobežojumus. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma pirmajā un piektajā daļā noteikto publiskas personas kapitālsabiedrība darbojas, pamatojoties uz statūtiem, un kapitālsabiedrības statūtus apstiprina dalībnieku (akcionāru) sapulce. Savukārt atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 4. augusta noteikumiem Nr. 454 “Noteikumi par publiskas personas sabiedrības ar ierobežotu atbildību tipveida statūtiem”, publiskas personas kapitālsabiedrības statūtu 2. punktā ir norādāmi kapitālsabiedrības komercdarbības veidi.
No VNĪ statūtos uzskaitītajiem komercdarbības veidiem VNĪ neizriet tiesības veikt kustamas mantas (konkrētajā gadījumā – aprīkojuma) iegādi citas publiskas personas vajadzībām. Līdz ar to pārvietojamā aprīkojuma un mēbeļu iegāde no VNĪ nemaz nevarētu tikt prasīta.

Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam dzēst no Informatīvā ziņojuma zemāk minēto informāciju un  aizstāt ar VNĪ piedāvāto redakciju:

"Tehniskā aprīkojuma iegādi sākotnēji tika paredzēts veikt pēc valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” pasūtījuma un pēc Jaunā Rīgas teātra ēku pārbūves un restaurācijas pabeigšanas nodot kapitālsabiedrībai kā ēku kompleksa faktiskajam lietotājam līdz ar teātra ēku nodošanu ekspluatācijā.
Ņemot vērā, ka ēku kompleksam nepieciešamā aprīkojuma sarakstu veido arhitektu birojs sadarbībā ar būvdarbu pasūtītāju valsts akciju sabiedrību „Valsts nekustamie īpašumi” un kapitālsabiedrību, bija plānots, ka valsts akciju sabiedrība „Valsts nekustamie īpašumi” nodrošinās būvdarbu iepirkumā neiekļautā aprīkojuma iegādi un jau aprīkotu ēku kompleksu nodos kapitālsabiedrībai.
Tomēr 2022.gadā kapitālsabiedrības un valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” sadarbība būvdarbu apjomos neiekļautā aprīkojuma iepirkumu veikšanā neturpinājās, un kapitālsabiedrība uzsāka iepirkumu procedūru sagatavošanu daļējā apmērā teātra tehniskā aprīkojuma iegādei piešķirtā valsts budžeta finansējuma ietvaros. Ņemot vērā projekta īstenošanas ilgo laiku, divos būvdarbu iepirkumos iekļauto un izslēgto teātra ēkas aprīkojuma apjomu, kā arī tehniskās izmaiņas projektā, kas skar gan telpu izmantojuma maiņu, gan telpu tehniskās konfigurācijas izmaiņas būvniecības procesā, gan arī projekta autoru izmaiņas telpu aprīkojuma risinājumos, precīza pieturēšanās pie 2014.gadā sagatavotā provizoriskā tehniskā aprīkojuma saraksta nav iespējama. Papildus jānorāda, ka 2014.gadā sagatavotajā sarakstā ietvertais aprīkojums ir gan fiziski, gan morāli novecojis un neatbilst mūsdienu prasībām, lai nodrošinātu pilnvērtīgu teātra funkciju veikšanu un darbību teātra ēku kompleksā. Kapitālsabiedrība kā telpu faktiskais lietotājs Jaunā Rīgas teātra ēku tehniskā aprīkojuma iegādi veic, primāri izvērtējot finanšu līdzekļu izlietošanas lietderību un ieguldījumu atdevi, ņemot vērā teātra ēkas pārbūves projekta autoru norādes un teātra vajadzības. Projekta īstenošanas laika nobīžu dēļ 2014.gadā sagatavotais provizoriskais tehniskā aprīkojuma saraksts ir jāprecizē, izvērtējot tehnoloģiju mūsdienīgāku risinājumu piedāvājumu tirgū, kā arī ņemot vērā kapitālsabiedrības jau iepirkto tehnisko aprīkojumu, kas iegādāts, ilglaicīgi īstenojot teātra darbību pagaidu telpās, un ir piemērots izmantošanai Jaunā Rīgas teātra ēkās Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pilnvērtīgai teātra funkcijas nodrošināšanai."

 
Piedāvātā redakcija
Aprīkojuma iegādi jau sākotnēji bija paredzēts veikt īsi pirms būvdarbu pabeigšanas, lai samazinātu iespēju, ka tiek pasūtīts faktiski izbūvētajām dimensijām vai pielietotajiem krāsu toņiem neatbilstošs un citādi nesaderīgs aprīkojums. Attiecīgi, šo parametru galēja pārbaude ir bijusi iespējama tikai 2023. gada laikā. Izmaiņas aprīkojuma sarakstā ir galvenokārt skaidrojamas ar būvdarbu laikā veiktiem autoruzraudzības precizējumiem, kuros tika precizēti telpās pielietoto materiālu krāsu toņi, t.sk. pēc faktiski piegādāto iebūvējamo mēbeļu apskates uz vietas būvobjektā, kurām tiek piemeklētas atbilstošas pārvietojamās mēbeles. Tehniskais aprīkojums pēc skaita un vajadzības ir ticis pielāgots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Jaunais Rīgas teātris” aktuālajam personālsastāvam un pašreizējām vajadzībām, kura mainīgumu nosaka nepieciešama konkurences apstākļi. Ņemot vērā, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Jaunais Rīgas teātris” ēku kompleksa Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomu uzsāk tikai 2024. gadā, daļa no aprīkojuma tiek iegādāta vēl 2024. gada sākumā, lai pēc iespējas izvairītos no priekšlaicīgas tehniskā aprīkojuma iegādes un riska, ka tiek iegādāts jau novecojis elektrotehniskais aprīkojums.
 
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma pēdējā teikumā ir norādīts: "Par atlikušo finansējumu 562 426 euro kapitālsabiedrība veiks iepirkumu līdz 2024.gada 1.martam, kad Jaunā Rīgas teātra ēkas Lāčplēša ielā 25, Rīgā, plānots nodot kapitālsabiedrības rīcībā".

Lai nodrošinātu skaidrību, aicinām precizēt vārdu "rīcībā", ņemot vērā, ka ēkas Lāčplēša ielā 25, Rīgā, tēātrim tiks nodotas ilgtermiņa nomā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām Informatīvā ziņojuma 9.rindkopu izteikt šādā redakcijā:
"Finansējuma avots aprīkojuma iegādei ir noteikts MK rīkojuma Nr.231 3.3.apakšpunktā, t.i., Kultūras ministrijas budžetā tika paredzēts finansējums kapitālsabiedrībai aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai 2022.gadā. Papildus jānorāda, ka 2022.gada sākumā MK rīkojuma Nr.231 4.1.apakšpunktā paredzētais termiņš Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanai iepriekš bija norādīts līdz 2022.gada 31.augustam, nosakot, ka plānotais nomas līguma sākuma termiņš ir 2022.gada 1.septembris, taču rīkojuma Nr.231 spēkā esošajā redakcijā termiņi ir pagarināti."

Aicinām dzēst no Informatīvā ziņojuma 10.rindkopu:
"Kopš 2022.gada sākuma pēc valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” ierosinājuma ir divas reizes pagarināti Jaunā Rīgas teātra ēku būvdarbu pabeigšanas termiņi, kā rezultātā kapitālsabiedrībai nācās pagarināt iepirkumu veikšanas termiņus, jo joprojām ēkas arhitekti veic dažādas izmaiņas būvprojektā, kas ietekmē iepirkumu veikšanas procesu."
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atzīmējam, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 46.panta pirmā daļa paredz, ka budžeta finansētu institūciju, budžeta nefinansētu iestāžu un pašvaldību, kā arī kapitālsabiedrību, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldību kapitāla daļa, vadītāji ir atbildīgi par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem. Ņemot vērā, ka finansējums 1 500 000 euro apmērā bija piešķirts Jaunā Rīgas teātra atjaunotās ēkas aprīkojuma iegādei, uzskatām, ka mašīnas iegāde 45 441 euro apmērā neatbilst piešķirtā finansējuma izlietojuma mērķim.
 
Piedāvātā redakcija
-