Atzinums

Projekta ID
23-TA-407
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
23.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saskaņā ar Uzraudzības komitejas un apakškomiteju sēžu indikatīvo laika grafiku 2023.gadam, lai izskatītu materiālus 2023.g. I ceturksnī plānotajā apakškomitejas sēdē 30.03.2023., materiāli iesniedzami līdz 23.02.2023. Ņemot vērā minēto un izvērtējot Izglītības un zinātnes ministrijas iespējas nodrošināt materiālu iesniegšanu noteiktajā termiņā, lūdzam precizēt ieviešanas uzsākšanas laika grafiku:
1) 4.2.2.3.pasākumam “Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai”, 4.2.2.4.pasākumam “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstība un nodrošināšana”, 4.2.3.4.pasākumam “Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā”, paredzot, ka plānotais izskatīšanas datums Apakškomitejā (gads un ceturksnis)/ izskatīšanas datums: 2023.g. II ceturksnis; plānotais izskatīšanas datums Uzraudzības komitejā (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas datums: 2023.g. II ceturksnis; saskaņošanas uzsākšana TAP (gads un ceturksnis)/ faktiskais uzsākšanas datums: 2023.g. II ceturksnis; iesniegšana apstiprināšanai MK (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas MK datums: 2023.g. III ceturksnis; plānotais atlases uzsākšanas laiks (gads un ceturksnis): 2023.g. III ceturksnis.
2) 4.2.3.1.pasākumam “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” un 4.2.3.2.pasākumam “Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām”, paredzot, ka plānotais izskatīšanas datums Apakškomitejā (gads un ceturksnis)/ izskatīšanas datums: 2023.g. II ceturksnis; plānotais izskatīšanas datums Uzraudzības komitejā (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas datums: 2023.g. III ceturksnis; saskaņošanas uzsākšana TAP (gads un ceturksnis)/ faktiskais uzsākšanas datums: 2023.g. II ceturksnis; iesniegšana apstiprināšanai MK (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas MK datums: 2023.g. III ceturksnis; plānotais atlases uzsākšanas laiks (gads un ceturksnis): 2023.g. IV ceturksnis.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 6.pielikumu "Riskantākie 2022.g. Atveseļošanas fonda plāna atskaites punkti/mērķi, kurus iestādes plāno sasniegt pēc 2023. gada 1. ceturkšņa" ietverto iestādes sniegto skaidrojumu par 78.rādītāja izpildes kavējumu izteikt šādi: "Saskaņā ar 2022. gada 18. oktobra protokollēmuma Nr. 53 70. § 11. punktu, izpildi nodrošināt līdz 30.06.2023. Ņemot vērā iepirkuma par datortehnikas elektroniskā iepirkuma kataloga izveides procedūras rezultātu apstrīdēšanu, ir būtiski kavēta datortehnikas pasūtījuma veikšana un iepirkuma līguma slēgšana sākotnēji plānotajā termiņā."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 2.pielikumā papildus iekļaut projektu Nr. 8.1.1.0/17/I/010 "Latvijas Universitātes STEM studiju virzienu infrastruktūras modernizācija un resursu koncentrācija" (projekta īstenošanas termiņš 31.12.2022.). Projekta īstenošanas termiņa pagarinājums līdz 30.11.2023. nepieciešams, lai veiksmīgi sasniegtu projekta mērķi un darbības 1.3. - LU Medicīnas fakultātes Praktiskās apmācības klīniskās bāzes izveidei, veicot valsts SIA “Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīca” 10.korpusa ēkas rekonstrukciju rezultātu. Līguma termiņa pagarinājums nepieciešams 2021.gada 28.jūnija būvdarbu Līguma Nr. 7-40/62 izpildes nodrošināšanai projekta īstenošanas termiņā, kas saistīts ar konstatētajiem papildus nepieciešamajiem darbiem (izmaiņu veikšanai būvprojektā, gan būvprojekta būvekspertīzei, gan būvdarbu izpildei).
Ņemot vērā, ka no iesniegtajiem dokumentiem nav gūta pārliecība, ka līguma termiņa pagarinājumam var piemērot kādu no 16.12.2016. MK noteikumu Nr. 784 51.4 1. līdz  51.4 6. minētajiem izņēmuma gadījumiem, tomēr tā kā būvdarbu līguma izpilde nodrošinās projekta mērķa sasniegšanu plānotajā apjomā,  IZM kā atbildīgā iestāde sniedz ar CFLA saskaņotu priekšlikumu atbalstīt projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/010 īstenošanas termiņa pagarinājuma iekļaušanu pusgada ziņojumā saskaņā ar  16.12.2016. MK noteikumu Nr. 784 51.4 7. apakšpunktu.
Informācija par šādu nepieciešamību elektroniski arī tika nosūtīta Finanšu ministrijai š.g. 16.februārī.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 5. sadaļā "Valsts budžeta izdevumi ES fondu un Atveseļošanas fonda ietvaros" (35. lpp.) precīzi norādīt, pēc kurām prognozēm atbildīgajām iestādēm būtu jāsastāda ikmēneša budžeta plūsmu plāni - pēc reālajām, atbildīgo iestāžu sastādītajām atbilstoši plānotajiem ieviešanas grafikiem vai pēc Finanšu ministrijas proporcionāli noteiktajiem (MK protokollēmumā fiksētajām). 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 5. sadaļā "Valsts budžeta izdevumi ES fondu un Atveseļošanas fonda ietvaros" (33. lpp.) skaidrot Finanšu ministrijas pieeju noteikt atbildīgajām iestādēm nodrošināt budžeta izdevumus 2023. gadā vismaz propocionāli ES fondu piešķīruma apjomam investīcijām iestādēs pārziņā, ja budžeta izdevumi ir tiešā veidā atkarīgi ne tikai no projektu iesniegumu atlases uzsākšanas laika, no projekta īstenošanas laika (garuma), bet arī kopumā - no projektu specifikas.  
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam pret šāda valsts budžeta izdevuma apjoma - 32 392 256 EUR, noteikšanu Izglītības un zinātnes ministrijai 2023. gadā, ņemot vērā, ka savās prognozēs, ko 2023. gada sākumā esam snieguši Finanšu ministrijai, prognozētais valsts budžeta izdevumu apjoms nepārsniedz 4 965 068 EUR. Lai arī saprotama nepieciešamība investīciju intensficēšanai, tomēr nav saportams ar kādu mērķi tiek noteikts uzdevums, kur jau gada sākumā ir skaidri zināms, ka tā izpilde nav iespējama (atbilstoši šī brīža prognozei izpilde ir plānota ne vairāk kā 15% apmērā no MK protokollēmumā noteiktā). Ievērojot, ka Izglītības un zinātnes ministrijas sniegtā valsts budžeta izdevumu prognoze šobrīd ir pietiekama, lai izpildītu n+3 ministrijai noteikto mērķi (pieņemot, ka deklarēti tiek 50% no prognozētajiem valsts budžeta izdevumiem) gan 2025. gadam, gan arī 2026. gadam, kā arī ievērojot, ka n+3 izpilde veidojas vairāku gadu griezumā, nav saprotama šī matemātiski proporcionālā pieeja, kur tai skaitā netiek ņemts vērā ne projektu īstenošanas temps (projektu uzsākot tas vienmēr ir mazāks), ne projektu īstenošanas garums.  
Vienlaikus lūdzu precizēt MK protokollēmuma 2.2.punktu, paredzot kā atbildīgo arī Centrālo finanšu un līgumu aģentūru saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12.pantā noteiktajām funkcijām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3.sadaļā “ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periods” lūdzam precizēt informāciju par ātrāk uzsākamajām investīcijām (23.lpp.) ņemot vērā, ka saskaņā ar 2021. gada 17. maijā Ministru kabinetā apstiprinātajam (prot. Nr. 27 33. §) informatīvajam ziņojumam “Par Eiropas Savienības fondu darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” 4.2.2.5 pasākuma “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai” projekta īstenošanu”, Izglītības un zinātnes ministrija ir nodrošinājusi plānotā projekta apstiprināšanu un īstenošanas uzsākšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 5. sadaļā "Valsts budžeta izdevumi ES fondu un Atveseļošanas fonda ietvaros" (30. lpp.) norādīt pamatojoties uz konkrēti kādu informāciju ir sastādīts 2023. gada valsts budžeta izdevumu investīcijām prognoze 1,3 mljrd. euro apmērā. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 2.2. sadaļas "Gatavošanās perioda noslēgumam" (16. lpp.) norādīt konkrētu informāciju par tiem KF un ERAF prioritārajiem virzieniem, kuros šobrīd atļauta finansējuma atkārota izmantošana un joprojām prognozēts deklarējamo izdevumu iztrūkums. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 2.2. sadaļas "Gatavošanās perioda noslēgumam" 1. atkāpē norādīt konkrētu termiņu pie teksta "projektu ieviešanas termiņi ir pagarināti līdz kritiskajam beigu termiņam".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 2.1. sadaļā "Investīciju progress, prognožu izpilde" (9. lpp.) norādīto informāciju par 2022. gada izdevumu apjoma salīdzinājumu ar 2021. gada izdevumiem, ņemot vērā, ka izdevumu (maksājumu) apjoms ir atkarīgs no projektos plānotajām darbībām atbilstoši to īstenošanas grafikam, taču šobrīd ir salīdzināti divu dažādu projekta īstenošanas gadu maksājumu apjomi un izmaiņas skaidrotas ar apstākļiem, kas parasti rada nobīdes projekta ieviešanā. Ar šādu skaidrojumu varētu būt salīdzināma  2022. gada maksājumu apjoma izpilde pret 2022. gada maksājumu apjoma plānu (līdzīgi kā tālāk tekstā par 2023. gadu) nevis divi atsevišķi projektu īstenošanas gadi).
Piedāvātā redakcija
-