Atzinums

Projekta ID
22-TA-2048
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka izdevumus, kas tiek iekļauti pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāzes aprēķinā nosaka Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 10.punkts. Tādējādi likumprojektā paredzēto normu īstenošana neatbilst minētajos MK noteikumos noteiktajiem gadījumiem. Vienlaikus MK 2021.gada 17.septembra rīkojuma Nr.657 “Par Plānu minimālo ienākumu atbalsta sistēmas pilnveidošanai 2022.- 2024.gadam” 4.punkts nosaka, ka jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna 1. un 2.pasākuma īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Līdz ar to likumprojektā paredzēto normu īstenošanai nepieciešamais papildu valsts budžeta finansējums jāskata Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Atbilstoši iepriekš minētajam likumprojekta tālāka virzība šobrīd nav atbalstāma. Likumprojekts virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā, iekļaujot to likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.5.sadaļas apakšsadaļā “Skaidrojums” un 1.6.sadaļā norādīto Ministru kabineta rīkojuma Nr.657 pieņemšanas datumu, t.i. vārdus un skaitli “14.septembri” aizstājot ar “17.septembri”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” norādītajam minimālais atlīdzības par apgādnieka zaudējumu, atlīdzības par darbspēju zaudējumu un papildu izdevumu kompensācijas apdrošināšanas gadījumiem apmērs tiek piesaistīts procentuālai vērtībai no ienākumu mediānas, kas noteikta likumā “Par sociālo drošību”, likumprojekts saistīts ar LM sagatavoto un saskaņošanā virzīto likumprojektu “Grozījums likumā “Par sociālo drošību”. Vēršam uzmanību, ka par likumprojektā “Grozījums likumā “Par sociālo drošību”” paredzēto minimālo ienākumu sliekšņu ik gadu pārskatīšanu ir izteikts Finanšu ministrijas iebildums, līdz ar to nepieciešamības gadījumā precizējama anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļu “Risinājuma apraksts”, papildinot ar 2024. un 2025.gadam prognozēto ienākumu mediānas apmēru un sniedzot pamatojumu, uz kā balstās prognozētais apmērs, kā arī papildinot ar informāciju par minimālajiem atlīdzības par apgādnieka zaudējumu, atlīdzības par darbspēju zaudējumu un papildu izdevumu kompensācijas apdrošināšanas gadījumiem apmēriem 2024. un 2025.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” norādītajam minimālais atlīdzības par apgādnieka zaudējumu, atlīdzības par darbspēju zaudējumu un papildu izdevumu kompensācijas apdrošināšanas gadījumiem apmērs tiek piesaistīts procentuālai vērtībai no ienākumu mediānas, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšpunktu “Cita informācija”, norādot finansējuma pārrēķina un plānošanas mehānismu, kā Labklājības ministrija nodrošinās minētās normas izpildi 2024.gadā un turpmāk ik gadu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam papildināt ar skaidrojumu anotācijas 2.pielikumā sniegto papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinu apdrošināšanas atlīdzību, kas piešķirtas sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību, paaugstināšanas nodrošināšanai, ņemot vērā, ka nav saprotams tik liels plānotais minimālās atlīdzības par apgādnieka zaudējumu un atlīdzības par darbspēju zaudējumu saņēmēju skaita pieaugums 2024.gadā attiecībā pret 2023.gadu (piemēram, 2023.gadā vidēji mēnesī plānoti 209 minimālās atlīdzības par darbspēju zaudējumu saņēmēji, savukārt 2024.gadā vidēji mēnesī plānoti jau 2 071 atlīdzības saņēmēji).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” pēdējā rindkopā (5.lpp.) norādīto, vārdu “Atsauksme” aizstājot ar “Atsauce”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļu ar saistītās Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2021.-2026.gadam 3.komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” reformas numuru un nosaukumu – 3.1.2.r. Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā pareizrakstību vārdiem "gda" un "norurības".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.4.sadaļas aprakstā teikuma daļu "Līdz šim brīdim, t.i., 2022.gada maijam …. " , jo šobrīd ir 2022.gada jūlija beigas. Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai minētais neskar un nebūtu aktualizējams arī izvērtējuma par 2020.gadu aktuālais statuss/ plānotais pabeigšanas laiks, un cita informācija citviet anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.4.sadaļu, papildinot to ar zemsvītras atsauci, kas satur informāciju ar publiski pieejamu saiti/-ēm internetā uz darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2.pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" projekta Nr. 9.2.1.2/15/I/001 "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" (turpmāk - projekts Nr.9.2.1.2/15/I/001) ietvaros izstrādātajiem ikgadējajiem nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējumiem (turpmāk – izvērtējums/-i). Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrāku projektā veikto izvērtējumu izklāstu, t.i. projektā Nr. 9.2.1.2/15/I/001 plānots īstenot 7 (septiņus) izvērtējumus, katrā no tiem iekļaujot kādu tēmu padziļinātai izpētei par tās ietekmi uz nabadzības un sociālās atstumtības riskam visbiežāk pakļautajām iedzīvotāju grupām. Līdz šim īstenoti izvērtējumi, kur pirmajā izvērtējumā tika padziļināti pētītas parādsaistības, apvienotajā otrajā un trešajā izvērtējumā – nevienlīdzība veselības aprūpes un mājokļa pieejamības jomā, ceturtajā izvērtējumā – sabiedriskā transporta pieejamība; piektajā padziļināti pētot garantētā minimālā ienākuma pabalsta saņēmēju iztikšanas stratēģijas, utt..

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.4. sadaļas aprakstu, norādot, ka darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2.pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" projekta Nr.9.2.1.2/15/I/001 "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" ieviešanas sākuma datums bija 2015.gada 16.jūlijs, bet plānotais projekta ieviešanas beigu datums ir 2022.gada 31.decembris, tādējādi novēršot  informācijas interpretācijas iespējas vārdos un skaitļos “līdz 2022. gadam”.  

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļu, skaidrojot, kādēļ atlīdzības par darbspēju zaudējumu un atlīdzības par apgādnieka zaudējumu maksimāli izmaksājamais apmērs mēnesī un papildu izdevumu kompensācijas apdrošināšanas gadījumiem aprēķinā tiek veikta reizināšana ar skaitli 25, vienlaikus papildinot šo skaitli ar mērvienību ( %, gab., mēneši, cits).
Piedāvātā redakcija
-