Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
23-TA-2031
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījums Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā
Iebildums
Ekonomikas ministrija uztur spēkā 27.10 sniegto iebildumu. 
Pamatojums 
Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma (turpmāk - Likums) 19. panta otrās daļas 4.un 7.punktā minētās darbības neattiecas ekskluzīvi tikai uz atkrastes vēja parku ierīkošanu. Šī regulējuma tvērumā līdztekus ietilpst ogļūdeņražu, dabasgāzes, kā arī potenciāli – ūdeņraža jautājumi. Ekonomikas ministrijas izteiktie iebildumi un  izstrādātie priekšlikumi Likuma grozījumiem ir izstrādāti tādējādi, lai tie attiektos ne tikai uz ELWIND atkrastes vēja parku, bet kopumā ieviestu tādu regulējumu, kas ir nepieciešams un pietiekams, lai valsts varētu rīkoties visos pašlaik komerciāli jau aktīvajos, kā arī nākotnē sagaidāmos jautājumos (ūdeņradis, ogļūdeņraži, dabasgāze u.c.). 
Valsts risku pārvaldība tik ārkārtīgi mainīgos un grūti prognozējamos ģeopolitiskos apstākļos, kur Latvijas enerģētikas bilanci, stabilitāti un drošību spēj ietekmēt ārkārtēji ārēji satricinājumi, nav iespējams izslēgt nepieciešamību valstij jau pavisam pārskatāmā nākotnē iesaistīties arī citu enerģētikas drošībai nepieciešamu projektu īstenošanā. Savlaicīga vispārēja regulējuma izstrāde tādējādi ir vērtējama kā kritiski nepieciešama un tālredzīga.
Ekonomikas ministrija nepiekrīt Klimata un enerģētikas ministrijas paustajai norādei, ka to izpētes un sagatavošanas darbu izpildei, ko Latvijas investīciju un attīstības aģentūrai (LIAA) nepieciešams veikt ELWIND projekta attīstīšanai līdz izsolei un izsoles īstenošanai, ir iespējams izdot Ministru kabineta rīkojumu.
Likuma 19.panta otrās daļas 4.punkts noteic, ka arī izpētes darbiem ir nepieciešama licence vai atļauja, ko Ministru kabinets ir izdevis Likumā noteiktajā kārtībā. Jo īpaši vēršam uzmanību uz Likuma 19.panta septīto daļu, kurā noteikts aizliegums bez licences vai atļaujas veikt jebkādas darbības jūrā. Proti, ja Likums satur konkrēta tvēruma un satura deleģējumu Ministru kabinetam licences vai atļaujas piešķišanai, kā arī Likums nosaka nepieciešamību pēc licences vai atļaujas konkrētu darbību veikšanai, tad Ministru kabinetam nav tiesību ar rīkojumu vai protokollēmumu apiet Likumā noteikto kārtību licences izdošanai vai atteikties no licences nepieciešamības konkrēta projekta īstenošanai. Turklāt nacionālo interešu objekta statuss, atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, nerisina un neattiecas uz jautājumiem, kas ir saistīti ar izpētes darbiem pirms būvniecības. Nacionālo interešu objekta statuss vispār netiek regulēts ar Likumu. Tas nevar tikt pielietots ar mērķi izvairīties no Likuma piemērošanas ELWIND projektam laikā, kamēr ar tā sagatavošanu izsolei ir uzdots nodarboties LIAA.
LIAA ir uzdots sagatavot ELWIND projektu līdz izsolei un rīkot izsoli. Lai šo uzdevumu izpildītu, LIAA būtu jāsaņem Ministru kabineta izdota licence vai atļauja. Tomēr, ievērojot Likuma regulējumu, Ministru kabineta licenci var izsniegt tikai Likumā noteiktajā kārtībā, tas ir, nosakot licences laukumu un rīkojot konkursu tiesību iegūšanai lietot licences laukumu. LIAA izpilda tai deleģētu pienākumu sagatavot un īstenot izsoli ELWIND projektā, taču LIAA nav tirgus dalībnieks un pati savām patstāvīgām vajadzībām licences laukumu jūrā nekad neizmantos. Līdz ar to Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi priekšlikumu, kurā publiskai iestādei, kurai ir uzdota konkrēta projekta sagatavošana, tiek piešķirta pagaidu atļauja vai licence izpētes un citu sagatavošanās darbu izpildei jūrā.
 
Piedāvātā redakcija
-