Atzinums

Projekta ID
25-TA-31
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka Noteikumu (grozījumu) projektā tiek paredzēts, ka turpmākajām atlases kārtām tiek novirzīts viss finansējums, kas paliek pāri no pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtas (brīvais finansējums 43 338 185 euro), un AS "Attīstības finanšu institūcija Altum", atbilstoši Eiropas Savienības nacionālo un reģionālo kontu metodoloģijai ir klasificēta vispārējās valdības sektorā un ar savu darbību ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu, lūdzam papildināt noteikumu projekta Anotācijas 3. sadaļu ar informāciju par potenciālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci pa gadiem atbilstoši Eiropas kontu sistēmas metodoloģijai, jo no sniegtās informācijas tā nav skaidri noprotama.
Informējam, ka aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, ir ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci brīdī, kad tiek izsniegts aizdevums un novērtēti sagaidāmie zaudējumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iepriekšējā grozījumu projekta redakcijā bija paredzēts, ka attiecīgā nosacījuma pārbaude ir Zemkopības ministrijas atbildībā, par kuru tiek sagatavots atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību tostarp  27.15 punktam, ja investīciju projekts saistīts ar primāro lauksaimniecisko ražošanu. Minētais atzinums bija iesniedzamo dokumentu sarakstā, jau piesakoties atbalstam un iesniedzot pieteikumu LIAA.
No aktuālās grozījumu versijas un to pavadošās anotācijas noprotams, ka nosacījuma pārbaude plānota Altum atbildībā. Vienlaikus nav saprotams 1) kurai daļai no nosacījumiem jābūt izpildītai uz projekta iesniegšanas brīdi un kura no sadaļām ir pārbaudāma tikai pēc projekta pabeigšanas. Lai veicinātu, ka uz finansējumu piesakās gatavāki projekti, kas var ātrāk nodrošināt ierobežotā publiskā finansējuma investēšanu ekonomikā, aicinām to nosacījumu daļu, kas saistīta ar projekta tiesībām pretendēt uz Altum finansējumu programmas ietvaros saglabāt kā priekšnoteikumu, lai iesniegtu pieteikumu un tiktu ierindotam atlases ietvaros; 2) lūdzam papildināt ar informāciju attiecībā uz situāciju, ja daļa no nosacījuma ir pārbaudāma pēc projekta īstenošanas, kādas ir sekas gadījumā, ja nav nodrošināta atbilstība, ņemot vērā, ka projekts uz nosacījuma kontroles brīdi jau būs saņēmis visu Altum aizdevumu; 3) vai un kāds pēc būtības plānots nosacījuma pārbaudes apjoms, ko jāveic atbalsta sniedzējam un saskaņā ar kādām metodēm Altum ir iespējams pārliecināties, vai nosacījumi ir izpildīti, neiesaistot papildu, piemēram, par nozari un attiecīgo jomu atbildīgās institūcijas, t.sk., anotācijā pieminēto Valsts vides dienestu; 4) lūdzam paskaidrot, vai no anotācijā minētā Valsts vides dienesta saskaņojuma varēs izdarīt pilnvērtīgu secinājumu par katru no 27.15 punkta apakšpunktiem, jo anotācijā viss nosacījums definēts vispārīgi ‘nenodarīt būtisku kaitējumu’ savukārt noteikumos norma ir detalizēta.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir iekļauta informācija, ka “Papildu, ņemot vērā, ka programmu plānots daļēji līdzfinansēt ar aizņemtajiem resursiem, proti, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū (tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām), jāievēro prasības, ko nosaka ar starptautiskajiem aizdevējiem noslēgtie finansēšanas līgumi.” Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja ir plānots atbalsta programmas budžeta palielinājums, kas radītu sākotnējā atbalsta programmas budžeta palielinājumu par vairāk nekā 20 %, par to būtu nepieciešams sagatavot SANI2 sistēmā un iesniegt Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju par grozījumiem atbalsta programmā. Gadījumā, ja plānotais budžeta palielinājums attiecas uz atbalsta programmas daļu, kas ir ieviesta ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un pārsniedz sākotnējās atbalsta programmas budžeta palielinājumu par vairāk nekā 20 %,  lūdzam papildināt anotācijas V sadaļu ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc grozījumu spēkā stāšanās, nosūtīs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI2 sistēmu, par plānotajām izmaiņām (šobrīd SA.115116 lietas ietvaros paziņotā ikgadējā atbalsta summa ir 80 427 500 euro).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Attiecībā uz noteikumu 19.2., 28.24. un 29.22 apakšpunktā minētajiem projektiem drošības un aizsardzības jomā, skaidrojam, ka pasākumiem, kas saistīti tikai ar drošības un aizsardzības mērķi, komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Savukārt gadījumā, ja publisko finansējumu paredzēts piešķirt divejāda pielietojuma preču un tehnoloģiju jomā, tas būtu vērtējams kā saimniecisks projekts, kam, piešķirot publisko finansējumu, būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu. Līdz ar to lūdzam precizēt iepriekšminētos noteikumu projekta apakšpunktus, skaidri definējot, kādus projektus drošības un aizsardzības jomā ir plānots atbalstīt šo noteikumu projekta ietvaros, proti, vai nu tādus, kas ir saistīti tikai ar darbībām militārajā jomā vai arī divejāda pielietojuma preču un tehnoloģiju jomā, kā arī atbilstoši precizēt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumus. 
Piedāvātā redakcija
-