Atzinums

Projekta ID
23-TA-2700
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saistībā ar izziņas 1. punktā ietverto iebildumu lūdzam izvērtēt un likumprojektā skaidrot, kādos gadījumos var aizturēt kravu papildus pārbaudei, nosūtīt kravu atpakaļ, vai atteikt kravas pārvadāšanu, norādot konkrētus kritērijus (pārņemot Padomes 2008. gada 8. decembra kopējās nostājas Nr. 2008/944/KĀDP, ar ko izveido kopīgus noteikumus, kas reglamentē militāru tehnoloģiju un ekipējuma eksporta kontroli, prasības) vai skaidrot likumprojekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams. Norādām, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 11. pantam privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 6. pantā līdztekus norādei uz pārreģistrāciju izslēgt vārdus un pieturzīmi "(komersantu kontroli)", atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām izvairoties no sinonīmu lietošanas. Norādām, ka ar pārreģistrāciju vispārēji ir saprotams tas, ka atļauja (licence) tiek reģistrēta no jauna, savukārt no likumprojektā ietvertās norādes, ka Aizsardzības ministrija ir tiesīga veikt speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju (komersantu kontroli) pēc nepieciešamības, pēc būtības izriet tas, ka Aizsardzības ministrija pēc savas iniciatīvas var veikt kontroles pasākumus, kuru rezultātā atļauju (licenci) var anulēt (kas pēc būtības jau izriet no Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5. panta sestās daļas), nevis, ka ministrija atļauju (licenci) reģistrē no jauna. Ierosinām no likumprojekta minēto norādi izslēgt, tā vietā nepieciešamības gadījumā paredzot Aizsardzības ministrijas kompetenci veikt komersantu, kuriem izsniegta speciālā atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm, uzraudzību v.tml.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta 15. panta pretēji likumprojekta anotācijas 5. sadaļā minētajam neizriet, kā minētajā likumprojekta pantā ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija Regulas 2021/821, ar ko izveido Savienības režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, starpniecības, tehniskās palīdzības, tranzīta un pārvadājumu kontrolei, (turpmāk - regula Nr. 2021/821) 8. panta 1. punktā ietvertās prasības. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā minētajā pantā atsaukties uz norādīto regulas vienību (nepieciešamības gadījumā arī 8. panta 2. punktu), kas paredz stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekta pienākumus, šos pienākumus likumprojektā nepārrakstot, vai alternatīvi lūdzam precizēt likumprojekta anotācijas 5. sadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam iespēju robežās nepārrakstīt regulā ietverto termina skaidrojumu un izslēgt vārdus "un iekļautajam nosacījumam, ka vien papildpakalpojumi nav ietverti šajā definīcijā (transports, finanšu pakalpojumi, apdrošināšana, pārapdrošināšana vai vispārējas reklāmas un noieta veicināšanas pasākumi)", jo ja minētie pakalpojumi atbilstoši regulai nav ietverti termina skaidrojumā (definīcijā), likumprojektā ir pietiekami atsaukties uz konkrēto termina skaidrojumu, nepārrakstot tā saturu.
Piedāvātā redakcija
"9) stratēģiskas nozīmes preču starpniecības pakalpojums – starpniecības pakalpojums atbilstoši regulas 2021/821 2. panta 7. punktā noteiktajam"
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt likumprojekta 5. pantu ("4.pants. Izņēmumi stratēģiskas nozīmes preču licences izsniegšanai un speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm nepieciešamību").
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
“(1) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts veic nepieciešamos pasākumus, lai pārliecinātos par iespējamiem riskiem attiecībā uz stratēģiskas nozīmes preču gala lietotāju un gala lietojumu. Gadījumos, ja stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam nav zināmi stratēģiskas nozīmes preču gala lietotāji, jo stratēģiskas nozīmes preces tiek importētas vai pārvietotas no Eiropas Savienības un izliktas tirdzniecībai vēl nezināmiem gala lietotājiem, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts veic iekšējo uzskaiti par katru klientu, kam attiecīgā stratēģiskas nozīmes prece tiek nodota, par ko informē komiteju pēc pieprasījuma.”
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saistībā ar izziņas 5. punktā ietverto iebildumu izziņā norādīts, tā kā gan Aizsardzības ministrijas licence, gan Iekšlietu ministrijas licence regulē komercdarbību ar šaujamieročiem, nepieciešamas nodrošināt vienlīdzīgus nosacījumus licenču saņemšanai un darbībai. Tomēr vēršam uzmanību, ka Ieroču aprites likuma 73. panta ceturtā daļa paredz izsniegt licenci uz pieciem gadiem (nevis deviņiem gadiem), neparedzot pārreģistrācijas trešajā un sestajā gadā pēc speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas, tādēļ lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt pamatojumu, kādēļ nosacījumi licenču saņemšanai un darbībai tiek paredzēti atšķirīgi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā, kāpēc likumprojekta pārejas noteikumu 14. punkts paredz attiecīgo iepriekš izsniegto atļauju derīguma termiņu noteikt līdz 2032. gada 1. janvārim.
Vienlaikus lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļu ar pamatojumu, kāpēc speciālo atļauju (licenci) turpmāk izsniegs uz noteiktu termiņu, proti, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kas ietverts izziņā: "Atkārtota (pēc deviņiem gadiem) speciālās atļaujas (licences) saņemšanas iesnieguma izskatīšana uzlabo komersantu kontroli - atjauno iepriekš iesniegtos dokumentus un ziņas, atkārtoti tiek veikta komersanta padziļināta pārbaude, kas ir nozīmīgi nozares attīstībai, kā arī ir saistīts ar valsts drošību, t.sk. sabiedrības interesēm."

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Saistībā ar izziņas 11. punktā ietverto iebildumu lūdzam likumprojekta anotācijas 5. sadaļā skaidrot pamatojumu regulas Nr. 2021/821 4. panta 3. punktā, 8. panta 4. un 5. punktā ietvertās rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai. Kā arī, ņemot vērā likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā ietverto informāciju, lūdzam šajā sadaļā arī norādīt, kurā nacionālajā normatīvajā aktā ieviestas Padomes 2014. gada 31. jūlija Regulas (ES) Nr. 833/2014, par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā 2.a panta 6. punkta un Padomes 2006. gada 18. maija Regulas (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu 1.f panta 6. punkta prasības (attiecībā uz kompetento iestāžu noteikšanu).
Piedāvātā redakcija
-