Atzinums

Projekta ID
23-TA-221
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ar rīkojuma projekta 1.punktu paredzēts atļaut Izglītības un zinātnes ministrijai nodot bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu, tai skaitā meža zemi 0,3380 ha platībā, pamatojoties uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma normām.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likums noteic publiskas personas mantas atsavināšanas vispārējo kārtību.
Vienlaikus Meža likums ir speciālais likums, kurā ir noteikti gadījumi, kādos ir atļaujama tieši valsts meža zemes atsavināšana (Meža likuma 44.panta ceturtā daļa).
Ņemot vērā minēto lūdzam rīkojuma projekta 1.punktu papildināt ar atsauci uz Meža likuma normām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktā paredzēts, ka Talsu novada pašvaldība nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža zemi saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 2.punkta "c" apakšpunktu un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu izmantos pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai - parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanai un uzturēšanai.
Vēršam uzmanību, ka Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 2.punkta "c" apakšpunkts noteic, ka zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama likumā "Par pašvaldībām" (2023.gada 1.janvārī stājies spējā jaunais Pašvaldību likums) noteikto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai - parku ierīkošana un uzturēšana.
Ņemot vērā minēto pirmsšķietami secināms, ka rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktā tiek paredzēta plašāka pašvaldības autonomo funkciju īstenošana nekā noteikts Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 2.punkta "c" apakšpunktā.
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktā minētās pašvaldības funkcijas atbilstoši Meža likumā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot jaunāko praksi līdzīgu Ministru kabineta rīkojumu projektu sagatavošanā (piemēram, lūdzam skatīt Ministru kabineta 2023.gada 12.janvāra rīkojuma Nr.4 "Par valsts nekustamo īpašumu Jūrmalā nodošanu Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" 6.punktu), lūdzam precizēt rīkojuma projekta 5.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Šā rīkojuma 4.2. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka "Pašvaldībai rīcībā ar valsts nekustamo īpašumu jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi gadījumā, ja tā plāno veikt saimniecisko darbību. Nekustamais īpašums tiks izmantots nesaimnieciskai darbībai, līdz ar to nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus."

Ņemot vērā to, ka nekustamajā īpašumā atrodas estrāde un estrādes parasti izmanto kā dažādu (kultūras) pasākumu norises vietas, tostarp, nereti arī tajās notiek pasākumi par maksu vai arī estrāde kā norises vieta tiek iznomāta, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā pašvaldība estrādē veiks nesaimniecisko darbību un ka pašvaldība uzraudzīs, ka ieņēmumi no estrādes saimnieciskās darbības nepārsniegs 50% no izdevumiem, lai turpinātu uzskatīt, ka estrādē, kuru izmanto kultūras mēŗkim, netiek veikta saimnieciskā darbība.

Skaidrojam, ka "Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu" 2.6.sadaļa un, īpaši 34.punkts, ietver informāciju, kā valsts atbalsta kontroles jomā tiek vērtēts atbalsts kultūras infrastruktūrai: "Atsevišķas ar kultūru, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un dabas aizsardzību saistītas darbības var, ņemot vērā to īpašo raksturu, būt organizētas nekomerciāli un tādējādi būt tādas, kurām nav saimnieciska rakstura. Tādējādi to publiskais finansējums var nebūt valsts atbalsts. Komisija uzskata, ka publiskā finansējuma piešķiršana kultūras vai kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākumam, kas visai sabiedrībai pieejams bez maksas, kalpo tīri sociālam un kultūras mērķim, kam nav saimnieciska rakstura. Tāpat arī tad, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas vai dabas aizsardzības pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām, šim pasākumam tik un tā nav saimnieciska rakstura, jo šādu samaksu nevar uzskatīt par reālu atlīdzību par sniegto pakalpojumu." Lūdzam skatīt Komisijas paziņojuma 2.6.sadaļu un atbilstoši papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka pašvaldībai nododamā nekustamā īpašuma sastāvā ir meža zeme, lūdzam anotācijas 1.3.punktu papildināt ar skaidrojumu par Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumu Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība"  5. un 8. punkta prasību ievērošanu, kā arī tiesību akta projektam pievienot 5. un 8. punktā minētetos dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijas 1.1.apakšsadaļā (tiesību akta izstrādes pamatojumā) cita starpā ir norādīts Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punkts.
Vienlaikus saskaņā ar rīkojuma projekta 2.punktu nekustamo īpašumu (izņemot meža zemi) paredzēts izmantot pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmo daļu (rīkojuma projekta 2.1.apakšpunkts) un tikai nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža zemi paredzēts izmantot pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu (rīkojuma projekta 2.2.apakšpunkts).
Ņemot vērā minēto lūdzam izvērtēt vai nav precizējama anotācijas 1.1.apakšsadaļa, pamatojumā norādot Pašvaldību likuma 4.panta pirmo daļu nevis tikai atsevišķu tās punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" ir atsauce uz Ministru kabineta noteikumiem Nr.123 "Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu". Skaidrības nodrošināšanai lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par minēto noteikumu datumu - Ministru kabineta 2013.gada 5.marta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-