Atzinums

Projekta ID
23-TA-3283
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
08.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LDDK norāda, ka dokuments būtu klasificējams kā "konceptuālais ziņojums", nevis "informatīvais ziņojums", jo tā saturs ietver ne tikai esošās situācijas un problēmjautājumu apskatu, bet no tā arī izriet noteikti piedāvātie risinājumi, kuri piedāvā sistēmiskas izmaiņas valsts pārvaldē.
Piedāvātā redakcija
Nomainīt dokumenta veidu no "informatīvais ziņojums" uz "konceptuālais ziņojums”, veicot arī atbilstošas izmaiņas dokumenta saturā.
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LDDK sniedz šādus konceptuālus iebildumus, priekšlikumus un komentārus par Informatīvajā ziņojumā ietverto "Risinājumu kopsavilkumu un turpmākajiem soļiem":
"1. Balstoties uz ziņojumā piedāvātajiem risinājumiem VID strukturālajām izmaiņām, lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu, nodalīt kriminālizmeklēšanas funkcijas un veikt NMPP un IDP funkciju un uzdevumu izslēgšanu no VID normatīvā regulējuma."
LDDK atbalsta 1.punktu, jo esošais regulējums nedod iespējas ģenerāldirektoram veikt uzraudzību pār šīm struktūrvienībām. Pēc būtības VID iekšienē šobrīd darbojas 2 patstāvīgas iestādes, kuru uzraudzību nodrošina Ģenerālprokuratūra un VID vadītājam pat nav likumisku tiesību jebkādā veidā šo struktūrvienību faktiskajā darbā iesaistīties - tikai kā vien nodrošināt šo struktūrvienību vadību.
Nodalot izmeklēšanas funkciju, VID vadītāja un VID darbs kopumā būtu vairāk vērsts uz administrējošo, servisa, apkalpošanas un uzraudzības funkciju veikšanu, un tas ir atbalstāmi.

"2. VID NMPP funkcijas un uzdevumus nododot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai. Finanšu ministrs padotību pār Nodokļu un muitas policiju īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību."
LDDK neatbalsta 2.punktu, jo tas nozīmē jaunas tiesībsargājošās iestādes izveidi, taču jau šobrīd valstï ir pietiekami daudz iestāžu un institūciju, starp kurām nereti ir ļoti slikta savstarpējā sadarbība - tās nedalās ar informāciju, viena otrai neuzticas, pastāv neveselīga savstarpēja cīņa.
LDDK neatbalsta arī nodalīto funkciju pāriešanu tiešā finanšu ministra pārraudzībā – tas varētu būt atbalstāms tikai kā pārejas perioda risinājums, vēlāk šīs funkcijas nodot Tieslietu vai Iekšlietu ministrijai, kā arī izvērtējot šādu funkciju pievienošanu citām iestādēm.
Informatīvajā ziņojumā ir veltīta tikai viena rindkopa, lai apskatītu citu iespējamo variantu, proti - NMPP iekļaut Valsts policijas sastāvā. Šāds risinājums tiek noraidīts bez pietiekami izvērsta vērtējuma. LDDK ieskatā šāds variants būtu izvērtējams daudz nopietnāk, jo Valsts policija ir ar daudzām struktūrvienībām, t.sk. viena no tām ir Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde, kura cita starpā jau tagad nodarbojas ar finanšu pārkāpumiem, ES fondu izkrāpšanu u.tml, kas sasaistāms arī ar nodokļu nemaksāšanu vai narkotiku izplatīšanu, tirdzniecību, kontrabandu un nelikumīgi ievestajām precēm. Tas nozīmē, ka, NMPP iekļaujot VP struktūrā, varētu efektivizēt šādu nozieguma veidu izmeklēšanu. Turklāt, pakļaujot NMPP Finanšu ministrijai, visdrīzāk, FM uzraudzību pār NMPP varēs realizēt tikai, izveidojot atbilstošu struktūrvienību FM atbilstoši tās nolikumam, un šajā gadījumā uzraudzība varētu būt tikai formāla. Tāpat, izveidojot jaunu iestādi, noteikti tiks veidotas štata vietas atbalsta funkciju nodrošināšanai  un/ vai ārpakalpojumu apmaksai. Tāpēc 2.punktā piedāvātais risinājums neuzlabos publiskās pārvaldes efektivitāti.

Priekšlikums
LDDK rosina apskatīt citu iespējamo variantu - VID NMPP iekļaušanu Valsts policijas sastāvā.

"3. Nodot VID IDP operatīvās un izmeklēšanas funkcijas un uzdevumus KNAB, nolūkā nodrošināt efektīvu koruptīvu kriminālprocesu norisi un lietderīgu resursu izmantošanu, realizējot KNAB kā visaptverošas koruptīvo noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanas iestādes modeli, kā arī nolūkā nodrošināt vienotu praksi koruptīvu noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanā, nodrošināt koruptīvo noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanas neatkarību, stiprināt izmeklēšanas objektivitāti, novērst interešu konflikta iespējamību."
LDDK atbalsta 3.punktu.

"4. Nodrošinot jaunu mijiedarbības pakāpi un dziļāku sadarbību starp politikas veidotāju un izpildinstitūciju, mainīt veidu, kādā finanšu ministrs īsteno padotību pār VID, nosakot, ka finanšu ministrs padotību īsteno ar Finanšu ministrijas starpniecību."
LDDK neiebilst pret 4.punktu, taču norāda, ka tādā gadījumā VID varētu zaudēt neatkarību un patstāvību. LDDK ieskatā arī šobrīd pastāv pietiekama sadarbība starp politikas veidotāju un izpildinstitūciju, tam nav šķēršļu.
Piedāvātā redakcija
-