Projekta ID
25-TA-274Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, to ka 1.1.2.1. pasākuma precizētais noteikumu projekts vairs neparedz doktorantu iesaisti, lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 8.punktā uzskaitīto RIS3 rādītāju datu uzkrāšanas nepieciešamību, novēršot potenciālo risku uzkrājamo datu dublēšanai, kas var veidot nekorektu statistiku, tādējādi mazinot datu ticamību par uzkrājamajiem RIS3 datiem. Vēršam uzmanību, ka 1.1.1.8. pasākumā finansējuma saņēmējam un partneriem ir noteikts pienākums veikt RIS3 datu uzkrāšanu (Ministru kabineta 22.12.2023. noteikumu Nr.811 7.1.2.1. un 7.1.2.2. apakšpunkts; 7.2.2.1. un 7.2.2.2.apakšpunkts; 8.5.apakšpunkts). Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju. (Dace Rasa, CFLA)
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atkārtoti aicinām Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu papildināt ar jaunu punktu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī pienākumu un atbildību atbildīgajai iestādei gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem, paredzot, ka šādā gadījumā minētās izmaksas ir sedzamas projekta īstenotājam pieejamā budžeta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu, papildinot to aiz vārdiem “Ministru kabinetā” ar vārdiem “fiskāli neitrālus”. Norādām, ka ierobežota valsts budžeta finansējuma apstākļos arī turpmākajos gados, nevaram atbalstīt šāda punkta iekļaušanu, kas pēc būtības paredz uzdevumu, kura īstenošanai būs nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta. Atzīmējam, ka atbilstoši 2025. gada 15. aprīlī Ministru kabinetā apstiprinātajam Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojumam valsts budžeta fiskālā telpa turpmākajiem gadiem ir negatīva, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2025.gada 13.maija protokola Nr.19 50.§ 7.punktu ir noteikts veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā , tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro, līdz ar to balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā normatīvo aktu izstrādē, tādējādi arī papildu nepieciešamais finansējums jārod esošā finansējuma ietvaros, pārskatot un optimizējot esošos līdzekļus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta darbības nesaimnieciskais raksturs ir pamatots ar Komisijas paziņojumā par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu noteiktajam balstīto izpratni par nesaimniecisko darbību izglītības jomā, kā arī tiek attiecīgi piemērota izglītības jomai atbilstoša komercdarbības atbalsta kontroles analīze, lūdzam dzēst noteikumu projekta tekstā ietvertos nosacījumus par darbībām, kurām nav saimniecisks raksturs pētniecības jomā, tai skaitā izmantoto terminoloģiju, jo projekta ar nesaimniecisku raksturu, vai tāda projekta, kam atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, kritēriji ir minēti noteikumu projekta IV sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, to ka 1.1.2.1.pasākuma precizētais noteikumu projekts jaunajā redakcijā vairs neparedz doktorantu iesaisti, lūdzam svītrot noteikumu projekta 2.4.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izziņā (1.punkts) ir skaidrots, ka "Pasākuma ietvaros nav paredzēts ierobežot piekļuvi izveidotajam izglītības piedāvājumam valsts izglītības sistēmas ietvaros citādi kā tikai pēc akadēmiskiem kritērijiem, t.i., piemēram, paredzot ka maģistra programmā var tikt uzņemtas tikai personas ar iepriekš iegūtu bakalaura grādu vai profesionālās pilnveides programmas gadījumā ir ievērojamas no attiecīgā valsts izglītības standarta izrietošās prasības par iepriekš iegūtās izglītības līmeni un veidu.", savukārt, noteikumu projektā minētā mērķa grupa un rādītāji ir minēti tikai attiecībā uz nodarbinātajiem, t.i. var secināt, ka piedalīties mācībās varēs tikai personas, kas atrodas darba attiecībās, nevis arī tādas, kas vēl nav darba attiecībās. Lai novērstu pretrunu skaidrojumos un skaidri noteiktu nosacījumu dalībai apmācībās, lūdzam precizēt noteikumu projektu un sniegt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā precizēto redakciju noteikumu projekta 5.punktā, samazinot 1.1.2.1. pasākumam pieejamo finansējumu, lūdzam skaidrot finansējuma izmaiņas anotācijā, norādot kuram pasākumam sākotnēji 1.1.2.1. pasākumam plānotais finansējums tiek pārdalīts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā noteikumu projekta 7.punktā norādītās sasniedzamo rādītāju vērtības atšķiras no Programmā un 1.1.2. specifiskā atbalsta mērķa rādītāju pasēs norādītajām 1.1.2.1. pasākuma ietvaros sasniedzamām vērtībām, un plānota 1.1.2.1. pasākuma finansējuma pārdale, lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju iesniegt priekšlikumu Programmas grozījumiem 1.1.2.specifiskā atbalsta mērķa rādītājos RCO 101 un RCR 98, kā arī iesniegt precizēto rādītāju pasi, salāgojot plānotos rādītājus ar rādītājiem, kuri tiek paredzēti 1.1.2.1. pasākuma īstenošanas noteikumus, kā arī precizējot 1.1.2.1. pasākumam paredzēto finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu nepārprotamu atbalstāmo darbību atbilstību, lūdzam pārskatīt un salāgot redakcijas noteikumu projektā un tā anotācijā attiecībā uz atbalstāmajām darbībām, jo šobrīd atbalstāmo darbību skaits un redakcijas, kas minētas noteikumu projekta 18.punktā atšķiras no tā, kas minētas anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 20.2. apakšpunktā svītrot atsauci uz noteikumu projekta 19.punktu un aizstāt ar atsauci uz noteikumu projekta 18.punktu, kas ir regulējums, kas uzskaita atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju skaidrojot, vai noteikumu projekta 22.punktā minētās atlīdzības izmaksas projektā iesaistītajiem tenūras profesoriem ir uzskatāmās par pārējām projekta izmaksām atbilstoši noteikumu projekta 19.2. apakšpunktam un šīs izmaksas ietilpst 40 procentu vienotajā likmē.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijā skaidrots, ka tiks īstenots ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts, minot arī tā īstenošanas nosacījumus, savukārt noteikumu projekta IV sadaļā minēti arī nosacījumi ar saimniecisku darbību saistīta projekta īstenošanai. Lūdzam precizēt IV sadaļas nosaukumu un iekļaut anotācijā skaidrojumu, minot arī kritērijus ar saimniecisku darbību saistīta projekta īstenošanai, bet kam atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts (noteikumu projekta 26.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu izpratni, ka ieņēmumu un izdevumu proporcija jārēķina no visiem ieņēmumiem/izdevumiem kopā atbilstoši Komisijas paziņojumā par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu noteiktajam izglītības jomā, lūdzam noteikumu projekta 25.4.apakšpunktu izteikt, piemēram, sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
25.4. ieņēmumi no studējošo mācību maksas par studiju programmu apgūšanu un studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides programmu īstenošanu nepārsniedz 50 procentus no kopējiem izdevumiem studiju programmu un studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides programmu sagatavošanai un īstenošanai.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, to ka 1.1.2.1.pasākuma precizētais noteikumu projekts jaunajā redakcijā vairs neparedz doktorantu iesaisti, lūdzam svītrot vārdus "un projektā iesaistīto doktorantu".
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka atklāts konkurss uz projektā paredzētajām profesūras tenūras amata vietām kiberdrošības un mākslīgā intelekta tehnoloģiju jomā atlase tiek uzsākta pirmajā ceturksnī pēc tam, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā ietvert norādi uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām, kas detalizēti skaidro finansējuma saņēmējam komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākumā plānotas personāla (projekta vadības un īstenošanas izmaksas) atlīdzības izmaksas un pārējās izmaksas plānotas kā viena izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 40 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar šādas prasības pamatojumu vai redakcionāli precizēt noteikumu projektu apakšpunktu un svītrot 37.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 41.punktu, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā Eiropas Savienības fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Aicinām svītrot atsauci uz pirmo kārtu, ņemot vērā, ka pasākumam tāda nav plānota.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijas sadaļā "Nosacījumi 1.1.2.1. pasākuma pirmās kārtas projekta īstenošanai" minēto pienākumu finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim sniegt informāciju par 7.1.1.apakšpunktā noteiktā pasākuma rezultāta rādītāja apakškategorijām (RCR98a - tehniskas prasmes, RCR98b – vadības prasmes, RCR98c – uzņēmējdarbības, RCR98d – zaļās prasmes; RCR98e – citas prasmes), vēršam uzmanību, ka tā kā atbilstoši noteikumu projekta 7.1.1.apakšpunktam šajā pasākumā ir plānota tikai kiberdrošības un augsta līmeņa digitālo prasmju pilnveide, tad finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim būs tikai viena no šī rādītāja apakškategorijām jānorāda. Ja tā ir zināma, tad aicinām Izglītības un zinātnes ministriju anotācijā uzreiz atbilstošo RCR 98 punkta apakškategoriju a, b, c, d vai e arī norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta anotācijas sadaļā "Nosacījumi 1.1.2.1.pasākuma pirmās kārtas īstenošanai" rindkopā minēto "Noteikumu projektā ir arī paredzēts, ka finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas no noteikumu spēkā stāšanās dienas, lai savlaicīgi uzsāktu īstenot darbības, kas saistītas ar specializētās maģistra studiju programmas izstrādi un akadēmiskā personāla kompetenču paaugstināšanu. Izmaksas par to darbību īstenošanu, kas tiek veiktas līdz projekta iesnieguma apstiprināšanai, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris veic no saviem līdzekļiem, un lai nodrošinātu to attiecināšanu no projekta finansējuma, iekļauj tās projekta iesniegumā. Gadījumā, ja izmaksas netiek attiecinātas no projekta finansējuma, tās ir uzskatāmas par attiecīgās zinātnes universitātes izdevumiem un netiek kompensētas. Tenūras profesoru piesaiste abās zinātnes universitātēs un doktorantu atlase atbilstoši noteikumu projektā noteiktajām ir jāuzsāk pirmajā ceturksnī pēc vienošanas par projekta īstenošanu noslēgšanas, lai sekmētu ES fondu pasākumu ieviešanas n+3 principa izpildi.", aicinām izvērtēt, vai ņemot vērā šī brīža laika grafiku, noteikumu projekta gatavību, nepieciešamo laiku projekta atlases izsludināšanai, projekta iesnieguma sagatavošanai un izvērtēšanai, un vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai, cik pamatoti un objektīvi ir izpildāms nosacījums par N+3 mērķa izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts" ar nosacījumu,ka finansējuma saņēmējs ne tikai informāciju par projekta ietvaros sasniegtajiem nacionālajiem rādītājiem iesniedz sadarbības iestāde, un tā pieņem zināšanai, un tai nav pienākums šo informāciju pārbaudīt, bet arī iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijai pēc tās pieprasījuma un tā tiks izmantota nozares vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam salāgot anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā norādīto informāciju ar šīs sadaļas 2.-5.punktā iekļauto informāciju par projekta īstenošanai plānotā finansējuma sadalījumu pa gadiem un finansējuma avotiem. Tāpat lūdzam šīs sadaļas 5.punktā minētās finansiālās vērtības norādīt arī 5.1.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā šī brīža laika grafiku un noteikumu projekta gatavību, nepieciešamo laiku projekta atlases izsludināšanai un projekta iesnieguma sagatavošanai, projekta vērtēšanas procesu un vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanu, lūdzam izvērtēt plānotā finansējuma apjomu kolonnā "Rādītājs" 2.Budžeta izdevumi, kolonnā "izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam" 1 310 430 euro apjomā 2025. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
