Atzinums

Projekta ID
22-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumus izskata un pieņem Ministru kabinets, tādējādi nav pieļaujams Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 2. punktā noteikt, ka tajā minēto kārtību Ministru kabineta noteikumos nosaka Izglītības un zinātnes ministrija. Papildus informējam, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 76. punktu ministrijas, īpašu uzdevumu ministra sekretariāta, Ministru prezidenta biedra biroja, Valsts kancelejas vai Ministru prezidenta padotībā esošas iestādes izstrādāto projektu izskatīšanai Ministru kabineta komitejas sēdē vai Ministru kabineta sēdē ir tiesīgs iesniegt Ministru kabineta loceklis.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 2. punktu, nepieciešamības gadījumā nosakot uzdevumu izglītības un zinātnes ministram iesniegt Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektu par kārtību, kādā augstskolas un koledžas atskaitās par savu darbību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumu Nr. 381 "Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 381) 4. punktam personu loks, kam ir tiesības saņemt Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmas (turpmāk – sistēma) lietotāja tiesības, ir ierobežots, proti, tās var saņemt tikai šajā punktā minētās institūcijas un personas. Tādējādi projekta 7. punktā piedāvātā Noteikumu Nr. 381 5. punkta ievaddaļā noteiktais, ka pieteikumu sistēmas lietotāja tiesību saņemšanai iesniedz šo noteikumu 4. punktā minētās personas, kurām lietotāja tiesības ir nepieciešamas, ir daļēji pretrunā Noteikumu Nr. 381 4. punktā noteiktajam.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 7. punktā piedāvāto Noteikumu Nr. 381 5. punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka nav viennozīmīgi saprotams, kas projektā tiek saprasts ar vārdkopu "ar Latvijas Republikas personas kodu nesakrītošs unikālais identifikators". Norādām, ka spēkā esošie normatīvie akti neparedz personām piešķirt ar Latvijas Republikas personas kodu nesakrītošu unikālo identifikatoru, tādējādi nav saprotams, kāda veida informācija personai, kurai Fizisko personu reģistra likumā noteiktajā kārtībā nav piešķirts personas kods, atbilstoši projekta 7. punktā piedāvātajam Noteikumu Nr. 381 5.2. apakšpunktam, projekta 21. punktā piedāvātajam Noteikumu Nr. 381 11.13.12.1 apakšpunktam un projekta 24. punktā piedāvātajam Noteikumu Nr. 381 11.28. apakšpunktam būtu jānorāda sistēmā.

Vēršam uzmanību, ka normatīvā akta tekstam jābūt skaidram, nepārprotamam un viennozīmīgam. Veidojot normatīvā akta tekstu, ne tikai jācenšas skaidri un precīzi identificēt tiesību subjektu un darbību, bet arī jāizvērtē, vai tiesību normu adresāts, lasot un interpretējot normatīvā akta tekstu, sapratīs tā mērķi (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.). Projektam pievienotajā izziņā par institūciju sniegtajiem iebildumiem un priekšlikumiem skaidrots, ka "teksts "ar Latvijas Republikas personas kodu nesakrītošs unikālais identifikators" nav uzskatāms par juridisku terminu, bet par sakaidrojumu un nosacījumu, kas tiek izvirzīts terminam "identifikators"". Projekta anotācijas 1.3. sadaļā skaidrots, ka, "ņemot vērā, ka sistēmas lietotāji (piemēram, ārvalstu eksperti) var būt (ir) personas bez Latvijas Republikas personas koda, tad, lai nodrošinātu lietotāja identifikāciju, tad lietotājam veidojot lietotāja ierakstu, tiek piešķirts unikāls identifikators, kas nesakrīt ar Latvijas Republikas personas kodu, piemēram, 11 ciparu kods, kas nesākas ar cipariem 0, 1, 2 vai 3.". Norādām, ka no projektā piedāvātās Noteikumu Nr. 381 5.2. apakšpunkta, 11.13.12.1 apakšpunkta un 11.28. apakšpunkta redakcijas iepriekš minētais nav secināms.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu, vienlaikus precizējot projekta anotāciju. Papildus lūdzam vērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar grozījumu, ar ko Noteikumi Nr. 381 tiek papildināti ar termina "identifikators" (vai cita piemērota termina) skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot projekta anotācijas 1.3. sadaļā norādīto, kā arī to, ka spēkā esošie normatīvie akti neparedz pienākumu zinātniskās publikācijas autoram izveidot savu atpazīstamības identifikatoru, lūdzam tiesiskās noteiktības nolūkā precizēt projekta 22. punktā piedāvātā Noteikumu Nr. 381 11.14.1.2. apakšpunkta redakciju, norādot, ka zinātniskās publikācijas autora identifikators zinātniskās darbības pārskatā norādāms, ja zinātniskās publikācijas autoram šāds identifikators ir izveidots.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot projekta anotācijas 1.3. sadaļā norādīto, kā arī to, ka spēkā esošie normatīvie akti neparedz pienākumu zinātniskā darba rezultātā radīto intelektuālo īpašumu, tai skaitā patentu, dizainparaugu, preču zīmi, augu šķirni, dzīvnieku šķirni un programmatūru autoram (turpmāk – īpašums) izveidot savu atpazīstamības identifikatoru, lūdzam precizēt projekta 23. punktā piedāvātā Noteikumu Nr. 381 11.14.2.5. apakšpunkta redakciju, norādot, ka īpašuma autora identifikators zinātniskās darbības pārskatā norādāms, ja īpašuma autoram šāds identifikators ir izveidots.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 42. panta trešajai daļai zinātniskās darbības projektu datubāze ietver ziņas par zinātniskās darbības projektu īstenošanā iesaistītajām personām, zinātniskās darbības projektiem piešķirto finansējumu un sasniegtajiem rezultātiem. Tādējādi Zinātniskās darbības likums neparedz sistēmā ievadīt ziņas par zinātniskās darbības projektu vērtēšanā iesaistītajām personām un projektu vērtēšanas gaitu.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 26. punktā piedāvātā Noteikumu Nr. 381 14.3. apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka “personas datu apstrāde Sistēmā atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK 6.panta principiem”.
Vēršam uzmanību, ka minētās regulas 6.pantā ir noteikti personas datu apstrādes tiesiskie pamati, savukārt personas datu apstrādes principi noteikti regulas 5.pantā. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju, vienlaikus izsakām priekšlikumu izvērtēt, vai anotācijā vispār nepieciešams veikt vispārīgu norādi par Sistēmā veiktās personas datu apstrādes atbilstību personas datu principiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 7. punktā piedāvāto Noteikumu Nr. 381 5.5. un 5.6. apakšpunktu atbilstoši projekta 7. punktā piedāvātā Noteikumu Nr. 381 5. punkta ievaddaļas gramatiskajai izteiksmei.
Piedāvātā redakcija
-