Atzinums

Projekta ID
22-TA-662
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Neatbalstām noteikumu projekta tālāku virzību, izsakot šādu iebildumu. Noteikumu struktūrai jābūt veidotai tā, lai pašvaldības pašas izvēlētos efektīvāko izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma veidu un sniedzēju, nosūtot attiecīgo informāciju valsts institūcijai, pie kuras primāri vēršas Ukrainas civiliedzīvotāji. Piemēram, izmantojot izglītības iestāžu dienesta viesnīcas, internātskolas un pašvaldību teritorijā esošās tūrisma mītnes.
Gadījumā, ja pieprasījums pārsniedz pašvaldību piedāvājumu, Ekonomikas ministrija sagatavo tūristu mītņu sarakstu, kas var sniegt izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus. Ja tie tiek izmantoti, tad EM arī pati veic norēķinus, neiesaistot pašvaldības.
Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu, paredzot pašvaldību aktīvāku lomu un atbildību par atbalsta sniegšanu, kompensējot pašvaldību faktiskos izdevumus no valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 6.2.apakšpunktu, lai būtu saprotams, ka izsniegšanas process pašvaldību civilās aizsardzības komisijām vai citām personām tiks nodrošināts, parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu.
 
Piedāvātā redakcija
6.2. nodrošina šo noteikumu ​pielikumu minēto preču izsniegšanu pašvaldību civilās aizsardzības komisijām vai citām personām, pamatojoties uz pašvaldības civilās aizsardzības komisijas pieprasījumu, parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu;
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši likumprojektā "Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums" paredzētajam deleģējumam kārtību, kādā organizē personām primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu, kā arī pirmās nepieciešamības preču glabāšanu un izsniegšanu, nosaka Ministru kabinets.Tādējādi Ministru kabinetam paredzēts dot deleģējumu noteikt arī pirmās nepieciešamības preču izsniegšanas kārtību. 
Vēršam uzmanību, ka tas, ka pašvaldības (civilās aizsardzības komisijas) izsniegs šīs preces Ukrainas civiliedzīvotājiem, ir viena no izsniegšanas procesa sastāvdaļām, līdz ar to ir nepieciešams ietvert attiecīgu punktu Noteikumu projektā. Pretējā gadījumā no Noteikumu projekta regulējuma izriet, ka pašvaldībām ir jāizveido un jāuztur saraksts par izsniegtajām precēm, bet preču izsniegšana nav noteikta.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu 7.2.apakšpunktu (attiecīgi precizējot tālāko numerāciju), paredzot pienākumu pašvaldībām (civilās aizsardzības komisijām) izsniegt šīs preces Ukrainas iedzīvotājiem.
 
Piedāvātā redakcija
7.2. izsniedz Ukrainas civiliedzīvotājiem šo noteikumu pielikumā minētās pirmās nepieciešamības preces;

 
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 9.punktā norādīto sadalījumu pa vecuma grupām, lai būtu nepārprotami identificējuma personas piederība pie konkrētas vecuma grupas, attiecīgi 9.2.apakšpunktā norādot: “ 9.2. Ukrainas civiliedzīvotājiem no 3 līdz 12 gadu vecumam (ieskaitot)..." un 9.3.apakšpunktā norādot "9.3. Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 2 gadu vecumam (ieskaitot)...".
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kādā veidā tiks publicēta informācija par noslēgto (-tajiem) publisku piegādes līgumu (-iem) attiecībā uz pirmās nepieciešamības preču nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir noteikts kopējais pirmās nepieciešamības preču apjoms, kas paredzēts 10 000 personām, lūdzam papildināt anotāciju, norādot, ka preces tiks iepirktas pakāpeniski atbilstoši nepieciešamībai, taču kopējais preču apjoms (t.sk.tās atjaunojot) nepārsniegs apjomu, kas paredzēts 10 000 personām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai novērstu komercdarbības atbalsta risku, lūdzam precizēt sniegto skaidrojumu par komercdarbības atbalsta neesamību noteikumu projekta ietvaros, ņemot vērā to, ka gan izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma sniedzēju, gan pirmās nepieciešamības preču piegādātāju piedāvājumu izvēle notiks, pamatojoties uz Ekonomikas ministrijas veikto cenu/tirgus izpēti. Vēršam uzmanību, ka ekonomiskās priekšrocības un tādējādi arī komercdarbības atbalsta esamību preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī var izslēgt, ja noteikumu projektā minētās cenu aptaujas rezultātā tiks atlasīti ekonomiski pamatotākie preču un pakalpojumu sniedzēju piedāvājumi, kas tādā veidā nodrošinātu, ka minētajiem preču un pakalpojumu sniedzējiem netiek segtas izmaksas, kas pārsniegtu tirgus cenu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas teksta daļu, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Primāri sniedzamais atbalsts (gan izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojums, gan izsniedzamās pirmās nepieciešamības preces) ir paredzēts Ukrainas civiliedzīvotājiem – fiziskām personām. Ņemot vērā, ka izvēloties gan izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma sniedzējus, gan pirmās nepieciešamības preču piegādātājus, Ekonomikas ministrija veica/veiks cenu jeb tirgus izpētes, tādējādi atlasot ekonomiski pamatotāko preču un pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus, kas attiecīgi nodrošinātu, ka minētajiem preču un pakalpojumu sniedzējiem netiek segtas izmaksas, kas pārsniegtu tirgus cenu, plānotais pasākums nerada ekonomiskās priekšrocības attiecīgajiem preču un pakalpojumu sniedzējiem, secīgi – pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.