Atzinums

Projekta ID
25-TA-961
Atzinuma sniedzējs
Bio Berries SIA
Atzinums iesniegts
05.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav korekti, ka šāda iespēja saņemt atbalstu ir visām saimniecībām, pat kuras nebija apsekotas un veikuši nepieciešams soļus, lai vvarētu kvalificēties atbalstam.
aprēķini veikti un sniegti ES balstoties uz salnu postījumos pieteiktajiem lauksaimniekiem. Šīs punkts rada būtiskas pretrunas ar regulā nr. 2025/441 izklāstīto.
 
Piedāvātā redakcija
Atļaut pieteikt tikai tās plātības salnu postījumiem, kuri ir sākotnēji pieteikušies apsekošani un ir tikšui apsekoti.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Balstoties uz regulas Nr. 2025/441 1. panta  punktiem:
3.   Spānija, Horvātija, Kipra, Latvija un Ungārija 2. punktā minētās summas izmanto pasākumiem, kuru mērķis ir visvairāk skartajiem lauksaimniekiem nozarēs un ražošanas jomās, ko iespaidojuši nelabvēlīgu klimatisko apstākļu notikumi skartajos reģionos, kompensēt ekonomiskos zaudējumus, kuri ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju.
4.   Šā panta 3. punktā minētos pasākumus veic, pamatojoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem, kuros ņemti vērā faktiskie ekonomiskie zaudējumi, kas radušies skartajiem lauksaimniekiem. No pasākumiem izrietošie maksājumi nerada nekādus tirgus vai konkurences izkropļojumus.
 9. Pasākumiem, kas veikti saskaņā ar 3. punktu, Spānija, Horvātija, Kipra, Latvija un Ungārija var piešķirt papildu valsts atbalstu, nepārsniedzot 200 % no attiecīgajām summām, kuras noteiktas 2. punktā, un pamatojoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem, ar noteikumu, ka izrietošie maksājumi nerada ne tirgus, ne konkurences izkropļojumus, ne pārmērīgu kompensāciju. Spānija, Horvātija, Kipra, Latvija un Ungārija papildu valsts atbalstu izmaksā līdz 2025. gada 31. decembrim. 
Balstoties uz regulu Nr. 2025/441, izstrādātie MK noteikumi būtiski veido pretrunas un rada diskreminējošus apstākļus lauksaimniekiem, kuri ir sākuši saimniekot, kā piemēram es 2020. gadā ilgaddīgo stādījumu nozarē (biolģiski tiek audzētas upenes) un nav bijis fizsiski iespējams vēl iegūt ražu no stādījumiem, jo 2023. gads bija pirmais ražas gads, kad visss pilnībā nosala un pēc būtības kā tādas pat nav ioespējams gūt jebkādus ieņēmums no šīs nozares, bet man pras nepārtraukti ieņēmumus, kas nav saistīt ar šo augļkopības nozari. T.i. ja es attīstu, blakus kādu lausmainiecības nozari, bet upenes kā šajā gadījumā ir nosalušas un ražas nav ir bijis apsekojums un veiktas foto fiksācijas un sastādīts atbilstošs akts,  un man ir ieņēmumi no citas lauksaimnieciskās darbības, kas nevienā brīdi neliecina, ka uzņēmums darbojās ar peļņu, tad man nepienākās šis atbalsts, kas oir pilnīgi pretrunā ar regulā noteikto faktisko zaudējumu formulējumu, kas skaidri pasaka, ka faktiskie zaudējumi ir tie, kas ir fiziski pierādāmi un redzami, ka upenes ir nosalušas un ražas nva 2024. gadā.
 
Piedāvātā redakcija
Svītror šo punktu, jo šis punkts nesniedz nekādu ietekmi uz faktisko ražas zudumu, kas nav nekādā veidā attiecināms uz kopēju ieņēmumu kritumu vai pieaugumu no lauksiamnieciskās darbības, kas ir pilnībā pretrunā ar regulā Nr. 2025/441 teikto.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav objektīvi šādu aprēķina modeli pielioetot tām saimniecībām, kurām nav bijusi iespēja iegūt ražu iepriekšējos gados, kā piemēram man sāku saimniekot, 2020. gadā un pirmā raža bija tikai 2023. gadā ( nosala), kam nemaz nav objektīva izvērtrējuma, lai piemērotu iepriekšējo gadu apgrozījumus, kas ir prertunā ar regulu Nr. 2025/441.
Piedāvātā redakcija
Nepieceišams ņemt vidējos faktisikos aprēķinus no LLKC bruto segumiem un veikt pēc šo aprēķinu modeļiem, faktiskos zaudējumus un neiegūto ražu, lai iegūtu konkrētu un obejektīvu informāciju un izmaksātu atbilstošas likmes augļkopības nozarē. Šajā gadījumā tiek diskreminēti lauksiamnieki, kuriem nav bijusi iespēja gūt ieņēmums no šīs nozares. 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav atsauces uz atbalsta likmju, izgūšanas avotu.
Atbalsta likmes par noteiktiem kultūraugiem augļkopības un dārzeņkopības nozarē.
 Šīs atbalsta likmes rada būtiskas pretrunas ar LLKC publiski pieejamajiem datiem un aprēķiniem. Sniegt detalizētu izvērstu skaidrojumu par šo likmju pamatojamību un aprēķina  metodiku.
Piedāvātā redakcija

Veidot vienotu pieeju un atbalsa likmēm ir jāskrīt ar LLKC izstrādātajām vadlīnijām un vidēju potenciālo ražu no ha attiecīgajam kulturaugam.