Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-3184
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
17.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) jau iepriekš vairākkārt ir paudusi viedokli un vēl joprojām uztur viedokli, ka abonēto preses izdevumu piegāde un ar to saistītie pakalpojumi (turpmāk – abonēto preses izdevumu piegāde), tāpat kā līdz 2021.gada 31.decembrim, nav iekļaujami universālā pasta pakalpojuma apjomā. Abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojums pēc savas būtības neatbilst universālajam pasta pakalpojumam. Universālais pasta pakalpojums ir minimālais noteiktas kvalitātes pasta pakalpojumu kopums ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kas pieejams visiem lietotājiem visā Latvijas Republikas teritorijā neatkarīgi no to ģeogrāfiskās atrašanās vietas. Savukārt jau šobrīd Pasta likumā ir ietvertas normas, kas paredz atšķirīgu pieeju konkrēta satura sūtījumu – abonēto preses izdevumu, piegādes pakalpojumam. Minētais nav savienojams ar universālā pasta pakalpojuma būtību.

Ņemot vērā, ka abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu universālā pasta pakalpojuma sniedzējam kompensē no valsts budžeta, un ievērojot, ka attiecībā uz abonēto preses izdevumu piegādi katru gadu tiek piemēroti jauni nosacījumi, kas atšķiras no citiem universālajā pasta pakalpojumā ietvertiem pakalpojumiem, kā arī lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojums ir jāizslēdz no universālajā pasta pakalpojumā ietilpstošiem pakalpojumiem. Minētais nodrošinās abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojuma specifikai atbilstošu un skaidru normatīvo regulējumu.

Papildus, vēršam uzmanību, ka spēkā esošā Pasta likuma redakcija paredz arī valsts kompensāciju abonēto preses izdevumu, kuri nav izdoti Latvijā, kā arī, iespējams, ar demokrātijai naidīgu vai nedraudzīgu saturu, piegādei, kas nav atbalstāmi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulators veic universālā pasta pakalpojuma, kurā ietilpst arī abonēto preses izdevumu piegāde, tarifu vērtēšanu atbilstoši likumam “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” un Pasta likumam un ievēro principu, ka universālā pasta pakalpojumu tarifiem ir jāatbilst šo pakalpojumu sniegšanas izmaksām, lai nodrošinātu kvalitatīvu un nepārtrauktu sabiedrisko pakalpojumu. Ņemot vērā, ka universālā pasta pakalpojumu sniegšanas izmaksas laika gaitā var būtiski mainīties, ir svarīgi, lai Regulatoram iesniegtais tarifu projekts būtu balstīts uz iespējami jauniem datiem. Tarifu projekta iesniegšanas laika ierobežošana vai tarifu spēkā stāšanās atlikšana nozīmē, ka tarifu vērtības attālinās no tos pamatojošām izmaksām.

Likumprojekta 1.pants ierobežo Regulatora funkciju īstenošanu lietotāju interešu aizstāvēšanā, universālā pasta pakalpojumu sniedzēja attīstības veicināšanā un tarifu apstiprināšanā, kā arī ierobežo Regulatoru īstenot tiesības pēc savas iniciatīvas pieprasīt universālā pasta pakalpojuma sniedzējam iesniegt tarifu projektu.

Papildus norādāms, ka likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” ir noteikts termiņš, kādā Regulators izvērtē un apstiprina vai noraida tarifu projektu, kopā līdz 120 dienām, neskaitot Regulatora pieprasītās papildu informācijas vai dokumentu iesniegšanas termiņu. Nosakot Pasta likumā termiņu abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu tarifa apstiprināšanai – līdz līgumu par abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumiem slēgšanas brīdim nākamajam gadam, ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1.augustam, universālā pasta pakalpojuma sniedzējam jau vismaz kārtējā gada sākumā būs jāspēj prognozēt izmaksas abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumam nākamajam gadam, tai skaitā minimālās algas izmaiņas, degvielas cenas un citas izmaksas. Regulatora ieskatā, ekonomiski dinamiskā vidē ir sarežģīti veikt šāda veida prognozes.

Ņemot vērā minēto, Regulators iebilst pret atšķirīgu abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu tarifu apstiprināšanas nosacījumu noteikšanu un tādējādi neatbalsta likumprojekta 1.pantā ietvertos grozījumus. Proti, universālā pasta pakalpojuma sniedzēja tiesību un arī pienākuma ierobežošana iesniegt Regulatorā tarifu projektu neatbilst likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” mērķim nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī kavē Pasta likumā nostiprinātā pienākuma pilnveidot universālā pasta pakalpojuma sniegšanu atbilstoši pasta tirgus attīstības tendencēm izpildi. Tarifu iesniegšanas vai apstiprināšanas ierobežošana rada risku universālā pasta pakalpojuma sniedzēja attīstībai. Tāpat arī nav atbalstāms ieviest īpašus nosacījumus attiecībā uz tarifu apstiprināšanas procesu vienam no universālā pasta pakalpojuma sarakstā ietvertajiem pakalpojumiem, proti, abonēto preses izdevumu piegādei, tādējādi mainot normatīvajos aktos noteikto pieeju universālā pasta pakalpojuma regulējumam.


 
Piedāvātā redakcija
-