Atzinums

Projekta ID
22-TA-1500
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt rīkojuma projekta 4.punktu ar informāciju, ka pamatnostādnēs paredzēto uzdevumu izpilde 2022. un 2023. gadā tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
4. Atbildīgajām un līdzatbildīgajām institūcijām pamatnostādnēs iekļautos uzdevumus 2022. un 2023.gadā īstenot tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu pamatnostādnēs noteikto uzdevumu īstenošanai 2024. un 2025.gadam skatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
2.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt pamatnostādņu 7.3.sadaļas tabulā norādīto informāciju 3. rīcības virziena uzdevumam Nr.3.4. "Izveidot valsts kapitālsabiedrību “Mājokļu fonda institūcija”", ņemot vērā, ka 2023.gadam finansējums 100 000 000 euro apmērā šobrīd budžetā nav paredzēts, attiecīgi tas ir nepieciešams papildus. Vienlaikus lūdzam pie šī rīcības virziena uzdevuma norādīt atsauci uz Ministru kabineta 2022. gada 20. jūlija rīkojumu Nr.537 “Par valsts atbalstu pašvaldībām, lai nodrošinātu iedzīvotājiem kvalitatīvus un pieejamus īres mājokļus”, kurā noteikta nepieciešamā rīcība un nosacījumi valsts kapitālsabiedrības "Mājokļu fonda institūcija" izveidei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pamatnostādņu 7.3.sadaļā iekļautajā tabulā lūdzam teksta “Sociālo mājokļu atjaunošanas vai jaunu sociālo mājokļu būvniecības atbalsta programma” vietā norādīt, kura Eiropas Savienības politiku instrumenta vai pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu ietvaros 2023.gadā ir paredzēts finansējums 51 765 000 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot pamatnostādņu  7.3.sadaļā norādīto, ka informācija par indikatīvo ietekmes novērtējumu uz valsts un pašvaldību budžetiem tiks izstrādāta rīcības virzienu uzdevumu īstenošanas procesā, ņemot vērā, ka pamatnostādnes jau paredz konkrētus rīcības virzienus un uzdevumus un attiecīgi jau šobrīd pamatnostādēns jābūt sniegtai informācijai par indikatīvo ietekmi uz budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 14.punkts) un atkārtoti norādām, ka kopsavilkumu par pamatnostādnēs iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamo finansējumu atspoguļo atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 1.pielikumam. Attiecīgi lūdzam precizēt pamatnostādnes 7.3.sadaļā iekļauto tabulu, sniedzot informāciju par ietekmes novērtējumu uz valsts un pašvaldību budžetiem sadalījumā pa konkrētiem uzdevumiem un ministrijām, kuru budžetā finansējums ir paredzēts vai būs papildu nepieciešams, turklāt tā apmēru norādot veselos euro.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas norādītajam izziņas 26. punktā Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumi Nr. 737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" nenosaka nepieciešamību veikt tirgus analīzi attīstības plānošanas dokumentos. Vienlaikus pamatnostādņu projekta 6.3. punktā ir ietverts secinājumu par tirgus nepilnību daudzdzīvokļu ēku projektu attīstības tirgus segmentā. Kā arī pamatnostādņu projekta 6.3. punktā ir norādīts, ka Ekonomikas ministrijas uzdevumā Altum 2021.gadā pasūtīja pētījumu ”Tirgus nepilnības izvērtējums par finansējumu nekustamo īpašumu attīstītājiem daudzīvokļu ēku projektu attīstīšanai ārpus Rīgas un Pierīgas”, no kura izrietošie secinājumi tālāk iekļauti pamatnostādņu projektā. Attiecīgi no pamatnostādņu projektā iekļautās informācijas secināms, ka tirgus analīze ir veikta. Vienlaikus nav saprotams, uz kādās analīzes pamata ir veikts pamatnostādņu projektā veiktais secinājums par tirgus nepilnību daudzdzīvokļu ēku projektu attīstības tirgus segmentā, ja tas neizriet no veiktās tirgus analīzes. Ņemot vērā iepriekš minēto, uzturam iebildumu un lūdzam papildināt pamatnostādņu projekta 6.3. punktā minēto secinājumu par tirgus nepilnību daudzdzīvokļu ēku projektu attīstības tirgus segmentā ar informāciju par konstatēto pieprasījuma un piedāvājuma starpību kvantitatīvā izteiksmē vai skaidrot, uz kā pamata ir veikts minētais secinājums un kāda ir pamatnostādņu projekta 6.3. punktā minētā pētījuma ”Tirgus nepilnības izvērtējums par finansējumu nekustamo īpašumu attīstītājiem daudzīvokļu ēku projektu attīstīšanai ārpus Rīgas un Pierīgas” loma, ja tas neietver pilnīgu tirgus analīzi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 2.rīcības virziena "Atbalsts mājsaimniecībām ar vidējiem ienākumiem" 2.5. uzdevumu, jo normatīvie akti jau šobrīd paredz  šādu normu - Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 10.panta piekto daļu pašvaldības sniegto galvojumu savas kapitālsabiedrības aizņēmumam dzīvojamo īres māju būvniecībai, atjaunošanai, pārbūvei vai jaunuzceltu, atjaunotu vai pārbūvētu dzīvojamo īres māju iegādei saistībās (aizņēmumu, galvojumu un citu ilgtermiņa saistību apmērā pret 2022. gada plānotajiem pamatbudžeta ieņēmumiem bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa finansēšanai un iemaksām pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā) iekļauj 75 procentu apmērā no galvotās aizņēmuma summas. Šādu regulējumu valsts budžeta likums paredz jau kopš 2019. gada.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī pamatnostādņu projekta 6.2. sadaļu,  norādot ka, saskaņā ar valsts budžeta likumu, pašvaldības sniegtos galvojumus savām kapitālsabiedrībām  dzīvojamo īres māju būvniecībai saistībās iekļauj samazinātā apmērā - 75 procentu apmērā no galvotās aizņēmuma summas.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par nepieciešamību precizēt Pamatnostādņu 7.3. sadaļu “Indikatīvs ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetiem”, norādot indikatīvo ietekmi uz pašvaldību budžetiem tiem uzdevumiem, kuriem paredzams papildu finansējums no pašvaldību budžetiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Uzturam izteikto iebildumu, ka no sniegtās informācijas par ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem nav iespējams noteikt ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijas nosacījumiem. Attiecīgi nav iespējams noteikt priekšlikumu ietekmi uz valsts budžetu vidējā termiņā (t.sk. fiskālo telpu). Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt pamatnostādņu projekta 7.3.sadaļu ar nosacījumu, ka turpmākā priekšlikumu virzības procesā tiks vērtēta to ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 6.punkts), proti, ievērojot to, ka publisko resursu piešķīrums mājokļu pieejamības veicināšanai potenciāli var ietvert arī komercdarbības atbalsta sniegšanu, lūdzam papildināt pamatnostādņu projektu ar norādi, ka, izstrādājot tajās iezīmētos rīcības virzienus un uzdevumus, atbildīgā institūcija vērtēs ieviešamos uzdevumus arī komercdarbības atbalsta kontekstā un piemēros to ieviešanā komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu, ja attiecināms.
Vienlaikus lūdzam precizēt izziņu, jo iebildums nav ņemts vērā, bet izziņā norādīts, ka ir ņemts vērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Šā gada 3.novembrī stājās spēkā grozījumi Likumā par budžeta un finanšu vadību, paredzot, ka turpmāk vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam labot norādīto budžeta likumprojektu nosaukumus  uz nosaukumu "likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt vai skaidrot pamatnostādņu projektā norādīto informāciju par pieejamajiem 229 634 403 EUR mājokļu energoefektivitātes uzlabošanai, ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam programmas 2.1.1.1.pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, t.sk. attīstot ESKO tirgu (daudzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)" finansējums kopā veido 204 517 431 euro.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt 7.3. apakšsadaļas "Indikatīvs ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetiem" tabulas punktu "1. Rīcības virziens. Atbalsts vismazaizsarāgtākajām mājsaimniecībām *Finansējums uzdevumam Nr.1.5. Izstrādāt atbalsta mehānismu sociālo un pašvaldības īres mājokļu būvniecībai vai atjaunošanai" ar zemsvītras atsauci, ka finansējums ir ieplānots pamatnostādņu “Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam” 2.9. uzdevumā “Izstrādāt priekšlikumus kvalitātes un cenas ziņā pieejamu mājokļu nodrošināšanai nabadzības un sociālās atstumtības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām, iedzīvotājiem krīzes situācijās, iedzīvotājiem reģionālās mobilitātes veicināšanai”, atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam plānotajam 4.3.1.3. pasākumam “Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība”, lai nerodas pārpratumu par finansējuma avotu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt pamatnostādņu 7.3.sadaļā minēto budžeta likumprojekta nosaukumu, aizstājot to ar "likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"".
Piedāvātā redakcija
-