Atzinums

Projekta ID
21-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam veidot noteikumu projekta nosaukumu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 91. punktam. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar minēto noteikumu 92. punktu, nosaukumu ar vārdiem “noteikumi par” sāk tikai retos izņēmuma gadījumos, ja nav iespējams izveidot stilistiski pareizu noteikumu projekta nosaukumu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar noteikumu projekta 3. punktu par nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējs var reģistrēties komersants, tātad arī individuālais komersants – fiziskā persona (sk. Komerclikuma 74. pantu), taču individuālajam komersantam kā fiziskajai personai atšķirībā no komercsabiedrībām nav tādu institūciju kā valde vai padome (sk. Komerclikuma VIII sadaļu). Attiecīgi lūdzam 4.6.1. un 4.6.2. apakšpunktā izmantot plašāku formulējumu, lai normas būtu piemērojamas arī individuālā komersanta gadījumā (piemēram, izmantojot formulējumu “komersanta vai komersanta valdes vai padomes locekļu”).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 5. punktā ietvertajai normai būtībā nav juridiskās slodzes un tā faktiski dublē 10. punktā ietverto frāzi “veiktu to uzraudzību” un turpmākajos noteikumu projekta punktos konkretizēto uzraudzības regulējumu. Attiecīgi lūdzam 5. punktu vai nu svītrot no noteikumu projekta, vai nu apvienot ar 6. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā norādītajai informācijai noteikumu projekta 6. punktā ir pārņemts Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīvas (ES) 2019/520 (turpmāk - direktīva) par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā 21. panta 1. punkta 2. teikums, kas paredz, ka gadījumos, kad nav noteikts citādi, dalībvalstis vismaz reizi gadā pārliecinās, ka joprojām tiek ievērotas 4. panta a), d), e) un f) punktā izklāstītās prasības, un attiecīgi atjaunina reģistru. Vēršam uzmanību, ka direktīvas 4. panta f) punkts paredz labas reputācijas prasību, kas saskaņā ar anotācijas 5. sadaļas 1. tabulu ir ietverta ne tikai noteikumu projekta 4.6. apakšpunktā, bet arī 3.7. un 4.5. apakšpunktā. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 6. punktu, iekļaujot arī atsauces minētos noteikumu projekta apakšpunktiem. Papildus aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešams atsaukties arī uz citiem noteikumu projekta apakšpunktiem (4.2.-4.4. apakšpunktiem), jo komersanta pēdējā gada finanšu pārskata atkārtotas iesniegšanas mērķis, šķiet, ir pārbaudīt 4.2.-4.4. apakšpunktos iekļautos nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no 7. punkta formulējuma izriet, ka tikai neatbilstība noteikumu prasībām, kas konstatēta 6. punkta izpildes rezultātā (nevis jebkura neatbilstība noteikumu prasībām), ir par pamatu prasīt neatbilstību novērst, savukārt anotācijas 1.3. sadaļā norma skaidrota tādējādi, ka komersantam jāatbilst visām noteikumos noteiktajām prasībām: “Noteikumu projekts nosaka, ka LVC pārraudzības ietvaros pieprasa reģistrētajiem autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējiem gadu pēc reģistrācijas  iesniegt šajos noteikumos noteikto informāciju, tādējādi nodrošinot atbilstību noteikumos noteiktajām pakalpojuma sniedzēja prasībām.” Attiecīgi lūdzam vai nu precizēt anotācijā norādīto, vai nu precizēt noteikumu projekta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 4. punktu reģistrē nevis nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu, bet gan
nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 10. punktu, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: “Lai veiktu nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju reģistrāciju un uzraudzību, [..]”. Papildus norādām, ka sistēmiski 10. punkts īsti neiederas noteikumu projekta beigās, attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju pārvietot 10. punktu citviet noteikumu projektā, piemēram, aiz 5. vai 6. punkta (ja tiek svītrots 5. punkts vai ja 5. punkts tiek apvienots ar 6. punktu, tad aiz 4. punkta).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā konsekventi lietot vienveidīgu terminoloģiju, kas atbilst noteikumu projektā lietotajai terminoloģijai (piemēram, autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzējs, nevis elektronisko autoceļu lietotāju nodevas iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējs (sk. anotācijas 1.2. sadaļas mērķa aprakstu)).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļā pie ietekmes apraksta ir minēta ne tikai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", bet arī komersanti, kas vēlēsies sniegt autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu. Attiecīgi lūdzam papildināt iepriekš 2.1. sadaļā minētās sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Noteikumu projekta 11. punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2015. gada 24. marta noteikumus Nr. 140 "Noteikumi par autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra". Attiecīgi lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 4. sadaļu par tiesību akta projekta ietekmi uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, secīgi, nevis haotiski uzskaitot Direktīvas 2019/520 normas, kuras tiek pārņemtas ar noteikumu projekta vienībām. Papildus aicinām precizēt minētās direktīvas 21. panta vienību (proti, nevis 21. panta 1. punkta priekšpēdējais teikums, bet gan 21. panta 1. punkta otrā daļa vai 21. panta 2. teikums). Lūdzam arī izvērtēt un pārliecināties, vai visas uz autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistra attiecināmās direktīvas normas, kam būtu jābūt pārņemtām noteikumu projektā, ir korekti pārņemtas (sk., piemēram, citus Direktīvas 2019/520 21. panta punktus). Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt noteikumu projektu un anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā parādās jēdziens “klients”, kas ne noteikumu projektā, ne anotācijā netiek skaidrots. Attiecīgi lūdzam vai nu iekļaut skaidrojumu šim jēdzienam, lai ir nepārprotami skaidrs, kas ir klients un kā klients atšķiras no lietotāja, vai arī izvēlēties citu aprakstošu formulējumu jēdziena “klients” vietā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā iekļautā termina skaidrojums būtu vieglāk uztverams, aicinām ar semikolu atdalītās teikuma daļas izdalīt atsevišķos 2.3. apakšpunktos (tāpat kā attiecīgajā direktīvas normā, kas ir pārņemta šajā punktā), piemēram, šādā redakcijā:
"[..] vienā vai vairākos EETS apgabalos un kas ietver:
2.3.1. ja nepieciešams, pielāgotu transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu nodrošināšanu lietotājiem un to funkcionalitātes uzturēšanu;
2.3.2. garantēšanu, ka nodevas iekasētājam tiek samaksāta nodeva, kas pienākas no lietotāja; [..]"
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ir vairākas interpunkcijas kļūdas, attiecīgi lūdzam izlabot. Piemēram:
1) 3. apakšpunktā komats jāliek pēc iekavām, nevis pirms iekavām;
2) 3.3. apakšpunktā nepieciešams komats aiz vārda “pierāda”;
3) 4.6.2. apakšpunkta beigās nepieciešams punkts, nevis semikols.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai noteikumu projekta būtu vieglāk uztverama un lasāma, aicinām noteikumu projekta anotācijā, veidojot uzskaitījumus (piemēram, 1.3. sadaļas risinājuma aprakstā), tos atbilstoši atdalīt ar kolu no sākuma teikuma daļas, numurēt un atdalīt savstarpēji ar semikoliem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietvert ne tikai vispārīgu aprakstu par noteikumu projekta saturu, bet arī plašāku un detalizētāku noteikumu projektā iekļautā regulējuma skaidrojumu (piemēram sk. Ministru kabineta 2015. gada 24. marta noteikumu Nr. 140 "Noteikumi par autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra" anotāciju). Aicinām arī izvērtēt iespēju norādīt steidzamības pamatojumā iekļauto informāciju par pārkāpuma procedūru (piemēram, 1.3. sadaļā atbilstošā vietā, kā arī, iespējams, 5.3. sadaļā).
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam numurēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta punktus.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk