Atzinums

Projekta ID
23-TA-3198
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, detalizētāk skaidrojot, ar ko saprotams likumprojektā izmantotais termins "paaugstinātas noziedzības riska zona", ņemot vērā, ka Gaisa kuģu pasažieru likumā tas nav izmantots un attiecīgi skaidrots, norādot kritērijus, pēc kuriem vadoties, tiek noteikta paaugstināta noziedzības riska zona, un norādi par to, kas veic šo novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
Lūdzam tiesiskās noteiktības un skaidrības labad likumprojekta 2. pantā izteiktajā likuma 8. panta otrajā daļā precizēt, par kāda riska draudiem ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
Lūdzam izvērtēt likumprojekta 1.panta un Gaisa kuģu pasažieru datu reģistrā iekļauto ziņu (PDR datu) apstrādes mērķa atbilstību Eiropas Savienības Tiesas sprieduma 2022. gada 21. jūnija spriedumam lietā Nr. C-817/19 Ligue des droits humains (turpmāk – EST spriedums) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Direktīvai (ES) 2016/681 par pasažieru datu reģistra (PDR) datu izmantošanu teroristu nodarījumu un smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, izmeklēšanai un saukšanai pie atbildības par tiem (turpmāk - Direktīva 2016/681).
Direktīvas 2016/681 1.panta 2.punktā skaidri noteikts, ka saskaņā ar šo direktīvu savāktos PDR datus var apstrādāt “vienīgi, lai novērstu, atklātu, izmeklētu teroristu nodarījumus un smagus noziegumus un sauktu pie atbildības par tiem, kā paredzēts [minētās direktīvas] 6. panta 2. punkta a), b) un c) apakšpunktā”. Tādējādi no šo noteikumu formulējuma skaidri izriet, ka tajos uzskaitītie mērķi, kas tiek īstenoti, apstrādājot PDR datus saskaņā ar minēto direktīvu, ir izsmeļoši (EST sprieduma 232. un 233.punkts). Savukārt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likuma 3.panta otrā daļa paredz, ka Gaisa kuģu pasažieru datu reģistrs nodrošina iestādēm iespēju saņemt tajā iekļautos pasažieru datus, kuri nepieciešami, cita starpā, arī valsts drošības apdraudējumu novēršanai. Attiecīgi lūdzam sniegt skaidrojumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam detalizētāk skaidrot, kā tiks veikts un balstoties uz kādiem kritērijiem Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, norādot tā veikšanas tiesisko pamatu, kā arī lūdzam skaidrot anotācijā minētā statistikas rīka ietekmi uz Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējumu. No likumprojekta un tā anotācijas saprotams, ka datu glabāšana un tās termiņš tiek noteikts vadoties no Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējā risku novērtējuma. Vienlaikus anotācijā norādīts, ka “nolūkā optimizēt minēto riska novērtējumu tiek veidots rīks, kas ļaus uzkrāt statistikas informāciju par gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes ietekmi uz attiecīgo mērķu sasniegšanu”, tāpat anotācijā norādīts, ka “likumprojekts paredz noteikt pārejas posmu, ar kuru paredzams uzsākt piemērot minēto statistikas rīku”. Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta un tā anotācijas nav skaidri izprotams, pēc kādiem kritērijiem tiks veikts Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, kāds ir tā veikšanas tiesiskais pamats, kāda ir minētā statistikas rīka ietekme uz Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējo risku novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
No anotācijas, tostarp 1.3. un 5.3. sadaļas izriet, ka daži no likumprojektā paredzētajiem grozījumiem izriet no EST spriedumā paustajam atziņām attiecībā uz Direktīvas  2016/681 interpretāciju. Attiecīgi lūdzam arī aizpildīt anotācijas 5.1. sadaļu un 5.4. sadaļas 1. tabulu, sniedzot konkrētāku un detalizētāku informāciju par konkrētu minētās direktīvas prasību (norādot attiecīgu direktīvas vienību vai vienības) pārņemšanu likumprojektā (norādot attiecīgu likumprojekta vienību vai vienības). Tāpat arī lūdzam aizpildīt aili par rīcības brīvības izmantošanu, it īpaši ņemot vērā, ka Direktīvas 2016/681 normās, tostarp tajās, kuras, šķiet, pārņemtas likumprojektā, ir paredzēta rīcības brīvība (sk., piemēram, bet ne tikai, direktīvas 2. pantā paredzēto rīcības brīvību).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 2. pantā izteiktā likuma 8. panta otrā daļa pēc līdzības ar likuma 19. panta trešo daļu drīzāk nav ietverama 19. pantā. Attiecīgi aicinām izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt likumprojektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Priekšlikums
Aicinām novērst neuzmanības kļūdu un izteikt pēdējo likumprojekta pantu kā likumprojekta 6. pantu (proti, izteikt šādā redakcijā: "6. Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā: [..]")
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta izstrādes pamatojumu un anotācijas 8.1.13.apakšpunktu. Anotācijā norādīts, ka likumprojekts izstrādāts nolūkā precizēt iestāžu loku, kas var pieprasīt izsniegt gaisa kuģu pasažieru datus no Gaisa kuģu pasažieru datu reģistra. Iepazīstoties ar likumprojektu un tā anotāciju, Tieslietu ministrijas ieskatā ar likumprojektu tiek ne tikai precizēts datu saņēmējs loks, bet arī Gaisa kuģu pasažieru datu reģistra mērķis (likumprojekta 1.pants), kā arī nolūki, kādiem var izsniegt gaisa kuģu pasažieru datus no Gaisa kuģu pasažieru datu reģistra (likumprojekta 4.pants). Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt likumprojekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijā ietvertos skaidrojumus konsekventi sasaistīt ar konkrētu likumprojekta vienību, tādējādi nodrošinot uzskatāmu sasaisti starp likumprojektā ietverto regulējumu un anotācijā sniegtajiem skaidrojumiem. Tāpat arī aicinām, citējot EST spriedumu, konsekventi norādīt konkrētu sprieduma punktu (sk., piemēram, skaidrojumu: "Kā minētajā spriedumā noteikts, visaptverošu un nediferencētu gaisa kuģu pasažieru datu uzglabāšanu neanonimizētā formā var attaisnot tikai tad, ja pastāv nopietni draudi dalībvalstu drošībai, kas ir patiesi un faktiski vai paredzami un ir saistīti, piemēram, ar teroristu nodarījumiem, un ar nosacījumu, ka šīs uzglabāšanas laiks ir ierobežots ar to, kas ir absolūti nepieciešams").
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju detalizētāk anotācijas 7. sadaļā raksturot projekta izpildes nodrošināšanu, ņemot vērā likumprojektā ietverto regulējumu, tostarp par Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējo risku novērtējumu, kā arī anotācijā ietverto informāciju par statistikas rīku.
Piedāvātā redakcija
-