Atzinums

Projekta ID
25-TA-305
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā, ka lielākajā daļā no noteikumu projekta anotācijā norādītajām pilsētām, kurās plānots būvēt jaunos katastrofu pārvaldības centrus, šobrīd jau atrodas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo (turpmāk - depo), norādām, ka primāri jauno katastrofu pārvaldības centru uzturēšanai ir jānovirza Iekšlietu ministrijas budžetā depo, kurus plānots slēgt pēc jauno katastrofu pārvaldības centru nodošanas ekspluatācijā, uzturēšanai šobrīd esošais finansējums. Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta anotācijas trešās sadaļas 6. punktā norādīt šobrīd depo uzturēšanai Iekšlietu ministrijas budžetā esošo finansējuma apmēru, kurš tiks novirzīts jauno katastrofu pārvaldības centru uzturēšanai pēc to nodošanas ekspluatācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu rindkopu "Likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā MK 2023. gada 13. janvāra sēdē (prot. Nr.2, 1.§) kā ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem kā valsts nozīmes prioritātēm ir atbalstīta finansējuma piešķiršana IeM pasākumam “VUGD depo – katastrofu pārvaldības centri” (turpmāk – Pasākums) 2023. – 2025. gadam 103 151 786 euro apmērā. Pasākums paredzēja vairāku katastrofu pārvaldības centru būvniecību atbilstoši noteiktajām prioritātēm, pārdalot finansējumu atbilstoši katastrofu pārvaldības centru projektēšanai un būvniecībai organizēto iepirkumu rezultātiem." papildināt ar papildus informāciju un izteikt piedāvātajā redakcijā. 

Likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā MK 2023. gada 13. janvāra sēdē (prot. Nr.2, 1.§) kā ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem kā valsts nozīmes prioritātēm ir atbalstīta finansējuma piešķiršana IeM pasākumam “VUGD depo – katastrofu pārvaldības centri” (turpmāk – Pasākums) 2023. – 2025. gadam 103 151 786 euro apmērā, atzīstot šos izdevumus par vienreizējiem pasākumiem likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 5. panta 3. punkta un likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 5. panta 3. punkta izpratnē.  Pasākums vienreizēju investīciju valsts aizsardzībai un iekšējai drošībai veidā paredzēja vairāku katastrofu pārvaldības centru būvniecību atbilstoši noteiktajām prioritātēm, pārdalot finansējumu atbilstoši katastrofu pārvaldības centru projektēšanai un būvniecībai organizēto iepirkumu rezultātiem.

Vienlaikus aicinām papildināt anotācijas 3.sadaļu "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" "Cita informācija" rindkopu ar tekstu piedāvātajā redakcijā:

Katastrofu pārvaldības centru projektēšanai, būvniecībai un saistīto pakalpojumu izmaksu segšanai:
1. Tukumā, Rīgā (Bolderajā), Kuldīgā, Preiļos, Siguldā, Aizkrauklē un Limbažos nepieciešamais finansējums 59 904 535 euro ir piešķirts no valsts budžeta līdzekļiem, to pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" (turpmāk – 18. programma), atzīstot šos izdevumus par vienreizējiem pasākumiem likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 5. panta 3. punkta un likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 5. panta 3. punkta izpratnē. Ar attiecīgo izdevumu attiecināšanu uz Ceturto kārtu, tie vairs netiek atzīti par vienreizējiem pasākumiem un netiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa, vienlaicīgi attiecīgais finansējums ir uzskatāms par izmantotu, ņemot vērā tā piešķiršanas mērķi un vienreizējo raksturu,  un attiecīgi nav izmantojams citu pasākumu īstenošanai.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" ceturtās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu protokollēmuma projektu ar punktu piedāvātajā redakcijā.

 
Piedāvātā redakcija
Noteikt, ka finansējums katastrofu pārvaldības centru projektēšanai, būvniecībai un saistīto pakalpojumu segšanai, kas attiecīgajā likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru bija plānots budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" un tiks attiecināts uz Programmas 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" ceturto kārtu, ir uzskatāms par izmantotu, ņemot vērā tā piešķiršanas mērķi un vienreizējo raksturu,  un attiecīgi nav izmantojams citu pasākumu īstenošanai.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 7. punktā noteikto finansējumu, kā arī, lai nodrošinātu viennozīmīgu šī punkta interpretāciju, ņemot vērā, ka nav plānots elastības finansējums, lūdzam to izteikt piedāvātajā redakcijā. Vienlaikus aicinām papildināt noteikumu projektu, nosakot, ka maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums projektā ir 85 procenti. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
7. Pasākuma ceturtās kārtas pieejamais finansējums ir 106 424 959 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 24 669 413 euro un nacionālais līdzfinansējums 81 755 546 euro, tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējums 4 353 426 euro un valsts budžeta līdzfinansējums, kas pārsniedz pasākumam pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 77 402 120 euro. Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs  ir 85 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām 12.1.apakšpunkta un 2.punkta redakciju salāgot ar attiecināmo izmaksu veidiem, jo 12.1.apakšpunktā un 2.punktā ir norādīta katastrofu pārvaldības centru aprīkošana ar iebūvējamām iekārtām, mēbelēm un aprīkojumu, savukārt, pie attiecināmo izmaksu veidiem šādas izmaksas netiek plānotas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka vadošās iestādes vadlīnijās Nr 1.2 “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā” ierosinātie grozījumi, pašlaik ir saskaņošanas procesā un gala versija vēl nav apstiprināta, līdz ar to aicinām ņemt vērā, ka tajā vēl iespējamas izmaiņas, t.sk. tādas, kas ietekmētu arī šo MK noteikumu projektu un tajā ietvertos attiecināmības nosacījumus.
Ņemot vēra iepriekšminēto, lūdzam attiecīgi precizēt MK noteikumus, izvērtējot izvēlēto vadlīniju redakciju, ņemot vērā, ka nosacījumi nav piemērojami izlases veidā, t.sk. par netiešajās izmaksās ietilpstošajām izmaksām (atbalsta personālu jāpārceļ uz netiešajām vai anotācijā argumentēti jāpamato, ka tie ir tieši vajadzīgi projekta mērķa sasniegšanai).

Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt citu pieslēgumu iespējamu attiecināšanu, paredzot, piemēram, sekojošu punkta redakciju: ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamās ūdenssaimniecības un siltumapgādes pieslēgumu un elektroenerģijas pieslēgumu būvniecība, pārbūve vai atjaunošana.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 20. punktā noteikto, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī noteikumu projekta 13.7. apakšpunktā minēto, ka ir attiecināmas ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, aicinām papildināt noteikumu projekta 12. punktu ar attiecīgu atbalstāmo darbību.

Vienlaikus, lai salāgotu noteikumu projekta 13.7. apakšpunktā lietoto terminoloģiju ar noteikumu projekta 20. punktā un Eiropas Savienības fondus regulējošajos normatīvajos aktos un praksē lietoto, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 13.7. apakšpunktā vārdu "publicitātes" ar vārdu "komunikācijas".

Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
13.7. ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas;
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību paredzēt ierobežojumus personāla izmaksām, piemēram, projekta vadības personāla izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, ņemot vērā, ka:
1. tās nepārsniedz 84 787 euro gadā;
2.attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze, personāla iesaisti projektā nodrošinot saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata).

Vienlaikus, ņemot vērā anotācijā minēto, vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu vadošās iestādes vadlīnijām Nr. 1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas ir attiecināmas, noslēdzot darba līgumu starp darba devēju un darbinieku vai ieceļot pretendentu ierēdņa amatā ar rīkojumu.
Līdz ar to projekta personāla piesaiste tikai uz piemaksas principa nav attiecināma finansēšanai no ES fondiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 15. punktā vārdus “pakalpojumu sniedzējus” nomainīt ar vārdu “piegādātājus”, kas publisko iepirkumu regulējuma izpratnē ietver personas, kas attiecīgi piedāvā tirgū veikt būvdarbus, piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus. Precizējums nepieciešams, jo noteikumu projekta 15. punktā ir iekļauta atsauce uz 12.1. apakšpunktu, kurā noteiktās projekta atvalstāmās darbības ietver ne tikai pakalpojumus, bet arī būvdarbus un piegādes.
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekta 15. punktā vārdus “pakalpojumu sniedzējus” nomainīt ar vārdu “piegādātājus”, kas publisko iepirkumu regulējuma izpratnē ietver personas, kas attiecīgi piedāvā tirgū veikt būvdarbus, piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus. Precizējums nepieciešams, jo noteikumu projekta 15. punktā ir iekļauta atsauce uz 12.1. apakšpunktu, kurā noteiktās projekta atvalstāmās darbības ietver ne tikai pakalpojumus, bet arī būvdarbus un piegādes.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 22. punktā norādīts, ka finansējuma saņēmējs paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu saskaņā ar “normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā”. Skaidrojam, ka publisko iepirkumu regulējums neprasa parakstīt interešu konflikta neesības apliecinājumu finansējuma saņēmējam, apliecinājumus paraksta regulējumā noteiktās ar konkrēto iepirkumu saistītās personas. AAicinām precizēt punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61. pantu.
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka īpašumtiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz ēku pēc būvdarbu pabeigšanas prasa papildus laiku, kurā Finansējuma saņēmējs nevarēs iesniegt noslēguma maksājuma pieprasījumu Sadarbības iestādē, aicinām izvērtēt nosacījuma nepieciešamību tieši līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē. Anotācijā tiek skaidrota situācija attiecībā uz zemes vienību, uz kurām tiks veikta būvniecība, īpašumtiesību pārņemšanu. Ierosinām noteikumos iekļaut nosacījumus attiecībā uz īpašumtiesībām sekojoši:
"Īpašuma vai valdījuma tiesības attiecībā uz atbalstītajiem infrastruktūras objektiem nemaina, un ieguldījums paliek Latvijas Republikas teritorijā vismaz piecus gadus pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam. Īpašuma vai valdījuma tiesības nostiprina zemesgrāmatā" vai
"Īpašuma vai valdījuma tiesības uz nekustamajiem īpašumiem, kuros plānots veikt ieguldījumus, ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā" vai 
"Projekta iesniedzēja tiesības veikt ieguldījumus zemes īpašumā nostiprina zemesgrāmatās līdz projekta noslēguma maksājuma veikšanai" vai citādi, atkarībā no faktiskās situācijas, tajā skaitā attiecībā uz apbūves tiesību.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 26. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka tas ir deklaratīvs. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2025.gada 20.maija sēdē (prot. Nr.20, 34.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par katastrofu pārvaldības centru projektēšanai un būvniecībai organizēto iepirkuma procedūru rezultātu (Dobele, Jūrmala (Kauguri), Ludza, Saldus)", informācijas izsekojamībai lūdzam papildināt anotāciju ar minētajās sēdes protokollēmumā pieņemtajiem lēmumiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, ka ieguldījumi plānoti saskaņā ar Jauno Eiropas Bauhaus iniciatīvu un vai pasākuma ietvaros īstenotie projekti un minētās atbalstāmās darbības veicinās  Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšanu.


 
Piedāvātā redakcija
-