Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Baltijas Vides Forums
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu
Iebildums
Iebilstam, ka likumprojekts tiek virzīts steidzamības kārtā, ja jau ELWIND projektam ir uzsākts ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra un tiek plānots, ka tā tiks pabeigta 2026.gadā. Divi gadi ir pietiekami, lai šim likuma projektam tiktu ievērota standarta likumdošanas kārtība ar atbilstošu sabiedrības līdzdalību. Turklāt arī LIFE REEF projekts būs pabeidzis pētījumus un lēmumu pieņemšana nebūtu pretrunā ne ar ES, ne Latvijas vides politikas un likumdošanas uzstādījumiem. Pēc [ētījumu veikšanas, likumā varētu ietvert korektu ELWIND zonas attēlojumu, kas būtu izstrādāts atbilstoši veiktajam novērtējumam.
Biedrība atbalsta likumprojekta ieceri, ka ir jāsekmē Latvijas enerģētisko neatkarību, drošību un ilgtspēju, nosakot tiesiskos priekšnoteikumus pieejamās Latvijas pārvades tīkla starpvalstu savienojumu jaudas palielināšanai, veicinot konkurētspējīgu elektroenerģijas cenu un veicinot elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem. Taču piedāvātā redakcija ir pretrunā ar Jūras plānojumu 2030.gadam, kaut arī izstrādātāji sniedz atsauci uz plānojumu.
Jūras plānojums paredz pat 5 vēja parka izpētes zonas, jo plānojuma izpētes laikā nebija pietiekamas informācijas par jūras bioloģiskās daudzveidības vērtībām. Attiecīgi arī plānojumā ir ietverts nosacījums, ka līdz bioloģiskās daudzveidības izpētes “zonu izpētei nav pieļaujama licenču izsniegšana jaunu jūras izmantošanas veidu uzsākšanai, kas potenciāli varētu apdraudēt aizsargājamos zemūdens biotopus un sugas (t.sk. VES, viļņu enerģijas elektrostacijas, ogļūdeņražu izpēte un eksperimentāla ieguve, ogļūdeņražu ieguves platformas, akvakultūras laukumi). Ja izpētē netiek konstatētas aizsargājamas dabas vērtības, izpētītās zonas vai to daļas var tikt paredzētas jaunu jūras izmantošanas veidu licenču izsniegšanai.” Šie nosacījumi ir izstrādāti, lai ievērotu piesardzības principus, uz citus teritoriju attīstības plānošanas principus, kurus būtu jāņem vērā šī likumprojekta sagatavošanas laikā.
Biedrība atbalsta likumprojekta ieceri, ka ir jāsekmē Latvijas enerģētisko neatkarību, drošību un ilgtspēju, nosakot tiesiskos priekšnoteikumus pieejamās Latvijas pārvades tīkla starpvalstu savienojumu jaudas palielināšanai, veicinot konkurētspējīgu elektroenerģijas cenu un veicinot elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem. Taču piedāvātā redakcija ir pretrunā ar Jūras plānojumu 2030.gadam, kaut arī izstrādātāji sniedz atsauci uz plānojumu.
Jūras plānojums paredz pat 5 vēja parka izpētes zonas, jo plānojuma izpētes laikā nebija pietiekamas informācijas par jūras bioloģiskās daudzveidības vērtībām. Attiecīgi arī plānojumā ir ietverts nosacījums, ka līdz bioloģiskās daudzveidības izpētes “zonu izpētei nav pieļaujama licenču izsniegšana jaunu jūras izmantošanas veidu uzsākšanai, kas potenciāli varētu apdraudēt aizsargājamos zemūdens biotopus un sugas (t.sk. VES, viļņu enerģijas elektrostacijas, ogļūdeņražu izpēte un eksperimentāla ieguve, ogļūdeņražu ieguves platformas, akvakultūras laukumi). Ja izpētē netiek konstatētas aizsargājamas dabas vērtības, izpētītās zonas vai to daļas var tikt paredzētas jaunu jūras izmantošanas veidu licenču izsniegšanai.” Šie nosacījumi ir izstrādāti, lai ievērotu piesardzības principus, uz citus teritoriju attīstības plānošanas principus, kurus būtu jāņem vērā šī likumprojekta sagatavošanas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(1) ELWIND projektu īsteno Latvijas jūras ūdeņos noteiktajā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, atbilstoši šā likuma pielikumam.
Iebildums
Likumprojekta 4. panta 1.punkts nosaka, ka ELWIND projektu īsteno Latvijas jūras ūdeņos noteiktajā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, atbilstoši šā likuma pielikumam. E4 zona pārklājas ar B3 zonu, kas ir bioloģiskās daudzveidības izpētes zona. Turklāt, kā norāda Jūras plānojums “būtiski ir izvērtēt VES ietekmi uz piekrastes ainavu. Īpaši negatīva ietekme sagaidāma vietās ar dabisku vai cilvēka darbības mazpārveidotu ainavu, kā arī vietās ar īpašu kultūrvēsturisku nozīmi. No krasta saredzami VES var mazināt šādu teritoriju pievilcību tūrismam, tādēļ ieteicams VES novietot vismaz 8 km attālumā no krasta, bet stāvkrastu posmos (piemēram, Jūrkalnē) optimālais attālums būtu lielāks, jo no augstāka skatupunkta redzamība palielinās, un optimālā attāluma noteikšanai vēlama atsevišķa izpēte”. Tā kā līdz šim nav veikts ELWIND projekta IVN, tad attiecīgi nav korekti ar likumu noteikt, ka ELWIND īsteno E4 zonā. Var notikt tā, ka ņemot vērā IVN rezultātus ELWIND zonas novietojums var mainīties.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) ELWIND projekta Latvijas daļā paredzamā uzstādāmā elektroenerģijas ražošanas jauda ir 1000 megavatu.
Iebildums
Likumprojekta 4. panta 2.punkts ELWIND projekta Latvijas daļā paredzamā uzstādāmā elektroenerģijas ražošanas jauda ir 1000 megavatu. Vai nav jāparedz projekta maksimālā jauda? Ja nu būs mazāka jauda, tad tas nozīmēs, ka likums netiek ievērots?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā ir minēts, ka “Ņemot vērā iepriekš minēto un nosakot Jūras aizsargājamās teritorijas pēc REEF projekta izpēšu pabeigšanas, ir jāņem vērā ELWIND projektam paredzētā teritorija, jo ELWIND projekts būtiski stiprinās Latvijas enerģētisko drošību. Turklāt saskaņā ar EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVAS (ES) 2023/2413 (2023. gada 18. oktobris), ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 16.f pantā noteikto atjaunojamās enerģijas stacijas un ar tām saistītā infrastruktūra ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai.”
Vēlamies vērst uzmanību, ka likumprojekta anotācijā ir sniegta nepilnīga atsauce uz direktīvu 2023/2413 attiecībā uz tur noteikto prevalējošās sabiedrības intereses princips (angļu val. – the principle of the overriding public interest). Papildus būtu jāmin (44) punkts nosaka, ka “Attiecīgo Savienības vides tiesību aktu vajadzībām katrā atsevišķā gadījumā, lai pārliecinātos, vai atjaunojamās enerģijas stacija, tās pieslēgums tīklam, pats saistītais tīkls vai uzglabāšanas aktīvi konkrētajā gadījumā ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs, dalībvalstīm būtu jāpieņem, ka šīs atjaunojamās enerģijas stacijas un ar tām saistītā infrastruktūra ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai, izņemot gadījumus, kad ir skaidri pierādījumi par to, ka minētajiem projektiem ir būtiska nelabvēlīga ietekme uz vidi, ko nevar mazināt vai kompensēt, vai ja dalībvalstis nolemj ierobežot šīs prezumpcijas piemērošanu pienācīgi pamatotos un konkrētos apstākļos, piemēram, ar valsts aizsardzību saistītu iemeslu dēļ.” Lai gan IVN ir vēl procesā, LIFE REEF pagaidu izpētes rezultāti norā, ka E4 zonā ir dabas vērtības, kuras vēja parku attīstības rezultātā varētu tikt ietekmētas. Anotācijā netiek minēts kāda veida kompensējoši pasākumi varētu tikt veikti, jo praktiski tas varētu būt arī neiespējami, ņemot vērā unikālās dabas un ainavas vērtības šajā teritorijā, kā arī ietekmes zonā.
Te ir jāmin, ka šīs direktīvas 2023/2413 31) punkts nosaka, ka arī uz tā sauktajā “paātrinātas atjaunīgo energoresursu apguves teritoriju izraudzīšanas procesā” ir “jāattiecina konkrēti vides nosacījumi, kas nodrošina augstu vides aizsardzības līmeni.” Tādejādi nebūtu pieļaujami, ka jau anotācijā tiek pieļauta iespēja, ignorēt Eiropas Savienības finansēta LIFE REEF projekta rezultātus.
Vēlamies vērst uzmanību, ka likumprojekta anotācijā ir sniegta nepilnīga atsauce uz direktīvu 2023/2413 attiecībā uz tur noteikto prevalējošās sabiedrības intereses princips (angļu val. – the principle of the overriding public interest). Papildus būtu jāmin (44) punkts nosaka, ka “Attiecīgo Savienības vides tiesību aktu vajadzībām katrā atsevišķā gadījumā, lai pārliecinātos, vai atjaunojamās enerģijas stacija, tās pieslēgums tīklam, pats saistītais tīkls vai uzglabāšanas aktīvi konkrētajā gadījumā ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs, dalībvalstīm būtu jāpieņem, ka šīs atjaunojamās enerģijas stacijas un ar tām saistītā infrastruktūra ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai, izņemot gadījumus, kad ir skaidri pierādījumi par to, ka minētajiem projektiem ir būtiska nelabvēlīga ietekme uz vidi, ko nevar mazināt vai kompensēt, vai ja dalībvalstis nolemj ierobežot šīs prezumpcijas piemērošanu pienācīgi pamatotos un konkrētos apstākļos, piemēram, ar valsts aizsardzību saistītu iemeslu dēļ.” Lai gan IVN ir vēl procesā, LIFE REEF pagaidu izpētes rezultāti norā, ka E4 zonā ir dabas vērtības, kuras vēja parku attīstības rezultātā varētu tikt ietekmētas. Anotācijā netiek minēts kāda veida kompensējoši pasākumi varētu tikt veikti, jo praktiski tas varētu būt arī neiespējami, ņemot vērā unikālās dabas un ainavas vērtības šajā teritorijā, kā arī ietekmes zonā.
Te ir jāmin, ka šīs direktīvas 2023/2413 31) punkts nosaka, ka arī uz tā sauktajā “paātrinātas atjaunīgo energoresursu apguves teritoriju izraudzīšanas procesā” ir “jāattiecina konkrēti vides nosacījumi, kas nodrošina augstu vides aizsardzības līmeni.” Tādejādi nebūtu pieļaujami, ka jau anotācijā tiek pieļauta iespēja, ignorēt Eiropas Savienības finansēta LIFE REEF projekta rezultātus.
Piedāvātā redakcija
-