Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-352
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk – projekts) 11. punkts paredz, ka projekts piemērojams atbilstoši valsts budžetā un pašvaldību budžetos attiecīgajam gadam apstiprinātajam finansējumam. Vienlaikus projekta 12. punkts paredz, ka, ņemot vērā bērnu un skolēnu skaitu attiecīgā gada 1. septembrī, mērķdotācija tiek aprēķina pedagogu darba samaksai par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam. Valsts un pašvaldību budžets tiek apstiprināts katram kārtējam gadam (no 1. janvāra līdz 31. decembrim). Tādējādi nav saprotams, kādā veidā projekts ir piemērojams atbilstoši valsts un pašvaldību budžetos apstiprinātajam finansējumam. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot anotācijā, kā piemērojams projekta 11. punkts, vai lūdzam to svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekts paredz noteikt, ka mērķdotācija tiek aprēķināta, ņemot vērā pašvaldības izglītības iestādēs esošo skolēnu skaitu, un piešķirta pašvaldībai. Tādējādi no projekta izriet, ka pašvaldība sadala piešķirto mērķdotāciju attiecīgās pašvaldības izglītības iestādēm. Projekta 14.3. apakšpunkts paredz, ka pašvaldības, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai, ievēro pašvaldībā izstrādātu un apstiprinātu mērķdotācijas sadales kārtību, kas pamatota pašvaldības izglītības attīstības stratēģijā. No minētā izriet, ka pašvaldība pati izlemj, kādu finansējuma apjomu piešķirt attiecīgajai izglītības iestādei, kas varētu būt arī mazāks nekā aprēķināts, ņemot vērā projektā ietvertos nosacījumus un skolēnu skaitu attiecīgajā izglītības iestādē. Vienlaikus projekta 14.4. apakšpunkts paredz, ka, sadalot mērķdotāciju, pašvaldība var piešķirt lielāku mērķdotāciju izglītības iestādēm, kas nodrošina kvalitatīvu izglītības procesu, pedagogu algas likmes paaugstināšanai vai piemaksu nodrošināšanai. Ja mērķdotācijas apmērs tiek noteikts, ņemot vērā skolēnu skaitu, tad gadījumā, ja vienai izglītības iestādei pašvaldība piešķir lielāku mērķdotāciju, citai izglītības iestādei attiecīgi tiks piešķirta mazāka mērķdotācija. Tādējādi izglītības iestādēm netiks piešķirts finansējums atbilstoši to skolēnu skaitam, neskatoties uz to, ka pašvaldībai finansējums piešķirts, tieši ņemot vērā skolēnu skaitu pašvaldības izglītības iestādēs. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) skaidrot, vai ar projekta 14.3. un 14.4. apakšpunktu pašvaldībai ir dota iespēja izglītības iestādei piešķirt finansējumu mazākā apmērā nekā tas veidojas, tā aprēķināšanā ņemot vērā skolēnu skaitu izglītības iestādē un projektā ietvertos nosacījumus, kā arī vai, vienai izglītības iestādei piešķirot lielāku finansējumu (projekta 14.4. apakšpunkts), tas tiek darīts uz tā pamata, ka citai izglītības iestādei piešķirts mazāks finansējums. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai šāda pašvaldības rīcības brīvība ir samērīga un taisnīga, ja projektā par pamatu finansējuma piešķiršanai pašvaldībai tiek ņemts skolēnu skaits konkrētās izglītības iestādēs, nevis skolas vecuma bērnu skaits pašvaldībā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 15. punktā paredzēts, ka finansējumu pašvaldības izglītības iestādēs nodarbināto pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksai, tai skaitā piemaksām, pašvaldība sadala atbilstoši pašvaldības izstrādātajai kārtībai. Lūdzam anotācijā skaidrot, vai tādējādi pašvaldībai ir dota iespēja noteikt, ka izglītības iestādei var piešķirt finansējumu mazākā apmērā nekā tas veidojas, tā aprēķināšanā ņemot vērā pirmsskolas bērnu no piecu gadu vecuma skaitu izglītības iestādē un projektā ietvertos nosacījumus. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai šāda pašvaldības rīcības brīvība ir samērīga un taisnīga, ja projektā par pamatu finansējuma piešķiršanai pašvaldībai tiek ņemts pirmsskolas bērnu no piecu gadu vecuma skaits konkrētās izglītības iestādēs, nevis attiecīgā vecuma bērnu skaits pašvaldībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 16. punkts paredz, ka, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai, pašvaldībām ir tiesības finansējumu pārdalīt starp attiecīgo pašvaldību izglītības iestādēm. Lūdzam anotācijā skaidrot, vai minētais dod pašvaldībai tiesības vienai izglītības iestādei piešķirt mazāku finansējumu nekā tai pienākas atbilstoši skolēnu skaitam izglītības iestādē un projektā noteiktajiem aprēķina nosacījumiem. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai šāda pašvaldības rīcības brīvība ir samērīga un taisnīga, ja projektā par pamatu finansējuma piešķiršanai pašvaldībai tiek ņemts vērā skolēnu skaits konkrētās izglītības iestādēs, nevis skolas vecuma bērnu skaits pašvaldībā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 17. punkts paredz, ka, sadalot mērķdotāciju vispārējās vidējās izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai, valsts augstskolām ir tiesības finansējumu pārdalīt starp attiecīgo valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēm. Lūdzam anotācijā skaidrot, vai minētais dod valsts augstskolai tiesības vienai izglītības iestādei piešķirt mazāku finansējumu nekā tai pienākas atbilstoši skolēnu skaitam izglītības iestādē un projektā noteiktajiem aprēķina nosacījumiem. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai šāda valsts augstskolas rīcības brīvība ir samērīga un taisnīga, ja projektā par pamatu finansējuma piešķiršanai valsts augstskolai tiek ņemts vērā skolēnu skaits konkrētās izglītības iestādēs.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 31. punkts paredz gadījumus, kādos mērķdotāciju pedagogu darba samaksai no 2020. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. augustam  ministrija aprēķina atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtībai. Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" paredz, ka finansējums tiek aprēķināts par periodu no 1. septembra līdz 31. decembrim un periodu no 1. janvāra līdz 31. augustam, savukārt atskaites par finansējuma izlietojumu jāiesniedz attiecīgi līdz 20. janvārim un 20. septembrim. Savukārt projekta 32. punkts paredz, ka projekts stājas spēkā 2022. gada 1. septembrī. Ņemot vērā minēto, secināms, ka finansējums par laika periodu no 2020. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. augustam jau būs aprēķināts un piešķirts atbilstoši attiecīgajiem Ministru kabineta noteikumiem. Tādējādi nav saprotams, kāpēc projekta 31. punkts paredz, ka atbilstoši attiecīgajiem Ministru kabineta noteikumiem finansējums aprēķināms kopš 2020. gada 1. septembra. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 31. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 25.1. un 25.2. apakšpunktā un projekta 30. punktā ietverta atsauce uz normatīvo aktu par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs, kas bija spēkā līdz projekta spēkā stāšanās dienai. Projekta 24. punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumus Nr. 447 "Par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs", uz kuriem faktiski atsaucas projekta 25.1. un 25.2. apakšpunkts un projekta 30. punkts. Normatīvā akta tekstā ietver atsauces uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, ja ir sagaidāms, ka attiecīgā normatīvā akta spēkā esamības laikā šie normatīvie akti noteiktā jomā varētu zaudēt spēku un tikt pieņemti jauni ar citu nosaukumu vai arī atsauce būtu jāveido uz vairākiem normatīvajiem aktiem. Ņemot vērā to, ka projekta 25.1. un 25.2. apakšpunktā un projekta 30. punktā jāatsaucas uz Ministru kabineta noteikumiem, kas zaudēs spēku ar projekta spēkā stāšanos un attiecīgo regulējumu paredzēs tikai projekts, aicinām projekta 25.1. un 25.2. apakšpunktā un projekta 30. punktā atsaukties uz konkrētajiem Ministru kabineta noteikumiem, nevis ietvert atsauci uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 25.2. apakšpunkts noteic, ka pašvaldībām, kurām aprēķina maiņas dēļ samazinās viena mēneša valsts finansējuma apjoms, salīdzinot ar to finansējuma apjomu, kas veidotos, ja finansējuma aprēķins tiktu veikts saskaņā ar normatīvo aktu par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs, kas bija spēkā līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, samazinājums tiek kompensēts pilnā apmērā, atbilstoši aprēķinam, kas veikts, ņemot vērā šajos noteikumos noteikto. Vēršam uzmanību uz to, ka nav saprotama projekta 25.2. apakšpunktā ietvertā piebilde "atbilstoši aprēķinam, kas veikts, ņemot vērā šajos noteikumos noteikto". Proti, no projekta 25.2. apakšpunkta izriet, ka starpība tiks kompensēta pilnā apmērā, un nav saprotams, kā šīs starpības kompensēšanā jāņem vērā projektā noteiktais. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 25.2. apakšpunktu vai skaidrot tajā ietvertās piebildes nepieciešamību un piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-