Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-458
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
30.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu
Iebildums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” uztur iebildumus par Finanšu ministrija ir izstrādāto Ministru kabineta rīkojuma projektu (Tiesību aktu portāla Nr. 22-TA-458) "Par Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu” (turpmāk – rīkojuma projekts) un aicina nodrošināt:

1. Ir jāizsludina atklāts konkurss uz ikvienu NVO vietu Par Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā (turpmāk - Uzraudzības komiteja). Lai nodrošinātu caurspīdīgu, atvērtu un vienlīdzīgu iespēju NVO līdzdarboties uzraudzības komitejā, labā praksē būtu izsludināt atklātu. Svarīgi, ka konkurss būtu organizēts uz ikvienu NVO vietu Uzraudzības komitejā, izvairoties no situācijas, kad valsts pārvaldei ir jāapzina vai jāmeklē atbilstošās NVO, kuras uzrunāt.

2. Ir jānodrošina, ka NVO pārstāvība ir līdzsvarota. Ir svarīgi, ka Uzraudzības komitejas NVO sastāvā ir ievērots reprezentivitātes un viedokļu dažādības princips, proti, tajā darbojas ne tikai jomu vai nozari pārstāvošās NVO, bet arī tādas NVO, kas iestājas par kopīgu sabiedrības labumu, ir aktīvas labas pārvaldības vai pretkorupcijas jomā, strādā ar sabiedrības līdzdalības jautājumiem. NVO daudzveidība nodrošinās gan iespēju saņemt padziļinātu viedokli par nozarē vai jomā esošiem izaicinājumiem un iespējām, kā arī uzzināt plašākas sabiedrības redzējumu un viedokli par noteiktiem jautājumiem.

3. Ir jāizstrādā skaidri NVO atlases kritēriji. Izstrādājot konkursa Nolikumu ir:
jāidentificē jomas, kurās NVO līdzdalība vai darbība ir īpaši nozīmīga. Vajadzētu izvairīties no situācijas, kad NVO pārstāvniecība nav nodrošināta visās nozīmīgās jomās, savukārt citās jomās ir vairākas organizācijas;
jāiekļauj iespēja Uzraudzības komitejā darboties arī tādām NVO, kas iestājas par kopīgu sabiedrības labumu, ir aktīvas labas pārvaldības vai pretkorupcijas jomā, strādā ar sabiedrības līdzdalības jautājumiem;
jānosaka kritēriji, kas ļaus identificēt labākos sadarbības partnerus, piemēram, paredzot pienākumu NVO pierādīt savu pieredzi un kompetenci atbilstošā jomā, darbības ilgtspēju, līdzšinējos darbus, utt. jānosaka pieteikuma iesniegšanas termiņš un iesniedzamie dokumenti, jāizveido pieteikumu izvērtēšanas kārtība un lēmumu pieņemšanas noteikumi.

4. Jānodrošina, ka konkurss uz NVO vietām Uzraudzības komitejā tiek izsludināts publiski. Lai nodrošinātu, ka pēc iespējas plašāks NVO loks saņem ziņu par iespēju pieteikties konkursā, Nolikumam un sludinājumam/uzsaukumam ir jābūt izplatītam gan nozaru ministriju mājas lapās, gan citos sociālos medijos, tai skaitā, tas varētu tikt izsūtīts visām NVO, kuras ir pievienojušās Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memorandam.

5. Finanšu ministrijai kā atbildīgajai ministrijai ir jāuzņemas atbildība par komisijas izveidi un darbu. Svarīgi, ka konkursu organizē un lēmumu par NVO dalību Uzraudzības komitejā pieņem atbildīgā institūcija - Finanšu ministrija, nevis Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības īstenošanas memoranda padome.  Nepieciešamības gadījumā Memoranda padome varētu deleģēt savu pārstāvi Konkursa komisijā, kas izskata iesniegtos pieteikumus, taču iebilstam ka Memoranda padome varētu deleģēt kādu savu pārstāvi Uzraudzības komitejā.

Vēršam uzmanību, ka atzinums netiek iesniegts izmantojot Tiesību aktu portālu tehnisku iemeslu dēļ, par ko Valsts kanceleja ir informēta.

 
Piedāvātā redakcija
-