Atzinums

Projekta ID
22-TA-871
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības tiesību pārākuma principam ar noteikumu projektu nav pieļaujams noteikt pārejas noteikumus, tai skaitā samērīgāku piemērošanas termiņu, normatīvajam regulējumam, ar kuru paredzēts pārņemt direktīvas Nr. 2012/27/ES prasības, ja šādu termiņu neparedz minētā direktīva. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1.2. apakšpunktu un noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju, attiecīgu termiņu neparedzot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka rēķinus un rēķinu informāciju elektroniskā formātā siltumenerģijas piegādātājs lietotājam nodrošina bez maksas, bet, gadījumā, ja rēķina sagatavošana rada būtiskas papildus izmaksas, rēķinā galalietotājiem var iekļaut pamatotas rēķina apkalpošanas izmaksas, ievērojot bezpeļņas principu. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav paredzēts nosacījums attiecībā uz būtiskām papildus izmaksām, turklāt no noteikumu projekta anotācijas arī neizriet, kādas izmaksas varētu atbilst būtiskām papildus izmaksām. Papildus norādām, ka atbilstoši direktīvai Nr. 2012/27/ES,  sagatavojot rēķinu informāciju par individuālo siltumenerģijas, aukstumapgādes enerģijas un mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu daudzdzīvokļu un daudzfunkcionālās ēkās saskaņā ar 9.b pantu, sadala, ievērojot bezpeļņas principu, no kā izriet, ka maksu pretēji noteikumu projektam var prasīt par rēķina informācijas sagatavošanu, nevis rēķina apkalpošanu (kas varētu ietvert arī citas izmaksas). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projektu un tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācija 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto skaidrojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra Direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk - direktīva Nr. 2012/27/ES) 10.a pants 1. punkta pārņemšanu, izvērstāk atspoguļojot attiecīgās vienības prasību pārņemšanu Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 876) 36.1 un 36.3 punkta konkrētās apakšvienībās, kā arī sniedzot skaidrojumu par 10.a pants 1. punkta otrajā daļā ietvertās rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu. Tāpat līdzīgi lūdzam skaidrot 10.a panta 2. punktā ietverto apakšpunktu pārņemšanu konkrētās noteikumu Nr. 876 36.1 un 36.3 punkta apakšvienībās.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un ar noteikumu projektu precizēt noteikumu Nr. 876 8.4 punkta ietverto regulējumu:
pirmkārt, skaidri atsaucoties uz 8.2 punktā minēto siltumenerģijas skaitītāju, nevis mēraparātu;
otrkārt, skaidrojot, kā piegādātājs 8.4 punktā paredzētajā gadījumā var nodrošināt noteikumu projektā ietvertā  noteikumu Nr. 876 8.8 punktā minētā pienākuma izpildi, nepieciešamības gadījumā precizējot 8.8 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1.6. apakšpunktu nepieciešams izvērtēt un precizēt vai svītrot, kā arī nepieciešams sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Norādām, ka:
pirmkārt, nav gūstama pārliecība par attiecīgā regulējuma atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam, proti, Enerģētikas likuma 46. panta pirmajai daļai, kas cita starpā paredz, ka Ministru kabinets nosaka gadījumus, kādos energoapgādes komersants var pārtraukt energoapgādes pakalpojumu sniegšanu atsevišķiem enerģijas lietotājiem. Paužam bažas, ka no minētā deleģējuma neizriet tas, ka Ministru kabinets varētu ierobežot līguma slēgšana brīvību, liedzot tiesības piegādātajam slēgt līgumu ar daudzdzīvokļu ēkas dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvaroto personu, bet gan nosaka, kādos gadījumos energoapgādes pakalpojumu sniegšana var tikt pārtraukta, kas (deleģējums) šobrīd jau ir izpildīts atbilstoši cita starpā noteikumu Nr. 876 26. punktam;
otrkārt, attiecīgais regulējums nav efektīvs, ņemot vērā noteikumu Nr. 876 26.4. apakšpunktā ietvertās piegādātāja tiesības pārtraukt siltumenerģijas piegādi lietotājam, t.i., arī gadījumos, ja līgums tiks noslēgts, tā izpilde jebkurā gadījumā var tikt ierobežota, piegādātājam atbilstoši īstenojot savas tiesības. Ierosinām tā vietā atbilstoši precizēt 26.4. apakšpunktu vai papildināt 26. punktu ar papildus siltumenerģijas piegādes pārtraukšanas pamatu;
treškārt, noteikumu projekta anotācijā un noteikumu projektā ir norādīti atšķirīgi attiecīgā līguma slēdzēji;
ceturtkārt, noteikumu projektā nav sniegts pietiekams skaidrojums par noteikumu projekta nepieciešamību un mērķi, tai skaitā siltumenerģijas apjoms 2 000 000 megavatstundu gadā noteikšanai, kā arī 27.12. un 27.13. apakšpunktā ietverto priekšnoteikumu paredzēšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-