Atzinums

Projekta ID
21-TA-1164
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 5. panta pirmo daļu "valsts atbalsts tiek sniegts tādiem prioritāro investīciju un tautsaimniecībai nozīmīgiem projektiem, kas atbilst 4. panta noteiktajām prasībām". Savukārt likumprojekta 4. pantā noteikti kritēriji tikai prioritāro investīciju projektiem. 
Lūdzam skaidrot, vai minētais regulējums saprotams tādejādi, ka projekta atzīšanai par prioritāro investīciju projektu vai tautsaimniecībai nozīmīgi investīciju projektu ir vieni un tie paši kritēriji, un, ja tā - kāda ir šo divu likumprojekta 1. pantā definēto projektu veidu atšķirība. Atkarībā no minētā skaidrojuma lūdzam vai nu precizēt likumprojektu (piemēram, likumprojekta 5. panta pirmajā daļā svītrot vārdus "kas atbilst 4. panta noteiktajām prasībām"), vai arī apsvērt termina "tautsaimniecībai nozīmīgi investīciju projekti" nepieciešamību (piemēram, iekļaujot kritēriju par tautsaimniecībai nozīmīgām investīcijām kā vienu no prioritāro investīciju projektu kritērijiem). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Norādām, ka no likumprojekta 7. panta formulējuma nav saprotams, vai inovācijas zona būs jebkura teritorija, kurā varēs veikt 7. panta pirmajā daļā noteiktā produkta testēšanu u.c. darbības, kas noteiktas šajā daļā, vai tomēr 7. panta pirmajā daļa ir noteikti nosacījumi, kas ļauj komersantam un tā produktam kvalificēties, lai veiktu testēšanu Ministru kabineta noteiktajā inovāciju zonā. Ja šie nosacījumi ir paredzēti, lai produkts kvalificētos inovācijas zonas izmantošanai, aicinām precizēt attiecīgo panta formulējumu. 

Papildus lūdzam svītrot likumprojekta 7. panta trešo daļu vai precizēt vārdus "uzdot uzdevumu atbildīgajai ministrijai" (pašreizējā redakcija: "Ja tematiskā komiteja konstatē, ka ir nepieciešams sagatavot atšķirīgu tiesisko regulējumu, tad komitejai ir tiesības uzdot uzdevumu atbildīgajai ministrijai steidzamības kārtībā sagatavot un virzīt nepieciešamo normatīvo aktu"). Vēršam uzmanību, ka valsts pārvaldes iekārtas ietvaros rīkojumus iestādei var dot augstāka iestāde (amatpersona). Tāpat lūdzam ņemt vērā, ka tiesību aktu projektus izskatīšanai Ministru kabinetā ir tiesīgs iesniegt ("virzīt") Ministru kabineta loceklis (ministrs), nevis ministrija. Nav arī skaidrs, uz kāda pamata tematiskā komiteja lems par tiesību akta projekta steidzamību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 1. punkts noteic, ka publiska persona ir Latvijas Republika kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona un atvasinātas publiskas personas. Līdz ar to nozares ministrija nav publisko tiesību juridiska persona. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta "Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro investīciju atbalsta likums" 6. panta pirmo un otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd daļu likumprojektā regulēto jautājumu regulē Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59. pants un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu". 
Lai novērstu situāciju, ka pēc likumprojekta spēkā stāšanās vienu un to pašu jomu regulē divi normatīvie akti (likumi) un uz to pamata izdoti Ministru kabineta noteikumi, lūdzam sagatavot un vienlaikus ar likumprojektu virzīt Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma grozījumu projektu, kas paredzētu izslēgt šā likuma 59. pantu vai minētā likuma atcelšanu.

Atbilstoši lūdzam papildināt arī likumprojekta anotācijas 4. punktu.

Papildus minētajam aicinām izvērtēt, vai likumprojektā nav nepieciešams iekļaut arī citus Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59. pantā šobrīd regulētus jautājumus, piemēram, minētā panta piektajā daļā paredzēto tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 6. pants paredz iesaistīt nozares ministrijas un valsts pārvaldes iestādes konsultēšanā, sadarbībā, informācijas pieprasīšanā u.c. uzdevumos, aicinām papildināt anotācijas VII sadaļu "Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām", norādot visas likumprojektā noteikto uzdevumu izpildē iesaistītās nozares ministrijas un valsts pārvaldes iestādes. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt likumprojekta 5. panta trešās daļas ievaddaļu (šobrīd: "(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kurā nosaka:")
 
Piedāvātā redakcija
(3) Ministru kabinets nosaka:
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkos lūdzam precizēt likumprojekta 5. panta nosaukumu un tajā lietoto terminoloģiju attiecībā uz atbalsta sniegšanu. Proti, panta nosaukums ir "Valsts atbalsts uzņēmējdarbības veicināšanai", tomēr no likumprojekta (tai skatiā tā mērķa un darbības jomas formulējuma) un tā anotācijas secināms, ka likumprojekts vērsts tieši uz prioritāro investīciju projektu un tautsaimniecībai nozīmīgu investīciju projektu atblstu, nevis uz uzņēmējdarbības veicināšanu kopumā. Ievērojot minēto, aicinām precizēt panta nosaukumu, un, ja nepieciešams, papildināt likumprojekta anotāciju ar informāciju par paredzētā atbalsta tvērumu, lai izslēgtu domstarpības par Ministru kabinetā apstiprināmo atbalsta noteikumu tvērumu.

Otrkārt, šobrīd pantā lietots gan termins "valsts atbalsts", gan "komercdarbības atbalsts". Pirmais no minētajiem terminiem lietots Līgumā par Eiropas Savienības darbību (turpmāk - LESD), savukārt otrais - nacionālajos normatīvajos aktos par valsts (komercdarbības) atbalsta kontroli. Lai izslēgtu neskaidrības par likumprjekta 5.panta saturu (piemēram, kāpēc nosaukumā, pirmajā un otrajā daļā lietots "valsts atbalsts", bet Ministru kabineta noteikumus izdod par komercdarbības atbalstu, lūdzam minētos terminus precizēt. Piemēram, ierosinām valsts regulētos prioritāro investīciju projektu un tautsaimniecībai nozīmīgs investīciju projektu veicināšanas pasākumus apzīmēt ar vārdu "atbalsts", "atbalsta pasākumi" vai tamlīdzīgi, bet konkrēti valsts (komercdarbības) atbalsta apzīmēšanai LESD izpratnē lietot terminu "komercdarbības atbalsts".
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam tiesiskās skaidrības nolūkos precziēt likumprojekta 5. panta pirmo daļu, un, ja nepieciešams, citas likumprojekta normas, nodrošinot, ka likumprojektā tiek konsekventi lietoti tā 1. pantā pieteiktie termini "prioritāro investīciju projekts" un "tautsaimniecībai nozīmīgs investīciju projekts".

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Aicinām likumprojekta anotācijā, apzīmējot Eiropas Savienības vienoto valūtu, vārda "eiro" vietā lietot vārdu "euro". 
Piedāvātā redakcija
-