Projekta ID
21-TA-282Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5.1. viena grupas vadītāja, kas pavada vidējās izglītības iestāžu audzēkņus, augstskolu studentu vai pieaugušo grupu (grupā 16-30 apmeklētāji);
Iebildums
Projekta 5.1. apakšpunktā ir noteikts, ka maksu neiekasē no viena grupas vadītāja, kas pavada vidējās izglītības iestāžu audzēkņus, ja grupā ir 16-30 apmeklētāji. Vienlaikus Projekta 5.2. apakšpunktā ir paredzēts, kādos gadījumos maksu neiekasē no viena, diviem un trīs grupas vadītājiem, ja tie pavada pamatskolas skolēnu grupas. Saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 29. panta pirmo daļu pamatizglītības iestādes ir sākumskolas un pamatskolas. Vienlaikus otrā daļa paredz, ka pamatizglītības programmas var apgūt arī arodskolā, vidusskolā, tai skaitā tajā, kurai piešķirts valsts ģimnāzijas statuss, un Kultūras ministrijas padotībā esošā profesionālās vidējās izglītības iestādē. Savukārt Vispārējās izglītības likuma 40. panta pirmā daļa paredz, ka vispārējās vidējās izglītības iestādes ir vidusskolas un ģimnāzijas, savukārt saskaņā ar otrajā daļā noteikto vidusskolas pamatuzdevums ir īstenot pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas. Līdz ar to Projekta 5.1. un 5.2. apakšpunktā ietvertais regulējums nepilnīgi nosaka, kādu izglītojamo grupu vadītāji atbrīvojami no ieejas maksas. Proti, vai Projekta 5.1. un 5.2. apakšpunkts paredz atbrīvot grupas vadītāju no ieejas maksas pēc principa, no kādas izglītības iestādes ir izglītojamo grupa, vai arī pēc principa, kādā izglītības pakāpē mācās izglītojamo grupa. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Projekta 5.1. un 5.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5.2. pamatskolas skolēnu grupām:
Iebildums
Projekta 5.1. apakšpunktā ir noteikts, ka maksu neiekasē no viena grupas vadītāja, kas pavada vidējās izglītības iestāžu audzēkņus, ja grupā ir 16-30 apmeklētāji. Vienlaikus Projekta 5.2. apakšpunktā ir paredzēts, kādos gadījumos maksu neiekasē no viena, diviem un trīs grupas vadītājiem, ja tie pavada pamatskolas skolēnu grupas. Saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 29. panta pirmo daļu pamatizglītības iestādes ir sākumskolas un pamatskolas. Vienlaikus otrā daļa paredz, ka pamatizglītības programmas var apgūt arī arodskolā, vidusskolā, tai skaitā tajā, kurai piešķirts valsts ģimnāzijas statuss, un Kultūras ministrijas padotībā esošā profesionālās vidējās izglītības iestādē. Savukārt Vispārējās izglītības likuma 40. panta pirmā daļa paredz, ka vispārējās vidējās izglītības iestādes ir vidusskolas un ģimnāzijas, savukārt saskaņā ar otrajā daļā noteikto vidusskolas pamatuzdevums ir īstenot pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas. Līdz ar to Projekta 5.1. un 5.2. apakšpunktā ietvertais regulējums nepilnīgi nosaka, kādu izglītojamo grupu vadītāji atbrīvojami no ieejas maksas. Proti, vai Projekta 5.1. un 5.2. apakšpunkts paredz atbrīvot grupas vadītāju no ieejas maksas pēc principa, no kādas izglītības iestādes ir izglītojamo grupa, vai arī pēc principa, kādā izglītības pakāpē mācās izglītojamo grupa. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Projekta 5.1. un 5.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5.3. līdz trijiem grupas vadītājiem, kas pavada pirmsskolas vecuma bērnu grupu;
Iebildums
Projekta 5.3. apakšpunktā ir noteikts, ka no ieejas maksas atbrīvo līdz trīs grupas vadītājiem, kas pavada pirmsskolas vecuma bērnu grupu. Lūdzam precizēt, cik pirmsskolas vecuma bērni būs bērnu grupa. Proti, vai, piemēram, trīs bērni būs uzskatāmi par bērnu grupu un tas pieļaus atbrīvot trīs pieaugušos no ieejas maksas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
5.4. pirmsskolas vecuma bērniem, krīzes centru un dienas aprūpes centru klientiem un tos pavadošajām personām, bērnu aprūpes institūciju audzēkņiem, patversmju un pansionātu iemītniekiem, bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem un tos pavadošajām personām, kā arī izglītojamiem, kas apgūst speciālās izglītības programmas (uzrādot statusu apliecinošu dokumentu);
Iebildums
Lūdzam precizēt, kas ir domātas Projekta 5.4. apakšpunktā minētās "bērnu aprūpes institūcijas", proti, vai tās ir domātas pirmsskolas izglītības iestādes vai arī ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas bērniem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Latvijas Nacionālā dabas muzeja maksas pakalpojumu cenrādis
Iebildums
Projekta pielikuma 13. punktā ietverts pakalpojums "Konsultācijas", kuras var būt gan mutiskas, gan rakstiskas konsultācijas. Vēršam uzmanību, ka šāds pakalpojuma formulējums ir ļoti plašs, jo nav saprotams, kāda veida konsultācijas tās būs. Piemēram, Iesniegumu likums regulē kārtību, kādā valsts iestādes izskata privātpersonu iesniegumus. Iesniegumus var iesniegt gan mutvārdos, gan rakstveidā. No pakalpojuma nosaukuma nevar izsecināt, vai atbilde uz iesniegumu arī tiks uzskatīta par konsultāciju. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astoto daļu valsts pārvaldi organizē pēc iespējas ērti un pieejami. Samaksas noteikšana par konsultācijām samazina privātpersonas pieejamību valsts pārvaldei. Savukārt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta trešā daļa paredz vispārēju nosacījumu, ka iestāžu sadarbība notiek bez maksas. Tādējādi nav saprotams, vai valsts iestādei, kurai būs nepieciešams saņemt skaidrojumu vai informāciju, būs jāmaksā Latvijas Nacionālajam dabas muzejam. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt Projekta pielikuma 13. punktā ietvertā pakalpojuma atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astotajā daļā un 54. panta trešajā daļā noteiktajam un nepieciešamības gadījumā precizēt pakalpojuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Latvijas Nacionālā dabas muzeja maksas pakalpojumu cenrādis
Iebildums
Projekta pielikuma 5.3. apakšpunkts paredz, ka samaksa par gida pakalpojumiem krievu valodā vidusskolēniem un pieaugušajiem ir 20 euro. Savukārt Projekta pielikuma 5.4. apakšpunkts paredz, ka samaksa par gida pakalpojumiem angļu valodā ir 25 euro. Jautājumus neraisa tas, ka pakalpojumiem, kurus sniedz skolēniem, ir noteikta zemāka samaksa, taču Projekta pielikuma 5.3. un 5.4. apakšpunktā minēto pakalpojumu gan krievu valodā, gan angļu valodā var saņemt pieaugušo grupas, kurām atkarībā no pakalpojuma sniegšanas valodas samaksa atšķirsies. Vienlaikus Projekta pielikuma 5.4. apakšpunktā minēto pakalpojumu angļu valodā var saņemt arī skolēni. Līdz ar to nav saprotams, kāpēc gadījumā, kad pakalpojums tiek sniegts angļu valodā, tā izmaksas ir lielākas. Proti, kāpēc gidam rodas lielākas izmaksas, ja pakalpojums tiek sniegts angļu valodā, nevis krievu valodā, ņemot vērā to, ka pēc būtības pakalpojuma saturs ir viens.
Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā), kāpēc līdzīgs pakalpojums, ja tas tiek sniegts angļu valodā, ir dārgāks nekā tad, ja tas tiek sniegts krievu valodā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā), kāpēc līdzīgs pakalpojums, ja tas tiek sniegts angļu valodā, ir dārgāks nekā tad, ja tas tiek sniegts krievu valodā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Latvijas Nacionālā dabas muzeja maksas pakalpojumu cenrādis
Iebildums
Projekta pielikuma 5.2. apakšpunktā ir noteikta samaksa pamatskolas skolēniem par gida pakalpojumiem. Projekta pielikuma 5.3. apakšpunktā ir noteikta samaksa vidusskolēniem par gida pakalpojumiem. Saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 29. panta pirmo daļu pamatizglītības iestādes ir sākumskolas un pamatskolas. Vienlaikus otrā daļa paredz, ka pamatizglītības programmas var apgūt arī arodskolā, vidusskolā, tai skaitā tajā, kurai piešķirts valsts ģimnāzijas statuss, un Kultūras ministrijas padotībā esošā profesionālās vidējās izglītības iestādē. Savukārt Vispārējās izglītības likuma 40. panta pirmā daļa paredz, ka vispārējās vidējās izglītības iestādes ir vidusskolas un ģimnāzijas, savukārt saskaņā ar otrajā daļā noteikto vidusskolas pamatuzdevums ir īstenot pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas. Līdz ar to Projekta pielikuma 5.2. un 5.3. apakšpunktā ietvertais regulējums nepilnīgi nosaka samaksu noteiktām izglītojamo grupām par konkrēto pakalpojumu. Proti, vai Projekta pielikuma 5.2. un 5.3. apakšpunkts paredz samaksu pēc principa, no kādas izglītības iestādes ir izglītojamo grupa, vai arī pēc principa, kādā izglītības pakāpē mācās izglītojamo grupa. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Projekta pielikuma 5.2. un 5.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-