Atzinums

Projekta ID
23-TA-1961
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas biogāzes asociācija"
Atzinums iesniegts
08.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Biedrība “Latvijas biogāzes asociācija” (turpmāk tekstā – LBA) vispirms izsaka dziļu nožēlu, ka tik apjomīga un nozīmīga dokumenta (Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam – turpmāk tekstā - NEKP) vērtēšanai tiek atvēlētas tikai dažas darba dienas, kas ir nepietiekams laiks pilnvērtīga atzinuma un argumentēta viedokļa sniegšanai.
LBA pozitīvi vērtē, ka tiek noteikti skaidri mērķi biometāna izmantošanai transportā un dabasgāzes aizstāšanai.
Taču, LBA lūdz pagarināt iesniedzamo priekšlikumu un atzinumu termiņu, mazākais par vienu darba nedēļu, lai sagatavotu pilnvērtīgu atzinumu, izvērtētu piedāvāto pasākumu plānu biometāna izmantošanas veicināšanai un sniegtu efektīvākus priekšlikumus atbalsta pasākumiem, lai tādejādi panāktu lielāku SEG emisiju ietaupījumu pret atbalsta intensitāti.

LBA vēlas  šobrīd tikai norādīt uz dažām vietām, kurās jau ar pirmo, ātro NEKP caurskati, ievērojam kļūdas un nepilnības:

Lapa nr. 21
"Būtiskākā ietekme uz importētās enerģijas īpatsvaru kopējā iekšzemes patēriņā ir energoresursu patēriņam transporta sektorā, kurā būtiskāko daļu no energoresursu patēriņa veido naftas produkti. Šo produktu aizstāšana ar vietējas izcelsmes energoresursiem tehniski nav iespējama, jo Latvijā nav būtisku naftas vai dabasgāzes atradņu, kuras var tikt izmantotas komerciālai transporta degvielu ieguvei, savukārt no atjaunojamiem enerģijas avotiem, piemēram, lauksaimniecības atkritumu vai biomasas ražotas transporta degvielas ražošanas potenciāls ir nepietiekams, lai nodrošinātu naftas produktu aizstāšanu par ekonomiski pieņemamām izmaksām"

Nepiekrītam. Ar vietēji ražotu biometānu varam aizstāt ļoti būtisku daļu fosilo degvielu īpatsvara. Ir jau diezgan plašā skaitā pieejama CNG uzpilde, kā arī autoparka nomaiņa ir iespējama pāris gadu laikā.


Nepiekrītam - biometānu pašlaik ir iespējams saražot būtiski lētāk, autoparka nomaiņa tāpat ir nepieciešama. Ir iespējams aizvietot līdz 20% no fosilā degvielu patēriņa ar biometānu.

Lapa 23
"•           Latvija plāno palielināt AER īpatsvaru siltumapgādē un aukstumapgādē, modernizējot uzstādītās biomasas izmantošanas iekārtu jaudas, palielinot uzstādīto siltumsūkņu, saules kolektoru jaudas, veicinot pāreju uz lielas jaudas siltumsūkņu vai elektroenerģijas izmantošanu CSAS un veicinot dažādu tehnoloģiju kombinācijas siltumenerģijas ražošanā"

Nepiekrītam. Eiropas Komisijas uzstādījumā biometānam vislielākā loma vidējo un ilgtermiņa mērķu sasniegšanā  ir atvēlēta tieši siltumapgādē. Tāpēc, lūdzam, atzīt biometāna lomu siltumapgādē kā svarīgu."

Lapa 27
"Vienlaikus šī mērķa izpildi apgrūtinās atbilstošo atjaunīgās transporta enerģijas veidu pieejamība, piemēram, ir paredzams, ka transporta sektorā būs liela konkurence moderno biodegvielu pieprasījumā, jo šo degvielu piedāvājums nav ļoti liels."

Nepiekrītam. Modernā biometāna īpatsvars transporta sektorā var sasniegt 15%. Jau pašlaik, pārveidojot esošās biogāzes stacijas no elektroenerģijas ražošanas uz biometānu, ir iespējams sasniegt 5% moderno biodegvielu mērķi.

Lapa 27
"Transporta sektora ļoti aktīva elektrifikācija būtiski veicinās SEG emisiju samazināšanu transportā, ja EV piedāvājums un cena turpinās uzlaboties un ja tiks turpinātas atbalsta shēmas...."

 LBA viedoklis:Daudz ātrāks emisiju samazināšanas mērķis (un realizējams uz 2030. gadu) ir iespējams ar biometānu no kūtsmēsliem.

Lapa 35
Sadaļa III Rīcībpolitikas un pasākumi mērķu sasniegšanai
Tabulas 4. punkts.            Veicināt un atbalstīt tiešu organiskā mēslojuma iestrādi augsnē


Nav saprotams, vai veicināšanas pasākumus ir paredzēts attiecināt arī uz biogāzes/biometāna ražošanas otra galaprodukta – fermentācijas atliekām (digestāts) iestrādi.

Lapa 35 Tabulas 9. punkts Veicināt biogāzes un biometāna ražošanu un biometāna izmantošanu

Un kontekstā ar šo 36. lpp: "Veicināt biogāzes un biometāna ražošanu un biometāna izmantošanu. Pasākuma galvenais mērķis ir nodrošināt biogāzes ražošanas un biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu uzstādīšanu saimniecībās, kurās vēl nav biogāzes ražošanas un attīrīšanas iekārtu. Tāpat pasākuma ietvaros ir jāpalielina biodegvielu un biometāna, tai skaitā sašķidrinātā vai saspiestā biometāna, izmantošanu lauksaimniecības transportlīdzekļos, tehnikā un stacionārajās iekārtās"

LBA viedoklis: Biometāna ražošana nav rentabla mazos apjomos. Tajā pat laikā mazās un vidējās lopkopības saimniecības var nest lielu ieguldījumu SEG emisiju samazināšanā un reģionālā nodrošināšanā ar stabiliem energoresursiem. Klimata plānam ir jārunā, kā ir domāts saglabāt un attīstīt mazās biogāzes stacijas, kas neražos biometānu.

Un ir jautājums: “Veicināt biogāzes un biometāna ražošanu” kā vienotu kompleksu vai arī veicināt gan biogāzes, gan biometāna ražošanu?

 Lapa 37-38
3.1.4.   ATKRITUMU UN NOTEKŪDEŅU APSAIMNIEKOŠANA

Šajā nodaļā vispār iztrūkst plāns kā maksimāli centralizēti savākt organiskos atkritumus un tos pārstrādāt biometānā, veicinot aprites ekonomikas ieviešanas principus.

Lapa 39
3.1.5.   RPPI SEKTORS
"Pienākums uzstādīt oglekļa uztveršanas iekārtas attiecas uz un lielu rūpniecisko procesu SEG emisiju radošo rūpniecisko ražošanas iekārtu komersantiem…."


LBA: "Lai pieprasītu uzstādīt oglekļa uztveršanas iekārtas, jābūt skaidri saprotamai CO2 izmantošanas sistēmai."

Lapa 48
"Nepastāvīgās  elektroenerģijas ražošanas stacijām ar kopējo jaudu > 50MW pienākuma nodrošināt akumulācijas vai balansēšanas risinājumus, tai skaitā, ūdeņraža ražošanas iekārtas noteikšanas darbības ietvaros tiks noteikts pienākums ūdeņradi ražojošu iekārtu uzstādīšanai un saražotā ūdeņraža transportēšanai , elektroenerģijas ražotājam palīdzot piesaistīt IF finansējumu."

LBA: Vai ir pienācīgi izvērtētas H2 transportēšanas izmaksas? Vai nav svarīgi izvērtēt citas H2 pārvadāšanas formas kā e-amonjaks vai e-metanols?

Lapa 53
"Ikgadējs AE īpatsvara pienākums (piejaukums) dabasgāzei attieksies uz dabasgāzes tirgotājiem, kas dabasgāzi piegādā ēkām vai CSAS, nosakot vismaz 3% īpatsvara nodrošināšanu, kur dabasgāzes tirgotāji to varēs izpildīt, izmantojot piemēram, biometānu vai ūdeņradi, kas tiktu ievadīts kopējā dabasgāzes tīklā vai tiktu piegādāts neizmantojot dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmu."


LBA: Tabulā norādīts ikgadējs nodrošinājums 3%. Lūdzam šeit precizēt termiņu.

Lapa 54
"Biometāna ražošanas un tā ievades gāzes tīklā veicināšanas darbības ietvaros ir plānots īstenot atbalsta programmu biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu uzstādīšanai, lai aktivizētu biogāzes pārveidi par biometānu un tādējādi mazinātu fosilo energoresursu izmantošanu, kā arī biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidi, t.sk., izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem. …."

LBA: Vai runa ir tikai par biometāna iekārtu uzstādīšanu biogāzes pārveidei? Kāpēc nav runa par jaunu biometāna rūpnīcu izveidi? LBA ir informācija mazākais par 3 absolūti jaunu, nopietnu biometāna ražotņu celtniecības plānošanu jau tuvākajos 1-2 gados.


Lapa 59
"Akcīzes nodokļa piemērošanas nosacījumu biodegvielām un biometānam izvērtēšanas NPP ietvaros būtu jāizvērtē iespēja noteikt zemāko iespējamo akcīzes nodokļa likmi (Direktīvas 2003/96/EK minimālās likmes) biometānam un biodegvielām"

LBA: Ko nozīmē “zemākais iespējamais”? Vai ir iespējams biometānam noteikt akcīzes nodokli 0 (nulle)?


Lapa 74
"Iekšējās energo-infrastruktūras modernizācijas projektu īstenošanas darbības ietvaros tiks īstenoti šādi projekti: ……3) reģionāla biometāna ievades punkta izbūve, vietēji ražota biometāna ievadei esošajā dabasgāzes infrastruktūrā. ….. Biometāna ievades punktu attīstības gaitā nodrošināta biometāna ievadīšana tīklā vairāk nekā 20 biometāna ražotājiem, nodrošinot biometāna pieejamību elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanai, kā arī transporta pieprasījuma segšanai"

LBA:
Vienas rindkopas ietvaros nosaukti vairāki varianti.
Vai te ir domāts viens punkts (Džūkste) vai tomēr vairāki biometāna ievades punkti?

Nobeigumā: LBA atkārtoti aicina pagarināt atzinumu iesniegšanas termiņu, lai var sagatavot pilnvērtīgus un argumentētus priekšlikumus vai iebildumus.

Ar cieņu
Biedrības “Latvijas biogāzes asociācija” valdes priekšsēdētājs Andis Kārkliņš                       
Piedāvātā redakcija
-