Projekta ID
24-TA-2758Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par ierobežojuma noteikšanu Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas - Krievijas Federācijas robežas šķērsošanai ar autobusiem, veicot starptautiskos neregulāros pasažieru pārvadājumus" (turpmāk - projekts) ir izstrādāts pamatojoties uz Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk - likums) 35.1 panta pirmo daļu, otrās daļas 2. punktu un ceturto daļu.
Vēršama uzmanība, ka likuma 35.1 panta pirmā un ceturtā daļa paredz, ka, konstatējot nesamērīgi lielu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu, Ministru kabinets var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu valsts robežas neaizskaramības un valsts apdraudējuma novēršanai uz laiku līdz sešiem mēnešiem ar iespēju, ja nepieciešams, minēto termiņu pagarināt līdz attiecīgā apdraudējuma novēršanai vai pārvarēšanai. Attiecīgi likuma 35.1 panta otrās daļas 2. punkts nosaka, ka, izsludinot pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, Ministru kabinetam, ciktāl tas nepieciešams un ir samērīgi attiecīgā apdraudējuma novēršanai vai pārvarēšanai, ir tiesības visā pierobežā vai tās daļā atkarībā no apdraudējuma intensitātes noteikt īpašu kārtību transportlīdzekļu kustībai vai šīs kustības ierobežojumus.
Ņemot vērā minēto, norādāms, ka projekts neparedz izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu. Tāpat minētais režīms ir izsludināms, ja uz valsts robežas ir konstatēts nesamērīgi liels nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas gadījumu skaits, savukārt ar projekta izdošanu ir plānots novērst cita veida apdraudējumus (izlūkošanas un provokācijas risku).
Ievērojot norādīto, precizēt projekta 1. un 4. punktā ietverto atsauci uz Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 pantu, jo projektā noteiktais šobrīd neatbilst Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 pantā noteiktajam tiesiskajam regulējumam.
Vēršama uzmanība, ka likuma 35.1 panta pirmā un ceturtā daļa paredz, ka, konstatējot nesamērīgi lielu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu, Ministru kabinets var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu valsts robežas neaizskaramības un valsts apdraudējuma novēršanai uz laiku līdz sešiem mēnešiem ar iespēju, ja nepieciešams, minēto termiņu pagarināt līdz attiecīgā apdraudējuma novēršanai vai pārvarēšanai. Attiecīgi likuma 35.1 panta otrās daļas 2. punkts nosaka, ka, izsludinot pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, Ministru kabinetam, ciktāl tas nepieciešams un ir samērīgi attiecīgā apdraudējuma novēršanai vai pārvarēšanai, ir tiesības visā pierobežā vai tās daļā atkarībā no apdraudējuma intensitātes noteikt īpašu kārtību transportlīdzekļu kustībai vai šīs kustības ierobežojumus.
Ņemot vērā minēto, norādāms, ka projekts neparedz izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu. Tāpat minētais režīms ir izsludināms, ja uz valsts robežas ir konstatēts nesamērīgi liels nelikumīgu valsts robežas šķērsošanas gadījumu skaits, savukārt ar projekta izdošanu ir plānots novērst cita veida apdraudējumus (izlūkošanas un provokācijas risku).
Ievērojot norādīto, precizēt projekta 1. un 4. punktā ietverto atsauci uz Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 pantu, jo projektā noteiktais šobrīd neatbilst Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 pantā noteiktajam tiesiskajam regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Svītrot 3.punktu, jo ārējais tiesiskais regulējums jau nosaka kompetento iestādi, kura nodrošina personu un transportlīdzekļu ielaišanu autoceļu robežšķērsošanas vietās, tādējādi projektā nav nepieciešams papildus noteikt iestādi, kas nodrošinās rīkojuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildināt sadaļu ar jaunu atkāpi sekojošā redakcijā.
Līdz 2025. gada sākumam Moldovas neregulāro autobusu maršrutu pārvadātāji valsts robežu šķērsoja Terehovas vai Grebņevas robežsķērsošanas vietās, tomēr sākot ar 2025. gadu šī tendence ir mainījusies. Šobrīd Moldovas neregulāro autobusu maršrutu pārvadājumi pamatā notiek, izmantojot Pāternieku robežšķērsošanas vietu, lai tranzītā caur Baltkrieviju nokļūtu uz/no Krievijas. Līdz ar to radot būtisku slogu kompetento iestāžu amatpersonām, kā arī samazinot Pāternieku robežšķērsošanas vietas caurlaidību.
Līdz 2025. gada sākumam Moldovas neregulāro autobusu maršrutu pārvadātāji valsts robežu šķērsoja Terehovas vai Grebņevas robežsķērsošanas vietās, tomēr sākot ar 2025. gadu šī tendence ir mainījusies. Šobrīd Moldovas neregulāro autobusu maršrutu pārvadājumi pamatā notiek, izmantojot Pāternieku robežšķērsošanas vietu, lai tranzītā caur Baltkrieviju nokļūtu uz/no Krievijas. Līdz ar to radot būtisku slogu kompetento iestāžu amatpersonām, kā arī samazinot Pāternieku robežšķērsošanas vietas caurlaidību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu gramatiski precizēt problēmas apraksta pirmās rindkopas pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
Minētie tūrisma pārvadājumi apdraud gan Latvijas iedzīvotāju, kuri dodas uz Baltkrieviju, drošību, gan arī rada riskus Latvijas valsts drošībai, tādējādi pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos ekskursiju organizēšana uz Baltkrieviju un Krieviju ir kvalificējama kā bezatbildīga rīcība.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu gramatiski precizēt pašreizējās situācijas apraksta otrās rindkopas pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
Vienlaikus Valsts robežsardze turpina konstatēt Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumus un tendenci šo gadījumu skaitam pieaugt.
6.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lai novērstu gadījumus, kad neregulārā maršruta autobuss ierodas pie autoceļu robežšķērsošanas vietas, aicinām izvērtēt nepieciešamību rīkojuma izpildē iesaistīt Ārlietu ministrijas resoru un VSIA "Autotransporta direkcija", kas ir kompetentā iestāde autobusu pārvadājumu jomā, lai par ierobežojuma noteikšanu savlaicīgi informētu Eiropas Savienības dalībvalstis un trešās valstis, kuru pārvadātāji ir to skaitā, kas Latvijas ārējo robežu izmanto neregulāro autobusu pasažieru pārvadājumu veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
