Atzinums

Projekta ID
24-TA-512
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbalstu iniciatīvai, kuras ietvaros tiktu paredzētas subsīdijas velosipēdu, elektrovelosipēdu un elektroskrejriteņu iegādei, ja persona nodod norakstīšanai un pārstrādei transportlīdzekli ar iekšdedzes dzinēju. Minētās aktivitātes ietvaros tiktu veicināta plašāka pāreja no iekšdedzes transportlīdzekļiem uz velosipēdiem un elektroskrejriteņiem, tādējādi iedzīvotāju vidū popularizējot velosipēdu un elektroskrejriteņu lietošanu. Satiksmes ministrijas ieskatā ir būtiski piedāvāt iedzīvotājiem izvēles iespējas zemāku izmaksu pārvietošanās līdzekļa nomaiņai, kam turklāt ilgtermiņā sagaidāma pozitīva ietekme uz izmešu samazinājumu, transportlīdzekļa dzīves cikla izmaksām, dabas resursu patēriņu un sabiedrības veselību.
Līda ar to, lūdzam papildināt noteikumu 2.punktu ar 2.3. un 2.4.apakšpunktu, izsakot to piedāvātā redakcijā.
Papildus attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktā ietverto 8.1.apakšpunktu, izsakot to piedāvātā redakcijā.
Uzskatām, ka atbalsta sniegšana elektrisko velosipēdu un elektroskrejriteņu iegādei būtiski veicinās sabiedrības paradumu maiņu, jo Satiksmes ministrijas rosinātais risinājums būs finansiāli pieejamāks lielākai sabiedrības daļai. Saskaņā ar AS “KPMG Baltics” 2021.gadā veikto pētījumu “Ilgtspējīgas mobilitātes nodrošināšana. Kā panākt efektīvas izmaiņas transportlīdzekļu parka struktūrā” vidējais attālums Latvijā iedzīvotāju vidū dienā ar kājām bija 2,7 km un 10,6 km ar velosipēdu. Ņemot vērā uzsāktos un plānotos darbus veloceļu tīkla attīstībā, paredzams, ka tuvākajā nākotnē velosipēdu izmantošana tikai pieaugs. Elektriskais velosipēds ir videi draudzīgs transportlīdzeklis, ar kuru bez piepūles var nobraukt 10 km, bet enerģijas patēriņš ir nesalīdzināmi mazāks, kā braucot ar automašīnu vai motociklu. Ņemot vērā, ka elektriskajam velosipēdam ir dzinējs, kas atvieglo pārvietošanos, tas var aizstāt automašīnu garākos braucienos pa pilsētu.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030.gadam 5.2.pasākumu līdz 2022.gada 31.decembrim ir jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi, lai pēc 2021.gada ES struktūrfondu un citu finansējuma avotu ietvaros radītu iespēju privātpersonām un komersantiem (komerctransportam)) saņemt finansiālu atbalstu elektrotransportlīdzekļa vai velo transportlīdzekļa iegādei, nosakot specifiskus kritērijus atbalsta efektīvam izlietojumam.
Piedāvātā redakcija
2.3. tiek darbināti ar cilvēka muskuļu spēku, izmantojot pedāļus vai rokturus. Tāpat tie var būt aprīkoti ar elektromotoru, kura galvenā funkcija ir palīdzēt mīt pedāļus vai griezt rokturus, kura jauda nepārsniedz 1 kilovatu un kurš atslēdzas, kad transportlīdzeklis sasniedz ātrumu 25 kilometri stundā vai kad velosipēda vadītājs pārstāj mīt pedāļus vai griezt rokturus; 2.4. kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 25 kilometrus stundā, kuram nav pedāļu un kurš paredzēts vienam cilvēkam un aprīkots ar stūri vai roku atbalstu, kas ir mehāniski savienots ar kāju atbalsta virsmu.                                              8.1. jaunu rūpnieciski ražotu velosipēdu, elektroskrejriteņu, M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu elektromobili saprot automobili, kas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km;
2.
Noteikumu konsolidētā versija
1. Noteikumi nosaka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk – finanšu instruments) finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk – konkurss) nolikumu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projektu iesniegumu iesniegšanas, vērtēšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, kā arī projektu īstenošanas, pārskatu iesniegšanas un pārbaudes kārtību.
Iebildums
Arvien biežāk tiek ekspertu diskusijās tiek norādīts, ka PHEV faktiski var izdalīt vairāk CO2 nekā līdzvērtīgas automašīnas, kas izmanto tikai benzīnu, kas ir efektīvākas degvielas patēriņā, jo tās nav tik smagas kā hibrīdi, kuriem ir jāuzņemas papildu akumulatora un motora svars. Tāpat arī the Miles Consultancy veiktajā pētījumā, kas veica PHEV degvielas patēriņa revīziju autoparku vadītāju starpā, atklājās, ka populārākās PHEV automašīnas – ko ražo BMW, Mitsubishi, Mercedes un Volkswagen – regulāri uzrāda degvielas patēriņa rādītājus, kas ir divarpus līdz trīs reizes lielāki par oficiāli norādītajām. Attiecīgi automašīnas, kuru oficiālais CO2 izmešu daudzums ir mazāks nekā 50 g/km, reālos braukšanas apstākļos faktiski rada vairāk nekā 150 g/km. Jau 2018. gadā veiktajā akadēmiskajā pētījumā Norvēģijā tika secināts, ka “vidējā aplēstā CO2 emisija gadā bija apmēram 2,5 reizes lielāka par vērtību, kas norādīta oficiālajā CO2 emisijas testā”. Emissions Analytics pētījumā, kurā tika pārbaudīts PHEV degvielas patēriņš, kad baterijas nebija uzlādētas, parādīja izteikti augstu degvielas patēriņu. Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu nosaukumā un visā tekstā svītrot vārdu "mazemisiju". 
Piedāvātā redakcija
1. Noteikumi nosaka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk – finanšu instruments) finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk – konkurss) nolikumu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projektu iesniegumu iesniegšanas, vērtēšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, kā arī projektu īstenošanas, pārskatu iesniegšanas un pārbaudes kārtību.
 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
2.2. par mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas, bet tam ir uzstādīts arī iekšdedzes dzinējs, un kopējās SEG emisijas ir līdz 50 g CO2/km atbilstoši pasaulē saskaņotās vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras (WLTP) svērtajam kombinētajam ciklam (turpmāk – ārēji lādējams hibrīdauto).
Iebildums
Ņemot vērā Satiksmes ministrijas ietvertos argumentus un pamatojumu pie iepriekšējā iebilduma, lūdzam svītrot noteikumu 2.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
8.3. jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas ārēji lādējamu hibrīdauto iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 50 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Ja atbilstības sertifikātā nav norādīts nobraukums pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm, tad nepieciešama transportlīdzekļa oficiālā dīlera izziņa ar apliecinājumu, ka transportlīdzeklis pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm spēj veikt vismaz 50 km nobraukumu. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto saprot automobili, kas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 4.punktā ietverto 8.3.apakšpunktu, jo atbalsta sniegšana hidrīdauto iegādei nav atbalstāma. Klimata mērķu izpildē atbalsts sniedzams tikai elektrotransportlīdzekļiem un nulles emisiju transportlīdzekļiem. Līdz ar to, lūdzam arī attiecīgi svītrot visā noteikumu tekstā atsauci uz 8.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
17.1. šo noteikumu 8.1. un 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros vienam elektromobilim un ārēji lādējamam hibrīdauto – 4500 euro vai 9000 euro, ja atbalsta saņēmējs ir persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību un personai ir piešķirta “Latvijas Goda ģimenes apliecība”, un tiek iegādāts transportlīdzeklis ar vismaz septiņām sēdvietām;
Iebildums
Ņemot vērā Satiksmes ministrijas ietvertos argumentus un pamatojumu pie iepriekšējā iebilduma par hibrīdauto izmešiem, lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktā ietverto 17.1. apakšpunktu, izsakot to piedāvātā redakcijā. 
Tāpat arī attiecībā uz atbalstu personām, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību un personai ir piešķirta “Latvijas Goda ģimenes apliecība”, lūdzam svītrot nosacījumu par septiņām sēdvietām, tā vietā atļaujot iegādāties transportlīdzekli ar piecām sēdvietām, vienlaikus dodot iespēju iegādāties transportlīdzekli arī ar vairāk sēdvietām. Esošais nosacījums ir ļoti ierobežojošs, jo ģimenei ar trīs bērniem pilnīgi pietiekams var būt transportlīdzeklis ar piecām sēdvietām.
Piedāvātā redakcija
17.1. šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros vienam elektromobilim  – 4500 euro vai 9000 euro, ja atbalsta saņēmējs ir persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību un personai ir piešķirta “Latvijas Goda ģimenes apliecība”, un tiek iegādāts transportlīdzeklis ar vismaz piecām sēdvietām;
6.
Noteikumu konsolidētā versija
17.2. šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros vienam transportlīdzeklim – 2250 euro vai 4500 euro, ja atbalsta saņēmējs ir persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību un personai ir piešķirta “Latvijas Goda ģimenes apliecība”, un tiek iegādāts transportlīdzeklis ar vismaz septiņām sēdvietām;
Iebildums
Ņemot vērā Satiksmes ministrijas ietvertos argumentus un pamatojumu pie iepriekšējā iebilduma, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 8. punktā ietverto 17.2. apakšpunktu par sēdvietu skaitu.
Piedāvātā redakcija
17.2. šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros vienam transportlīdzeklim – 2250 euro vai 4500 euro, ja atbalsta saņēmējs ir persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību un personai ir piešķirta “Latvijas Goda ģimenes apliecība”, un tiek iegādāts transportlīdzeklis ar vismaz piecām sēdvietām;