Atzinums

Projekta ID
24-TA-1859
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Biedrība “Latvijas Ģimenes ārstu asociācija” (turpmāk – LĢĀA) novērtē, ka tiek pieļauta “papīra” formāta nosūtījumu izsniegšana mājas vizīšu laikā, tomēr tā ir nepieciešama ne tikai steidzamai pakalpojumu saņemšanai, bet arī tad, kad ir tehniskas grūtības izrakstīt –  gan jaunā nosūtījuma nepilnību dēļ, gan arī informācijas sistēmas darbības traucējumu, gan lokālu traucējumu dēļ, piemēram,  elektrības un interneta (var būt pat dienas), kuru laikā jābūt iespējai izrakstīt “papīra” nosūtījumu, jo nav pieļaujama ārsta darba kavēšana un atlikšana. Nav zināms, cik lielā mērā (vai apmierinošā) jaunā nosūtījuma nepilnības tiks novērstas, jo ģimenes ārsti, kuri testējuši, šobrīd to vērtē kā neērtu (piemēram, nepilnīgi klasifikatori, trūkst iespējas izveidot šablonus).
LĢĀA atkārtoti lūdz Anotācijā precizēt plašāk situācijas, kad pieļaujama "papīra" formāta nosūtījumu izsniegšana: sistēmas tehnisku ierobežojumu gadījumā (tai skaitā nepilnību dēļ), veselības informācijas sistēmas traucējumu dēļ, mājas vizīšu laikā un citu tehnisku ierobežojošu apstākļu dēļ neatkarīgi no pakalpojuma saņemšanas steidzamības.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Biedrība “Latvijas Ģimenes ārstu asociācija” (turpmāk – LĢĀA) novērtē, ka tiek pieļauta “papīra” formāta nosūtījumu izsniegšana mājas vizīšu laikā, tomēr tā ir nepieciešama ne tikai steidzamai pakalpojumu saņemšanai, bet arī tad, kad ir tehniskas grūtības izrakstīt –  gan jaunā nosūtījuma nepilnību dēļ, gan arī informācijas sistēmas darbības traucējumu, gan lokālu traucējumu dēļ, piemēram,  elektrības un interneta (var būt pat dienas), kuru laikā jābūt iespējai izrakstīt “papīra” nosūtījumu, jo nav pieļaujama ārsta darba kavēšana un atlikšana. Nav zināms, cik lielā mērā (vai apmierinošā) jaunā nosūtījuma nepilnības tiks novērstas, jo ģimenes ārsti, kuri testējuši, šobrīd to vērtē kā neērtu (piemēram, nepilnīgi klasifikatori, trūkst iespējas izveidot šablonus).
LĢĀA atkārtoti lūdz Anotācijā precizēt plašāk situācijas, kad pieļaujama "papīra" formāta nosūtījumu izsniegšana: sistēmas tehnisku ierobežojumu gadījumā (tai skaitā nepilnību dēļ), veselības informācijas sistēmas traucējumu dēļ, mājas vizīšu laikā un citu tehnisku ierobežojošu apstākļu dēļ neatkarīgi no pakalpojuma saņemšanas steidzamības.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šis normatīvā akta projekts paredz ģimenes ārstiem jaunus darba pienākumus un lielāku darba apjomu. Konkrēti, 4.pielikuma “Darbnespējas lapa” 11.91 punktā tiek paredzēts, ka ģimenes ārstiem, izsniedzot (vai pagarinot) darbnespējas lapas, tajās būs jānorāda dati par personai noteiktām diagnozēm - diagnozes kods un nosaukums (atbilstoši aktuālajai starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10. redakcijai (SSK-10)).
Biedrība “Latvijas Ģimenes ārstu asociācija” (turpmāk – LĢĀA), kas ir ģimenes ārstu arodbiedrība, par šo grozījuma projekta punktu iepriekš netika informēta, bet uzzināja par to no Tiesību aktu projektu portālā ievietotas publikācijas. Ģimenes ārstu arodbiedrībai netika nodrošinātas tiesības iepazīties ar Ministru kabineta (Veselības ministrijas) priekšlikumu par jaunu darba pienākumu noteikšanu un veikt par to konsultācijas ar darba devēju – Ministru kabinetu. Arodbiedrību likuma 12.panta pirmajā daļā ir noteikts Ministru kabineta kā darba devēja pienākums ir informēt arodbiedrību un nodrošināt tiesības konsultēties. Savukārt Arodbiedrību likuma 12.panta otrajā daļā ir noteiktas arodbiedrības tiesības piedalīties normatīvo aktu projektu izstrādā, tiesības sniegt atzinumus par šiem projektiem. Tikai darba devēja konsultācijās ar strādājošo pārstāvi ir iespējams vienoties par jaunu darba pienākumu noteikšanu strādājošajiem. Nav pieļaujams, ka darba devējs vienpusēji nosaka jaunus darba pienākumus un palielina darba apjomu.
Redzams, ka Ministru kabinets (saskaņā ar Veselības ministrijas priekšlikumu), ar lēmumu Nr.24-TA-1859, paredz vienpusēju lēmumu pieņemšanu par ģimenes ārstu darba satura (nodarbinātības) nosacījumiem bez konsultācijām ar arodbiedrību kā strādājošo pārstāvi. Šāda rīcība, kā to norādījis Augstākās tiesas Senāts spriedumā lietā Nr. A420146920, SKA-7/2025 par ģimenes ārstu kolektīvajām darba tiesībām, ir uzskatāma par kolektīvās sarunas kavējošu rīcību, tā ir pretrunā Satversmes 108.pantā un Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 11.pantā noteiktajām nodarbināto personu tiesībām. Tāpēc LĢĀA aicina Ministru kabinetu atturēties no rīcības, kas pārkāptu strādājošo tiesības.
LĢĀA stingri iebilst pret grozījumiem noteikumu 4.pielikuma 11.91 punktā, jo šāda prasība prasa ģimenes ārstiem papildus darbu. Šo grozījumu autori nav ievērojuši, ka darbnespēju nenosaka viena diagnoze, bet gan vairākas diagnozes, gan personas veselības stāvoklis konkrētā laikā kopsakarā ar veicamā darba apstākļiem.
Izteiktā prasība rada arī lielāku birokrātisku slogu, jo paredz vienu un to pašu datu norādīšanu divās dažādās sistēmās. Ģimenes ārsti datus par konkrēta pacienta diagnozēm un blakusdiagnozēm jau norāda Nacionālā veselības dienesta Vadības informācijas sistēmā, ievadot ambulatorā pacienta talonu (veidlapa Nr.024/u), tāpēc dati par diagnozēm jau ir iestādes rīcībā.
LĢĀA iebilst pret pacientu diagnožu norādīšanu e-veselības sistēmā darbnespējas lapas daļā, jo šādu sensitīvu datu iekļaušana rada vēl lielāku datu prettiesiskas izmantošanas risku. Noteikumu projektā nav paredzēts, kuras tieši personas un tieši kuras iestādes drīkstēs šos sensitīvos datus apstrādāt. Nav pietiekami norādīt, ka šie dati tiks apstrādāti veselības sektora ietvaros. LĢĀA nav zināms, kādas konkrētas personas ir piederīgas veselības sektoram. Nav norādīts vai šie dati tiks vai netiks anonimizēti, kas būtu nepieciešams, lai veiktu vispārīgu datu analīzi. Tāpēc redzams, ka projektā paredzētais sensitīvu personas datu apstrādes regulējums nav atbilstošs datu aizsardzības principiem un prasībām.
LĢĀA kā ģimenes ārstu arodbiedrība aicina Ministru kabinetu nodrošināt starptautiskajos tiesību aktos, Satversmes 108.pantā un Arodbiedrību likuma 12.pantā noteiktās arodbiedrības tiesības, proti,
1) atturēties no vienpusēju lēmumu pieņemšanas attiecībā uz jebkādiem ģimenes ārstu nodarbinātības jautājumiem bez konsultēšanās ar biedrību “Latvijas Ģimenes ārstu asociācija” kā strādājošo pārstāvi;
2) nodrošināt LĢĀA kā arodbiedrības tiesības piedalīties normatīvo aktu projektu izstrādē, arī grozījumu 2014. gada 11. marta noteikumos Nr.134;
3) nodrošināt arodbiedrības tiesības konsultēties ar Ministru kabinetu kā darba devēju par priekšlikumu grozīt Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumus Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (24-TA-1859).

LĢĀA aicina Ministru kabinetu izpildīt tiesību aktos noteiktos pienākumus strādājošo ģimenes ārstu tiesību jomā un piedāvā tikties un vest kolektīvās sarunas par noteikumu Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" grozījumiem pēc iespējas drīzāk.
 
Piedāvātā redakcija
LĢĀA lūdz izslēgt no grozījumu projekta 4.pielikuma “Darbnespējas lapa” darbnespējas cēloņa diagnozes norādīšanu - 11.9.1 punktu, kā arī ar to saistīto grozījumu projekta 1.15., 1.16. un 1.18.apakšpunktus, un saglabā 4. pielikuma 11.9.punktu līdzšinējā redakcijā.
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Par IT izmaksām ģimenes ārstu praksēm
LĢĀA atgādina, ka papildu dokumentā (E-nosūtījuma laika grafiks 2025/2026) norādīts, ka ārstniecības iestādes integrē savas informācijas sistēmas e-veselībā. Ģimenes ārstu praksēm atšķirībā no slimnīcām netika piešķirts finansējums digitalizācijai ne 2024., ne 2025. gadā, kaut arī tas bija plānots Ministru kabineta 21.05.2024. pieņemtajā Informatīvā ziņojumā "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu". Jau šobrīd ilgstoši netiek segtas izmaksas par IT risinājumu un infrastruktūras uzturēšanu pilnā apmērā. Sagaidāms, ka izmaiņas prasīs ģimenes ārstu lietoto speciālo programmu izmaiņas un to izstrādātāju ieguldījumus, kurus būs jāsedz to lietotājiem – ārstniecības iestādēm.
LĢĀA lūdz iekļaut anotācijā Veselības ministrijas sniegto atbildi, ka “jaunas izstrādes un integrācijas varētu palielināt ārstniecības iestāžu izmaksas par pacientu datu apstrādes sistēmu izmantošanu” un paredzēt digitalizācijas izmaksu pārskatīšanu un papildus nepieciešamā finansējuma piešķiršanu kā prioritāti ģimenes ārstu praksēm 2026. gadam (un turpmāk).
 
Piedāvātā redakcija
-