Projekta ID
21-TA-601Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā, ka programmā ir paredzētas finansējuma izmaiņas, lūdzam anotācijā skaidrot, vai izmaiņas finansējumā nepārsniegs EK lēmumā SA.36904 24. un 121. punktā noteikto pamatkapitāla un rezerves kapitāla maksimālo summu. Vēršam uzmanību, ka EK lēmuma SA.36904 23.punkts nemaz neparedz citādu iespēju kā finansējumu iepludināt caur pamatkapitālu vai rezerves kapitālu. Ja gadījumā plānotais pamatkapitāla vai rezerves kapitāla palielinājums pārsniedz EK lēmumā SA.36904 noteikto summu, lūdzam skaidrot, ka programmu varēs uzsākt tikai pēc tam, kad būs saņemts EK lēmums par grozījumiem EK lēmumā SA.36904 par sabiedrības Altum darbību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, t.sk., vērtējot finansējuma palielināšanu programmā, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 5.panta otrās daļas 1.punktā un 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā sniegto skaidrojumu par Altum izsniegto aizdevumu pārfinansēšanu, kā rezultātā Altum esošie aizdevumi var tikt nodoti brīvajā finanšu tirgū. Savukārt pēc pārfinansēšanas var būt gadījumi, kad šiem aizdeumiem nepieciešams piesaistīt Altum garamtiju.
Uzskatām, ka minētās darbības rada dubultfinansējuma risku, līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar papildus skaidrojumu, nosakot, ka par to finansējuma daļu, par kuru aizdevumi tiks pārfinansēti brīvajā tirgū, tiks samazināti Altum maksājumu pieprasījumos deklarētie izdevumi un samazināti atbilstošie iznākuma rādītāji.
Uzskatām, ka minētās darbības rada dubultfinansējuma risku, līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar papildus skaidrojumu, nosakot, ka par to finansējuma daļu, par kuru aizdevumi tiks pārfinansēti brīvajā tirgū, tiks samazināti Altum maksājumu pieprasījumos deklarētie izdevumi un samazināti atbilstošie iznākuma rādītāji.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 1.3. sadaļā "Risinājuma apraksts" sniegto skaidrojumu vēršam uzmanību uz turpmāk minēto:
1. ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" netiek sniegts atbalsts riska finansējuma atbalsts garantiju veidā, lūdzam dzēst šajā sadaļā ietverto informāciju par šo atbalsta veidu, lai novērstu nekorektas interpretācijas risku;
2. vēršam uzmanību, ka nevaram piekrist šajā sadaļā ietvertajam skaidrojumam, ka "Tādējādi, interpretējot iepriekš norādītās tiesību normas, var secināt ka drošās zonas prēmiju jaundibinātiem uzņēmumiem, kuriem nav kredītvēsture vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, nosaka 3,8 % apmērā." Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma par EK līguma 87. un 88. panta piemērošanu valsts atbalstam garantiju veidā (turpmāk – Komisijas paziņojums) 3.3. punktam MVU, kuriem nav kredītvēstures vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, piemēram, īpašam nolūkam dibinātiem uzņēmumiem vai jaundibinātiem uzņēmumiem, drošās zonas prēmiju nosaka 3,8% apmērā, bet tā nekādā gadījumā nevar būt zemāka par prēmiju, ko piemērotu mātes uzņēmumam vai uzņēmumiem. Līdz ar to skaidrojam, ka var būt situācija, kad atbilstoši Komisijas paziņojuma 3.3.punktā ietvertajai drošās zonas prēmiju apmēra tabulai piemērojamā drošās zonas prēmija var būt arī lielāka par 3,8% (t.i., 6.3%). Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu Komisijas paziņojuma 3.3.punktā noteiktā ievērošanu, lūdzam atbilstoši precizēt minēto anotācijas skaidrojumu.
1. ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" netiek sniegts atbalsts riska finansējuma atbalsts garantiju veidā, lūdzam dzēst šajā sadaļā ietverto informāciju par šo atbalsta veidu, lai novērstu nekorektas interpretācijas risku;
2. vēršam uzmanību, ka nevaram piekrist šajā sadaļā ietvertajam skaidrojumam, ka "Tādējādi, interpretējot iepriekš norādītās tiesību normas, var secināt ka drošās zonas prēmiju jaundibinātiem uzņēmumiem, kuriem nav kredītvēsture vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, nosaka 3,8 % apmērā." Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma par EK līguma 87. un 88. panta piemērošanu valsts atbalstam garantiju veidā (turpmāk – Komisijas paziņojums) 3.3. punktam MVU, kuriem nav kredītvēstures vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, piemēram, īpašam nolūkam dibinātiem uzņēmumiem vai jaundibinātiem uzņēmumiem, drošās zonas prēmiju nosaka 3,8% apmērā, bet tā nekādā gadījumā nevar būt zemāka par prēmiju, ko piemērotu mātes uzņēmumam vai uzņēmumiem. Līdz ar to skaidrojam, ka var būt situācija, kad atbilstoši Komisijas paziņojuma 3.3.punktā ietvertajai drošās zonas prēmiju apmēra tabulai piemērojamā drošās zonas prēmija var būt arī lielāka par 3,8% (t.i., 6.3%). Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu Komisijas paziņojuma 3.3.punktā noteiktā ievērošanu, lūdzam atbilstoši precizēt minēto anotācijas skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
9.2. ja tiek refinansēts sabiedrības "Altum" aizdevums;
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, vai ar sabiedrības "Altum" aizdevuma refinansēšanu tiek saprasta "Altum" izsniegta aizdevuma refinansēšana citā kredītiestādē, kuram ir plānots piešķirt Altum garantiju šo noteikumu ietvaros. Papildus vēršam uzmanību, ka Altum aizdevumi tiek sniegti saskaņā ar atbalsta programmās paredzēto komercdarbības atbalsta regulējumu. Piemēram, ja Altum aizdevums tiek sniegts kā reģionālais atbalsts un tam jau ir piemērota maksimālā atbalsta intensitāte, papildu de minimis atbalstu tam piešķirt vairs nevar, jo tiktu pārkāpta reģionālajam atbalsta noteiktā maksimālā atbalsta intenstitāte. Attiecīgi lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, aprakstot arī garantiju sniegšanas mehānismu šādos gadījumos, lai tiktu nodrošināta korekta komercdarbības atbalsta kontroles normu ievērošana.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
9.2. ja tiek refinansēts sabiedrības "Altum" aizdevums;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā ietvert papildus punktu, nosakot, ka 9.2.apakšpunktā noteiktajām darbībām var sniegt finansējumu no 7.2. un 7.3.apakšpunktā noteiktā finansējuma avota. Vēršam uzmanību, ka anotācija nav normatīvais akts. Anotācija tikai paskaidro noteikumu projektā noteikto, līdz ar to anotācijā sniegtais skaidrojums, ka ERAF netiks izmantots aizdevumu refinansēšanai, nerāda normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Iebildums
Lūdzam vērtēt šī punkta nepieciešamību no pārklāšanās viedokļa ar 9.1. apakšpunktā minēto, kā arī atbilstoši papildināt 9.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
16.11. projektiem, kas ir fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti, izņemot gadījumu, ja tiek pagarināts sabiedrības "Altum" iepriekš izsniegtās garantijas termiņš vai refinansēts sabiedrības "Altum" aizdevums, ievērojot de minimis atbalsta nosacījumus.
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, vai ar sabiedrības "Altum" aizdevuma refinansēšanu tiek saprasta "Altum" izsniegta aizdevuma refinansēšana citā kredītiestādē, kuram ir plānots piešķirt Altum garantiju šo noteikumu ietvaros. Papildus vēršam uzmanību, ka Altum aizdevumi tiek sniegti saskaņā ar atbalsta programmās paredzēto komercdarbības atbalsta regulējumu. Piemēram, ja Altum aizdevums tiek sniegts kā reģionālais atbalsts un tam jau ir piemērota maksimālā atbalsta intensitāte, papildu de minimis atbalstu tam piešķirt vairs nevar, jo tiktu pārkāpta reģionālajam atbalsta noteiktā maksimālā atbalsta intenstitāte. Attiecīgi lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, aprakstot arī garantiju sniegšanas mehānismu šādos gadījumos, lai tiktu nodrošināta korekta komercdarbības atbalsta kontroles normu ievērošana.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
28. Ja ir pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2021.gada 8.jūnijā stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar grozījumiem MK noteikumu 28.punktā vārdus “kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.” aizstāt ar vārdiem, piemēram, šādā redakcijā: "no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu."
Piedāvātā redakcija
-