Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1485
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par termina "akvakultūra" neskaidrošanu noteikumu projektā, izdarot atbilstošu atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 regulu (turpmāk - regula Nr. 2021/1139), norādot, ka minētais termins tiek saprasts attiecīgās regulas izpratnē (proti, kaut arī regulā tas tieši nav skaidrots, ņemot vērā regulas tiešo piemērojamību, noteikumu projektā lietotajam terminam "akvakultūra" būtu jāatbilst regulā lietotajam terminam, neradot dažādas interpretācijas iespējas).
Alternatīvi lūdzam skaidrot, kādēļ noteikumu projektā vispār nepieciešams iekļaut minētā termina skaidrojumu un vai tas atbilst regulā Nr. 2021/1139 lietotajai izpratnei. Papildus lūdzam izziņā norādīto skaidrojumu par terminu iekļaut anotācijā, kā arī norādīt uz konkrētiem ES stratēģiskā līmeņa dokumentiem, kuros termins tiek skaidrots.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 136. punktam noteikumu projektā neietver atsau­ces uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā. Atsaucē var norādīt uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā, ja tas stāsies spēkā pirms noteikumu projekta stāšanās spēkā vai vienlaikus ar to. Attiecīgi lūdzam izziņā norādīto informāciju par virsnoteikumiem (22-TA-1059; "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā") iekļaut arī anotācijā, norādot noteikumu virzības statusu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 10.2. apakšpunkta joprojām skaidri neizriet, kurā brīdī pretendentam jāveic šajā apakšpunktā paredzētās darbības (proti, projekta īstenošanas laikā). Attiecīgi lūdzam precizēt normu, padarot to skaidrāku.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot noteikumu projekta 13. punkta redakciju vai arī to atbilstoši precizēt. Vēršam uzmanību, ka no šobrīd esošās valodnieciskās izteiksmes izriet, ka noteikti divi apstākļu veidi - nepārvarama vara un no sevis neatkarīgas vispārējas tirgus pārmaiņas, kurām kā piemērs minētas valsts ekonomiskās krīzes izraisītu vispārēju cenu izmaiņas. Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai vārds "piemēram" novietots atbilstošā vietā un, ja nepieciešams, precizēt projektu. Papildus norādām, ka normas beigās trūkst vārds "dienestu".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegto skaidrojumu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ noteikumu projektu nav nepieciešams papildināt ar sadarbības partneru piesaistes nosacījumiem. Papildus lūdzam sniegt skaidrojumu par ietverto papildinājumu 20.1.8. apakšpunktā "ja attiecas".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar 2022. gada 21. jūnijā izteikto iebildumu par noteikumu projekta 20.3. apakšpunktu, kā arī citām noteikumu projekta vienībām, kas paredz līdzīgu regulējumu, lūdzam sniegt aktuālu informāciju par Valsts vides dienesta viedokli par iespēju paredzēt regulējumu, ka Valsts vides dienesta informāciju Lauku atbalsta dienests iegūst pats, nepieprasot to no pretendenta. Lūdzam arī skaidrot nepieciešamību pēc attiecīgā viedokļa, ņemot vērā jau Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta sestajā un astotajā daļā paredzēto, ka valsts pārvalde ir organizējama pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai, vienkāršojot un uzlabojot procedūras privātpersonas labā, un, ja informācija, kura nepieciešama pārvaldes lēmuma pieņemšanai, kas regulē publiski tiesiskās attiecības ar privātpersonu, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izziņā ietverto skaidrojumu uz Tieslietu ministrijas iebildumu par noteikumu projekta 25. pantā paredzētā publiskā atbalsta apmēru ietvert arī anotācijā, kā arī izvērtēt, vai nav attiecīgi precizējama anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabula, ietverot tajā informāciju par regulas Nr. 2021/1139 41. panta un III pielikuma prasību ieviešanu noteikumu projekta 25. punktā. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izziņā ietverto skaidrojumu attiecībā uz Tieslietu ministrijas iebildumu par 28.5. apakšpunktu ietvert anotācijā, papildus arī skaidrojot, kas saprotams ar 28.5. apakšpunktā paredzētajām izmaksām. Papildus, ņemot vērā vārda "attiecināmās" svītrošanu pēc vārda "sagatavošanas", lūdzam svītrot vārdu "attiecināmās" arī pēc vārda "saistītās", nodrošinot nepārprotamu normas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projektā nodrošināt loģisku un strukturāli skaidru normu izklāstu, attiecināmās izmaksas noteikumu projektā regulējot vienuviet, ietverot uz tām attiecināmos punktus vienu aiz otra (piemēram, 33. un 34. punktā paredzētās normas, šķiet, neregulē attiecināmās izmaksas).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izziņā sniegto skaidrojumu uz Tieslietu ministrijas iebildumu par noteikumu projekta 37. punktā (sk. izziņas 22. punktu) iekļaut anotācijā, kā arī sniegt skaidrojumu, kādēļ nav ņemts vērā ierosinājums attiecīgo tiesību normu konstruēt līdzīgi kā Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumu Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā" 68. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izziņā ietverto skaidrojumu par noteikumu projekta 40. punktā paredzētajām vidējām izmaksām un to aprēķinu iekļaut anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izziņā attiecībā uz 41.1.3. minēto finanšu informācijas neskaidrošanu norādīts, ka: "Noteikumu projektā tiek noteiktas projekta iesnieguma sadaļas par nepieciešamo iesniedzamo informāciju, kas detalizētāk būs izvērstas Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā." Lūdzam atkārtoti izvērtēt un anotācijā skaidrot, kādēļ attiecībā uz 41.1.1. un 41.1.2. minēto informāciju noteikumu projektā iekļauti detalizējumi, bet attiecībā uz finanšu informāciju tādi tiks norādīti tikai informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izziņā ietverto skaidrojumu par iebilduma par 41.1.5. apakšpunktā ietverto vispārīgo atsauci uz regulu Nr. 2022/79 neņemšanu vērā iekļaut arī anotācijā. Aicinām tomēr izvērtēt iespēju precizēt 41.1.5. apakšpunktu, nosakot, kādu tieši informāciju nepieciešams norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam nodrošināt regulas Nr. 2021/1139 11. panta 6. punkta ieviešanu noteikumu projektā vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minētās vienības īstenošanu noteikumu projekta anotācijā. Vēršam uzmanību, ka ne izziņā, ne anotācijā attiecīgs skaidrojums nav ietverts.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 45.1. apakšpunktā iekļauto atsauci uz regulas 2021/1139 vienību (proti, 11. panta 1. punktu, nevis 1. daļu). Papildus lūdzam izziņā iekļauto skaidrojumu par laikposma, kādā pārkāpumi izdarīti, nenoteikšanu apakšpunktā, kā arī skaidrot, kā fakts, ka Eiropas Komisija vēl nav attiecīgos deleģētos aktus pieņēmusi, ietekmēs normas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes noteiktas tieši Eiropas Savienības regulās, atkārtoti lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 45.2. apakšpunktā atsauci uz normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā aizstāt ar atsauci uz attiecīgo Eiropas Savienības regulu vienību prasībām. Vēršam uzmanību, ka izziņā nav sniegts skaidrojums, kādēļ atsauce nav aizstājama.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteikumu projekta 12. un 47. punktu formulējumu. Vēršam uzmanību, ka 12. punktā iekļautā norāde "visā turpmākajā uzraudzības periodā" konkrēti norāda uz to, ka uzraudzības periods ir garāks par 5 gadiem, kas ir pretrunā 47. punktā noteiktajam. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteikumu projekta pielikumā ietvertajiem atlases kritērijiem. Atkārtoti norādām, ka: 1) pielikumā ietvertajā norādē "maksimāli iespējamais punktu skaits" ietvertā vērtība neatbilst norādē "kopā" minētajai; 2) daži kritēriji formulēti pārāk vispārīgi (piemēram, aprites ekonomika – efektīvāka ražošanas sistēma, uzglabāšana un iepakošana-, atjaunīgiem energoresursi), turklāt anotācijā nav ietverts skaidrojums par kritērijiem un to, kā, ņemot vērā to vispārīgumu, tiek iegūti punkti par kritēriju. Vēršam uzmanību, ka punktu piešķiršanā būtu jānodrošina vienlīdzība, taču šādu kritēriju formulējumu gadījumā nav skaidra to piemērošana; 3) kritērijā "Izmaksas energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem saskaņā ar spēkā esoša ēkas energoefektivitātes sertifikāta pārskatu energoefektivitātē" nav skaidrs, kādos gadījumos tiek piešķirts maksimālais punktu skaits, turklāt tas netiek skaidrots arī anotācijā; 4) lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par kritērija "atbalsta pretendents ir atzītas akvakultūras ražotāju organizācijas biedrs vai atzīta akvakultūras ražotāju organizācija" noteikšanu, ņemot vērā, ka tas ir pretendenta veids (lūdzam skaidrot, kādēļ tas noteikts kā kritērijs un attiecīgi priekšrocība); tai skaitā nav saprotams, vai 5.3. apakšpunktā ietverto prasību var nepildīt, ja, piemēram, tiek savākts minimālais punktu skaits, lai pretendētu uz atbalstu, to iegūstot citā kritērijā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam nodrošināt anotācijas pārskatāmību un informācijas ietveršanu tai paredzētajās sadaļās. Vēršam uzmanību, ka šobrīd ne problēmas aprakstā, ne risinājuma aprakstā nav ietverta nekāda informācija, savukārt pašreizējās situācijas aprakstā pārsvarā ietverta informācija, kas būtu jānorāda risinājuma aprakstā, skaidrojot noteikumu projekta regulējumu (piemēram: "Noteikumu projekta 10.1. apakšpunktā minētais attiecās tikai uz tiem pretendentiem, kuriem projekta iesniegumā paredzēti ieguldījumi akvakultūras produkcijas ražošanas pieaugumam, savukārt noteikumu projekta 9. punktā minētais ir attiecināms uz visiem atbalsta saņēmējiem."). Vēršam uzmanību, ka anotācijā ir jāsniedz skaidrojums par noteikumu projekta nepieciešamību, problēmām, kādas ar to nepieciešams risināt, kā arī noteikumu projektā paredzēto regulējumu. Attiecīgi lūdzam precizēt un papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Uzturam iebildumu par anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulas precizēšanu. Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz iebildumiem par tabulas precizēšanu nav izdarītas izmaiņas, kā arī izziņā nav sniegts skaidrojums. Ņemot vērā, ka regula Nr. 2021/1139 (sk. 11. panta 5. punktu, 37. un 47. pantu) un regula Nr. 2021/1060 (sk., piemēram, 54. panta 1. punktu) paredz rīcības brīvību, lūdzam atbilstoši aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota regulā Nr. 2021/1139 un Nr. 2021/1060 paredzētā rīcības brīvība. Papildus lūdzam izvērtēt un saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu ar informāciju par regulas Nr. 2022/79 2. panta un regulas Nr. 2021/1139 12. panta 1. punkta "c" apakšpunkta ieviešanu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.


 
Piedāvātā redakcija
-