Atzinums

Projekta ID
22-TA-58
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
18.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Inspekcija bija izteikusi iebildumus par likumprojekta “Grozījumi Valsts meža dienesta likumā” 2. punktā paredzēto grozījumu papildināt Valsts meža dienesta likuma (turpmāk - Likums) 7. pantu ar 12. punktu, nosakot, ka dienesta amatpersonām ir tiesības, veicot pārbaudes, reģistrēt citus personas identifikācijai nepieciešamos datus un skaņu ierakstus, kā arī fotografēt un filmēt personas. Inspekcija paskaidro, ka iebildumi kopumā nav ņemti vērā. Norādām turpmāko.
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula; turpmāk - Datu regula)  6. panta 1. punkta c) apakšpunkts (juridisks pienākums). Norādām, ka konkrētajā gadījumā juridisks pienākums nevar kalpot par atbilstošu tiesisko pamatu datu apstrādei, jo normatīvajā aktā nav noteikts iestādes pienākums, bet gan tiesības īstenot šādu datu apstrādi. Atsauce uz Likuma 7.pantā ietvertajām tiesībām nodot mežpārkāpumu materiālus tiesībaizsardzības iestādēm vainīgo personu saukšanai pie atbildības likumā noteiktajā kārtībā nav uzskatāma par plānotās personas datu apstrādes tiesisko pamatu, jo nenoteic tiesības veikt datu apstrādi. Inspekcijas ieskatā par atbilstošu tiesisko pamatu varētu noteikt Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu, proti, apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.  
Norādām, ka saskaņā ar Datu regulas 6. panta 3. punktu minētie tiesiskie pamati ir nosakāmi Eiropas Savienības tiesību aktos vai dalībvalsts tiesību aktos. Juridiskajā pamatā obligāti ir nosakāms ne tikai tiesiskais pamats, bet arī personas datu apstrādes nolūks vai uzdevums, ko veic sabiedrības interesēs. Tāpat, lai garantētu atbilstošu datu apstrādi, juridiskajā pamatā būtu jānosaka arī noteikumus, lai pielāgotu Datu regulas piemērošanu, tostarp, vispārējus nosacījumus, kas reglamentē pārziņa īstenotu apstrādes likumību, apstrādājamo datu veidus, attiecīgos datu subjektus, vienības, kurām personas dati var tikt izpausti, un mērķi, kādiem tie var tikt izpausti, apstrādes nolūka ierobežojumus, glabāšanas termiņus, un apstrādes darbības un apstrādes procedūras, tostarp pasākumus, lai nodrošinātu likumīgu un godprātīgu apstrādi.
Inspekcija paskaidro, ka priekšnoteikumi personu fotografēšanai filmēšanai, skaņu ieraksta veikšanai pārbaudes laikā un citu personas identifikācijai nepieciešamo datu apstrādei ir nosakāmi ārējā normatīvajā aktā, ņemot vērā, ka iekšējs normatīvais akts datu subjektam nav saistošs. Tāpat arī attiecībā uz laikposmu, kad tiks uzsākta fotografēšana, filmēšana vai skaņu ieraksts, kā arī par glabāšanas termiņu - šiem nosacījumiem jābūt noteiktiem ārējā normatīvajā aktā. Likumprojekta anotācijā norādīts, ka ar iekšējo kārtību paredzēts regulēt datu apstrādes nosacījumus, tostarp datu apstrādes priekšnoteikumus, glabāšanas termiņus u.c. jautājumus. Ņemot vērā, ka iekšējs normatīvais akts nav saistošs privātpersonām, aicinām minēto kārtību noteikt ārēja normatīvā akta līmenī, to nosakot šajā vai citā likumā, vai arī izdodot Ministru kabineta noteikumus. Ievērojot minēto, Inspekcija aicina minētos datu apstrādes nosacījumus regulēt ārējā normatīvajā aktā. 


 
Piedāvātā redakcija
-