Projekta ID
23-TA-1640Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība"
Atzinums iesniegts
23.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut likumprojekta 4.panta ceturtajā daļā paredzētajā deleģējumā administratīvo izmaksu kompensēšanu pašvaldībām.
Pašvaldību likuma 6.pants nosaka:
“(2) Deleģējot pārvaldes uzdevumu, pašvaldībai tiek nodrošināts finansējums, kas nepieciešams attiecīgā pārvaldes uzdevuma izpildei.” Savukārt likumprojekta 3.panta 3.daļā noteikts, ka "Ar šā likuma 2. panta trešajā daļā minētajiem atbalsta sniedzējiem saprot elektroenerģijas tirgotājus, dabasgāzes tirgotājus, centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējus (turpmāk – energoapgādes komersanti) un pašvaldības, kam tiek deleģēts veikt valsts pārvaldes uzdevumu un sniegt atbalstu mājsaimniecībām."
Tā kā ar šo likumprojektu pašvaldībām tiek plānots deleģēt veikt valsts pārvaldes uzdevumu, sniedzot atbalstu mājsaimniecībām, valstij ir jākompensē pašvaldībām mājsaimniecībām sniegtā maksas samazinājuma atbalsta apjoms un administratīvās izmaksas par maksas samazinājuma atbalsta decentralizētajiem risinājumiem sniegšanu. Veidojot jaunu risinājumu, kas konkrētajā gadījumā iekļaus sevī arī administratīvās izmaksas, to izdalīšana no kopējām izmaksās ir pretrunā ar likumā noteikto saistību apmēru, jo pašvaldībām pilnā apmērā (nevis daļēji) tiek deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, tātad pilnā apmērā (nevis daļēji) jāseko arī finansējumam.
Ja/kad pienāks brīdis, kad pēc rūpīgas sistēmas testēšanas izstrādātāja un lietotāja pusē (pirms sistēmas ieviešanas, nevis pēc) tiks secināts, ka tehniskā risinājuma funkcionalitāte paredz pilnībā automatizētu procesu, izslēdzot administratīvo izmaksu esamību, tikai tad pastāv iespēja šīs izmaksas izslēgt no atbalsta nodrošināšanai paredzētajām izmaksām. Šobrīd visas pazīmes norāda uz pretējo, proti, ka sistēma tiks ieviesta steigā un šobrīd pat vēl nav skaidri saprotama sistēmu savietojamību, nododamo datu kopu attēlojums, apjoms u.t.t. Kā norāda SIA "Talsu Namsaimnieks" valdes priekšsēdētājs: "Lai piemērotu atbalstu būs svarīga datu apmaiņa un to kvalitāte. Nav skaidrs, vai būs vairākas atbalsta grupas ar dažādiem algoritmiem, ja jā, tad pakalpojuma sniedzēji bez grāmatvedības programmas izmaiņām to nespēs nodrošināt un tas noteikti nebūs par velti. Tāpat nav skaidrs, kā notiks atbalsta aprēķins( būs formula, konkrēta summa vai % katrai mājsaimniecībai), tad varētu saprast, kāda ietekme ir uz rēķinu sagatavošanu."
Ņemot vērā minēto, nav arī skaidrs administratīvo izmaksu apjoms, ir daudz nezināmo. Līdz ar to, kamēr administratīvās izmaksas faktiski eksistēs, - lai nodrošinātu, ka pašvaldības veic valsts pārvaldes deleģētu uzdevumu, pašvaldībai ir jābūt nodrošinātam finansējumam, kas nepieciešams attiecīgā pārvaldes uzdevuma izpildei.
Pašvaldību likuma 6.pants nosaka:
“(2) Deleģējot pārvaldes uzdevumu, pašvaldībai tiek nodrošināts finansējums, kas nepieciešams attiecīgā pārvaldes uzdevuma izpildei.” Savukārt likumprojekta 3.panta 3.daļā noteikts, ka "Ar šā likuma 2. panta trešajā daļā minētajiem atbalsta sniedzējiem saprot elektroenerģijas tirgotājus, dabasgāzes tirgotājus, centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējus (turpmāk – energoapgādes komersanti) un pašvaldības, kam tiek deleģēts veikt valsts pārvaldes uzdevumu un sniegt atbalstu mājsaimniecībām."
Tā kā ar šo likumprojektu pašvaldībām tiek plānots deleģēt veikt valsts pārvaldes uzdevumu, sniedzot atbalstu mājsaimniecībām, valstij ir jākompensē pašvaldībām mājsaimniecībām sniegtā maksas samazinājuma atbalsta apjoms un administratīvās izmaksas par maksas samazinājuma atbalsta decentralizētajiem risinājumiem sniegšanu. Veidojot jaunu risinājumu, kas konkrētajā gadījumā iekļaus sevī arī administratīvās izmaksas, to izdalīšana no kopējām izmaksās ir pretrunā ar likumā noteikto saistību apmēru, jo pašvaldībām pilnā apmērā (nevis daļēji) tiek deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, tātad pilnā apmērā (nevis daļēji) jāseko arī finansējumam.
Ja/kad pienāks brīdis, kad pēc rūpīgas sistēmas testēšanas izstrādātāja un lietotāja pusē (pirms sistēmas ieviešanas, nevis pēc) tiks secināts, ka tehniskā risinājuma funkcionalitāte paredz pilnībā automatizētu procesu, izslēdzot administratīvo izmaksu esamību, tikai tad pastāv iespēja šīs izmaksas izslēgt no atbalsta nodrošināšanai paredzētajām izmaksām. Šobrīd visas pazīmes norāda uz pretējo, proti, ka sistēma tiks ieviesta steigā un šobrīd pat vēl nav skaidri saprotama sistēmu savietojamību, nododamo datu kopu attēlojums, apjoms u.t.t. Kā norāda SIA "Talsu Namsaimnieks" valdes priekšsēdētājs: "Lai piemērotu atbalstu būs svarīga datu apmaiņa un to kvalitāte. Nav skaidrs, vai būs vairākas atbalsta grupas ar dažādiem algoritmiem, ja jā, tad pakalpojuma sniedzēji bez grāmatvedības programmas izmaiņām to nespēs nodrošināt un tas noteikti nebūs par velti. Tāpat nav skaidrs, kā notiks atbalsta aprēķins( būs formula, konkrēta summa vai % katrai mājsaimniecībai), tad varētu saprast, kāda ietekme ir uz rēķinu sagatavošanu."
Ņemot vērā minēto, nav arī skaidrs administratīvo izmaksu apjoms, ir daudz nezināmo. Līdz ar to, kamēr administratīvās izmaksas faktiski eksistēs, - lai nodrošinātu, ka pašvaldības veic valsts pārvaldes deleģētu uzdevumu, pašvaldībai ir jābūt nodrošinātam finansējumam, kas nepieciešams attiecīgā pārvaldes uzdevuma izpildei.
Piedāvātā redakcija
4) nosacījumus un kārtību, kādā pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtais atbalsts maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam, un tiek segtas administratīvās izmaksas par atbalsta decentralizētajam kurināmajam sniegšanu, kā arī tiek veikta izmaksātā finansējuma uzraudzība.