Atzinums

Projekta ID
25-TA-1801
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
01.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Kultūras ministrija ir izskatījusi Izglītības un zinātnes ministrijas informatīvo ziņojumu “Par publisko pakalpojumu un institucionālās sistēmas pilnveidi ar mērķi stiprināt valsts valodas lietojumu” un savas kompetences ietvaros izsaka šādus iebildumus:

1) Ņemot vērā informatīvajā ziņojumā sniegto informāciju, proti, 11.lpp. norādīts, ka sistēmas STARS elements ir finansēšanas funkcionalitāte, kas nodrošina iespēju pārvaldīt valodas apguvei piešķirto finansējumu, apmaksājot izglītības programmas īstenošanas izmaksas, 12.lpp norādīts, ka platformā tiks nodrošināta finansējuma pārvaldība ‒ finansējuma sadale atbilstoši mērķauditorijai, resp., mācību apmaksa atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem, kā arī norādīts, ka platforma nodrošinās arī atbalsta kritēriju noteikšanu ‒ kritēriju izstrādi un finansējuma piešķiršanu, nodrošinot līdzekļu izmantojumu atbilstoši finansēšanas programmas mērķim. Tāpat attiecībā uz finansējumu, informatīvā ziņojuma 15.lpp norādīts, ka ar Ministru kabineta noteikumiem reglamentēs programmas izmaksu aprēķināšanas metodiku (t. sk. izglītotāja darba un administrēšanas izdevumus), ja mācību īstenošanai ir piešķirts valsts budžeta finansējums vai Eiropas Savienības fondu finansējums, vai pašvaldību finansējums (ņemot vērā darba tirgus cenas, pedagogu atalgojuma likmes valstī u. c. aspektus).
Lai novērstu maldinošu priekšstatu, attiecībā uz Eiropas Savienības fondu finansējumu, lūdzam precizēt, ka Eiropas Savienības fondu finansējuma piešķiršana tiek nodrošināta atbilstoši Eiropas Savienības fondu vadības un kontroles sistēmas prasībām, tai skaitā Eiropas Savienības līmeņa dokumenti nosaka arī izmaksu attiecināmības nosacījumus;
2) Informatīvā ziņojuma 12. lpp. norādīts, ka IZM piedāvā vienādot pieejamo informāciju un izvietot, piemēram, LVA tīmekļa vietnē www.valoda.lv, lai pakalpojumu saņēmējs varētu saņemt pilnvērtīgu informāciju par valodas apguves iespējām, kā arī saņemt norādes, kā pieteikties pakalpojuma saņemšanai, savukārt 13. lpp.norādīts, ka, lai darbotos vienota latviešu valodas apguves sistēma pieaugušajiem, nepieciešams koordinēt valodas apguves piedāvājumu un valodas apguvēju pieprasījumu. To veiktu iepriekš minētā koordinējošā institūcija, resp., LVA. Vienlaikus tiek paredzēts, ka nepieciešama integrācija datu apmaiņas nodrošināšanai ar esošajiem reģistriem un sistēmām (piem., SIF un NVA datubāzi, VIIS, VPS, PMLP).
Lūdzam informatīvo ziņojumu papildināt ar skaidrojumu, kas plānots ar līdzšinējo pieeju, kuras ietvaros tika stiprināta Sabiedrības integrācijas fonda loma, nodrošinot, ka Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda latviešu valodas kursiem var pieteikties Sabiedrības integrācijas fondā, tai skaitā informācija par kursiem tiek nodrošināta tīmekļa vietnē livelatvia.lv. Vai jaunā pieeja paredz, ka Patvēruma, migrācijas un integrācijas kursiem varēs pieteikties caur LVA vai arī pieeja paredz tikai datu apmaiņu ar Sabiedrības integrācijas fondu, saglabājot līdzšinējo pieteikšanās pieeju.
Ja paredzēts saglabāt esošo informācijas uzkrāšanas un klientu reģistrācijas kārtību, lūdzam skaidrot kā notiks  integrācija datu apmaiņas nodrošināšanai ar esošajiem reģistriem un sistēmām, un vai tā neradīs papildu administratīvo slogu un darbību dublēšanos;

3) 7. lpp. 3. sadaļas “Latviešu valodas kā svešvalodas mācību administrēšana: valodas apguvēju mērķgrupas un valsts institūciju iesaiste” otrajā rindkopā minēts “Tie ir iebraucēji no Eiropas Savienības (ES) valstīm, Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ), Šveices Konfederācijas vai trešās pasaules valstīm.” Atbilstoši Imigrācijas likuma terminoloģijai ir jālieto termins trešā valsts — jebkura valsts, izņemot Eiropas Savienības dalībvalsti, Eiropas Ekonomikas zonas valsti un Šveices Konfederāciju.
Piedāvātā redakcija
-