Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
10. Atbalstu izmaksām par decentralizēto kurināmo, izņemot šo noteikumu  6.punktā norādītajā gadījumā, laikposmā no 1.oktobra līdz 30.aprīlim piemēro, ja mēneša vidējā kokskaidu granulu cena biomasas biržā Balt Pool trīs mēnešus pārsniedz 76 euro par megavatstundu.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un attiecīgi precizēt, vai noteikumu projekta 10.punktā jānorāda atsauce uz noteikumu projekta 7.punktu (nevis 6.punktu), ņemot vērā, ka 7.punkts paredz atbalsta periodu vienam no decentralizētā kurināmā veidiem (elektroenerģijai, kas tiek izmantota siltumenerģijas ražošanai).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
13. Mājsaimniecības lietotājiem, lietotājiem, kuru elektrificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, kā arī lietotājiem, kuru elektrificētajā objektā ir mājsaimniecība, šo noteikumu 6. punktā minētajā periodā piemēro maksas samazinājumu 8 euro apmērā rēķina summai par patērēto elektroenerģiju, neiekļaujot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli.
Iebildums
No noteikumu projekta 13.punkta redakcijas var saprast, ka pievienotās vērtības nodoklis attiecināms uz sistēmas pakalpojumiem. Tādējādi, lai neradītu interpretācijas iespējas attiecībā uz pievienotās vērtības nodokli, lūdzam to precizēt, viennozīmīgi norādot uz ko attiecināms pievienotās vērtības nodoklis, piemēram, kā tas ir Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 4., 5., 5.1 , 6., 7.panta regulējumā. Tāpat attiecīgi lūdzam precizēt  noteikumu projekta 16., 17., 19., 23., 26. un 28.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
21. Lietotājs, kura elektrificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, divu mēnešu laikā pēc atbalsta perioda noslēguma ieskaita Valsts kasē šo noteikumu 20. punktā norādīto atbalsta periodā uzkrāto daudzdzīvokļu mājai piemēroto atbalstu maksas samazinājumam par patērēto elektroenerģiju, kas norēķinu periodā pārsniedz rēķina summu par mājsaimniecības patērēto elektroenerģiju.
Iebildums
Lūdzam tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aizstāt vārdus “ieskaita Valsts kasē” ar vārdiem “ieskaita Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - Birojs) norādītajā kontā Valsts kasē (turpmāk – Biroja konts Valsts kasē)”, vienlaikus precizējot 50.4.apakšpunktu atbilstoši šajā punktā iekļautajam Būvniecības valsts kontroles biroja saīsinājumam. Lūdzam precizēt arī anotācijas 1.3.sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
30. Lietotājs, kura gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, divu mēnešu laikā pēc atbalsta perioda noslēguma ieskaita Valsts kasē šo noteikumu 29. punktā norādīto atbalsta periodā uzkrāto daudzdzīvokļu mājai piemēroto atbalstu maksas samazinājumam par patērēto dabasgāzi, kas norēķinu periodā pārsniedz rēķina summu par mājsaimniecības patērēto dabasgāzi.
Iebildums
Lūdzam precizēt atbilstoši noteikumu projekta 21.punktā noteiktajam saīsinājumam, papildinot pirms vārdiem “Valsts kasē” ar vārdiem “Biroja kontā”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
43. Mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot sašķidrināto naftas gāzi, šo noteikumu 8. punktā punktā noteiktajā periodā ir tiesības saņemt valsts atbalstu par patērēto naftas gāzi, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli, 50 procentu apmērā no 1000 kilogramu sašķidrinātās naftas gāzes iegādes izmaksām par cenu, kas pārsniedz 1,29 euro par kilogramu bez pievienotās vērtības nodokļa, bet ne vairāk kā 2,00 euro par kilogramu bez pievienotās vērtības nodokļa.
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta periods par decentralizēto kurināmo, izņemot noteikumu projekta 7.punktā paredzēto, noteikts noteikumu projekta 10.punktā, lūdzam precizēt noteikumu projekta 43.punktu attiecībā uz sašķidrināto gāzi un norādīt atsauci uz noteikumu projekta 10.punktu (nevis 8.punktu).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
44. Mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot dīzeļdegvielu, šo noteikumu 8. punktā punktā noteiktajā periodā ir tiesības saņemt valsts atbalstu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, 50 procentu apmērā no 4000 litru marķētās dīzeļdegvielas iegādes izmaksām par cenu, kas pārsniedz 1,11 euro par litru bez pievienotās vērtības nodokļa, bet ne vairāk kā 2,50 euro par litru bez pievienotās vērtības nodokļa.
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta periods par decentralizēto kurināmo, izņemot noteikumu projekta 7.punktā paredzēto, noteikts noteikumu projekta 10.punktā, lūdzam precizēt  noteikumu projekta 44.punktu attiecībā uz dīzeļdegvielu un norādīt atsauci uz noteikumu projekta 10.punktu (nevis 8.punktu).
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
64. Lai saņemtu šo noteikumu 40., 41., 42., 43. un 44. punktā noteikto atbalstu (turpmāk — atbalsts mājsaimniecībai), mājokļa īpašnieks, kopīpašnieks, īrnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldnieks, kas apsaimnieko daudzdzīvokļu dzīvojamo māju ar individuālo siltumapgādes sistēmu, ne biežāk kā reizi mēnesī elektroniski, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv, vai klātienē, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu SOPA (turpmāk — administrēšanas lietojumprogramma), elektroniski (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu), izmantojot oficiālo elektronisko adresi, vai pa pastu iesniedz pašvaldībai iesniegumu, kurā norāda iesniedzēja vārdu, uzvārdu, personas kodu, pārvaldnieka kontaktinformāciju un kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas konta numuru, kurā ieskaitāms atbalsts mājsaimniecībai. Iesniegumā ietver pašapliecinājumu par attiecīgās apkures esību mājoklī un to, ka citi mājsaimniecības locekļi nav iesnieguši iesniegumu atbalsta saņemšanai par iesniegumā minēto mājokli, kā arī pašapliecinājumu par malkas iegādi šā panta trešajā daļā minētajā gadījumā. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 64.punktā pirmspēdējā teikumā ietverto normu par nepieciešamību iesniegt pašapliecinājumu par malkas iegādi, jo tā neatbilst noteikumu projekta regulējumam. Šāda norma tika iekļauta Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā un tika attiecināta uz gadījumiem, kad mājsaimniecības bija iegādājušās malku bez maksājuma apliecinoša dokumenta noteiktā laika periodā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
65. Iesniegumu par atbalstu mājsaimniecībai iesniedz šo noteikumu 40., 41., 42., 43. un 44. punktā noteiktajā laikposmā.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka laikposmi atbalsta periodam attiecībā uz decentralizēto kurināmo noteikti noteikumu projekta 7. un 10.punktā, attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 65.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
67. Pašvaldība konsultē iedzīvotājus par atbalsta mājsaimniecībai saņemšanas nosacījumiem un nepieciešamo dokumentu iesniegšanu, sniedz atbalstu to iesniegšanā, kā arī nodrošina iesnieguma un tam pievienoto dokumentu reģistrēšanu, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv un administrēšanas lietojumprogrammu. Datu apstrādi administrēšanas lietojumprogrammā nodrošina pašvaldība. Datu pārzinis ir pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas šā panta trešajā daļā minētais mājoklis.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 67.punkta pēdējo teikumu, ņemot vērā, ka tajā nekorekti norādīta atsauce uz pantu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
68. Ja mājoklī vienlaikus ir reģistrēta arī juridiskā persona, šo noteikumu 40., 41., 42., 43. un 44. punktā noteiktais atbalsts tiek piemērots, ja mājsaimniecības lietotājs pērk un izlieto enerģiju savas mājsaimniecības vajadzībām.
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu projekta 68.punktu, lai izslēgtu komercdarbības atbalsta piešķiršanu, gadījumā, ja mājoklī ir reģistrēta juridiskā persona, lūdzam papildināt minēto punktu ar nosacījumu, ka noteikumu projektā paredzēto atbalstu mājoklim, kurā vienlaikus ir reģistrēta arī juridiskā persona, piešķir ar nosacījumu, ka tā neveic saimniecisko darbību šajā adresē. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kas un kādā veidā veiks minēto nosacījumu kontroli.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
72. Pašvaldība viena gada laikā pēc atbalsta mājsaimniecībai piešķiršanas var lemt par nepamatoti izmaksātā atbalsta mājsaimniecībai atgūšanu. Pašvaldība pieņem lēmumu par nepamatoti izmaksātā atbalsta mājsaimniecībai atgūšanu, ja tā konstatē, ka attiecīgais atbalsts mājsaimniecībai ir nepamatoti izmaksāts iesniedzēja vainas dēļ, jo viņš sniedzis nepatiesu vai nepilnīgu informāciju vai nav paziņojis par pārmaiņām, kas varētu ietekmēt tiesības uz šo atbalstu vai tā apmēru. Ja iesniedzējs neatlīdzina pārmaksāto summu labprātīgi, lēmumu izpilda tiesu izpildītājs Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, pamatojoties uz pašvaldības izpildrīkojumu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz, ka pašvaldībām izdevumu kompensē no valsts budžeta, lūdzam noteikumu projekta 72.punktā arī noteikt, ka pašvaldībām nepamatoti izmaksātais un atgūtais atbalsts ir jāatmaksā valsts budžetā.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
76. Pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītos datus var precizēt viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas. Pašvaldība pārskatus par laikposmu no kārtējā gada 1. oktobra līdz nākamā kalendāra gada 30. aprīlim vai iesniegt līdz nākamā gada 15. septembrim. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību Energoapgādes izmaksu atbalsta likumā noteiktajam mērķim.
Iebildums
Lūdzam precizēt pārskatu iesniegšanas beigu termiņu (15.septembris), ņemot vērā, ka atbalsta saņemšanas periods ir noteikts līdz 30.aprīlim. Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 76.punkta pirmspēdējo teikumu, aizstājot tajā vārdu “vai” ar vārdu “var”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
76. Pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītos datus var precizēt viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas. Pašvaldība pārskatus par laikposmu no kārtējā gada 1. oktobra līdz nākamā kalendāra gada 30. aprīlim vai iesniegt līdz nākamā gada 15. septembrim. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību Energoapgādes izmaksu atbalsta likumā noteiktajam mērķim.
Iebildums
[1] Lai lietotājiem noteikumu projektā minētā informācija ir vieglāk uztverama, aicinām 76.punkta tekstu veidot ar apakšpunktiem - katru darbību liekot atsevišķā apakšpunktā, kā arī papildināt ar tekstu par informāciju par pārskata  "Par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu"  pieejamību Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļa vietnē.
[2] lūdzu saskaņošanas laikā iesniegt datu struktūru (pārskata formu) pēc kuras pašvaldībām būs jāsniedz informācija un kura būs jāievieš ePārskatos, lai Valsts kase varētu savlaicīgi apzināt vai ir iespējams ieviest plānoto datu struktūru.
[3] Pirmajā teikumā ir teikts, ka pārskatu iesniedz līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam, savukārt trešajā teikumā teikts "Pašvaldība pārskatus par laikposmu no kārtējā gada 1. oktobra līdz nākamā kalendāra gada 30. aprīlim vai iesniegt līdz nākamā gada 15. septembrim". Lūdzu precizēt redakcijas tā, lai ir saprotams iesniegšanas biežums un termiņš. 
[4] e-pakalpojuma nosaukumu likt pēdiņās vai noformēt kursīvā.
Piedāvātā redakcija
76.Pārskata sniegšana:
76.1. pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu "Par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu" (turpmāk - pārskats);
76.2.pārskata struktūra pieejama Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļa vietnē;
76.3. iepriekšējā pārskata periodā norādītos datus var precizēt pārskata periodā;
76.4. pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību Energoapgādes izmaksu atbalsta likumā noteiktajam mērķim.

 
14.
Noteikumu projekts
77. Lai nodrošinātu nepieciešamos finanšu līdzekļus atbalsta mājsaimniecībai sniegšanai, pašvaldība, iesniedzot Valsts kasē šo noteikumu 76. punktā minēto pārskatu, var pieprasīt no valsts avansa maksājumu ne vairāk, kā 50 procentu apmērā no iepriekšējā atbalsta perioda vidējiem mēneša faktiskajiem izdevumiem par atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu.
Iebildums
Noteikumu projekta 77.punktā noteikts, ka pašvaldība var pieprasīt no valsts avansa maksājumu ne vairāk kā 50 procentu apmērā no iepriekšējā atbalsta perioda vidējiem mēneša faktiskajiem izdevumiem par atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu. Vēršam uzmanību, ka nav noteikts regulējums par pirmreizējā avansa pieprasīšanu, jo pieprasot avansu pirmo reizi nebūs noteikta summa no kuras to aprēķināt. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai avansa maksājums ir nepieciešams pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
79.1. Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati 10 darbdienu laikā pārliecinās par šo noteikumu 76. punktā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam un apstiprina pārskatu;
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 79.1.apakšpunktu nosakot precīzi ar kādu Valsts kases pārskata informāciju tiks salīdzināts iesniegtais pašvaldības pārskats.
Papildus sniedzam informāciju par e-pakalpojuma ePārskati  iespējām: ePārskatos var nodrošināt dažādas matemātiskās un loģiskās pārskata datu kontroles viena pārskata ietvarā vai starp dažādiem pārskatiem. Ja šādas iekšējās kontroles ir nepieciešams ieviest, aicinām VARAM tādas iesniegt pirms pārskata ieviešanas ePārskatos. Vienlaikus atkārtoti informējam, ka pārskata ieviešanai ePārskatos nepieciešams vismaz viens mēnesis pirms pirmā pārskata sniegšanas, t.i., ja pārskats pirmo reizi jāiesniedz septembrī, tad gan datu struktūra ( pārskata forma), gan loģisko kontroļu sarakstu nepieciešams iesniegt Valsts kasei līdz 1.augustam.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
83. Šo noteikumu 82.1.82.2. ​​​​​​​, 82.3. ​​​​​​​, 82.5. ​​​​​​​, 82.6. un 82.7. apakšpunktā minētie datu reģistru pārziņi, elektroenerģijas tirgotāji un dabasgāzes tirgotāji slēdz līgumu ar Biroju par EIKIS lietošanas tiesībām.
Iebildums
Noteikumu projekta 82.2.apakšpunktā paredzēts, ka EIKIS veic datu pārraidi un apmaiņu ar datu reģistru pārzini - Valsts ieņēmumu dienestu.
Savukārt, noteikumu projekta 83.punktā paredzēts, ka šo noteikumu 82.1. , 82.2. ​​​​​​​, 82.3. ​​​​​​​, 82.5., 82.6. un 82.7. apakšpunktā ​​​​​minētie datu reģistru pārziņi, elektroenerģijas tirgotāji un dabasgāzes tirgotāji slēdz līgumu ar Biroju par EIKIS lietošanas tiesībām. 
Ievērojot, ka Valsts ieņēmumu dienests valsts atbalstu, kas mazina energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma izraisīto negatīvo ietekmi uz mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni, nepiešķirs un EIKIS nelietos, lūdzam svītrot noteikumu 83.punktā atsauci uz noteikumu projekta 82.2.apakšpunktu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
85.1. vārds un uzvārds;
Iebildums
Pamatojoties uz Būvniecības valsts kontroles biroja saskaņoto un jau izstrādāto risinājumu,  datu nodošanā nav paredzēts iekļaut personas vārdu un uzvārdu, tāpēc lūdzam svītrot 85.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
85.3. personas ienākumi euro  par pēdējo 24 pilno mēnešu periodu pirms nodokļu nomaksas;
Iebildums
Lūdzam precizēt redakciju, aizstājot vārdus “par pēdējo 24 pilno mēnešu periodu” ar vārdiem “ par kārtējo taksācijas gadu un iepriekšējo taksācijas gadu”, jo saskaņā ar izstrādāto risinājumu informāciju tiek paredzēts nodrošināt kalendāra gada ietvaros. 
 
Piedāvātā redakcija
85.3. personas ienākumi euro  par kārtējo taksācijas gadu un iepriekšējo taksācijas gadu pirms nodokļu nomaksas;
19.
Noteikumu projekts
85.5. ienākumu izmaksas veicējs.
Iebildums
Tā kā apstiprinātais risinājums paredz saņemt informāciju arī par izmaksātāja identifikācijas datiem, lūdzam izteikt 85.5. punktu šādā redakcijā “ienākumu izmaksātāja identifikācijas dati (juridiskās personas nosaukums un reģistrācijas numurs vai fiziskās personas vārds, uzvārds un reģistrācijas kods)”.
Piedāvātā redakcija
85.5. ienākumu izmaksātāja identifikācijas dati (juridiskās personas nosaukums un reģistrācijas numurs vai fiziskās personas vārds, uzvārds un reģistrācijas kods).
20.
Noteikumu projekts
94.3.4. objekta pārvaldnieks atbalsta perioda ietvaros veikto norēķinu noslēguma perioda beigās ieskaita šo noteikumu 94.3.3. apakšpunktā minēto pārkompensāciju Valsts kasē.
Iebildums
Lūdzam precizēt atbilstoši noteikumu projekta 21.punktā noteiktajam saīsinājumam, papildinot pirms vārdiem “Valsts kasē” ar vārdiem “Biroja kontā”.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
95.3.4. objekta pārvaldnieks atbalsta perioda ietvaros veikto norēķinu noslēguma perioda beigās ieskaita šo noteikumu 95.3.3. apakšpunktā minēto pārkompensāciju Valsts kasē.
Iebildums
Lūdzam precizēt atbilstoši noteikumu projekta 21.punktā noteiktajam saīsinājumam, papildinot pirms vārdiem “Valsts kasē” ar vārdiem “Biroja kontā”.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
97. Ja objekta pārvaldnieks neiesniedz centralizētās siltumapgādes komersantam šo noteikumu 96.1.2. un 96.2.2. apakšpunktā norādīto informāciju 96.1.2. ​​​​​​​un 96.2.2. apakšpunktā noteiktajā termiņā, centralizētās siltumapgādes komersantam ir tiesības nepiemērot šo noteikumu 33. un 34. ​​​​​​​punktā minēto atbalstu par objektam piegādāto siltumenerģiju.
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar regulējumu, kurš nosaka, ka sasniedzot energoresursu cenu sliekšņus, papildus ir jāsaņem ES Padomes apstiprinājums Savienības vai valsts specifiskā izņēmumu klauzulas aktivizēšanai, atbilstoši Eiropas ekonomikas pārvaldības satvaram. Attiecīgi jāprecizē arī anotācija.
 
Piedāvātā redakcija
X1. Atbalsts maksas samazinājumam tiek noteikts atbilstoši šo noteikumu 6., 7., 8., 9. un 10. punktā noteiktajiem atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņiem un pēc ES Padomes apstiprinātās Savienības vai valsts specifiskās izņēmumu klauzulas aktivizēšanas, atbilstoši Eiropas ekonomikas pārvaldības satvaram.
X2. Finanšu ministrija izvērtē, cik lielā mērā atbalsta piemērošanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu ES Padomei apstiprināt specifiskās izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, un nepieciešamības gadījumā veic tehniskās konsultācijas ar Eiropas Komisiju. Ja Finanšu ministrija atzīst, ka atbalsta piemērošanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu ES Padomei apstiprināt specifiskās izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, Finanšu ministrija nodrošina pieprasījuma par valsts specifiskās izņēmuma klauzulas aktivizēšanu iesniegšanu Eiropas Komisijā.
X3. Ja Finanšu ministrija atzīst, ka atbalsta piemērošanas sliekšņu sasniegšana nevar kalpot par pamatu ES Padomei apstiprināt specifiskās izņēmuma klauzulas aktivizēšanai, vai arī pieprasījums par specifiskās izņēmuma klauzulas aktivizēšanu tiek noraidīts, atbalsta maksas samazinājums tiek veikts tad, ja tiek identificēts atbilstošs finansējuma avots.
23.
Noteikumu projekts
7. Noslēguma jautājums
Iebildums
Lūdzam papildināt  noslēguma jautājumus ar jaunu normatīvā akta punktu par termiņu, kādā tas stājas spēkā.
Piedāvātā redakcija
Noteikumi stājas spēkā 202X. gada XX. mēnesī.
24.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Šobrīd noteikumu projekta pielikumā iekļautā formula tiek sasaistīta ar konkrētiem datumiem inflāciju koeficienta noteikšanā un ar konkrēta gada vidējās inflācijas prognozi, attiecīgi lūdzam izvērtēt, precizēt vai skaidrot, vai arī turpmākajos gados (piemēram, 2029.gadā) aprēķinam būs jāizmanto inflācijas koeficients izdevumiem 01.01.2019. salīdzinājumā ar 31.07.2023. un vidējā inflācijas prognoze 2024.gadam, vai arī attiecīgā formula tiks pārskatīta un precizēta (pārskatīšanas gadījumā būtu precizējams noteikumu projekta 12.punkts).
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju attiecībā uz noteikumu projekta 21. un 30.punktā paredzēto pārkompensētā atbalsta atmaksu, kā arī par noteikumu projekta 53.punktā minētās nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu, skaidrojot vai minētās atmaksas tiks ieskaitītas Būvniecības valsts kontroles birojam un pēc tam ieskaitītas valsts budžeta ieņēmumos.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā pie “Kompensācijas pieprasīšanas kārtība pašvaldībām” svītrot norādi uz  Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 48.punktu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 79.punktā tiek paredzēts, ka attiecīgā ministrija kompensē pašvaldībām attiecīgos uzdevumus, savukārt līdzekļu piešķiršanas kārtību ministrijai šis noteikumu projekts neparedz.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļu pie “Kompensācijas pieprasīšanas kārtība pašvaldībām” papildināt ar skaidrojumu, kā noteikts izdevumu apmērs 5 euro, kas pašvaldībām pienāktos par katra iesnieguma izskatīšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju pie “Atbalsts mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto decentralizēto kurināmo”, izmantojot korektas atsauces uz noteikumu projekta punktiem (piemēram, atbalsta periods par decentralizēto kurināmo, izņemot elektroenerģiju, ko izmanto siltumenerģijas ražošanai, noteikts noteikumu projekta 10.punktā (nevis 9.punktā vai 7.punktā)).
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā pie “Atbalsta maksas samazinājumam par patērēto kurināmo piemērošanas periods” un “Atbalsts mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto decentralizēto kurināmo” norādīts, ka mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku ir tiesības saņemt valsts atbalstu laikposmā no 1. maija līdz 30. aprīlim, kā arī paredzēts, ka kompensācija tiek attiecināta par decentralizētā kurināmo, kas iegādāts gada ietvaros, kas sākas nākamajā dienā pēc atbalsta perioda beigām, t.i., 1.maijā un noslēdzas līdz ar atbalsta perioda beigām, t.i., nākamā gada 30.aprīlī. Norādām, ka noteikumu projekts neparedz atbalsta sniegšanas periodu no 1.maija, attiecīgi lūdzam precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā skaidrot noteikumu projekta 5.punktā paredzēto, kā, kādā formātā un saturā paredzēta attiecīgā lēmuma pieņemšana, kuru saskaņā ar Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 2.panta trešo daļu jāpieņem Ministru kabinetam.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” pēdējo teikumu, svītrojot norādes uz programmu “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, tā vietā norādot, ka, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu finansējumu noteikumu projektā paredzētā atbalsta sniegšanai, likumprojektā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru tiks iekļauts attiecīgs regulējums (piemēram, likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” attiecībā uz 2024.gadu šāda norma iekļauta 67.pantā).
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta noteikumi
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 5., 62., 76.punktā lietot korektu likuma nosaukumu, proti, Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums.
 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
4. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija līdz kārtējā gada 31.augustam var aktualizēt šo noteikumu otrajā punktā minēto ienākumu līmeni.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt,  norādot konkrētu ministriju, kas ir atbildīga par enerģētikas politiku, lai lietotājam (mājsaimniecībām)  būtu pilnīga informācija.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
6. Atbalstu maksas samazinājumam par patērētās elektroenerģijas pirmajām 100 kWh visa kalendāra gada ietvaros piemēro, ja Latvijas tirdzniecības apgabala mēneša vidējā elektroenerģijas cena elektroenerģijas biržā Nord Pool trīs mēnešus pārsniedz 208 euro par megavatstundu.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt laika periodu noteikumu projekta 6. - 10. punktā - "secīgi trīs mēnešus" vai "trīs mēnešus sešu / divpadsmit (noteikumu projekta 6.punkta gadījumā) mēnešu periodā".
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
11. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija monitorē šo noteikumu 6. punktā7. punktā8. punktā ​​​​​​​, 9. punktā ​​​​​​​un 10. punktā noteiktos atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņus.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt,  norādot konkrētu ministriju, kas ir atbildīga par enerģētikas politiku, lai lietotājam (mājsaimniecībām)  būtu pilnīga informācija.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
12. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija līdz kārtējā gada 31.augustam var akutalizēt šo noteikumu 6. punktā7. punktā8. punktā9. punktā un 10. punktā noteiktos atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņus.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt,  norādot konkrētu ministriju, kas ir atbildīga par enerģētikas politiku, lai lietotājam (mājsaimniecībām)  būtu pilnīga informācija.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
26. Maksas samazinājumu par patērēto dabasgāzi, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret pakalpojuma sniedzēju.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.punktu, norādot parādsaistību rašanās periodu, jo iespējama situācija, ka parādsaistības pret pakalpojumu sniedzēju izveidojas saistībā ar augstiem tarifiem šo 3 mēnešu laikā un nebūtu izveidojušās, ja atbalsts tiktu piemērots no atbalsta perioda sakuma.
Lūdzām izvērtēt attiecīgu precizējumus nepieciešamību arī noteikumu projekta 16. un 38. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
27. Maksas samazinājums norēķinu perioda (kalendāra mēneša) ietvaros nedrīkst pārsniegt faktisko rēķina summu par dabasgāzi, kā arī nedrīkst segt mājsaimniecības lietotāja parādsaistības pret dabasgāzes tirgotāju.
Priekšlikums
Lūdzam pārbaudīt nepieciešamību minēt noteikumu projekta 27. un 28. punktus saistībā ar informāciju noteikumu projekta 23. punktā ("[..] piemēro maksas samazinājumu 110 euro apmērā rēķina summai [..] bet ne vairāk, kā 50% no mājsaimniecības rēķina summas par patērēto dabasgāzi...") un noteikumu projekta 26. punktā ("Maksas samazinājumu [..] nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret pakalpojuma sniedzēju.").
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
35. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija šo  noteikumu 9. punktā norādītajā atbalsta piemērošanas periodā publicē savā tīmekļvietnē informāciju par šo noteikumu 33. punktā ​​​​​ un 34. punktā norādīto, Regulatora apstiprināto siltumenerģijas tarifu mediānu.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt,  norādot konkrētu ministriju, kas ir atbildīga par enerģētikas politiku, lai lietotājam (mājsaimniecībām)  būtu pilnīga informācija.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
71.1. mājsaimniecība, par kuru tiek iesniegts iesniegums par atbalstu mājsaimniecībai, neatbilst šo noteikumu 2. un 3. punktā punktā noteiktajiem nosacījumiem;
Priekšlikums
Lūdzam izslēgt  šajā  apakšpunktā  minēto 3.punktu, jo jau šo noteikumu 3.punkts nosaka, ka maksas samazinājumu kurināmajam nevar saņemt mājsaimniecības, kuru adrese nav atbilstoša noteikumiem par adresāciju.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
79. Par pašvaldību attīstību un pārraudzību atbildīgā ministrija:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 76.punktā tiek lietots termins “Vides aizsardzības uz reģionālās attīstības ministrija”, lūdzam arī noteikumu projekta 79.punktā norādīt konkrēto ministriju.
 
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Mājsaimniecības vidējo ienākumu mēnesī pēdējo 12 mēnešu periodā uz vienu mājsaimniecības locekli aprēķins
Priekšlikums
Lūgums precizēt norādot mērvienību euro vai procentus, vai citu, piemēram, mājsaimniecības ienākumi mēnesī = (Izdevumi par mājokli mēnesī x 100) / 30, jo nav saprotama, kāda mērvienība ir jālieto veicot aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību rādītāju "M" noapaļot uz augšu līdz veselam skaitlim, un ņemt rādītājus "K" un "E" bez noapaļošanas. Ņemot vērā, ka visi trīs rādītāji atspoguļo mājsaimniecības izdevumus euro, būtu loģiski un konsekventi izmantot tiem vienādu noapaļošanas pieeju.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt rādītāju "I" un "SE" izmantošanu formulā, vai to paskaidrojumus. Tekošā redakcijā tie ir 8,5% un 10%, kas nozīmē, ka formulā būs "vidējie mēneša izdevumi * 0,085 * 0,1". Pēc mūsu aprēķiniem tas nozīme, ka "Izdevumi par mājokli mēnesī" = 1,13 euro.
Ja formulā izmantot "* (1+I) * (1+SE)" "* I * SE" vietā, tad "Izdevumi par mājokli mēnesī" = 158,53 euro.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Noteikumu projektā norādīts, ka: "I - vidējā inflācijas prognoze 2024. gadam saskaņā ar Latvijas Bankas sniegto informāciju, kas 2024. gada beigās prognozēta līdz 8,5%". Vēršam uzmanību, ka šī informācija nav korekta un iespējams ir attiecināma uz 2023. gadu. Atbilstoši aktuālajām Latvijas Bankas prognozēm, inflācija 2024. gadā būs 2%, savukārt aktuālās Finanšu ministrijas prognozes liecina, ka inflācija 2024. gadā varētu sasniegt 1,6%. Lūgums attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.1.sadaļā lietot korektu likuma nosaukumu, proti, Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums.
 
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt datumu, uz kuru ir veikts aprēķins par kopējiem vidējiem mājsaimniecības izdevumiem par mājokli uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī, sadaļā "Nosacījumi un kārtība, kādā nosaka mājsaimniecību loku, kurām ir tiesības saņemt valsts atbalstu maksas samazinājumam kurināmajam", ņemot vērā, ka noteikumu projekta pielikumā ir minēts datums 31.07.2023.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "I - vidējā inflācijas prognoze 2024. gadam saskaņā ar Latvijas Bankas sniegto informāciju, kas 2024. gada beigās prognozēta līdz 8,5%". Vēršam uzmanību, ka šī informācija nav korekta un iespējams ir attiecināma uz 2023. gadu. Atbilstoši aktuālajām Latvijas Bankas prognozēm, inflācija 2024. gadā būs 2%, savukārt aktuālās Finanšu ministrijas prognozes liecina, ka inflācija 2024. gadā varētu sasniegt 1,6%. Lūgums attiecīgi precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt “Jā”, 1.-5.punktos norādīt “0”, savukārt 6.punktā norādīt “Nav precīzi aprēķināms”.
 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 7.1.sadaļu ar visām projekta izpildē iesaistītajām institūcijām, piemēram, pašvaldībām, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju utml.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 7.5.sadaļā lietot korektu likuma nosaukumu, proti, Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums.
 
Piedāvātā redakcija
-