Atzinums

Projekta ID
21-TA-277
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek plānots palielināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk – DP) 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" (turpmāk - 9.2.1.SAM) 9.2.1.1.pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" esošajām atbalstāmajām darbībām pieejamo finansējumu  par1 081 177 euro,  vienlaikus nepalielinot un neprecizējot, DP 9.2.1.SAM sasniedzamos rādītājus, uzskatām, ka šī finansējuma palielināšana varētu kvalificēties kā sadārdzinājuma segšana, kas no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk – ES fondi) puses nav attiecināma. Līdz ar to lūdzam LM aprakstīt anotācijā, ka 9.2.1.SAM finansējuma palielinājums nav kvalificējams kā tiešs sadārdzinājums, vai projektā pieļautās plānošanas kļūdas, un tas veidojas ar projektu nesaistītu apsvērumu dēļ (minot konkrētus piemērus). 
Kā arī, papildus lūdzam izstrādāt mehānismu, lai šāda situācija (izmaiņas atalgojumā un pilotprojekta paplašināšamna/pagarināšana) neatkārtotos līdz projekta Nr.9.2.1.1/15/I/001  "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās īstenošanas" noslēgumam, t.i. nebūtu nepieciešams papildus finansējums 9.2.1.SAM mērķu sasniegšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā terminu "visas pašvaldības", norādot konkrētu skaitu. Līdz 2021.gada 1.lūlijam Latvijā darbojās 119 pašvaldības. Savukārt pēc 2021.gada pašvaldību vēlēšanām ir 43 pašvaldības līdzšinējo 119 vietējo pašvaldību vietā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam Labklājības ministriju (turpmāk – LM) papildināt anotācijas sadaļu "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi' ar konkrētiem situācijas risinājumiem gadījumā, ja Eiropas Komisija (turpmāk - EK) nesaskaņo LM izstrādāto DP grozījumu priekšlikumu par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, kas varētu tikt traktētas arī kā būtiskas izmaiņas DP kontekstā, un virzīties uz Ministru kabinetu ar šo noteikumu projektu tikai pēc neformāla EK viedokļa saņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidru informāciju par 9.2.1.1.pasākuma pilotprojekta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšpunktā “Problēmas apraksts” (5.lpp.) norādīto, ka algotos pagaidu sabiedriskos darbus turpinās finansēt no valsts pamatbudžeta līdzekļiem, svītrojot vārdus “no valsts pamatbudžeta līdzekļiem”, ņemot vērā, ka algoto pagaidu sabiedrisko darbu finansēšana tiek nodrošināta nodarbinātības speciālajā budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšpunktā “Pašreizējā situācija” norādīto papildu finansējumu 782 177 euro apmērā, lai nodrošinātu ģimenes asistenta pakalpojumu visās pašvaldībās, ņemot vērā, ka minētās sadaļas apakšpunktā “Problēmas apraksts” norādīts, ka attiecīgi speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, skaita palielināšanai ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā kopumā nepieciešami papildu 781 177 euro.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā iesaistīt visas Latvijas pašvaldības. 2019.gada rudenī, kad tika veikti grozījumi "Noteikumu projekts "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1.pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi"" (2019.gada 17.decembrī apstiprināti MK) tika skaidrots, ka  jau tobrīd vairākās pašvaldībās tika nodrošināti dažādi sociālie pakalpojumi, kas tiešā vai pastarpinātā veidā saistīti ar atbalsta sniegšanu dažādām klientu grupām (tai skaitā ģimenēm). Inovatīva ģimenes asistenta pakalpojuma ieviešana dažās pašvaldībās (piem., Lielvārdes, Saldus, Jelgava1) jau ir tikusi īstenota  Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2009.–2014. gada perioda programmas "NVO fonds" apakšprogrammas "Nevalstisko organizāciju projektu programma" ietvaros. Līdz ar to, anotācijā nepieciešams papildus skaidrojums, kādā veidā tiks nodrošināta demarkācija un sirnerģija starp abām programmām.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka sākotnēji, plānojot pilotprojektu, tika paredzēts: "Šo pilotprojektu, tāpat kā pārējos 9.2.1.1. pasākumā ietvaros paredzētos pilotprojektus, ir paredzēts īstenot vismaz vienā nacionālās nozīmes attīstības centrā (republikas pilsētā), vienā reģionālās nozīmes attīstības centrā un vienā pašvaldībā, kas neietilpst reģionālās nozīmes attīstības centrā. Pilotprojekta īstenošanas mērķis ir atbilstoši izstrādātajam ĢA aprakstam aprobēt ĢA pakalpojumu, tai skaitā izvērtēt vai izstrādātā apmācību programma ir praktiski piemērojama un noder ĢA pakalpojuma nodrošināšanā ikdienas darbā, un kādas ir ģimeņu, ar kurām strādā apmācītie sociālo dienestu speciālisti, kuri nodrošina atbalsta sniegšanu, sociālās situācijas izmaiņas. Šo pilotprojektu, atšķirībā no pārējiem 9.2.1.1. pasākuma ietvaros paredzētajiem pilotprojektiem, paredzēts īstenot ilgāk, t.i., aptuveni 2 gadus. Pēc pilotprojekta īstenošanas tiks izvērtēti tā rezultāti, tai skaitā izvērtējot ĢA pakalpojuma apraksta un apmācību programmas saturu, ja  nepieciešams tos aktualizējot un pilnveidojot. "
Ņemot vērā, ka sākotnējā pieeja tiek būtiski mainīta, krietni paplašinot saņēmēju loku vēl pirms izvērtējuma veikšanas, kā arī to, ka 2021.-2027.gada plānošanas perioda darbības programmā tiek plānots darbību ziņā līdzīgs projekts, lūdzam papildināt anotāciju, aprakstot demarkāciju ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda 4.3.5.SAM “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākuma "Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība" projektā plānoto.

1 Projektu ,,Ģimenes asistenti Jelgavas pilsētā” Nr.2014.EEZ/PP?1/MIC/081/043 administrēja Sabiedrības integrācija fonds. 90% finansējuma nodrošina EEZ finanšu instrumenti (17 489,62 EUR), ko finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija, bet 10% (1990,00 EUR) Jelgavas pilsētas pašvaldības līdzfinansējums.
 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek plānots palielināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk – DP) 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1.pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" (turpmāk – 9.2.1.1.pašakums) plānoto finansējumu, veicot pārdali no 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū"  9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem", kura īstenošanu būtiski ietekmējusi sabiedrības veselības krīze un ar to saistītie apjomīgie ierobežojumi (būtiski samazinājusies uzņēmumu/ darba devēju ekonomiskā aktivitāte, to iespējas uzturēt esošās un izveidot jaunas, ilgtspējīgas darba vietas bezdarbniekiem, jo īpaši Covid-19 pandēmijas visvairāk skartajās pakalpojumu nozarēs, kā arī jauno Covid-19 pandēmijas ietekmes mazinošo pasākumu pieprasījums atbilstoši faktiskajam un prognozētajam pasākuma pieprasījumam subsidētajā nodarbinātībā ir krietni mazāks par sākotnēji plānoto), lūdzam sniegt anotācijā skaidrojumu, vai un kādā veidā 9.2.1.1.pasākuma mērķa grupa - pašvaldību sociālo dienestu speciālisti, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, spēs nodrošināt atbalsta sniegšanu krīzes situācijā nonākušām personām esošajos epidemioloģiskajos apstākļos, t.sk.  ievērojot Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumus Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai". Vēršam uzmanību, ka nav efektīvi pilotprojektā papildus iesaistīt un apmācīt speciālistus, ja praktiska pakalpojumu sniegšana netiek nodrošināšāta pilnvērtīgā apjomā un kvalitātē, t.i. nesasniedzot ģimenes, kurām primāri nepieciešams ģimenes asistenta pakalpojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu ir paredzēts palielināt finansējumu,  lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par izvērtējumu, kādēļ publiskā finansējuma piešķiršana MKN Nr.686 ietvertajām atbalstāmajām darbībām nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, ka pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās un grozījumu projektā apstiprināšanas projektam nepieciešamo finansējumu 2022. un 2023.gadam LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5., 7. un 8.ailes 5.1.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 8.ailes 1.punktu “Budžeta ieņēmumi”, 2.punktu “Budžeta izdevumi”, 3.punktu “Finansiālā ietekme” un 5.punktu “Precizēta finansiālā ietekme”, ņemot vērā, ka 2024.gadam veidojas finansējuma izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023.gadam.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija (turpmāk – FM) kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde aicina Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 686 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi""(turpmāk – noteikumu projekts) virzīt izskatīšanai MK tikai pēc Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) grozījumu priekšlikuma - finansējuma pārdaļu un ar to saistīto rādītāju izmaiņu, neformālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju.
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.1.1. pasākuma pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 081 177 euro (pārdalot no 9.1.1.1.pasākuma[1]), un šādi grozījumi varētu būtiski ietekmēt, piemēram, DP iznākuma rādītāja i.9.1.1.ak "Bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki" vērtību, primāri nepieciešams panākt vienošanos ar Eiropas Komisiju par šāda veida grozījumu veikšanu DP.


[1] Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākums.


 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu grozījumu projekts paredz palielināt finansējuma apmēru un paplašināt  pilotprojektu, iesaistot tajā lielāku speciālistu skaitu un visas pašvaldības, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu nacionālo rādītāju, kas mērītu to, cik cilvēkiem/ģimenēm var tikt nodrošināts ģimenes asistenta pakalpojums. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiks veikti grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu, lūdzu papildināt anotāciju ar skaidrojumu vai attiecīgie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem  Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļu "Problēmas un risinājumi/Risinājuma apraksts" lūdzam papildināt ar informāciju par nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt grozījumus līgumos ar sadarbības partneriem par iesaisti ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā, pagarinot sadarbības līgumu īstenošanas termiņu līdz 2023. gada 31.oktobrim, kā arī iespēju slēgt jaunus sadarbības līgumus, lai paplašinātu ģimenes asistenta pakalpojuma pieejamību pēc iespējas vairāk pašvaldībās.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt sadaļu "Fiziskās personas" ar personām, kas saņem ģimenes asistenta pakalpojumu, kā ari lūdzam papildināt sadaļu "Ietekmes apraksts" ar šo personu grupu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktu, norādot, ka tiek veiktas izmaiņas tikai 19. punkta ievaddaļā, svītrojot 19.1.-19.7. apakšpunktus. Saskaņā ar Anotācijas 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Problēmas un risinājumi/Risinājuma apraksts" 2.apakšpunktā minēto, 19. punkta ievaddaļā tiek aizstāti vārdi "izmaksas plāno" ar vārdiem "papildus var plānot izmaksas:", savukārt 19. punkta apakšpunktos izmaiņu nav.
Piedāvātā redakcija
-