Projekta ID
24-TA-1521Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1.1. kārtību kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada 2.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.2. pasākuma "AER īstenošanas un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos" (turpmāk - 2.1.1.2. pasākums) un 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku samazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.4. pasākuma "Uzņēmējdarbības "zaļināšanas un energoefektīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumos" (turpmāk - 6.1.1.4.pasākums) (turpmāk abi kopā - pasākumi);
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktā noteikto. Kā arī lūdzam nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizēt arī citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
"1. Noteikumi nosaka:
1.1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada 2.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.2. pasākuma "AER īstenošanas un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos" (turpmāk - 2.1.1.2. pasākums) un 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku samazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.4. pasākuma "Uzņēmējdarbības "zaļināšanas un energoefektīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumos" (turpmāk - 6.1.1.4.pasākums) mērķi;
1.2. pieejamo finansējumu;
1.3. nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības projekta iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6. kārtību, kādā īsteno 2.1.1.2. pasākuma un 6.1.1.4. pasākuma mērķi;
1.7. finanšu instrumentu īstenošanas kārtību, pieejamo finansējumu, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus"
1.1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada 2.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.2. pasākuma "AER īstenošanas un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos" (turpmāk - 2.1.1.2. pasākums) un 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku samazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.4. pasākuma "Uzņēmējdarbības "zaļināšanas un energoefektīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumos" (turpmāk - 6.1.1.4.pasākums) mērķi;
1.2. pieejamo finansējumu;
1.3. nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības projekta iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6. kārtību, kādā īsteno 2.1.1.2. pasākuma un 6.1.1.4. pasākuma mērķi;
1.7. finanšu instrumentu īstenošanas kārtību, pieejamo finansējumu, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus"
2.
Noteikumu projekts
2.2. kapitāla atlaide – sabiedrības "Altum" aizdevuma pamatsummas vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma pamatsummas pilnīgs vai daļējs samazinājums, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti konkrēti nosacījumi vai kritēriju kopa;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā ietvertās norādes uz konkrētu nosacījumu vai kritēriju kopu aizstāt ar atsaucēm uz šo noteikumu vienībām, nodrošinot juridiskās tehnikas prasībām atbilstošu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2.2. kapitāla atlaide – sabiedrības "Altum" aizdevuma pamatsummas vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma pamatsummas pilnīgs vai daļējs samazinājums, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti konkrēti nosacījumi vai kritēriju kopa;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 2.2. apakšpunktā ietverto termina skaidrojumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 9. punktā faktiski tiek skaidrotas minētā termina būtiskās pazīmes, tādēļ 2.2. apakšpunktā ietvertais skaidrojums ir lieks.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6. Pasākumiem pieejamais un plānotais kopējais attiecināmais finansējums un pasākumu ietvaros sasniedzamie rādītāji līdz 2029. gada 31. decembrim ir noteikti saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgos īstenošanas noteikumus.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 6. punktu, nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizējot noteikumu projekta 1. punktu un sniedzot atbilstošu skaidrojumu par Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktā ietvertā pilnvarojuma izpildi daļā noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
11. Atbalsts pasākumu ietvaros tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 vai kā atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 11. punkta ievaddaļu ar tā tālākajiem apakšpunktiem. Norādām, ka šobrīd apakšpunktos minētas vienīgi Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - regula Nr. 651/2014) vienības, tādēļ no minētā punkta neizriet, kādos gadījumos piemērojama otra regula (sal. arī noteikumu projekta 28. punkts, no kura izriet, ka regula Nr. 651/2014 nav piemērojama visos gadījumos).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
13. Lai nodrošinātu finansējumu aizdevuma piešķiršanai, sabiedrība “Altum” var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū, tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām. Valsts aizdevumam nepiemēro riska likmi un to nodrošina ar komercķīlu, sabiedrībai "Altum" ieķīlājot prasījuma tiesības un to nākamās sastāvdaļas kā lietu kopību, kas izrietēs no sabiedrības "Altum" izsniegtajiem aizdevumiem.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta izdošanas tiesiskā pamata Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punkta neizriet pilnvarojums noteikt valsts aizdevumu izsniegšanas kārtību, tostarp nosacījumus par riska likmes nepiemērošanu, tādēļ lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 13. punkta otrajā teikumā ietverto regulējumu vai attiecīgi papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
14. Pasākumos komersantam (izņemot komersantu, kas ir pasūtītājs Publisko iepirkumu likuma izpratnē vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma izpratnē) nepiemēro normatīvos aktus piegādātāju atlases jomā.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet, kas noteikumu projekta 14. punktā ir ir saprotams ar jēdzienu "normatīvie akti piegādātāju atlases jomā", tāpat nav skaidra attiecīgās normas būtība un mērķis, jo, īstenojot projektu, jebkurā gadījumā var būt saistošs publisko iepirkumu jomas regulējums, kas tiek attiecīgi piemērots attiecībā uz katru konkrēto iepirkumu atkarībā no konkrētā subjekta, kas iepirkumu veic, statusa (vai tas ir, piemēram, pasūtītājs Publisko iepirkumu likuma izpratnē) vai finansējuma avota (piemēram, gadījumā, ja iepirkuma veicējs nav pasūtītājs Publisko iepirkumu likumu izpratnē, bet atbilst finansējuma saņēmēja izpratnei saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumiem Nr.104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”), un ar Ministru kabineta noteikumiem, ciktāl to neparedz likums, nevar noteikt, ka citas jomas likums nav piemērojams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
15. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai komersantam atbilstoši šiem noteikumiem.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai no noteikumu projekta 15. punkta izriet fizisko personu datu apstrāde un attiecīgā gadījumā lūdzam noteikumu projektu saskaņot arī ar Datu valsts inspekciju. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam atzinumu (projekta saskaņojumu) nepieciešams saņemt no Datu valsts inspekcijas, ja projekts skar personas datu apstrādes jautājumus, tostarp personas datu apstrādi informācijas sistēmās. Norādām, ka, ņemot vērā, ka noteikumu projekts tostarp paredz ļoti plašu piekļuvi datiem, atzinumu par noteikumu projektu nepieciešams saņemt no Datu valsts inspekcijas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
19. Atbalsta saņēmējam atbalsta piešķiršanas brīdī jāatbilst šādiem nosacījumiem:
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas noteikumu projekta ietvaros ir atbalsta saņēmējs, nepieciešamības gadījumā tā vietā atsaucoties uz finansējuma saņēmējiem atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā lietotajai terminoloģijai. Tostarp lūdzam arī skaidrot, vai atbalsta saņēmējas ir vienīgi personas, ka iesniegušas aizdevuma pieteikumu (uz ko norāda termina "atbalsta piešķiršanas brīdis" skaidrojums) vai arī termins "atbalsta saņēmējs" aptver garantijas pieteikuma iesniedzējus (citus finansētājus). Ja garantijas pieteikuma iesniedzēji netiek aptverti, lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatojumu, kādēļ 19. punkta prasības attiecināmas vienīgi uz aizdevuma pieteikuma iesniedzējiem. Norādām, ka atbilstoši noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam vairākas no noteikumu projekta izrietošās prasības, tostarp arī cita finansētāja sniegtā aizdevuma izlietojuma pārbaude, būtu pieļaujams regulēt noteikumu projektā vienīgi gadījumos, ja cits finansētājs atbilst finansējuma saņēmēja vai gala labuma guvēja statusam.
Visbeidzot, lūdzam izvērtēt, vai līdzīgā veidā arī citos gadījumos, piem., 76.1. apakšpunktā paredzētajā gadījumā attiecīgās šajā apakšpunktā ietvertās prasības nebūtu nosakāmas attiecībā arī uz garantijas pieteikumu iesniedzēju, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu.
Visbeidzot, lūdzam izvērtēt, vai līdzīgā veidā arī citos gadījumos, piem., 76.1. apakšpunktā paredzētajā gadījumā attiecīgās šajā apakšpunktā ietvertās prasības nebūtu nosakāmas attiecībā arī uz garantijas pieteikumu iesniedzēju, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
19.1. atbilst aizdevuma pieteikuma iesniedzēja statusam atbilstoši šo noteikumu 16. punktam;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 16. punktā nav noteikts aizdevuma pieteikuma iesniedzēja statuss, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 19.1. apakšpunktu, nodrošinot juridiskās tehnikas prasībām atbilstošu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
20. De minimis atbalstu nepiešķir, ja komersants ir de minimis atbalsta saņēmējs un tam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru, kā arī lielajam komersantam, kura kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 4. panta 6. punkta "a" apakšpunktam.
Iebildums
Lūdzam precizēt, izvairoties no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
"20. De minimis atbalstu nepiešķir, ja atbalsta saņēmējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru, kā arī atbalsta saņēmējam, kas atbilst lielā komersanta statusam, kura kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 4. panta 6. punkta "a" apakšpunktam."
12.
Noteikumu projekts
22. Atbalstu nepiešķir šādām darbībām:
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot noteikumu projekta 22. punktu, nedublējot šo noteikumu 17. punktā ietverto regulējumu, un attiecīgos nosacījumus, kas neizriet no 22. punkta, ietvert 17. punktā. Papildus, lūdzam izvērtēt, vai nedublējas arī 22. punkta tālākajos apakšpunktos ietvertais regulējums, tostarp attiecībā uz kodolenerģijas ražošanu attiecināmais aizliegums u.c., nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
22.2.1. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" apakšpunktā noteiktajām darbībām, kas saistītas ar eksportu uz trešajām valstīm vai dalībvalstīm, tas ir, atbalstam, kas tieši saistīts ar eksportētajiem daudzumiem, izplatīšanas tīkla izveidi un darbību vai citiem kārtējiem izdevumiem, kuri saistīti ar eksporta darbībām;
Iebildums
Lūdzam precizēt, nepārrakstot (nedublējot) regulas prasības. Līdzīgi lūdzam precizēt 22.2.2. un citus apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
"22.2.1. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" apakšpunktā noteiktajām darbībām;"
14.
Noteikumu projekts
22.6. Eiropas Savienības fondu projektu līdzfinansēšanai, kā arī priekšfinansēšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 58. panta 7. punktu;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka attiecīgajā regulas punktā nav ietverta Eiropas Savienības fondu projektu līdzfinansēšanas, kā arī priekšfinansēšanas kārtība, bet gan atsevišķi nosacījumi attiecībā un finanšu instrumentu piemērošanu, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 22.6. apakšpunktu, nodrošinot juridiskās tehnikas prasībām atbilstošu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
24. Šo noteikumu 23. punktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja ēkas, kurās tiek veiktas šo noteikumu 21.1. apakšpunktā noteiktās darbības, ir komersanta īpašumā vai komersantam ir īpašuma ilgtermiņa nomas vai apbūves tiesības tiesības uz nekustamo īpašumu, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības. Atbalstu piešķir, ja īpašuma vai apbūves tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā līdz brīdim, kad iesniegts pirmais pieprasījums naudas līdzekļu izsniegšanai.
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 24. punktā skaidrot, kas ir uzskatāms par ilgtermiņa nomu, kā arī lūdzam izvērtēt, vai arī nomas tiesībām nav jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā, attiecīgā gadījumā atbilstoši papildinot minētā punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
25. Ja šo noteikumu 23.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, papildus ievēro šādus nosacījumus:
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 25. punktu un nepieciešamības gadījumā citas vienības, kas paredz līdzīgu regulējumu (piem., 34.2. apakšpunktu u.tml.). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs". Attiecīgi, ņemot vērā, ka 25. punktā minētās regulas prasības (nevis nacionālās prasības, kas atbilstoši regulai papildina to) ir tieši piemērojamas, nav nepieciešams uz tām atsevišķi atsaukties, tādējādi, iespējams, radot arī maldīgu priekšstatu, ka piemērojamas ir vienīgi tās regulas normas, uz kurām noteikumu projektā dota atsauce.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
26.4.7. saražotās enerģijas akumulēšanai vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē kopā ar atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un nodrošināt, ka tajā netiek dublētas Eiropas Savienības regulas prasības (piem., 26.4.7. apakšpunktā dublētas regulas Nr. 651/2014 41. panta 1.a punkta prasības, 28. punktā - minētās regulas 38. panta 3. punkta prasības utt.). Norādām, ka regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
32. Ja šo noteikumu 29.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu, papildus ievēro, ka:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 29. punktā iekļauts regulējums par to, kādas izmaksas nav attiecināmas, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 32. punktu (kur norādīts, ka izmaksas tomēr tiek finansētas saskaņā ar regulu), novēršot pretrunu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
33. Šo noteikumu 30.4. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projekts atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem un no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem, ja biomasas tehnoloģiju kopējā nominālā ievadītā siltumjauda cietajai biomasai ir lielāka par 20 MW, ievērojot Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012, 38. panta 6. punkta nosacījumus, vai biogāzei ir lielāka par 2 MW.
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 33. punktu ar atsauci uz konkrētu normatīvo aktu jomu, ievērojot noteikumu Nr. 108 133. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
33. Šo noteikumu 30.4. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projekts atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem un no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem, ja biomasas tehnoloģiju kopējā nominālā ievadītā siltumjauda cietajai biomasai ir lielāka par 20 MW, ievērojot Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012, 38. panta 6. punkta nosacījumus, vai biogāzei ir lielāka par 2 MW.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 (turpmāk - regula Nr. 2018/2066), 38. panta 6. punkts paredz dalībvalsts rīcības brīvību uzskatīt, ka ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju aiztaupījuma kritēriji ir izpildīti attiecībā uz biodegvielām, bioloģiskajiem šķidrajiem kurināmajiem un biomasas kurināmajiem/degvielām, kas sadedzināšanai izmantoti periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim, tomēr no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet, kā konkrētā rīcības brīvība tikusi izmantota, ievērojot arī to, ka noteikumu projekta 33. punktā norādīts uz prasību par atbilstību noteiktiem kritērijiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 33. punktā ietverto atsauci uz regulas 38. panta 6. punktu un sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā par attiecīgās rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
34.4. materiālu un līdzīgu produktu izmaksas, ieskaitot piegādes izmaksas, jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādei;
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 34.4. apakšpunktā norādīt (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā), kādas vēl darbību ar materiāliem un līdzīgiem produktiem izmaksas ir attiecināmas.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
37.4. Atbalsta projekta ietvaros ievēro principus "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana", kā arī principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2020/852), 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, t.sk.:
Iebildums
Aicinām izvērtēt un precizēt vai svītrot atsauci uz principiem "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana", ja noteikumu projekta 37.4. apakšpunktā ietvertā prasība minētos principus ievērot ir deklaratīva (tai skaitā, ja šī prasība ir izpildīta jau ar citiem noteikumu projekta punktiem, kas izvirza konkrētas prasības attiecībā uz energoefektivitāti).
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
40. Šo noteikumu 39.punktā noteiktos dokumentus sagatavo un paraksta konkrētajā jomā sertificēti speciālisti.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 40. punktu, ņemot vērā, ka ar to, iespējams, tiek dublēts tiesiskais regulējums, kas paredz attiecīgo juridisko dokumentu sagatavošanas kārtību. Attiecīgā gadījumā lūdzam nepieciešamības gadījumā noteikumu projektā atsaukties uz normatīvajiem aktiem (to jomu), kas paredz minēto dokumentu sagatavošanu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
46. Garantijas gada prēmijas likme tiek noteikta atbilstoši programmas rādītāju novērtējumam, kas ir veikts saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešo daļu.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un garantijas gada prēmijas likmi noteikt noteikumu projektā, ievērojot, ka programmas rādītāja novērtējums nav iekļauts ārējā normatīvajā aktā un ir attiecināms uz komersantu pienākumu saturu. Turklāt vēršam uzmanību, ka attiecīgais novērtējums tiks iesniegts saskaņā ar lēmuma projekta 1. punktu, līdz ar to nav gūstama pārliecība, ka šis novērtējums būs spēkā brīdī, kad stāsies spēkā noteikumu projekts.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
61. Atbalsts tiek piešķirts ar dienu, kad pieņemts lēmums par aizdevuma piešķiršanu.
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 61. punktu ar 2.5. apakšpunktu, nepieciešamības gadījumā svītrojot minēto apakšpunktu, ja noteikumu projekta pamattekstā jebkurā gadījumā tiek skaidrotas 2.5. apakšpunktā skaidrotā termina būtiskās pazīmes.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
62. Lēmumu par kapitāla atlaides piešķiršanu sabiedrība "Altum" pieņem vienlaikus ar lēmumu par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu pamatojoties uz šajos noteikumos noteiktiem nosacījumiem, kā arī sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politikai. Sabiedrības "Altum" lēmums par kapitāla atlaides piemērošanu nav uzskatāms par lēmumu, kas pieņemts publisko tiesību jomā.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā svītrot vārdus "sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politikai", nepieciešamības gadījumā papildinot noteikumu projektu ar konkrētiem nosacījumiem, kas ievieš attiecīgo politiku.
Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 62. punkta pēdējo teikumu, nedublējot Administratīvā procesa likuma regulējumu. Vēršam uzmanību, ka norāde, kādā jomā atbilst pieņemtais lēmums, ir deklaratīva, savukārt noteikt (koriģēt) individuālā tiesību akta dabu (tostarp pazīmes, pēc kurām nosakāma individuālā tiesību akta daba) var vienīgi ar likumu, nevis Ministru kabineta noteikumiem. Līdzīgi lūdzam precizēt 49.2. un 58.2. apakšpunktu.
Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 62. punkta pēdējo teikumu, nedublējot Administratīvā procesa likuma regulējumu. Vēršam uzmanību, ka norāde, kādā jomā atbilst pieņemtais lēmums, ir deklaratīva, savukārt noteikt (koriģēt) individuālā tiesību akta dabu (tostarp pazīmes, pēc kurām nosakāma individuālā tiesību akta daba) var vienīgi ar likumu, nevis Ministru kabineta noteikumiem. Līdzīgi lūdzam precizēt 49.2. un 58.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
74. Ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 5. panta 1. un 2. punktā minētos nosacījumus, piešķirto de minimis atbalstu vienam vienotam uzņēmumam drīkst apvienot ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst apvienot ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā šīs programmas ietvaros, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma aktivitātēm, ja šīs apvienošanas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
Iebildums
Lūdzam precizēt, izvairoties no regulas prasību pārrakstīšanas.
Piedāvātā redakcija
"74. Ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 5. panta nosacījumus, piešķirto de minimis atbalstu vienam vienotam uzņēmumam drīkst apvienot ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst apvienot ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā šīs programmas ietvaros, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma aktivitātēm."
28.
Noteikumu projekts
77. Sabiedrība "Altum" un komersants ievēro Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktā minētos nosacījumus.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr. 2023/2831) 6. panta 3. un 7. punkts attiecas uz dalībvalsts pienākumiem, nevis privātpersonām, tādēļ lūdzam konkretizēt komersanta pienākumu, lai nodrošinātu minētajos punktos ietverto pienākumu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
79.1. tiek veikta informācijas uzskaite par sniegto finansējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam un glabā to 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai kā revīzijas iestādei un Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda un noturības mehānisma plāna koordinatoram, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai vai Eiropas Komisijai un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm;
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ietvertais atbalsta pasākums nav saistīts ar Atveseļošanas fonda un noturības mehānisma plāna ieviešanu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādēļ informācija jāsniedz minētā plāna koordinatoram Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm, vai alternatīvi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 79.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
79.2. ja atbalsts piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, aizdevuma pieteikumā pamato un projekta īstenošanas laikā nodrošina darbību vai izmaksu nošķiršanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktu, ja tas vienlaikus darbojas saskaņā ar šiem noteikumiem atbalstāmajās un neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 79.2. apakšpunktu, nedublējot noteikumu projekta 18. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā ietverto informāciju, nodrošinot, ka tā ir precīza. Norādām, ka:
1) regulas Nr. 2023/2831 prasības noteikumu projekta 52., 78. punktā nav ieviestas, kā arī minētās regulas 5. pants nav ieviests noteikumu projekta 60.1. apakšpunktā;
2) regulas Nr. 651/2014 prasības noteikumu projekta 2.6. apakšpunktā nav ieviestas (attiecīgs punkts noteikumu projektā nav atrodams), kā arī nepieciešams skaidrot minētās regulas prasību ieviešanu arī citās vienībās, piem., 78. punktā;
3) ka nepieciešams izvērtēt un, ja attiecīgā regula tiek ieviesta noteikumu projektā, papildināt 5. sadaļu ar informāciju par regulas Nr. 2018/2066 prasību ieviešanu noteikumu projektā.
1) regulas Nr. 2023/2831 prasības noteikumu projekta 52., 78. punktā nav ieviestas, kā arī minētās regulas 5. pants nav ieviests noteikumu projekta 60.1. apakšpunktā;
2) regulas Nr. 651/2014 prasības noteikumu projekta 2.6. apakšpunktā nav ieviestas (attiecīgs punkts noteikumu projektā nav atrodams), kā arī nepieciešams skaidrot minētās regulas prasību ieviešanu arī citās vienībās, piem., 78. punktā;
3) ka nepieciešams izvērtēt un, ja attiecīgā regula tiek ieviesta noteikumu projektā, papildināt 5. sadaļu ar informāciju par regulas Nr. 2018/2066 prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Atbalsta programma uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunojamo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 91. punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
"Atbalsta programmas noteikumi uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunojamo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai"
33.
Noteikumu projekts
2.2. kapitāla atlaide – sabiedrības "Altum" aizdevuma pamatsummas vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma pamatsummas pilnīgs vai daļējs samazinājums, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti konkrēti nosacījumi vai kritēriju kopa;
Priekšlikums
Aicinām precīzi norādīt akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" nosaukumu, nepieciešamības gadījumā atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām atrunājot saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
5. Pasākumu mērķa grupa un gala labuma guvējs ir komersants.
Priekšlikums
Aicinām norādīt uz komersantiem daudzskaitlī, ņemot vērā, ka konkrētajā kontekstā runa neiet par atsevišķu komersantu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
16. Šo noteikumu ietvaros noteikto atbalstu var saņemt jebkuras darbības nozares (izņemot šo noteikumu 17. punktu minētās nozares) sīkais (mikro), mazais vai vidējais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajai definīcijai, vai lielais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkta nosacījumiem.
Priekšlikums
Aicinām svītrot norādi uz jebkuru darbības nozari, jo minētā norāde ir lieka un deklaratīva.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
17.6. Komisijas regulas 2023/2831 1. panta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajās nozarēs, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
"17.6. Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā noteiktajās nozarēs, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;"
37.
Noteikumu projekts
19.4.1. tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu, izņemot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumiem nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī;
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt. Līdzīgi lūdzam precizēt 19.4.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
"19.4.1. tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu, izņemot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punktam un 2.panta 18.punktam šis nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī;"
38.
Noteikumu projekts
30.8. saražotās enerģijas akumulēšanai vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē kopā ar atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
Priekšlikums
Aicinām vārdu "griezumā" noteikumu projektā svītrot, tā vietā norādot uz katru gadu v.tml. redakcionāli precizējot.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
32.4. sniedzot atbalstu, ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 2., 3., 4., 4.a punktu nosacījumi.
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 32.4. apakšpunktu, norādot pantu, kura punktu nosacījumi ir jāievēro.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
37.4.1. veicot ēkas atjaunošanu, paredz lietus notekūdens sistēmu risinājumu un hidroizolācijas ieviešanu saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 327 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 223-15 "Kanalizācijas būves"”Latvijas būvnormatīvu LBN 223-15 "Kanalizācijas būvesun Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 693 “Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21”;
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt, svītrojot vārdus "”Latvijas būvnormatīvu LBN 223-15 "Kanalizācijas būves".
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
49.1. garantiju piešķir, ja saimnieciskā darbība ir ekonomiski dzīvotspējīga, tai skaitā izvērtējot komersanta biznesa idejas potenciālu un ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu un likviditāti, saimnieciskās darbības veicēja esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī analizējot identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus garantijas kvalitātes noteikšanai;
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt, pabeidzot domu " un citus garantijas kvalitātes noteikšanai".
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
49.1. garantiju piešķir, ja saimnieciskā darbība ir ekonomiski dzīvotspējīga, tai skaitā izvērtējot komersanta biznesa idejas potenciālu un ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu un likviditāti, saimnieciskās darbības veicēja esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī analizējot identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus garantijas kvalitātes noteikšanai;
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 49.1. apakšpunktā norādīt, kā (cita finansētāja, komersanta) saimnieciskā darbība ir ekonomiski dzīvotspējīga.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
50. Vienam sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai (atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkta definīcijai) garantijas summa nepārsniedz:
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus "un ar to saistīto personu grupai (Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkta definīcijai)", nepieciešamības gadījumā atsaucoties uz vienu vienotu uzņēmumu (sk. noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā ietverto termina skaidrojumu).
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
50. Vienam sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai (atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkta definīcijai) garantijas summa nepārsniedz:
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā konsekventi atsaukties vai nu uz sīkajiem (mikro), maziem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem vai uz attiecīgiem komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
59. Ja atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, komersants papildus šo noteikumu 57.punktā noteiktajam pieteikumam sabiedrībā "Altum" iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Komersants informē par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un iesniegtās veidlapas identifikācijas numuru.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 57. punktā nav noteikti pieteikumi, tādēļ lūdzam atbilstoši tehniski precizēt noteikumu projekta 59. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
80. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, komersantam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, ar ko valsts atbalsts atšķiras no komercdarbības atbalsta, vai vienveidot noteikumu projekta 80. un 81. punktā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-