Projekta ID
24-TA-3041Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
18.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 1. posms: Būvniecības ieceres reģistrēšana BIS
Iesniegums BIS
Zemes īpašnieks vai viņa pilnvarotā persona iesniedz būvniecības ieceres pieteikumu BIS, kurā tiek norādīta būtiskā informācija par plānoto būvi un zemes vienību uz kuras būvēs. Pilnvara ir principiāli attiecināma uz visu procesu. BIS (strukturētu datu formā) skaidri norāda personu, uz kuru tiks nostiprinātas īpašumtiesības.
Saskaņā ar Ministru kabineta 19.08.2014. noteikumu Nr. 500 “Vispārīgie būvnoteikumi” 3.1. apakšpunktu būvniecību var ierosināt zemes vai būves īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs (arī publiskas personas zemes vai būves tiesiskais valdītājs), lietotājs, kuram ar līgumu noteiktas tiesības būvēt, vai servitūta izlietotājs.
Piemēram, saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 33. pantu pastāvīgas būves var celt būvju nekustamā īpašuma īpašnieks, ja ir spēkā esošs un zemesgrāmatā ierakstīts zemes nomas līgums, kas noslēgts līdz 01.01.2017. un uz zemes gabala, pamatojoties uz noslēgto līgumu, jau ir uzcelta pastāvīga būve.
Kā arī saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” vēl ir 40. pantu būves īpašniekam (ja uz zemes gabala ir būves saskaņā ar iepriekš minētā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. un 4. punktu) uz tā lietošanā esošās zemes bez zemes īpašnieka piekrišanas ir tiesības būvēt palīgēkas un inženierbūves, kas nepieciešamas būves ekspluatācijai, kā arī ceļus, laukumus un ārtelpas elementus.
Nepieciešams precizēt ziņojumu, paredzot situācijas, kad būvniecību ierosina citas personas, kuras nav zemes īpašnieks, bet kurām saskaņā ar Vispārīgiem būvnoteikumiem ir tiesības ierosināt būvniecību.
Iesniegums BIS
Zemes īpašnieks vai viņa pilnvarotā persona iesniedz būvniecības ieceres pieteikumu BIS, kurā tiek norādīta būtiskā informācija par plānoto būvi un zemes vienību uz kuras būvēs. Pilnvara ir principiāli attiecināma uz visu procesu. BIS (strukturētu datu formā) skaidri norāda personu, uz kuru tiks nostiprinātas īpašumtiesības.
Saskaņā ar Ministru kabineta 19.08.2014. noteikumu Nr. 500 “Vispārīgie būvnoteikumi” 3.1. apakšpunktu būvniecību var ierosināt zemes vai būves īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs (arī publiskas personas zemes vai būves tiesiskais valdītājs), lietotājs, kuram ar līgumu noteiktas tiesības būvēt, vai servitūta izlietotājs.
Piemēram, saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 33. pantu pastāvīgas būves var celt būvju nekustamā īpašuma īpašnieks, ja ir spēkā esošs un zemesgrāmatā ierakstīts zemes nomas līgums, kas noslēgts līdz 01.01.2017. un uz zemes gabala, pamatojoties uz noslēgto līgumu, jau ir uzcelta pastāvīga būve.
Kā arī saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” vēl ir 40. pantu būves īpašniekam (ja uz zemes gabala ir būves saskaņā ar iepriekš minētā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. un 4. punktu) uz tā lietošanā esošās zemes bez zemes īpašnieka piekrišanas ir tiesības būvēt palīgēkas un inženierbūves, kas nepieciešamas būves ekspluatācijai, kā arī ceļus, laukumus un ārtelpas elementus.
Nepieciešams precizēt ziņojumu, paredzot situācijas, kad būvniecību ierosina citas personas, kuras nav zemes īpašnieks, bet kurām saskaņā ar Vispārīgiem būvnoteikumiem ir tiesības ierosināt būvniecību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par: 2. posms: Būvniecības tiesiskuma pārbaude Zemesgrāmatā
Atbilstoši principam “uzsākt var tikai to, ko varēs noslēgt” tiek izvērtētas tiesības attiecīgajai personai ierosināt būvniecību (vai nepastāv Zemesgrāmatā reģistrēts aizliegums, kas tiešā vai netiešā veidā saistāms ar būvniecību). Zemesgrāmatas atzinuma secinājums redzams BIS.
No ziņojuma nav saprotams, kurā brīdī tiek saņemts Zemesgrāmatas atzinums. Vai tas tiek iesniegts pirms būvniecības ierosinātājs vēršas institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, ar būvniecības ieceri vai vienlaicīgi. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja informācija Zemesgrāmatai atzinuma sniegšanai nonāk vienlaikus ar būvniecības iesniegumu būvvaldē, tiks samazināts laiks, kurā būvvaldei izskatīt būvniecības ieceri.
Papildus nepieciešams precizēt, vai Zemesgrāmatas atzinums tiks sniegts, ja būvniecības procesa laikā mainīsies būvniecības ierosinātājs.
Atbilstoši principam “uzsākt var tikai to, ko varēs noslēgt” tiek izvērtētas tiesības attiecīgajai personai ierosināt būvniecību (vai nepastāv Zemesgrāmatā reģistrēts aizliegums, kas tiešā vai netiešā veidā saistāms ar būvniecību). Zemesgrāmatas atzinuma secinājums redzams BIS.
No ziņojuma nav saprotams, kurā brīdī tiek saņemts Zemesgrāmatas atzinums. Vai tas tiek iesniegts pirms būvniecības ierosinātājs vēršas institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, ar būvniecības ieceri vai vienlaicīgi. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja informācija Zemesgrāmatai atzinuma sniegšanai nonāk vienlaikus ar būvniecības iesniegumu būvvaldē, tiks samazināts laiks, kurā būvvaldei izskatīt būvniecības ieceri.
Papildus nepieciešams precizēt, vai Zemesgrāmatas atzinums tiks sniegts, ja būvniecības procesa laikā mainīsies būvniecības ierosinātājs.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojums neietver būves pirmsreģistrācijas procesa izklāstu, līdz ar to nav skaidrs, kurš un kurā brīdī veic būves pirmsreģistrāciju, vai paredzamas izmaiņas salīdzinot ar pašreizējo kārtību. Šobrīd būves pirmsreģistrācija būvatļaujas procesa gadījumā notiek ne vēlāk kā pie projektēšanas nosacījumu izpildes, savukārt paskaidrojuma raksta procesā – akceptējot būvprojektu, tātad, pirms būve parādījusies apvidū.
Nereti būvniecības process ir komplicēts un ietver vairākus procesus vienlaicīgi, kā arī daudzveidīgas izmaiņas gan būvju sastāvā, gan arī tehniskajos datos, kā rezultātā nākamajos būvniecības posmos tiek fiksētas neatbilstības starp Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu (turpmāk NĪVKIS) un BIS. Lai turpinātu vai noslēgtu procesu, neatbilstības ir jānovērš. Rezultātā būvniecības procesa vadīšana BIS ir apgrūtināta, rada neskaidrības un papildus darbu būvniecības ierosinātājam, pašvaldībai un Valsts zemes dienestam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 10.04.2012 noteikumu “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi” regulējumu, būves pirmsreģistrācija ir reģistrācijas kadastra reģistrā sastāvdaļa, kuras ietvaros būvei piešķir kadastra apzīmējumu un ieraksta būvi raksturojošos datus (ēkai - apbūves laukumu un stāvu skaitu). Saskaņā ar Valsts zemes dienesta norādīto, Kadastra informācijas sistēmā pirmsreģistrēta būve NAV uzskatāma vai pielīdzināma Kadastra informācijas sistēmā reģistrētai būvei. Informācijai par pirmsreģistrētu būvi ir informatīvs raksturs, pirmsreģistrētajām būvēm nav zināms galvenais lietošanas veids, būvju piederība un netiek aprēķināta kadastrālā vērtība.
Informējam, ka BIS ir konstatējams liels būvniecības ieceru īpatsvars, kurās, Valsts zemes dienestam (turpmāk – VZD) kadastrālās uzmērīšanas procesā veicot NĪVKIS būves pirmreģistrāciju (laika posmā starp būvatļaujas izdošanu un atzīmes būvatļaujā par PN izpildi veikšanu), BIS dati netiek sinhronizēti ar NĪVKIS aktuālizētajiem datiem. Līdz ar to jaunbūvējamo būvju obligāta pirmsreģistrācijas veikšana, laika posmā starp būvatļaujas izdošanu un atzīmes par PN izpildes veikšanu, rada priekšnoteikumus vairāku vienas būves pirmsreģistrācijas kadastra apzīmējumu piešķiršanai, kas savukārt rada negatīvas sekas ierosinātājam būvniecības procesa dokumentācijas savlaicīgai sakārtošanai. Tas izriet t.sk. no BIS funkcionalitātes, kas nenodrošina savstarpējo atbilstību starp divu ar būvju pirmsreģistrācijas veikšanu iesaistīto iestāžu – Būvvaldes un VZD darbību pēctecīgas pārskatāmības BIS (Būvvalde BIS obligāti pirmsreģistrē jaunbūvējamo būvi pirms PN atzīmes veikšanas, VZD iesaiste un darbības minētajā laika posmā, t.i. jaunu datu izveide, kas tieši skar BIS lietā būvatļaujā iekļauto struktūras datu mainīgumu, – pirmsreģistrējot apvidū esošās būves objektiem, kuriem tika izdota būvatļauja, bet nav veikta atzīme par PN izpildi)).
Vēršam uzmanību, ka ir pietiekami nozīmīgs arī tādu būvniecības lietu īpatsvars, kuru ietvaros akceptētie projekti būvatļaujas vai paskaidrojuma raksta derīguma termiņā netiek uzsākti un realizēti. Katru gadu tiek konstatēti vairāki desmiti šādu gadījumu. Tādējādi līdzšinējā kārtība rada “spoku datus”, kuru apjoms un ietekme līdz šim nav pat uzsākti apzināt. Paredzams, ka agri vai vēlu šādu “spoku datu” eksistence radīs papildus birokrātisko slogu nekustamo īpašumu īpašniekiem, iniciējot nevajadzīgi pirmsreģistrēto būvju dzēšanu, kuru savukārt būs jāveic iestādēm. Tādējādi iestādes tiks bez vajadzības noslogotas divreiz – veicot pirmsreģistrāciju un to dzēšot.
Tā kā pirmsreģistrētai būvei nav nekāda tiesiska statusa, būtu lietderīgi būves pirmsreģistrāciju pārcelt uz posmu, kad dati ir kļuvuši droši ticami, proti, pie iesnieguma par būves pieņemšanu ekspluatācijā, kad ēka jau ir uzmērīta un klients vai mērnieks pats ievada datus no uzmērītās ēkas. Papildus tas samazinās to būvniecības lietu skaitu, kur veiktas paralēlas darbības ar zemes vienībām, kā rezultātā ir mainījusies būvei pieguļošās zemes vienības kadastra apzīmējums un ir jāveic izmaiņas lēmumos.
Nereti būvniecības process ir komplicēts un ietver vairākus procesus vienlaicīgi, kā arī daudzveidīgas izmaiņas gan būvju sastāvā, gan arī tehniskajos datos, kā rezultātā nākamajos būvniecības posmos tiek fiksētas neatbilstības starp Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu (turpmāk NĪVKIS) un BIS. Lai turpinātu vai noslēgtu procesu, neatbilstības ir jānovērš. Rezultātā būvniecības procesa vadīšana BIS ir apgrūtināta, rada neskaidrības un papildus darbu būvniecības ierosinātājam, pašvaldībai un Valsts zemes dienestam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 10.04.2012 noteikumu “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi” regulējumu, būves pirmsreģistrācija ir reģistrācijas kadastra reģistrā sastāvdaļa, kuras ietvaros būvei piešķir kadastra apzīmējumu un ieraksta būvi raksturojošos datus (ēkai - apbūves laukumu un stāvu skaitu). Saskaņā ar Valsts zemes dienesta norādīto, Kadastra informācijas sistēmā pirmsreģistrēta būve NAV uzskatāma vai pielīdzināma Kadastra informācijas sistēmā reģistrētai būvei. Informācijai par pirmsreģistrētu būvi ir informatīvs raksturs, pirmsreģistrētajām būvēm nav zināms galvenais lietošanas veids, būvju piederība un netiek aprēķināta kadastrālā vērtība.
Informējam, ka BIS ir konstatējams liels būvniecības ieceru īpatsvars, kurās, Valsts zemes dienestam (turpmāk – VZD) kadastrālās uzmērīšanas procesā veicot NĪVKIS būves pirmreģistrāciju (laika posmā starp būvatļaujas izdošanu un atzīmes būvatļaujā par PN izpildi veikšanu), BIS dati netiek sinhronizēti ar NĪVKIS aktuālizētajiem datiem. Līdz ar to jaunbūvējamo būvju obligāta pirmsreģistrācijas veikšana, laika posmā starp būvatļaujas izdošanu un atzīmes par PN izpildes veikšanu, rada priekšnoteikumus vairāku vienas būves pirmsreģistrācijas kadastra apzīmējumu piešķiršanai, kas savukārt rada negatīvas sekas ierosinātājam būvniecības procesa dokumentācijas savlaicīgai sakārtošanai. Tas izriet t.sk. no BIS funkcionalitātes, kas nenodrošina savstarpējo atbilstību starp divu ar būvju pirmsreģistrācijas veikšanu iesaistīto iestāžu – Būvvaldes un VZD darbību pēctecīgas pārskatāmības BIS (Būvvalde BIS obligāti pirmsreģistrē jaunbūvējamo būvi pirms PN atzīmes veikšanas, VZD iesaiste un darbības minētajā laika posmā, t.i. jaunu datu izveide, kas tieši skar BIS lietā būvatļaujā iekļauto struktūras datu mainīgumu, – pirmsreģistrējot apvidū esošās būves objektiem, kuriem tika izdota būvatļauja, bet nav veikta atzīme par PN izpildi)).
Vēršam uzmanību, ka ir pietiekami nozīmīgs arī tādu būvniecības lietu īpatsvars, kuru ietvaros akceptētie projekti būvatļaujas vai paskaidrojuma raksta derīguma termiņā netiek uzsākti un realizēti. Katru gadu tiek konstatēti vairāki desmiti šādu gadījumu. Tādējādi līdzšinējā kārtība rada “spoku datus”, kuru apjoms un ietekme līdz šim nav pat uzsākti apzināt. Paredzams, ka agri vai vēlu šādu “spoku datu” eksistence radīs papildus birokrātisko slogu nekustamo īpašumu īpašniekiem, iniciējot nevajadzīgi pirmsreģistrēto būvju dzēšanu, kuru savukārt būs jāveic iestādēm. Tādējādi iestādes tiks bez vajadzības noslogotas divreiz – veicot pirmsreģistrāciju un to dzēšot.
Tā kā pirmsreģistrētai būvei nav nekāda tiesiska statusa, būtu lietderīgi būves pirmsreģistrāciju pārcelt uz posmu, kad dati ir kļuvuši droši ticami, proti, pie iesnieguma par būves pieņemšanu ekspluatācijā, kad ēka jau ir uzmērīta un klients vai mērnieks pats ievada datus no uzmērītās ēkas. Papildus tas samazinās to būvniecības lietu skaitu, kur veiktas paralēlas darbības ar zemes vienībām, kā rezultātā ir mainījusies būvei pieguļošās zemes vienības kadastra apzīmējums un ir jāveic izmaiņas lēmumos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojums neietver informāciju par ēkas funkcionēšanai nepieciešamajiem vai tai piederīgajiem ārējiem inženiertīkliem, līdz ar to nav saprotams, vai un kā paredzēts apkopot informāciju par tiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Mērniecības jomā
Izpildmērījumu jomu regulē Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumi Nr. 281 “Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi” (turpmāk ADTI)
14. punkts
……..ka norādīt atkāpes no būvprojekta (pašlaik prasība ir ar reģionālu raksturu, tajā skaitā Rīgas pašvaldībā) tiek vispārināta un turpmāk tiek attiecināta uz visu Latvijas teritoriju.
Ņemot vērā ziņojumā aprakstīto, ka paredzēti grozījumi ADTI, ir jāparedz papildus tam, ka noteiktas novirzes no projekta inženierbūvēm (LBN 008-14 “Inženiertīklu izvietojums”) un ēkas apjoma rādītājos (Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumu Nr.116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”), pieļaujamās atkāpes kritiskajos attālumos, kas nolikti no īpašumu robežām.
Par pieļaujamām atkāpēm attālumu piesaistēs būtu nepieciešama diskusija. Pieļaujamā attālumu piesaistes pielaide var tikt noteikta, izvērtējot mērniecības darbus reglamentējošos normatīvus.
Valsts zemes dienests ir norādījis, ka kadastra kartē tiek attēloti dažādas precizitātes dati, kas ir savstarpēji izlīdzināti, lai veidotu informatīvu materiālu par zemes vienību savstarpēju izvietojumu attiecīgajā teritorijā. Līdz ar to, kadastra kartes telpiskie dati nav izmantojami jebkādu lēmumu pieņemšanai, kas saistīti ar zemes vienību robežu novietojumu, tajā skaitā precīzu attālumu mērījumu veikšanai no tajā attēlotajām zemes vienību robežām.
Izpildmērījumu jomu regulē Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumi Nr. 281 “Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi” (turpmāk ADTI)
14. punkts
……..ka norādīt atkāpes no būvprojekta (pašlaik prasība ir ar reģionālu raksturu, tajā skaitā Rīgas pašvaldībā) tiek vispārināta un turpmāk tiek attiecināta uz visu Latvijas teritoriju.
Ņemot vērā ziņojumā aprakstīto, ka paredzēti grozījumi ADTI, ir jāparedz papildus tam, ka noteiktas novirzes no projekta inženierbūvēm (LBN 008-14 “Inženiertīklu izvietojums”) un ēkas apjoma rādītājos (Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumu Nr.116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”), pieļaujamās atkāpes kritiskajos attālumos, kas nolikti no īpašumu robežām.
Par pieļaujamām atkāpēm attālumu piesaistēs būtu nepieciešama diskusija. Pieļaujamā attālumu piesaistes pielaide var tikt noteikta, izvērtējot mērniecības darbus reglamentējošos normatīvus.
Valsts zemes dienests ir norādījis, ka kadastra kartē tiek attēloti dažādas precizitātes dati, kas ir savstarpēji izlīdzināti, lai veidotu informatīvu materiālu par zemes vienību savstarpēju izvietojumu attiecīgajā teritorijā. Līdz ar to, kadastra kartes telpiskie dati nav izmantojami jebkādu lēmumu pieņemšanai, kas saistīti ar zemes vienību robežu novietojumu, tajā skaitā precīzu attālumu mērījumu veikšanai no tajā attēlotajām zemes vienību robežām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: Mērniecības jomā
Izpildmērījuma plānu iesniedz DGN vai DWG datņu formātā ar izpildmērījuma sagatavotāja drošu elektronisku parakstu un laika zīmogu EDOC datņu formātā”. Jāpievērš uzmanība tam, ka šis regulējums balstīts uz principu, ka izpildmērījuma datnes (grafiskās jeb vektordatnes) saturs sevī iekļauj teksta informāciju kadastra datu reģistrācijai, kaut arī attiecīgā informācija nav ģeotelpiska (tā ir teksta formāta informācija, kas būvi raksturo un tādēļ tai nav būtiska ģeokoordionācija jeb atrašanās vieta, piemēram, zemes vienībā).
Lūdzam skaidrot šo apgalvojumu.
Izpildmērījuma plānu iesniedz DGN vai DWG datņu formātā ar izpildmērījuma sagatavotāja drošu elektronisku parakstu un laika zīmogu EDOC datņu formātā”. Jāpievērš uzmanība tam, ka šis regulējums balstīts uz principu, ka izpildmērījuma datnes (grafiskās jeb vektordatnes) saturs sevī iekļauj teksta informāciju kadastra datu reģistrācijai, kaut arī attiecīgā informācija nav ģeotelpiska (tā ir teksta formāta informācija, kas būvi raksturo un tādēļ tai nav būtiska ģeokoordionācija jeb atrašanās vieta, piemēram, zemes vienībā).
Lūdzam skaidrot šo apgalvojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 2.posms:
Zemesgrāmatas atzinuma secinājums redzams BIS. Tikai pozitīva atzinuma gadījumā iespējams 3.posms. Pozitīvs atzinums var saturēt arī informāciju, piemēram, ka aizliegums būvniecībai nav, bet pastāv kāds risks attiecībā uz būvniecību, piemēram, zemesgrāmatā reģistrēts aizliegums nekustamo īpašumu pārdot. Pozitīva atzinuma gadījumā iestājas 3.posms. Šis posms jau sākotnēji ir jāparedz kā pirmais, jo visam vienotajam procesam pēc struktūras un uzbūves ir jābūt tādam, lai pēc tās attiecīgās procesa shēmas varētu īstenot vienotu reģistrācijas procesu arī sarežģītākas īpašumu formas gadījumā.
Lūdzam skaidrot.
Nav saprotama Zemesgrāmatas iesaiste būvniecības procesa uzsākšanas sākumposmā. Vai redzot šķēršļus tiks pieņemts Zemesgrāmatas lēmums - atteikums, ko BIS sistēmā saņems ierosinātājs, vai Būvvaldei būs jāpieņem atteikums izdot būvatļauju, balstoties uz Zemesgrāmatas secinājuma.
Jūrmalas valstspilsētai ļoti raksturīgi ir kopīpašumi ar vairākām individuālajām dzīvojamām mājām, kuros ir noteikta koplietošanas kārtība. Koplietošanas kārtībā viens no pamatpunktiem ir vienošanās par būvniecības procesu lietošanā esošajā ēkā vai zemesgabalā bez pārējo kopīpašnieku atļaujas.
Vai tas tiks izvērtēts kā sākotnējs risks zemesgrāmatas posmā?
Zemesgrāmatas atzinuma secinājums redzams BIS. Tikai pozitīva atzinuma gadījumā iespējams 3.posms. Pozitīvs atzinums var saturēt arī informāciju, piemēram, ka aizliegums būvniecībai nav, bet pastāv kāds risks attiecībā uz būvniecību, piemēram, zemesgrāmatā reģistrēts aizliegums nekustamo īpašumu pārdot. Pozitīva atzinuma gadījumā iestājas 3.posms. Šis posms jau sākotnēji ir jāparedz kā pirmais, jo visam vienotajam procesam pēc struktūras un uzbūves ir jābūt tādam, lai pēc tās attiecīgās procesa shēmas varētu īstenot vienotu reģistrācijas procesu arī sarežģītākas īpašumu formas gadījumā.
Lūdzam skaidrot.
Nav saprotama Zemesgrāmatas iesaiste būvniecības procesa uzsākšanas sākumposmā. Vai redzot šķēršļus tiks pieņemts Zemesgrāmatas lēmums - atteikums, ko BIS sistēmā saņems ierosinātājs, vai Būvvaldei būs jāpieņem atteikums izdot būvatļauju, balstoties uz Zemesgrāmatas secinājuma.
Jūrmalas valstspilsētai ļoti raksturīgi ir kopīpašumi ar vairākām individuālajām dzīvojamām mājām, kuros ir noteikta koplietošanas kārtība. Koplietošanas kārtībā viens no pamatpunktiem ir vienošanās par būvniecības procesu lietošanā esošajā ēkā vai zemesgabalā bez pārējo kopīpašnieku atļaujas.
Vai tas tiks izvērtēts kā sākotnējs risks zemesgrāmatas posmā?
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Iekļaut ziņojumā būves pirmsreģistrācijas procesa aprakstu un pārcelt būves pirmsreģistrāciju uz brīdi, kad saņemta droši ticama informācija par tās eksistenci dabā un raksturīgajiem datiem, proti, pie izpildmērījuma iesniegšanas BIS. Pirmsreģistrāciju jānodrošina iestādei, kam tā piekritīga pēc normatīvajiem tiesību aktiem, proti, Valsts zemes dienestam.
Piedāvātā redakcija
-
