Projekta ID
25-TA-382Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 1.2 apakšpunktā lietoto terminoloģiju (subjektus), jo atbilstoši Latvijas Republikas advokatūras likuma 4. pantā noteiktajam Latvijā par advokātiem šajā likumā noteiktajā kārtībā var būt: zvērināti advokāti, zvērinātu advokātu palīgi, Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi, kuri ieguvuši advokāta kvalifikāciju kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm un ārvalstu advokāti, kuri Latvijā var praktizēt saskaņā ar Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem par juridisko palīdzību. Ievērojot minēto, minētajā projekta apakšpunktā ir lietojams termins "advokāts", svītrojot terminu "zvērināta advokāta palīgs" un vārdu "zvērināts", lai nodrošinātu terminu vienotu izpratni un sinerģiju starp normatīvajiem aktiem. Informējam, ka priekšlikums ir saskaņots ar Latvijas Zvērinātu advokātu padomi.
Piedāvātā redakcija
"11. Ja starpnieks ir advokāts un informācijas sniegšana par ziņojamo pārrobežu shēmu pārkāptu profesionālo noslēpumu, tas ir tiesīgs nesniegt attiecīgo ziņojumu, ja nekavējoties informē starpnieku, kas ir tā klients, vai, ja cita starpnieka nav, klientu, kas ir attiecīgais nodokļu maksātājs, par tā ziņošanas pienākumu atbilstoši šo noteikumu 10. punktam. Minēto atbrīvojumu advokāts ir tiesīgs izmantot tiktāl, ciktāl tas darbojas Latvijas Republikas Advokatūras likuma ietvaros."
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam visā anotācijā terminu "zvērināts advokāts" aizstāt ar terminu "advokāts", jo atbilstoši Latvijas Republikas advokatūras likuma 4. pantā noteiktajam Latvijā par advokātiem šajā likumā noteiktajā kārtībā var būt: zvērināti advokāti, zvērinātu advokātu palīgi, Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi, kuri ieguvuši advokāta kvalifikāciju kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm un ārvalstu advokāti, kuri Latvijā var praktizēt saskaņā ar Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem par juridisko palīdzību. Un tā kā termins "advokāts" ietver arī zvērinātu advokātu palīgus, nav nepieciešamība anotācijā ietvert tos kā atsevišķus subjektus. Līdz ar to lūdzam precizēt anotācijas tekstu izmantojot tajā tikai terminu "advokāts" un neizmantot terminus "zvērināts advokāts" un "zvērināta advokāta palīgs". Informējam, ka priekšlikums saskaņots ar Latvijas Zvērinātu advokātu padomi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu un nodrošināt precīzu projekta atbilstības Eiropas Savienības tiesību aktiem atspoguļojumu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) "Direktīvas 2011/16/ES 8.ab panta 14.punkta a) apakšpunkts" jaunā redakcijā izteikts ar Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk - DAC8) 1.panta 4.punkta b) apakšpunkta i) punktu, nevis visu b) apakšpunktu, kā skaidrots pašlaik;
2) noteikumu projekta 1.7. apakšpunkts, paredzot informatīvo atsauci uz DAC8, nodrošina no DAC8 2. panta 1. punkta izrietošo saistību izpildi, proti, pieņemot normatīvo aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs DAC8 prasības, tajā iekļauj atsauci uz šo direktīvu;
3) nepieciešams konkretizēt, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas tiesību akta normas? Tāpat, iesakām skaidrot arī DAC8 1. panta 16. punkta pārņemšanu. Proti, piemēram, "Direktīvas 2011/16/ES 27.c panta 3. punkts" paredz, ka "[..] katra dalībvalsts veic pasākumus, kas vajadzīgi, [..]" pasākumu izvēli u.c ar to saistītos nosacījumus, atstājot kā dalībvalsts izvēles brīvību. Attiecīgi, iesakām izvērsti skaidrot, kā tieši praktiski tiek ieviests DAC8 1. panta 16. punkts.
1) "Direktīvas 2011/16/ES 8.ab panta 14.punkta a) apakšpunkts" jaunā redakcijā izteikts ar Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk - DAC8) 1.panta 4.punkta b) apakšpunkta i) punktu, nevis visu b) apakšpunktu, kā skaidrots pašlaik;
2) noteikumu projekta 1.7. apakšpunkts, paredzot informatīvo atsauci uz DAC8, nodrošina no DAC8 2. panta 1. punkta izrietošo saistību izpildi, proti, pieņemot normatīvo aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs DAC8 prasības, tajā iekļauj atsauci uz šo direktīvu;
3) nepieciešams konkretizēt, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas tiesību akta normas? Tāpat, iesakām skaidrot arī DAC8 1. panta 16. punkta pārņemšanu. Proti, piemēram, "Direktīvas 2011/16/ES 27.c panta 3. punkts" paredz, ka "[..] katra dalībvalsts veic pasākumus, kas vajadzīgi, [..]" pasākumu izvēli u.c ar to saistītos nosacījumus, atstājot kā dalībvalsts izvēles brīvību. Attiecīgi, iesakām izvērsti skaidrot, kā tieši praktiski tiek ieviests DAC8 1. panta 16. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
