Atzinums

Projekta ID
21-TA-1018
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
11.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Lūdzam Plāna projekta 3.1.2.2.b. pasākumā paredzēt, ka mācību un metodisko materiālu sagatavošana tiks nodrošināta arī izglītojamajiem ar redzes traucējumiem, lai sekmētu kvalitatīvas izglītības apgūšanu arī šai mērķa grupai un nodrošinātu kompleksu atbalstu speciālās izglītības mācību procesa īstenošanai, kā to paredz arī Plāna projekta uzdevums.
Lūdzam vērtēt arī nepieciešamību papildināt 1.2 rezultatīvo rādītāju (izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem) ar metodisko materiālu izstrādi, vai norādīt, kur šādi materiāli jau ir pieejami.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Plāna projekta 3.1.1.2.b pasākuma darbības rezultātu, aizstājot vārdus “nodrošināti asistenta pakalpojumi” ar “nodrošināts asistenta pakalpojums”, jo šā uzdevuma rezultatīvais rādītājs nr.1. attiecas uz asistentu izglītības iestādē.
3.1.1.2.b uzdevuma 2.rezultatīvajā rādītājā ir norādīts, ka tiks tostarp nodrošināts pavadoņa pakalpojums izglītības iestādēs pārskatītajā apjomā. Atbilstoši Invaliditātes likuma 1.panta 1.punktam pavadonis ir  “fiziskā persona, kas pavada un palīdz nokļūt no mājokļa uz izvēlēto galamērķi un atpakaļ personai ar invaliditāti, kurai ir būtiski pārvietošanās traucējumi un kura nesaņem asistenta pakalpojumu pašvaldībā”. Savukārt Invaliditātes likuma 12.panta pirmās daļas 4.1  punkts nosaka, ka  “personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir būtiski pārvietošanās traucējumi un kuras nesaņem asistenta pakalpojumu pašvaldībā, izņemot personas, kuras atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, nodrošinot tiesības pašvaldībā pēc to deklarētās dzīvesvietas saņemt no valsts budžeta apmaksātu pavadoņa pakalpojumu”. Kritēriji pavadoņa pakalpojuma saņemšanai ir noteikti  Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr.805 “Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 805) 10.pielikumā (https://likumi.lv/ta/id/271253). Savukārt prasības pavadonim, kā arī nosacījumus un kārtību, kādā piešķir, atsaka, izbeidz un pārtrauc pavadoņa pakalpojumu, kā arī maksimālo pavadoņa pakalpojuma apjomu un pavadoņa pakalpojumam nepieciešamās vienas stundas izmaksas un finansēšanas noteikumus nosaka Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumi Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" (https://likumi.lv/ta/id/323301). Nepieciešamība pēc pavadoņa pakalpojuma ir nosakāma bērniem ar invaliditāti vecumā no 5 līdz 18 gadu vecuma, kuriem nav noteiktas medicīniskās indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai, bet kuru funkcionēšanas ierobežojumi ir vērtējami kā smagi un tie rada būtiskus pārvietošanās traucējumus bērna patstāvīgai nokļūšanai no punkta A līdz punktam B ārpus sava mājokļa, tostarp no mājām līdz izglītības iestādei, bet ne ar mērķi sniegt  pārvietošanās  atbalstu un aprūpi izglītības procesa ietvaros.  Attiecīgi lūdzam, vai nu svītrot atsauci uz pavadoņa pakalpojumu vai skaidrot šāda pakalpojuma ieviešanu izglītības procesā.
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams mainīt vai sadalīt noteikto rezultatīvo rādītāju izpildes termiņus, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 29. jūnija noteikumu Nr. 426 “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē"” 1.2. punktam, aprēķinot asistenta pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu, Izglītības un zinātnes ministrija  ņem vērā valsts nodrošināto atlīdzību par vienu asistenta pakalpojuma stundu 4,50 euro apmērā, ieskaitot visus nodokļus, kas saistīti ar asistenta pakalpojuma sniegšanu. Šī norma ir spēkā no 01.07.2021.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai papildināt Plāna projekta 2.2.1.2.e pasākuma darbības rezultātu “Uzsākta izglītības iestāžu resursu modernizācija mūsdienīga mācību procesa nodrošināšanai (digitālie risinājumi, aprīkojums u.c.) pilnveidotā vispārējās izglītības mācību satura apguvei ar mērķi nodrošināt lietpratīga izglītojamā attīstību”, paredzot, ka izglītības iestāžu resursu modernizāciju veic atbilstoši piekļūstamības prasībām, lai tie ir izmantojami izglītojamiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem, proti, ka tie ir piekļūstami, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus, stiprinot izglītojamo ar speciālām vajadzībām pilnvērtīgu iekļaušanos mācību procesā.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai papildināt Plāna projekta 2.1.1.1.a. pasākuma darbības rezultātu “Palielināts modernizēto izglītības iestāžu īpatsvars vispārējās izglītības iestāžu kopskaitā”, liekot uzsvaru, ka modernizācija iet sasaistē ar piekļūstamības nodrošināšanu izglītības iestādē  - proti, izglītības iestāde līdz ar modernizācijas veikšanu ir fiziski piekļūstama un tajā ieviestie modernizācijas elementi ir lietojami, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus. Tādējādi tiks novērsts risks, ka modernizētā izglītības iestāde nav piekļūstama izglītojamiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Tā kā Plāna projekta 3.2.2.2.a. apakšpunktā minētais pasākums “Izvērtēta Nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmas (NPAIS) funkcionalitāte un nodrošināta iesaistīto institūciju sadarbība” ir iekļauts Labklājības ministrijas izstrādātajā Bērnu, jaunatnes un ģimenes politikas attīstības pamatnostādņu 2021.-2027.gadam projektā un šo pamatnostādņu ieviešanai pakārtotā plāna projektā, lūdzam svītrot Plāna projekta 3.2.2.2.a. apakšpunktu pasākuma dublēšanās novēršanai starp diviem attīstības plānošanas dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Attiecībā uz Plāna 3.1.1.3.c. apakšpunktu “Mazināts mobings (ņirgāšanās) izglītības vidē, veicinot izglītības iestāžu izpratni par preventīvajiem pasākumiem mobinga novēršanai” norādām, ka konceptuālā ziņojuma “Par ņirgāšanās izplatības mazināšanu izglītības vidē” izstrāde un tā tālākas virzības izskatīšanai Ministru kabinetā nodrošināšana ir Veselības ministrijas kompetencē esošs uzdevums, kura izpildei Labklājības ministrija sniedza atbalstu savas kompetences ietvaros un kura izpildē Labklājības ministrijai ir noteikta sadarbības institūcijas loma. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot Labklājības ministriju no Plāna 3.1.1.3.c. atbildīgajām institūcijām un norādīt kā līdzatbildīgo institūciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz Plāna 3.1.1.3.e. apakšpunktu “Īstenoti pasākumi, lai mazinātu jauniešu psihoemocionālās veselības riskus Covid 19 pandēmijas laikā un pēc tās” aicinām izvērtēt un apsvērt iespēju papildināt darbības rezultatīvos rādītājus ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Konsultatīvās nodaļas projekta Nr.9.2.1.3/16/I/001 “Atbalsta sistēmas pilnveide bērniem ar saskarsmes grūtībām, uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē” ietvaros īstenoto ģimenes psihoterapijas pakalpojumu ģimenēm ar bērniem līdz 18 gadiem. Saskaņā ar grozījumiem (spēkā stājušies 2022.gada 28.janvārī)  2015.gada 6.oktobra Ministru kabineta noteikumos Nr. 575 izmēģinājumprojektā periodā no 2021. gada marta līdz 2023. gada martam kopā būs pieejamas 6 300 ģimenes psihoterapijas konsultāciju stundas aptuveni 630 ģimenēm ar bērniem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Līdztekus sniedzam šādus priekšlikumus:
1) lūdzam novērst Plāna projekta 38.lpp. tehnisko neprecizitāti – 2.2.1.2.c pasākuma darbības rezultāts formulēts: “Izveidota izglītības iestāžu interneta pieslēgumu pārvaldības sistēma valsts un pašvaldību dibinātās izglītības iestādēs. mazināšana sociāli neaizsargātajam grupām un izglītības iestādēs.” Vārdi: "mazināšana sociāli neaizsargātajam grupām un izglītības iestādēs.” ir dzēšami no rezultāta formulējuma;
2) attiecībā uz darbības rezultātu 3.1.1.2a.“Uzlabota pedagoģiskā un atbalsta personāla pieejamība vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs izglītojamo speciālo izglītības vajadzību nodrošināšanai”, lūdzam skaidrot, vai esošais formulējums “speciālo izglītības vajadzību nodrošināšanai” ietver arī risku un resursu identificēšanu un preventīvu darbu;
3) lūdzam skaidrot, vai RR 2. Noteikti kritēriji pašvaldībām finansējuma piešķiršanai pedagoģiskā un atbalsta personāla nodrošināšanai īstenošana atspoguļosies normatīvā regulējuma grozījumos, jo uzskatām, ka nepieciešams noteikt sociālā pedagoga funkcijas starpprofesionālā atbalsta personāla komandā ikvienā izglītības iestādē.
Piedāvātā redakcija
-