Projekta ID
24-TA-2116Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
28.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) norāda, ka LPS 12.11.2024.atzinumā izteiktie iebildumi pēc būtības nav ņemti vērā, kā arī pēc būtības nav sniegtas atbilde uz LPS atzinumā paustajiem argumentiem, balstoties uz kuriem LPS neiesaka Ministru kabinetam apstiprināt iesniegto projektu.
Atkārtoti norādām, ka 30.05.2024.pieņemtie grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, nosaka būtisku izmaiņu nepieciešamību līdzšinējā kadastrālās vērtēšanas metodikā un veidā kādā izstrādā bāzes vērtības, kas nav veikts. Vienlaikus šādu izmaiņu veikšanai ir nepieciešams gan laiks, gan finanšu resursi automatizētai kadastrālo vērtību aprēķināšanai informācijas sistēmā nodrošināšanai. Īpaši vēršam uzmanību uz šīm minēto grozījumu normām:
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 66. pants
"(1) Kadastrālā vērtēšana ir masveida vērtēšanas process, kas ietver kadastrālo vērtību bāzes noteikšanu Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem nekustamajiem īpašumiem atbilstoši to grupu ekonomisko labumu ietekmējošām atšķirībām un automatizētu kadastrālo vērtību aprēķinu novērtēšanas datumā visiem kadastra objektiem, nodrošinot šā vērtēšanas procesa efektivitāti un noteikto kadastrālo vērtību objektivitāti, savstarpējo samērīgumu un taisnīgumu.
(2) Kadastrālajā vērtēšanā ir ievērojami šādi pamatprincipi:
1) savstarpējās salīdzināmības princips, saskaņā ar kuru savstarpēji salīdzināmas kadastrālās vērtības tiek noteiktas visiem kadastra objektiem, nodrošinot, ka nekustamā īpašuma tirgū novērotiem savstarpēji līdzīgiem objektiem atbilstoši to galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem kadastrālās vērtības ir līdzīgas, bet objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk, - atbilstoši nekustamā īpašuma grupas ekonomiskajam labumam;
2) objektīva grupējuma princips, saskaņā ar kuru masveida vērtēšanā nekustamie īpašumi tiek grupēti atbilstoši galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem, kas ir būtiski nekustamā īpašuma tirgū attiecīgajai īpašumu grupai, tai skaitā arī par kadastra objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk;"
..
"4) publiskuma princips, saskaņā ar kuru kadastrālā vērtība, tās aprēķinā izmantotie dati, kadastrālo vērtību bāzes izstrādē izmantotā informācija, tai skaitā izmantotā nekustamā īpašuma tirgus informācija, ir publiski pieejama;"
Papildus vēršam uzmanību, ka Valsts zemes dienests veicis nekorektu publisko komunikāciju par universālo kadastrālo vērtību bāzi: https://www.vzd.gov.lv/lv/jaunums/vnarnicka-par-paveikto-un-vel-daramo : “Tas ir rezultāts darbam, ko Valsts zemes dienests ir veicis pēdējos piecus gadus, sēžot pie viena galda ar citām atbildīgajām iestādēm, kā arī saviem sadarbības partneriem – nevalstisko sektoru, uzņēmējiem, ekspertiem. Šā darba rezultātā ir atrasts optimāls kopsaucējs, respektējot visu pušu ieteikumus, argumentus. Jā, ne visas intereses bija iespējams pilnībā apmierināt, taču optimāls kopsaucējs ir atrasts.”
https://www.vzd.gov.lv/lv/jaunums/publiskai-apspriedei-nodoti-noteikumi-kadastralo-vertibu-baze-universalas-kadastralas-vertibas-aprekinam:”Universālo kadastrālās vērtēšanas sistēmu izstrādājis Valsts zemes dienests (VZD), sadarbojoties ar citām atbildīgajām iestādēm, pašvaldībām, kā arī nevalstiskajām organizācijām.”
Informējam, ka universālās kadastrālo vērtību bāzes izstrādē Valsts zemes dienests nav iesaistījis sadarbības partnerus - Latvijas Īpašumu vērtētāju asociāciju, Latvijas Nekustamo īpašumu darījumu asociāciju, arī LPS un pašvaldībām, tāpat maldīgs ir apgalvojums par optimāla kopsaucēja atrašanu. Tāpat oniversālo kadastrālo vērtību bāzes projekts netika izskatīts Nekustamo īpašumu vērtēšanas konsultatīvajā padomē
Ja tomēr Ministru kabinets lemj par šo noteikumu apstiprināšanu, LPS lūdz pievienot šādus jaunus Ministru kabineta protokollēmuma punktus:
Atkārtoti norādām, ka 30.05.2024.pieņemtie grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, nosaka būtisku izmaiņu nepieciešamību līdzšinējā kadastrālās vērtēšanas metodikā un veidā kādā izstrādā bāzes vērtības, kas nav veikts. Vienlaikus šādu izmaiņu veikšanai ir nepieciešams gan laiks, gan finanšu resursi automatizētai kadastrālo vērtību aprēķināšanai informācijas sistēmā nodrošināšanai. Īpaši vēršam uzmanību uz šīm minēto grozījumu normām:
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 66. pants
"(1) Kadastrālā vērtēšana ir masveida vērtēšanas process, kas ietver kadastrālo vērtību bāzes noteikšanu Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem nekustamajiem īpašumiem atbilstoši to grupu ekonomisko labumu ietekmējošām atšķirībām un automatizētu kadastrālo vērtību aprēķinu novērtēšanas datumā visiem kadastra objektiem, nodrošinot šā vērtēšanas procesa efektivitāti un noteikto kadastrālo vērtību objektivitāti, savstarpējo samērīgumu un taisnīgumu.
(2) Kadastrālajā vērtēšanā ir ievērojami šādi pamatprincipi:
1) savstarpējās salīdzināmības princips, saskaņā ar kuru savstarpēji salīdzināmas kadastrālās vērtības tiek noteiktas visiem kadastra objektiem, nodrošinot, ka nekustamā īpašuma tirgū novērotiem savstarpēji līdzīgiem objektiem atbilstoši to galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem kadastrālās vērtības ir līdzīgas, bet objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk, - atbilstoši nekustamā īpašuma grupas ekonomiskajam labumam;
2) objektīva grupējuma princips, saskaņā ar kuru masveida vērtēšanā nekustamie īpašumi tiek grupēti atbilstoši galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem, kas ir būtiski nekustamā īpašuma tirgū attiecīgajai īpašumu grupai, tai skaitā arī par kadastra objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk;"
..
"4) publiskuma princips, saskaņā ar kuru kadastrālā vērtība, tās aprēķinā izmantotie dati, kadastrālo vērtību bāzes izstrādē izmantotā informācija, tai skaitā izmantotā nekustamā īpašuma tirgus informācija, ir publiski pieejama;"
Papildus vēršam uzmanību, ka Valsts zemes dienests veicis nekorektu publisko komunikāciju par universālo kadastrālo vērtību bāzi: https://www.vzd.gov.lv/lv/jaunums/vnarnicka-par-paveikto-un-vel-daramo : “Tas ir rezultāts darbam, ko Valsts zemes dienests ir veicis pēdējos piecus gadus, sēžot pie viena galda ar citām atbildīgajām iestādēm, kā arī saviem sadarbības partneriem – nevalstisko sektoru, uzņēmējiem, ekspertiem. Šā darba rezultātā ir atrasts optimāls kopsaucējs, respektējot visu pušu ieteikumus, argumentus. Jā, ne visas intereses bija iespējams pilnībā apmierināt, taču optimāls kopsaucējs ir atrasts.”
https://www.vzd.gov.lv/lv/jaunums/publiskai-apspriedei-nodoti-noteikumi-kadastralo-vertibu-baze-universalas-kadastralas-vertibas-aprekinam:”Universālo kadastrālās vērtēšanas sistēmu izstrādājis Valsts zemes dienests (VZD), sadarbojoties ar citām atbildīgajām iestādēm, pašvaldībām, kā arī nevalstiskajām organizācijām.”
Informējam, ka universālās kadastrālo vērtību bāzes izstrādē Valsts zemes dienests nav iesaistījis sadarbības partnerus - Latvijas Īpašumu vērtētāju asociāciju, Latvijas Nekustamo īpašumu darījumu asociāciju, arī LPS un pašvaldībām, tāpat maldīgs ir apgalvojums par optimāla kopsaucēja atrašanu. Tāpat oniversālo kadastrālo vērtību bāzes projekts netika izskatīts Nekustamo īpašumu vērtēšanas konsultatīvajā padomē
Ja tomēr Ministru kabinets lemj par šo noteikumu apstiprināšanu, LPS lūdz pievienot šādus jaunus Ministru kabineta protokollēmuma punktus:
Piedāvātā redakcija
3.Pieņemt zināšanai, ka noteikumi ir pagaidu risinājums universālo kadastrālo vērtību ieviešanai no 2025.gada 01.janvāra, lai nodrošinātu piespiedu dalītās zemes atsavināšanas cenu aprēķināšanu zem privatizētajām daudzdzīvokļu mājām.
4.Tieslietu ministrijai līdz 2027.gada 01.janvārim iesniegt grozījumus šajos noteikumos, kā arī kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, lai pieejamo resursu un datu ietvaros pakāpeniski nodrošinātu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma noteikto masveida vērtēšanas prasību ievērošanu kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, pirms Tieslietu ministrija iesniegs Ministru kabinetā Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50.punktā noteikto jauno kadastrālo vērtību bāzi.
5.Uzdot Tieslietu ministrijai ar masveida vērtēšanu saistīto normatīvo aktu projektiem pievienot Nekustamā īpašuma vērtēšanas konsultatīvās padomes viedokli.
4.Tieslietu ministrijai līdz 2027.gada 01.janvārim iesniegt grozījumus šajos noteikumos, kā arī kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, lai pieejamo resursu un datu ietvaros pakāpeniski nodrošinātu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma noteikto masveida vērtēšanas prasību ievērošanu kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, pirms Tieslietu ministrija iesniegs Ministru kabinetā Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50.punktā noteikto jauno kadastrālo vērtību bāzi.
5.Uzdot Tieslietu ministrijai ar masveida vērtēšanu saistīto normatīvo aktu projektiem pievienot Nekustamā īpašuma vērtēšanas konsultatīvās padomes viedokli.
