Atzinums

Projekta ID
24-TA-13
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iesakām pārskatīt noteikumu projektu kontekstā ar anotācijas 1.3. apakšsadaļā sniegto skaidrojumu par to, ka katrā gadījumā, kad zirgu dzimtas dzīvniekam laboratoriskajos izmeklējumos tiks apstiprināts pozitīvs rezultāts uz zirgu infekciozo anēmiju Pārtikas un veterinārais dienests sagatavo rīkojumu, nosakot inficēto un iespējami inficēto novietni un tajā īstenojamos pienākumus, kā arī zirgu dzimtas dzīvnieku pārvietošanas ierobežojumus. Proti, noteikumu projektā šķietami jābūt paredzētai konkrētā administratīvā akta izdošanai un citiem ar to saistītajiem nosacījumiem, kas noteikumu projektā nav paredzēts. Attiecīgi šķietami ir papildināms noteikumu projekts un/vai precizējama anotācijas 1.3. apakšsadaļa, piemēram, skaidrojot, kā Pārtikas un veterinārais dienesta izdotais rīkojums sasaucas un darbojas paralēli noteikumu projekta 10. punktam (Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 40 "Zirgu infekciozās anēmijas uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk-noteikumi Nr.40) 12. punkts), kur jau noteiktas konkrētas prasības, pienākumi inficētās novietnes dzīvnieku īpašniekam vai turētājam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5.sadaļu, izvērtējot noteikumu projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, ņemot vērā, ka:
1) Atbilstoši anotācijas 1.1. apakšsadaļā iekļautajam noteikumu projekta izstrādes pamatojumam, grozījumi Noteikumos Nr.40 izriet arī no Eiropas Parlamenta un Padomes  2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429) un Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku (turpmāk – regula 2018/1882). Arī anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrots, ka grozījumi izstrādāti, lai piemērotu abas minētās regulas. Anotācijas 5. sadaļā saistība nav skaidrota. Attiecīgi, precizējams noteikumu projekta izstrādes pamatojums (anotācijas 1.1.apakšsadala) vai 5. sadaļa.
2) Anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrots, ka grozījumi noteikumu projekta 4. punktā (noteikumu Nr.40 6. punkts) saistīti ar Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regulas (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa “brīvs no slimības” atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu (turpmāk - Regula 2020/2002) 3. panta 1. punktu. Ņemot vērā anotācijas 1.3. apakšsadaļa sniegto skaidrojumu par to, ka grozījumi noteikumu Nr.40 6. punktā nodrošina no regulas 2020/2002 3. panta 1. punkta izrietoša pienākuma dalībvalstīm 24 stundu laikā pēc apstiprināšanas paziņot Komisijai un pārējām dalībvalstīm par visiem to teritorijā konstatētajiem tādas sarakstā norādītas slimības primāriem uzliesmojumiem, šķietami konstatējama konkrētās tiesību normas ieviešana.
3) No anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā sniegtā rīcības brīvības izmantošanas skaidrojuma konstatējama Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula) 19. panta 1. punkta "a" apakšpunkta ieviešana noteikumu projekta 14. punktā (noteikumu Nr.40 15.2. apakšpunkts). Savukārt no tabulā sniegtā skaidrojuma izriet minētās regulas vispārīga ieviešana tikai noteikumu projekta 14. punktā (noteikumu Nr.40 15.1.apakšpunkts).
4) Noteikumu projektā paredzētie noteikumi laboratorisko izmeklējumu daudzumam un intervālam, kā arī tas, ka ierobežojumus atceļ, ja laboratoriskajos izmeklējumos dzīvniekiem divas reizes pēc kārtas ar triju mēnešu intervālu netiek konstatēta zirgu infekciozā anēmija šķietami izriet no Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regulas (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429. Proti, domājams tiek ieviesti minētās regulas 22. panta 1. punkta c) apakšpunkta ii) apakšpunkta noteikumi.
5) noteikumu projekta 14. punkts (noteikumu Nr.40 15. punkta ievaddaļa) skaidro, kas ir otrās kategorijas materiāls, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002, 9. panta, kur konkrēti noteikts, kas ir otrās kategorijas materiāli.

Vienlaicīgi iesakām izvērtēt, vai tiešām ar noteikumu projekta 14. punktu ieviesta visa Eiropas Komisijas 2011. gada 25. februāra Regula (EK) Nr. 142/2011​​​​, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula), un ir nepieciešams ietvert vispārīgu atsauci uz visu regulu kopumā vai arī ir iespējams norādīt atsauci uz konkrētām regulas vienībām. Pamatojoties uz izvērtējumu, nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt attiecīgās noteikumu projekta vienības un skaidrojumus anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā. Gadījumā, ja tomēr ir nepieciešama vispārīga atsauce uz regulu iesakām papildināt anotāciju ar attiecīgiem skaidrojumiem, piemēram, anotācijas 5.1.apakšsadaļas regulas apraksta daļā vai 1.3. apakšsadaļā pie attiecīgo noteikuma projekta punktu skaidrojumiem, konkrētāk norādot uz noteikumu projekta un regulu savstarpējo saistību un nepieciešamību paredzēt vispārīgas atsauces uz tām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta vienību numerāciju un salāgot to ar skaidrojumiem anotācijā. Vēršam uzmanību, ka gan anotācijas 1.3. apakšsadaļā, gan 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ietvertas šķietami neprecīzas atsauces uz noteikumu projekta vienībām, piemēram, atbilstoši noteikumu projektam tā 3. punkts groza noteikumu Nr.40. 4. punktu, bet anotācijā skaidrots, ka noteikumu Nr.40 4. punktu groza noteikumu projekta 2. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām precizēt, konkretizēt noteikumu projekta skaidrojumus, papildinot anotāciju, lai piemērotājam būtu nepārprotami saprotams, kā un kādos gadījumos noteikumu projekts attiecināms. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts šķietami netiek skaidrots pilnībā. Piemēram, grozījumi noteikumu Nr.40 15. un 17. punktā šķietami skar ne tikai terminoloģiskas izmaiņas. Noteikumu Nr.40 17. punktā tiek noteikta arī ar terminoloģijas izmaiņām nesaistīta prasība "praktizējoša veterinārārsta uzraudzībā nodrošina inficētās novietnes, slimo dzīvnieku pārvadāšanai izmantoto transportlīdzekļu, rampu un pāreju, kā arī saskarē ar slimajiem (seroloģiski pozitīvajiem) nonākušo materiālu, priekšmetu un konteineru tīrīšanu, mazgāšanu, dezinficēšanu un dezinsekciju.".
Attiecīgi iesakām pārliecināties, vai noteikumu projektam tiek nodrošināti pilnīgi skaidrojumi, kas ir būtiski, lai tiesību normu piemērotājam tiktu nodrošināta pilnīga tiesību normu un ar to saistīto aspektu izpratne un korekta tiesību normu piemērošana.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 2. sadaļu, izvērtējot noteikumu projekta ietekmējamās sabiedrības grupas. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projektam (piemēram, noteikumu projekta 16. punkts) tas ietekmē arī veterinārārstus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un anotācijas 7. sadaļā iekļaut informāciju par noteikumu projekta izpildes nodrošināšanu un ietekmi uz institūcijām. Pašreizējā anotācijas redakcijā norādīts, ka ietekmes nav, lai gan no noteikumu projekta redakcijas šķietami izriet ietekme uz Pārtikas un veterināro dienestu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt noteikumu projekta 1. punktu un nepieciešamības gadījumā to precizēt vai svītrot. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 1. punktā plānotā redakcija ir identiska pašlaik spēkā esošajai, attiecīgi secināms, ka tā ir vai nu neprecīzi formulēta vai lieka.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 2. punktu, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktam, noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Vēršam uzmanību, ka ar plānotajiem grozījumiem noteikumu Nr.40 1. punktā, papildus Veterinārmedicīnas likuma 25.panta 17.punktā paredzētajam pilnvarojumam tiek ietverta atsauce uz regulu 2020/688. Vienlaicīgi arī anotācijas 1.3. apakšsadaļā plānotie grozījumi noteikumu Nr.40 1. punktā tiek skaidroti kā "kārtības, kādā zirgu dzimtas dzīvnieki pārvietojami uz citu dalībvalsti ieviešana", kas ir neatbilstoša noteikumu Nr.40 pilnvarojuma ietvaram. Proti, Veterinārmedicīnas likuma 25.panta 17.punktā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka "valsts uzraudzībā esošo dzīvnieku infekcijas slimību uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtību", bet ne pārvietošanas kārtību. Attiecīgi, iesakām veikt nepieciešamos precizējumus noteikumu projektā un/vai anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 11.punkts (noteikumu Nr.40 121.punkts) šķietami dublē noteikumu projekta 10. punkta (noteikumu Nr.40 12.4 punkts) prasības attiecībā uz izmeklējumu veikšanu. 
Piedāvātā redakcija
-