Atzinums

Projekta ID
23-TA-2287
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma pielikuma projektu ar šādu informāciju:
"Periodā no 2022.gada jūlija līdz 2023.gada jūlijam ir notikušas OECD 10.darba grupas "Par informācijas apamiņu un nodokļu izpildi" ("WP10 on Exchange of Information and Tax Compliance") sešas  sanāksmes. Šo sanāksmju galvenais mērķis bijis saistīts ar jauno informācijas apmaiņas starp nodokļu administrācijām sistēmu par kripto-aktīviem, proti, nepieciešamo pavadošo dokumentu un instrumentu izstrāde (piemēram, interpretācijas vadlīnijas, XML shēma), lai nodrošinātu jaunās sistēmas darbību."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar šādu informāciju:
 - "OECD 10. darba grupas 2022. gada jūlija sanāksmē, tika panākta vienošanās un apstiprināts “Crypto-Asset Reporting Framework” projekts (turpmāk  - CARF). CARF ir jauns ziņošanas standarts, kura mērķis ir, lai nodokļu administrācijas iegūtu informāciju par personām, kuras veic darbības ar kripto-aktīviem. Standarts ietver tādus kripto-aktīvus, kas tiek turēti un pārvesti decentralizētā veidā bez “tradicionālo” finanšu starpnieku iesaistes, uzliekot ziņošanas pienākumu kripto-aktīvu pakalpojumu sniedzējiem."

 - "2022. gada 9.-11.novembrī notika Globālā Foruma par nodokļu caurskatāmību un apmaiņu ar informāciju plenārsēde, kuras laikā Latvija iesniedza Globālajam forumam 2022. gada 4.novembrī finanšu ministra parakstīto kompetento iestāžu vienošanos par digitālo platformu rīcībā esošas informācijas apmaiņu. Minētā līguma rezultātā Latvijai būs iespēja apmainīties ar attiecīgo informāciju ne tikai ar Eiropas Savienības dalībvalstīm, bet arī ar trešajām valstīm, tādējādi stiprinot cīņu pret izvairīšanos no nodokļu nomaksas."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma sadaļas "Korupcijas apkarošana" (16.lpp) otrās rindkopas trešajā teikumā minētā prasība ar grozījumiem Komerclikuma 183.pantā netika noteikta, jo tā jau bija esošajā Komerclikuma 183.panta piektajā daļā. Ja šo nosacījumu par atzinumu ir nepieciešams šeit minēt, tad lūdzam šo teikumu izteikt tā, lai nepārprotami būtu skaidrs, ka ar grozījumiem mainās tikai darbības (pakalpojuma) nosaukums, tas ir, iekšējā revīzija tiek aizstāta ar īpašo pārbaudi. Tāpat lūdzam arī norādīt, ka atzinumu sastāda revidents kā tas šobrīd ir noteikts Komerclikuma 183.panta piektajā daļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma sadaļas "Korupcijas apkarošana" (16.lpp) otrās rindkopas pirmajā un otrajā teikumā lūdzam norādīt tādu informāciju, kura ir iekļauta Komerclikuma 183.panta pirmajā daļā. 

 
Piedāvātā redakcija
"Grozījumi paredz, ka zvērināta revidenta sniegtā rakstveida informācija par zvērināta revidenta konstatētajām nepilnībām sabiedrības darbības vidē, tajā skaitā, iekšējās kontroles sistēmā, kas var radīt korupcijas risku, var būt pamats īpašās pārbaudes veikšanai. Lēmumu par īpašās pārbaudes veikšanu pieņem dalībnieki vai valde, bet, ja sabiedrībai ir padome, šādu lēmumu var pieņemt arī padome."
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta sadaļas "Korupcijas apkarošana" (16.lpp) pirmajā rindkopā minētā 11(a) rekomendācija sastāv no (i) punkta un (ii) punkta, tas ir, Latvijai ieteikts (i) piemērot biržas sarakstos neiekļautiem uzņēmumiem līdzīgu tiesisko regulējumu kā biržas sarakstā iekļautiem uzņēmumiem, un (ii) stimulēt uzņēmumus veikt neatkarīgu iekšējo izmeklēšanu un ziņot kompetentajām iestādēm, ja rodas aizdomas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanu.
Lūdzam izvērtēt, vai šajā rindkopā nav nepieciešams minēt arī 11(a) rekomendācijas (i) punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta sadaļas "Korupcijas apkarošana" (16.lpp) pirmajā rindkopā ierosinām papildināt informāciju arī ar atsauci uz TM, jo priekšlikumi grozījumiem Komerclikuma 183.pantā tika iniciēti un izstrādāti, sadarbojoties FM un TM.

 
Piedāvātā redakcija
"(…) FM sadarbībā ar TM iniciēja un izstrādāja grozījumus Komerclikuma 183. pantā."
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam Informatīvā ziņojuma “Par Latvijas dalību OECD laika periodā no 2022. gada jūlija līdz 2023. gada jūlijam” pielikuma Nr.1 11. lpp. pēc rindkopas:
"Reģionālās attīstības politikas komiteja (Regional Development Policy Committee – RDPC)
2023. gada 8. jūnijā OECD Padome ministru līmenī pieņēma OECD Rekomendāciju par reģionālās attīstības politiku[1]. Rekomendāciju izstrādāja OECD Reģionālās attīstības politikas komiteja, pamatojoties uz 20 gadu OECD pierādījumiem un politikas domāšanu. Tajā izklāstīti desmit savstarpēji papildinoši pīlāri, kas aptver teritoriālo pieeju, daudzlīmeņu pārvaldību, izturētspēju, kapacitāti vietējā līmenī un finanšu resursus, kā arī uzraudzību un novērtēšanu. Turpmākajos mēnešos tiks izstrādāts uz rīcību vērsts instrumentu kopums, lai atbalstītu Rekomendāciju īstenošanu." 

Iekļaut komitejas nosaukumu - Fiskālo lietu komiteja (Committee on Fiscal Affairs – CFA)

Vienlaikus lūdzam informāciju attiecībā uz Nodokļu administrāciju forums (Forum on Tax Administration (FTA)) Savstarpējās saskaņošanas procedūras (Mutual Agreement Procedures (MAP) iekļaut (esošajā redakcijā 13.lpp) pēc rindkopas:
"Nodokļu politikas analīzes un nodokļu statistikas darba grupa (Working party No.2 on Tax Policy Analysis and Tax Statistics)
Nodrošināta dalība OECD Nodokļu politikas analīzes un nodokļu statistikas darba grupā (WP 2) rīkotajā 2022. gada 15.–17. novembra klātienes un 2023.gada 15.–17. maija tiešsaistes sanāksmē, kurās tika aplūkoti jautājumi saistībā ar jaunākajām aktualitātēm un pētījumiem nodokļu jomā."


Papildus līdzam redakcionāli precizēt  13.lpp otro rindkopu: "Iesniegta pašnovērtējuma anketa “Nodokļu konvencijas un saistītie jautājumi” – Nodokļu konvencijas darba grupas ietvaros iesniegta anketa par BEPS pasākumu plāna 6. aktivitāti (par Nodokļu konvenciju neatbilstošas izmantošanas novēršana)." 
Piedāvātā redakcija
Fiskālo lietu komiteja (Committee on Fiscal Affairs – CFA)

Iekļaujošās sistēmas par bāzes eroziju un peļņas novirzīšanu sanāksmes (Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting - BEPS [2])
OECD/G20 Iekļaujošās sistēmas par bāzes eroziju un peļņas novirzīšanu 14. sanāksmē[3] 2022. gada 6.–7. oktobrī tika diskutēti jautājumi, kas saistīti ar starptautisko nodokļu regulējuma reformu (Pīlārs I un II) risinājuma ieviešanas progresu, tai skaitā par ietekmes novērtējuma aplēsēm abiem Pīlāriem un citiem aktuāliem nodokļu politikas jautājumiem, piemēram, klimata pārmaiņām un globālo enerģētikas krīzi, digitalizācijas attīstību.
OECD/G20 Iekļaujošās sistēmas par bāzes eroziju un peļņas novirzīšanu 15. sanāksmē 2023. gada 10.–12. jūlijā tika panākta vienošanās par Paziņojumu par rezultātiem (Outcome Statement)[4], kurā apkopota Iekļaujošās sistēmas izstrādāta pakete, lai risinātu abu Pīlāru atlikušos elementus. Vienošanās ir ievērojams progress valstīm un jurisdikcijām virzīties uz priekšu ar nozīmīgu starptautiskas nodokļu sistēmas reformu. Abu Pīlāru elementi ekonomikas digitalizācijas radīto nodokļu problēmu risināšanai paredz nodrošināt godīgāku peļņas sadali un nodokļu tiesības starp valstīm un jurisdikcijām attiecībā uz pasaulē lielākajiem daudznacionālajiem uzņēmumiem.

Tiešo nodokļu darba grupa
Tiešo nodokļu jomā darbojas vairākas darba grupas – Agresīva nodokļu plānošana (Working party No.11 on Aggressive Tax Planning), Nodokļu konvencijas un saistītie jautājumi (Working party No.1 on Tax Conventions and Related Questions), Digitālā ekonomika (Task Force on the Digital Economy -TFDE), Daudznacionālo uzņēmumu aplikšana ar nodokļiem (Working Party No.6 on the Taxation of Multinational Enterprises) un Ļaunprātīgas nodokļu prakses (Forum on Harmful Tax Practices).

Pēc starptautiskās vienošanās panākšanas par starptautisko uzņēmumu nodokļu noteikumu pamata elementiem (Pīlārs I un II), turpinājās darbs pie abu Pīlāru tehnisko risinājumu dokumentiem.  

Pīlārs I paredz pārskatīt noteikumus attiecībā uz to, kur maksājami nodokļi un kāda peļņas daļa ir attiecināma uz attiecīgo jurisdikciju, kas risinātu digitalizācijas radītos nodokļu uzlikšanas problēmjautājumus. Pārskata perioda laikā kopumā tika nodrošināta dalība Digitālās ekonomikas (TFDE) darba grupas 30 sanāksmēs un  izstrādāti vairāki dokumenti:

Daudzpusējās konvencijas projekta konkrētu pantu redakcijas  un atbilstošie Paskaidrojošie paziņojumi;
Paraugnoteikumi par attiecināmās peļņas daļas aprēķina nosacījumiem.

Pīlārs II paredz minimālās uzņēmumu ienākuma nodokļa (turpmāk – UIN)  likmes noteikšanu un ieviešanu. Darba grupā “Agresīva nodokļu plānošana” strādāja pie Pīlāra II administratīvās ieviešanas jautājumiem. Nodrošināta dalība 29 sanāksmēs. Darba grupā “ Nodokļu konvencijas un saistītie jautājumi” (WP 1) turpinājās darbs pie daudzpusējās konvencijas saistībā ar Pīlāra II komponenta “pakļauts nodokļu uzlikšanai” (subject to tax rule – STTR) ieviešanas nosacījumiem. Nodrošināta dalība 4 sanāksmēs.

Nodrošināta dalība OECD Ļaunprātīgu nodokļu prakšu izvērtēšanas (FHTP) darba grupas 2023. gada aprīļa sanāksmēs.
Finanšu ministrija OECD Fiskālo lietu komitejai ir iesniegusi vairākus ikgadējos pašvērtējuma ziņojumus un anketas par ieviestajiem pasākumiem (BEPS 6 un 14. aktivitātes). Šo pašvērtējumu rezultāti ir atzīti kā atbilstoši OECD standartiem un nav saņemtas turpmākas rekomendācijas. Latvija ir saņēmusi arī citu valstu novērtējumus, kuros sniegts apstiprinājums atbilstībai standartiem un nav saņemti papildu priekšlikumi. Latvija ir arī vērtējusi citu valstu atbilstību standartiem.

Darba grupas "Nodokļu konvencijas un saistītie jautājumi" ietvaros iesniegta pašnovērtējuma anketa par BEPS pasākumu plāna 6.aktivitāti (par Nodokļu konvenciju neatbilstošas izmantošanas novēršanu).

Pārskata periodā tika ieguldīts darbs, gatavojot 2023. gada ziņojumu par OECD Globālā foruma par caurskatāmību un informācijas apmaiņu nodokļu mērķiem rekomendāciju izpildi par Latviju, ko paredzēts apstiprināt 2023. gada oktobrī. Gandrīz visas 2015. gada rekomendācijas ir ieviestas un informācijas standarti sasniegti.

Patēriņa nodokļu darba grupa (Working party No.9 on Consumption Taxes)
Pārskata periodā ir notikušas divas Patēriņa nodokļu darba grupas (WP 9) sanāksmes. Sanāksmēs tika turpinātas diskusijas par PVN krāpšanas un neatbilstības riskiem e-komercijā un iespējamiem konkurences kropļojumiem, kas izriet no minētajiem riskiem. Tika apzinātas dažādas pieejas un stratēģijas šo krāpšanas un neatbilstības risku noteikšanā, kā arī apspriestas iespējas tos samazināt un novērst.  Īpaša uzmanība sanāksmēs tika pievērsta dažādiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, lai uzlabotu nodokļu atbilstību un administrēšanu, piemēram, e-rēķini, PVN maksātāju digitālā identifikācija, dažādu digitālās ziņošanas sistēmu savietojamība. Tāpat tika apzinātas jaunākās tendences digitālajā ekonomikā, tādas kā inovatīva maksājumu apstrāde un citas tehnoloģiskas inovācijas, kas atbalsta globālo e-komerciju, kriptovalūtu izmantošana u.c.  Sanāksmēs tika pievērsta uzmanība arī dažādu valstu īstenotajai nodokļu politikai enerģētikas krīzes laikā.

Nodokļu politikas analīzes un nodokļu statistikas darba grupa (Working party No.2 on Tax Policy Analysis and Tax Statistics)
Nodrošināta dalība OECD Nodokļu politikas analīzes un nodokļu statistikas darba grupā (WP 2) rīkotajā 2022. gada 15.–17. novembra klātienes un 2023.gada 15.–17. maija tiešsaistes sanāksmē, kurās tika aplūkoti jautājumi saistībā ar jaunākajām aktualitātēm un pētījumiem nodokļu jomā.

Nodokļu administrāciju forums (Forum on Tax Administration (FTA)) Savstarpējās saskaņošanas procedūras (Mutual Agreement Procedures (MAP)
OECD FTA MAP foruma darba prioritātes nākamajam periodam ir atkarīgas no Divu pīlāru risinājuma attīstības, kuram OECD piešķir prioritāti. Pēc šī darba pabeigšanas tiks atsākts apturētais darbs pie 14. darbības minimālo standartu pārskatīšanas un iespējamiem uzlabojumiem. Lai gan daudzas no jurisdikcijām, kuras jau ir salīdzinoši pārskatītas, ir veikušas būtisku progresu MAP jomā, joprojām ir jāstrādā, lai panāktu, ka starpvalstu nodokļu līgumi, MAP politika un MAP prakse Iekļaujošā ietvara (Inclusive Framework) dalībnieku jurisdikcijās atbilst 14. darbības minimālajiem standartiem. Tādējādi OECD/G20 jurisdikcijas tiks uzraudzītas un novērtētas OECD FTA MAP foruma salīdzinošā procesā atbilstoši atjaunotai novērtēšanas metodikai 2023. un 2024. gadā, ka arī tiks apkopoti MAP statistikas dati atbilstoši papildinātiem kritērijiem, lai panāktu lielāku atbilstību 14. pasākuma minimālajam standartam globālā līmenī.
OECD CFA 6. darba grupas un OECD FTA MAP forumam ir noteikts mērķis Pirmā pīlāra ietvaros pabeigt B summas regulējuma izstrādi līdz 2023. gada beigām un iekļaut galvenos aspektus par to OECD Transfertcenu vadlīnijās daudznacionāliem uzņēmumiem un nodokļu administrācijām[1] 2024. gada janvārī.