Atzinums

Projekta ID
23-TA-407
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
23.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pielikumā minētajiem pasākumiem plānota valsts atbalsta programmu izstrāde un saskaņošana ar Eiropas Komisiju. Ņemot vērā valsts atbalsta programmu nosacījumu ilgstošu saskaņošanu ar sociālajiem partneriem un institūcijām, lūdzam veikt termiņu precizējumus:
- 30.rindas "1.4.1.1.Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)" 13.kolonnā “Plānotais izskatīšanas datums Apakškomitejā (gads un ceturksnis)/ izskatīšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. II cet.” uz “2024.g. I. cet.”
- 30.rindas "1.4.1.1.Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)" 14.kolonnā “Plānotais izskatīšanas datums Uzraudzības komitejā (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. IV cet” uz “2024.g. II. cet.”
- 30.rindas "1.4.1.1.Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)" 15.kolonnā “Saskaņošanas uzsākšana TAP (gads un ceturksnis)/ faktiskais uzsākšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. II cet.” uz “2024.g. I. cet.”
- 30.rindas "1.4.1.1.Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)" 16.kolonnā “Iesniegšana apstiprināšanai MK (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas MK datums” iekļauto informāciju “2023.g. IV cet” uz “2024.g. II. cet.”
- 30.rindas "1.4.1.1.Platjoslas infrastruktūras attīstība (pēdējā jūdze)" 17.kolonnā "Plānotais atlases uzsākšanas laiks (gads un ceturksnis)" iekļauto informāciju “2024.g. I. cet” uz “2024.g. III. cet.”

- 31.rindas "1.4.1.2. 5G  infrastruktūras izbūve, VIA Baltica un Rail Baltica” 13.kolonnā “Plānotais izskatīšanas datums Apakškomitejā (gads un ceturksnis)/ izskatīšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. II cet.” uz “2024.g. I. cet.”
- 31.rindas "1.4.1.2. 5G  infrastruktūras izbūve, VIA Baltica un Rail Baltica” 14.kolonnā “Plānotais izskatīšanas datums Uzraudzības komitejā (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. IV cet” uz “2024.g. II. cet.”
- 31.rindas “1.4.1.2. 5G  infrastruktūras izbūve, VIA Baltica un Rail Baltica” 15.kolonnā “Saskaņošanas uzsākšana TAP  (gads un ceturksnis)/ faktiskais uzsākšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. II cet.” uz “2024.g. I. cet.”
- 31.rindas "1.4.1.2. 5G  infrastruktūras izbūve, VIA Baltica un Rail Baltica" 16.kolonnā “Iesniegšana apstiprināšanai MK (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas MK datums” iekļauto informāciju “2023.g. IV cet” uz “2024.g. II. cet.”
- 31.rindas "1.4.1.2. 5G  infrastruktūras izbūve, VIA Baltica un Rail Baltica" 17.kolonnā Plānotais atlases uzsākšanas laiks (gads un ceturksnis) iekļauto informāciju “2024.g. I. cet” uz “2024.g. III. cet.”
- 32.rindas "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās" 13.kolonnā “Plānotais izskatīšanas datums Apakškomitejā (gads un ceturksnis)/ izskatīšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. II cet.” uz “2024.g. I. cet.”
- 32.rindas "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās" 14.kolonnā “Plānotais izskatīšanas datums Uzraudzības komitejā (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas datums” iekļauto informāciju “2024.g. I cet” uz “2024.g. II. cet.”
- 32.rindas "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās" 15.kolonnā “Saskaņošanas uzsākšana TAP  (gads un ceturksnis)/ faktiskais uzsākšanas datums” iekļauto informāciju “2023.g. II cet.” uz “2024.g. I. cet.”
- 32.rindas "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās" 16.kolonnā “Iesniegšana apstiprināšanai MK (gads un ceturksnis)/ apstiprināšanas MK datums” iekļauto informāciju “2024.g. I cet” uz “2024.g. II. cet.”
- 32.rindas "Nākamās paaudzes tīkla izveide lauku teritorijās" 17.kolonnā "Plānotais atlases uzsākšanas laiks (gads un ceturksnis)" iekļauto informāciju “2024.g. II. cet” uz “2024.g. IV. cet.”
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministrija izprot informatīvajā ziņojumā paustās bažas un informē, ka Satiksmes ministrija nodrošina komunikāciju ar potenciālajiem finansiāli apjomīgāko projektu īstenotajiem, vienlaikus Finanšu ministrijas piedāvātais budžeta plūsmas sadalījums, ievērojot proporcionalitātes principu, būtu nodrošināms, ja nekavējoties tiktu uzsākta lielo apjomīgo projektu īstenošana, kas objektīvu apstākļu dēļ nav iespējama atbilstoši informatīvā ziņojuma 34.lpp. ietvertajam Satiksmes ministrijas skaidrojumam. Vienlaikus Satiksmes ministrija saskata iespēju paredzēt 2023.gada budžeta izdevumos indikatīvi 16 milj. euro, balstoties uz plānoto Rīgas valstspilsētas pašvaldības projektu 3.1.1.4. pasākuma “Rīgas pilsētas transporta infrastruktūras attīstība” ietvaros.
Līdz ar to, lūdzam Finanšu ministriju balstīties uz Satiksmes ministrijas 2023.gada 25.janvārī iesūtīto prognozi, kā tas ir norādīts informatīvā ziņojuma 10.pielikumā. Attiecīgi lūdzam precizēt arī informatīvā ziņojuma protokollēmumā un informatīvā ziņojuma 10.pielikumā Satiksmes ministrijas paredzēto 2023.gadā valsts budžeta izdevumu apjomu investīcijām, tostarp, attiecībā uz atveseļošanās fonda budžeta 2023.gadā valsts budžeta izdevumu apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izsekojamības un vienādas pieejas nodrošināšanai, lūdzam informatīvā ziņojuma 31.lpp. detalizēti sniegt skaidrojumu par neizpildēm ātrāk uzsākamajās aktivitātēs 3 jomās, kuras apņēmās nodrošināt ES plānošanas perioda investīciju ātrāku uzsākšanu jeb intensificēšanu.
Atkārtoti vēršam uzmanību (informatīvā ziņojuma 34.lpp.), ka Satiksmes ministrija nav vienīgā “finansiāli apjomīgākās ES fondu “aploksnes turētāja””, ņemot vērā, ka no kopējā ES 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” piešķīruma Satismes ministrijas investīcijas transportā veido tikai 19%. Līdz ar to, lūdzam nodrošināt vienādu pieeju un pie Finanšu ministrijas izvērtējuma (informatīvā ziņojuma 34.lpp.) ietvert arī pārējo finansiālo apjomīgāko ES fondu aplokšņu turētāju aktuālo situāciju investīciju uzsākšanā. Papildus lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma redakciju, ņemot vērā, ka atbilstoši apstiprinātai ES 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmai “Izaugsme un nodarbinātība” Satiksmes ministrijai nav paredzēts atbalsts reģionālajiem autoceļiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma 21.-22.lpp. norāde Satiksmes ministrijai kā politikas veidotājam, ka līdz šim nav veiktas darbības ceļu projektu īstenošanā atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 24. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.17, 21.§) 10. punktā noteiktajam nav korekta un pilnībā neatspoguļo faktiskos apstākļus un procesus pēc Ministru kabineta 2020.gada 24.marta sēdes protokollēmuma apstiprināšanas.

Vēršam uzmanību, ka Satiksmes ministrijas plānoto investīciju uzsākšana valsts autoceļos bija saistīta ar šādiem apstākļiem:
1. Atbilstoši Finanšu ministrijas 2020.gada 7.jūlijā atbildīgajām iestādēm nosūtītajiem Eiropas Komisijas komentāriem par Darbības programmas 2021.–2027.gadam pirmo versiju, Satiksmes ministrija atbilstoši EK rekomendācijām ES fondu atbalstam izvirzīja valsts apvedceļu izbūves investīciju projektus, kuru īstenošanas uzsākšanai ir nepieciešami arī apjomīgi sagatavošanas darbi, tostarp ietekmes uz vidi novērtējums (kas jau ir uzsākts 2021.gadā). Tādejādi, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros netiek paredzētas investīcijas valsts galveno autoceļu pārbūves, nestspējas palielināšanas projektu īstenošanai (projekti īstenojami vidēji divu būvsezonu ietvaros), kas tika veiktas jau divu plānošanas periodu ietvaros, proti, Eiropas Savienības fondu 2014-2020 plānošanas periodā un Eiropas Savienības fondu 2007-2013 plānošanas periodā.
2. Eiropas Komisija ar minētajiem komentāriem neatbalstīja valsts reģionālo autoceļu pārbūvi no ES fondiem.
Ieilgušas diskusijas ar Eiropas Komisijas dienestiem par transporta investīciju proporcionālo sadalījumu, kas tieši ietekmēja atbalsta tvērumu un izrietošo investīciju īstenošanas uzsākšanas plānošanu un termiņu.

Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrija jau 2021.gada 2.februārī informēja Finanšu ministriju, ka neplāno savā pārziņā esošos Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda specifiskos atbalsta mērķus (tostarp valsts galveno autoceļu pārbūve) īstenot kā ātrāk uzsākamos specifiskos atbalsta mērķus.

Atbilstoši Finanšu ministrijas Informatīvā ziņojuma par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2021. gada 1.augustam (pusgada ziņojums) 32.lpp. sniegtajai informācijai 2021. gada jūlijā Finanšu ministrija ir atkārtoti aktualizējusi jautājumu par ātrāk uzsākamajām investīcijām – ātrākai uzsākšanai iespējams virzīt investīcijas, ievērojot ieguldījumu priekšnosacījumu un citu uzsākšanas kritēriju, izpildes statusu, tostarp risku faktorus. Saskaņā ar atbildīgo iestāžu sniegto informāciju kopumā 15 Satiksmes ministrijas pasākumos indikatīvi par 287 milj. euro, t.sk. 244 milj. euro ES fondu finansējumu ir plānots uzsākt investīcijas jau 2021. gada beigās un 2022. gada pirmajā ceturksnī (skat. pielikumu Nr.3) tādās jomās kā atbalsts uzņēmējdarbībai, izglītība un labklājība.

Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot informatīvā ziņojumā 21.-22 lpp. ietverto tekstu: “Piemēram, īpaši izceļams – jau MK 2020. gada 24. martā valdība atbalstīja ātrāk uzsākamas finansiāli ietilpīgas investīcijas ceļu infrastruktūrā. Tomēr no SM kā politikas veidotāja puses nesekoja rīcība, attiecīgi jaunā periodā ceļu infrastruktūras investīcijas līdz šim nav veiktas un arī joprojām 2023. gadā atbilstoši ceļu projekti nav ieviešanā jaunā perioda programmas ietvaros. SM skaidrojumā FM par to, kāpēc faktiski nav veiktas investīcijas ar pozitīvu ietekmi uz naudas plūsmu, minējusi tādus iemeslus kā Covid-19 krīze, ģeopolitiskā situācija, izmaiņas piegāžu ķēdēs, programmas saskaņošanas ar EK gaitā pārstrukturētās transporta investīcijas.”, un 31.lpp iekļauto tekstu: “To FM uzsvēra savā 2020. gada informatīvajā ziņojumā, ar kuru cita starpā MK noteica SM iespēju ātrāk uzsākt valsts galveno un reģionālo autoceļu kvalitātes uzlabošanas investīciju projektus (minēts šī ziņojuma 3. sadaļā).”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 17.lpp. zemsvītras atsaucē Nr.32, piemērā Nr.2 (par jau pieņemtajiem lēmumiem) par projektu Nr. 6.1.3.1/18/I/001 “Satiksmes pārvads pār sliežu ceļiem dzelzceļa līnijā Rīga – Skulte ar pievedceļiem” norādīts, ka ir pieņemts Ministru kabineta lēmums (2022. gada 11. novembrī ar MK protokola Nr. 55 40. § 5.2.punktu) par projekta īstenošanu kā nefunkcionālu projektu līdz 2026. gada 1. janvārim.
Lūdzam izvērtēt iespēju informatīvā ziņojuma zemsvītras atsaucē Nr.32 svītrot un neiekļaut piemēru Nr.2 (par projektu Nr.6.1.3.1/18/I/001), jo atbilstoši Rīgas valstspilsētas 2023.gada 26.janvārī sniegtajai informācijai objektīvu apstākļu dēļ pašvaldība nevar īstenot projekta Nr.6.1.3.1/18/I/001 papildu aktivitātes būvniecības darbus līdz 2023.gada beigām un lūdz šai aktivitātei paredzēto finansējumu novirzīt Brasas pārvada projektam. Satiksmes ministrija ir sagatavojusi un virza saskaņošanai TAP portālā attiecīgus grozījumu priekšlikumus normatīvajā regulējumā. Savukārt projekta Nr.6.1.3.1/18/I/001 ietvaros izbūvētā Skultes pārvada nodošana ekspluatācijā, atbilstoši pašvaldības sniegtajai informācijai, ir plānotā 2023.gada martā, līdz ar to nav paredzēts noteikt projektu Nr.6.1.3.1/18/I/001 kā nefunkcionējošo projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 16.lpp. ir sniegta šāda informācija: “ERAF ietvaros joprojām prognozējama kopējā attiecināmo izdevumu rezerve (potenciālo neizpildi IKT jomā (2. prioritārajā virzienā), vides un reģionālās attīstības jomā (5. prioritārajā virzienā) un transporta jomā (6. prioritārajā virzienā) kompensēs pārsniegumi citos prioritārajos virzienos)”.
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt redakciju kopsakarībā ar transporta jomu (6. prioritārajā virzienā), jo 6.3.1.SAM “Palielināt reģionālo mobilitāti, uzlabojot valsts reģionālo autoceļu kvalitāti” ietvaros ir īstenoti visi sākotnēji plānotie projekti un to īstenošanas rezultātā ir radies finanšu ietaupījumus, nevis neizpilde.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 15.lpp. 25.zemsvītras atsauci ar palīgteikumu šādā redakcijā: "kā arī ar projektu “Rīgas dzelzceļa mezgla posma Sarkandaugava – Mangaļi – Ziemeļblāzma modernizācija”;".
Piedāvātā redakcija
-