Atzinums

Projekta ID
23-TA-1090
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Defibrilatoru obligāti uzstāda publiskās vietās atbilstoši šādām kategorijām:
Iebildums
Saskaņā ar Ārstniecības likuma 92.panta prasībām “Gadījumos, kad ir apdraudēta dzīvība sirds apstāšanās dēļ, līdz brīdim, kad ierodas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāde, apmācīta persona var izmantot automatizēto ārējo defibrilatoru cietušā sirdsdarbības atjaunošanai”.  Likumā nav noteikta obligāta prasība izmantot defibrilatoru.
Automatizētais ārējais defibrilators ir tikai papildu ierīce, kuru izmanto dzīvībai bīstamu sirds aritmiju ārstēšanā, un tā nekad neaizstās atdzīvināšanas pasākumus.
Asistoliskam pacientam, pirms deflibrilatora izmantošanas jāveic  kardiopulmonālā reanimācija. Šādiem cilvēkiem izdzīvošanas iespējas ir niecīgas.
Par brīvprātīgi uzstādīto defibilatoru izmantošanu Latvijā:
Lielveikals ‘IKEA” – defibilatori uzstādīti 2018 gadā, ir apmācīti darbinieki, nepieciešamība izmantot nav bijusi.
Starptautiskajā lidostā “Rīga” - defibilatori uzstādīti, ir apmācīti darbinieki, nepieciešamība izmantot nav bijusi.
Tirdzniecības centrā “Domina Shopping” - defibilatori uzstādīti, ir apmācīti darbinieki, nepieciešamība izmantot nav bijusi.
Tirdzniecības centrs “Spice” - defibilatori uzstādīti kopš 2019. gada, ir apmācīti darbinieki, nepieciešamība izmantot nav bijusi.
“Rimi Latvia” – astoņos lielveikalos defibilatori uzstādīti, ir apmācīti darbinieki, nepieciešamība izmantot nav bijusi.
Priekšlikums:
Tiesību akta projektā noteikt, kad īpašnieks vai valdītājs uzstāda defibrilatoru brīvprātīgi, neatkarīgi no apmeklētāju skaita, izvērtējot tā nepieciešamību (pastāvot lielam riskam), savas finansiālās iespējas un apmācāmo darbinieku skaitu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3. Publiskās vietas īpašnieks vai valdītājs nodrošina defibrilatora iegādi un uzturēšanu.
Iebildums
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta piekto punktu “Nododot pašvaldībai jaunu autonomo funkciju vai uzdevumu, kura izpilde saistīta ar izdevumu palielināšanos, vienlaikus pašvaldībai nosakāmi finansējuma avoti šīs funkcijas vai uzdevuma izpildes nodrošināšanai”.

Ņemot vērā Pašvaldību likuma 4.panta piekto punktu, lūdzam izteikt Tiesību aktu projekta 3.punktu “Defibrilatora iegādi un uzturēšanu nodrošina no valsts budžeta līdzekļiem”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Iebilstam anotācijā norādītajam, ka noteikumu projektam nav ietekmes uz pašvaldību budžetu. Ir jāveic aprēķini par noteikuma projekta ietekmi uz pašvaldību budžetu. Jāņem vērā, ka pašvaldība ir publisku vietu īpašnieks un tas nozīmē, ka ir jāplāno līdzekļi noteikumu projektā noteikto prasību izpildei. Noteikumu projekta anotācijā ir norādītas indikatīvās summas:  “Publiskās vietas īpašnieki un valdītāji, par saviem līdzekļiem iegādājas ārējos automātiskos defibrilatorus atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kā arī nodrošina darbinieku apmācību pirmās palīdzības sniegšanā. Ārējā automātiskā defibrilatora izmaksas vidēji ir 1400 līdz 2000 euro, defibrilatora izlādes gadījumā nepieciešams mainīt elektrodus un bateriju, kuru vidējās izmaksas sasniedz ~ 300 euro, vidējais defibrilatora garantijas laiks ir četri līdz astoņi gadi, atkarībā no ražotāja. VM vērš uzmanību, ka izmaksas un garantijas laiks ir tikai aptuvens un balstītas uz ražotāja sniegto informāciju.” Summas ir ļoti indikatīvas un neļauj aprēķināt patiesās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, uzraudzības kārtība
Priekšlikums
Vispārīgs komentārs.

Ņemot vērā, ka ar Tiesību akta projektu ir noteikta ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas un ekspluatācijas uzraudzības kārtība, bet nav regulējums par to tālāku izmantošanu, priekšlikums papildināt Tiesību aktu projektu ar tiesisko regulējumu par defibrilatoru izmantošanu neatliekamās medicīniskas palīdzības sniegšanā– par atbildīgajām personām nepieciešamajām zināšanām un kvalifikāciju un tiesībām rīkoties, sniedzot neatliekamo medicīnisko palīdzību
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, uzraudzības kārtība
Priekšlikums
Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, uzraudzības kārtības noteikumu projektā norādīti tikai pienākumi. Defibilatora īpašnieks un apmācītā persona nav pasargāti no atbildības, ja cietušam ir nodarīts kaitējums vai iestājusies cietušā nāve.
Piemēram:
Amerikas Savienotās Valstis - "Labticīga" aizsardzība saskaņā ar "labā samarieša" likumu nozīmē, ka brīvprātīgo atbildētāju (kas nerīkojas savas profesijas ietvaros) nevar saukt pie civiltiesiskās atbildības par cietušā kaitējumu vai nāvi, sniedzot nepareizu vai neatbilstošu aprūpi, ja kaitējums vai nāve nav bijusi tīša un ja atbildētājs ir rīkojies savas apmācības ietvaros un labticīgi.
Jaunajā Dienvidvelsā Darba drošības un veselības aizsardzības noteikumi (2011) nosaka, ka darba devējam ir jāizmanto riska novērtējums, lai pārliecinātos, ka ir nodrošināta atbilstoša pirmās palīdzības sniegšana; ja pastāv pietiekams risks, tas ir pamats nodrošināt defibrilatoru.
Ārstniecības likumā noteikts:
 12. pants - Personas, kam nav medicīniskās izglītības un kas patstāvīgi nodarbojas ar slimnieku ārstēšanu, dzemdībpalīdzības sniegšanu (izņemot gadījumus, kad jāsniedz pirmā palīdzība), hipnozi, kodēšanu un citām cilvēka psihi ietekmējošām metodēm, cilvēka enerģētisko lauku korekciju (biokorekciju), akupunktūru un pārējām cilvēka organisma enerģētisko sistēmu ietekmējošām metodēm, kā arī personas, kas atbalsta ārstniecības darbībā tādas personas, kurām nav medicīniskās izglītības vai nav speciālista prakses tiesību, ir saucamas pie likumā noteiktās atbildības.
12.1 pants - Ārstniecības atbalsta persona ir tiesīga iesaistīties veselības aprūpes procesa nodrošināšanā, ja tā ir reģistrēta ārstniecības atbalsta personu reģistrā.
Priekšlikums:
tiesību aktā paredzēt apmācītās personas reģistrāciju ārstniecības atbalsta personu reģistrā
tiesību aktā paredzēt atbildības pakāpi izmantojot pirmās palīdzības sniegšanai defibrilatoru.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, uzraudzības kārtība
Priekšlikums
Tiesību akta projektu būtu vēlams izskatīt kopā ar kārtību, kurā tiktu atrunāti atbildīgo personu raksturojošie kritēriji (vai tās ir jau attiecīgajā publiskajā vietā strādājoša persona, kura tiks apmācīta un, kura to varēs un pratīs izmantot nepieciešamības gadījumā, vai tā būs atsevišķa amata vieta utt.), atbildīgo personu apmācību pirmās palīdzības sniegšanā, defibrilatoru atrašanās vietas un skaita noteikšana u.c.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
2. Defibrilatoru obligāti uzstāda publiskās vietās atbilstoši šādām kategorijām:
Priekšlikums
Vērtējot izdevumus kontekstā ar ieguvumiem:
viena AĀD iegāde izmaksās ≈ 1 197,00 - 2516, 00 EUR;
deffibrilatora kalpošanas laiks no 4 līdz 8 gadiem (atkarāibā no ražotāja); 
katram AĀD ir atšķirīgs ieteicamais apkopes grafiks, kas norādīts lietotāja rokasgrāmatā, piemēram, AĀD spilventiņu paredzamais kalpošanas laiks parasti ir no 18 līdz 30 mēnešiem, elektrodu kalpošanas laiks ir 2,5 gadi. AĀD ražotājs norāda, cik bieži jāmaina baterijas u.t.t.;
gadījumos, kad AĀD ir bojāts, to lietot ir aizliegts (atdzīvināšanas pasākumi jāturpina bez AĀD);  
darbiniekam ir jābūt apmācītam - viena darbinieka apmācība pirmās palīdzības sniegšanā ≈ 83 EUR (tur nav iekļautas apmācības darbam ar AĀD);
Projekts paredz noteikt obligātu prasību ieviest defibrilatoru publiskās vietās, kas Pašvaldībām būtiski palielinās budžeta izdevumu daļu.
Priekšlikums:
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam izvērtēts prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem.
Nosakot obligātu prasību uzstādīt AĀD,   Valsts budžetā paredzēt nepieciešamos līdzekļus projekta realizācijai Pašvaldības iestādēs.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
6.2. izvieto tā, lai to varētu nogādāt līdz cietušajam ne vēlāk kā piecu minūšu laikā no negadījuma brīža;
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 6.2. punktu, kurā noteikts: ”izvieto tā, lai to varētu nogādāt līdz cietušajam ne vēlāk kā piecu minūšu laikā no negadījuma brīža”, ierosinājums pārdomāt un iestrādāt arī citus kritērijus- attālums no defobrilatora līdz notikuma vietai, jo publiskām vietām var būt atšķirīga infrastruktūra (liela platība, vairāki stāvi, piemēram, lielveikals  vai tādas kultūras iestādes kā koncertzāles, sporta iestādes, izglītības iestādes u.tml.), platības noteikšana, piemēram, uz cik lielu teritoriju jābūt izvietotam vienam defibrilatoram. Jo norādītais laiks ir relatīvs jēdziens, kas atkarīgs no vairākiem aspektiem, piemēram, pirmās palīdzības sniedzēja (atbildīgās personas) fiziskām spējām pārvarēt attālumu līdz defibrilatora uzstādīšanas vietai.
Piedāvātā redakcija
-