Projekta ID
25-TA-1608Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt 2.panta nosaukumu un saturu, ņemot vērā to, ka ziedojumu un dāvinājumu līdzekļi saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību ir atsevišķs budžeta veids, un tie nevar veidot Fonda 2.daļu, ko veido pamatbudžeta līdzekļi.
Nepieciešams svītrot 2.panta otro daļu, jo no 74.resora pārdalītais finansējums nevar būt uzkrājošs finanšu instruments:
1) pārdalītā apropriācija no 74. resora programmas “Valsts aizsardzības un drošības fonds“ ir paredzēta kārtējam gadam un resursu avots šādam finansējumam ir dotācija no vispārējiem ieņēmumiem. Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta ceturto daļu, visas apropriācijas zaudē spēku saimnieciskā gada beigās. Tas nozīmē, ka Valsts kase katra gada 31.decembrī visos valsts budžeta iestāžu pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kontos automātiski slēdz neizlietotos asignējumus (piešķirtā pilnvara izdevumiem saskaņā ar gadskārtējo budžeta likumā noteikto apropriāciju un Valsts kasē reģistrētajiem finansēšanas plāniem) un samazina dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem neizlietoto asignējumu apmērā. Informējam, ka neizlietotos asignējumus turpmākos gados var pieprasīt pārdalīt tādiem pašiem mērķiem no apropriācijas rezerves. Uzkrājošus (pārejošus) atlikumus veido tikai maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu atlikums, iestāžu ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumu atlikums un ziedojumu, dāvinājumu līdzekļu atlikums.
2) ziedojumu un dāvinājumu līdzekļi saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību ir atsevišķs budžeta veids, un tie jānodala kā atsevišķa Fonda daļa.
Līdz ar to nepieciešams izvērtēt, kādu tieši deleģējumu Ministru kabinetam nosaka šajā pantā un attiecīgi papildināt anotāciju ar skaidrojumu, jo Fonda finanšu līdzekļu izveidošana ir noteikta likumprojekta 3.pantā, savukārt Fonda izmantošanas kārtība un uzraudzība būtu nosakāma likumprojekta 5.pantā.
Nepieciešams svītrot 2.panta otro daļu, jo no 74.resora pārdalītais finansējums nevar būt uzkrājošs finanšu instruments:
1) pārdalītā apropriācija no 74. resora programmas “Valsts aizsardzības un drošības fonds“ ir paredzēta kārtējam gadam un resursu avots šādam finansējumam ir dotācija no vispārējiem ieņēmumiem. Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta ceturto daļu, visas apropriācijas zaudē spēku saimnieciskā gada beigās. Tas nozīmē, ka Valsts kase katra gada 31.decembrī visos valsts budžeta iestāžu pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kontos automātiski slēdz neizlietotos asignējumus (piešķirtā pilnvara izdevumiem saskaņā ar gadskārtējo budžeta likumā noteikto apropriāciju un Valsts kasē reģistrētajiem finansēšanas plāniem) un samazina dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem neizlietoto asignējumu apmērā. Informējam, ka neizlietotos asignējumus turpmākos gados var pieprasīt pārdalīt tādiem pašiem mērķiem no apropriācijas rezerves. Uzkrājošus (pārejošus) atlikumus veido tikai maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu atlikums, iestāžu ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumu atlikums un ziedojumu, dāvinājumu līdzekļu atlikums.
2) ziedojumu un dāvinājumu līdzekļi saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību ir atsevišķs budžeta veids, un tie jānodala kā atsevišķa Fonda daļa.
Līdz ar to nepieciešams izvērtēt, kādu tieši deleģējumu Ministru kabinetam nosaka šajā pantā un attiecīgi papildināt anotāciju ar skaidrojumu, jo Fonda finanšu līdzekļu izveidošana ir noteikta likumprojekta 3.pantā, savukārt Fonda izmantošanas kārtība un uzraudzība būtu nosakāma likumprojekta 5.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Nav saprotama Aizsardzības un drošības fonda dalīšana divās daļās, turklāt nav saprotama atšķirība starp likumprojekta 2. panta pirmās daļas 1. punktā un 2. punktā norādīto (abi punkti paredz to pašu, ņemot vērā, ka sākotnēji Valsts aizsardzības un drošības fonda finansējums tiks plānots valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā un pēc tam pārdalīts attiecīgās ministrijas budžetā), līdz ar to lūdzam precizēt likumprojekta 2. panta pirmo daļu. Vienlaikus lūdzam papildināt pantu ar norādi, ka līdzekļi no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķās programmas attiecīgajām ministrijām pārdalāmi uz budžeta programmu ar tādu pašu nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 2.pantu, Fonds ir valsts budžeta ietvarā nodalīti finanšu līdzekļi, ko veido valsts budžeta finansējums, kas plānots 74.resora programmā un no tā pārdalīts ministriju budžetos, kā arī ziedojumu un dāvinājumu līdzekļi. Līdz ar to ir svītrojami likumprojekta 3.panta 3.punktā un 4.punktā minētie finanšu līdzekļu avoti, jo tie nav minēti likumprojekta 2.pantā. Ja likumprojekta 3.pantā tomēr tiek iekļauti citi finanšu līdzekļi (piemēram, ārvalstu finanšu palīdzības finansējums), kas nav iekļauti likumprojekta 2.pantā, tad jāprecizē ir arī likumprojekta 2.pants, jo arī šādi līdzekļi ir Fonda daļa (un līdz ar to ir jāpapildina likumprojekta anotācija ar citu finanšu avotu aprakstu un to piesaistīšanas iespējām).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt likumprojekta 4.pantu, jo valsts budžeta likumā iekļauj tikai pamatbudžeta finansējuma daļu, savukārt ziedojumi un dāvinājumi netiek plānoti valsts budžeta likumā.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt, kas tiek noteikts šajā likuma pantā - virzieni vai mērķi, atbilstoši lietojot vienotu terminoloģiju visā likumprojektā.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt, kas tiek noteikts šajā likuma pantā - virzieni vai mērķi, atbilstoši lietojot vienotu terminoloģiju visā likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
4. pants. Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas mērķi
Fonda finanšu līdzekļus izmanto šādiem mērķiem:
1) Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, lai nodrošinātu valsts aizsardzības un NATO spēju attīstības mērķu prasības;
2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību;
3) militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem;
4) militārajam atbalstam Ukrainai.
Fonda finanšu līdzekļus izmanto šādiem mērķiem:
1) Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, lai nodrošinātu valsts aizsardzības un NATO spēju attīstības mērķu prasības;
2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību;
3) militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem;
4) militārajam atbalstam Ukrainai.
5.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. pantā noteikto Finanšu ministrs apropriāciju izmaiņas veic, informējot par to Saeimu, savukārt pārdales no 74.resora specifisko mērķu programmām tiek veiktas tikai atbilstoši MK lēmumiem, lūdzam svītrot likumprojekta 5. panta ceturtās daļas pēdējos divus teikumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Kārtību, kādā pārdala finansējumu no konkrētiem mērķiem valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma, iekļauj kā atsevišķu pantu valsts budžeta likumā, proti, par katru pasākumu tiek pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums un finansējums tiek pārdalīts attiecīgās ministrijas budžetā, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, līdz ar to ir svītrojama likumprojekta 5. panta pirmā, otrā un trešā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Valsts aizsardzības un drošības fonda finansējums plānots, lai stiprinātu valsts militārās un civilās aizsardzības spējas, līdz ar to par ikgadēja sabiedrībai pieejama pārskata publicēšanu par Valsts aizsardzības un drošības fonda ieņēmumiem, izdevumiem un sasniegtajiem rezultātiem atbildīgo institūciju nosakāma Aizsardzības ministrija, attiecīgi precizējot likumprojekta 7. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts sagatavots pamatojoties uz Ministru kabineta13.05.2025. sēdē pieņemtajiem lēmumiem un protokola Nr.19 50.§ 2. punktā ir noteikts, ka valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, NATO spēju mērķu sasniegšanai, kā arī militārajam atbalstam Ukrainai Ministru Kabinets sākot ar 2026. gadu plāno virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no IKP, lūdzam likumprojekta anotācija iekļaut skaidrojumu vai Aizsardzības un drošības fonda finansējums pilnā apmērā tiks iekļauts Latvijas aizsardzības izdevumu procentos no IKP aprēķinā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā norādīts, ka atbilstoši NBS vajadzībām, lai nodrošinātu spēju ieviešanu, vidējā termiņā nepieciešams papildus vismaz 5% no IKP. Norādām, ka Aizsardzības ministrijas izdevumi jau šobrīd ir 3,68% no IKP un saskaņā ar Ministru kabineta 13.05.2025. protokola Nr.19 50.§ 2. punktu, ir noteikts, ka valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, NATO spēju mērķu sasniegšanai, kā arī militārajam atbalstam Ukrainai Ministru Kabinets sākot ar 2026. gadu plāno virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no IKP, līdz ar to lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nepieciešams pēc būtības precizēt Risinājuma apraksta pēdējo teikumu, jo Valsts aizsardzības un drošības fonda (Fonda) izveide pati par sevi neradīs papildu finansējumu likumprojektā paredzēto mērķu finansēšanai. Piemēram, skaidrojot, ka ar likumprojeku tiks izveidots Fonds un noteikts regulējums, kā tiek veidots un apgūts papildus finansējums no valsts budžeta, kas tiks piešķirts saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu atbilstoši Padomes 2024. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pantam, ja kādi no Fonda līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem. Jāņem vērā, ka Ministru kabinets nenosaka ne budžeta sadalījumu, ne apjomu - valsts budžetu pieņem Saeima.
Papildus, likumprojekts paredz Fonda finanšu līdzekļu avotu - ziedojumus un dāvinājumus, uz kuriem neattiecas izņēmuma klauzula, jo šie līdzekļi netiek plānoti valsts pamatbudžetā (un tie netiek piešķirti).
Papildus, likumprojekts paredz Fonda finanšu līdzekļu avotu - ziedojumus un dāvinājumus, uz kuriem neattiecas izņēmuma klauzula, jo šie līdzekļi netiek plānoti valsts pamatbudžetā (un tie netiek piešķirti).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams papildināt vai precizēt skaidrojumu Cita informācija (otrais teikums), jo nav skaidrs, kā likumprojekts uzlabo budžeta līdzekļu piesaistīšanas elastību.
Par ārpusbudžeta līdzekļiem arī nepieciešams papildu skaidrojums, jo vienīgie līdzekļi, uz ko varētu attiekties šāds apzīmējums, ir ziedojumu un dāvinājumu līdzekļi, bet likumprojekts nekādā veidā neizmaina esošo ziedojumu un dāvinājumu saņemšanas un apguves kārtību, kā arī tas, ka saņemtie ziedojumi un dāvinājumi, kuru izmantošanas mērķis atbilst Fonda izmantošanas virzienam, tiek uzskatīti kā Fonda finanšu līdzekļu daļa, nemaina to piesaistes elastību (ja maina, tad jāskaidro - kā).
Par ārpusbudžeta līdzekļiem arī nepieciešams papildu skaidrojums, jo vienīgie līdzekļi, uz ko varētu attiekties šāds apzīmējums, ir ziedojumu un dāvinājumu līdzekļi, bet likumprojekts nekādā veidā neizmaina esošo ziedojumu un dāvinājumu saņemšanas un apguves kārtību, kā arī tas, ka saņemtie ziedojumi un dāvinājumi, kuru izmantošanas mērķis atbilst Fonda izmantošanas virzienam, tiek uzskatīti kā Fonda finanšu līdzekļu daļa, nemaina to piesaistes elastību (ja maina, tad jāskaidro - kā).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļā sniegto informāciju, norādot, ka Valsts aizsardzības un drošības fondam paredzētais finansējums tiks plānots valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā, atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajiem lēmumiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punkts un 4. punkts izriet no likumprojekta, kā arī ievērojot atzinuma 6. un 7. iebildumā minēto, lūdzam tos svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Kārtību, kādā pārdala finansējumu no konkrētiem mērķiem valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma, iekļauj kā atsevišķu pantu valsts budžeta likumā, līdz ar to Ministru kabineta sēdes prtokollēmuma 2. punkts ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta pantiem tiek veidotas daļas un daļām punkti (nevis pantiem punkti), līdz ar to lūdzam precizēt likumprojekta 3. un 4. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām likumprojekta nosaukumu veidot atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 6.punktam.
Piedāvātā redakcija
Valsts aizsardzības un drošības fonda likums.
17.
Likumprojekts
Priekšlikums
Nepieciešams visā likumprojektā lietot vienveidīgi vārdu salikumu "Fonda finanšu līdzekļi" (atbilstoša locījumā), jo pašreiz tiek lietots gan "Fonda finanšu līdzekļi", gan "Fonda līdzekļi".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Likumprojekts
Priekšlikums
Nepieciešams redakcionāli salāgot (vienādot) Fonda izveides mērķi likumprojekta 1.pantā un 4.pantā, kur minēts, ka Fonda finansējumu novirza noteiktajiem mērķiem "lai nodrošinātu Ministru kabineta noteiktās vajadzības stiprināt prioritārās valsts militārās spējas un civilās aizsardzības spējas" un iekļaut Fonda izveides mērķi tikai 1.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pasākumiem, kas saistīti tikai ar drošības un aizsardzības mērķi, komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus nav jāpiemēro, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam). Attiecīgi šajā gadījumā var tikt pieņemts, ka publiskā institūcijas darbojas “īstenojot valsts varu”, nodrošinot valsts drošības intereses, līdz ar to publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu, 203.punktu). Savukārt, ja publisko finansējumu paredzēts piešķirt divejāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, tas būtu vērtējams kā saimniecisks projekts, kuram, piešķirot publisko finansējumu, būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu. Līdz ar to, lūdzam papildināt likumprojektu ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus gadījumos, kad izveidotā Fonda līdzekļi tiks novirzīti divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, kā arī papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 5. panta ceturtās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: "Atbildīgā ministrija nodrošina, ka Fonda līdzekļi tiek izlietoti ievērojot nosacījumus saskaņā ar kuriem Fondam ir piešķirti līdzekļi, un reizi pusgadā sniedz Finanšu ministrijai pārskatu par tās atbildībā esošo Fonda līdzekļu izlietojumu un sasniegtajiem rezultātiem."
Piedāvātā redakcija
-
