Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1124
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 5.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
5. Atbalsta programmai kopējais attiecināmais finansējums ir 40 086 047 euro, tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējums ir 40 000 000 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai – ne vairāk kā 86 047 euro.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta redakcijas nav skaidrs, ar kādu piemērojamo valsts atbalsta regulējumu un mērķi ir attiecināmas 17.punktā minētās izmaksas, piemēram:
- vai noteikumu projekta 17.2.1. apakšpunktā minētās izmaksas plānots atbalstīt saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr.651/2014) 14.pantu? Lūdzam pārliecināties, ka 17.2.1. uzskaitītie ir uzskatāmi par materiālajiem aktīviem, kas atbilst sākotnējo ieguldījumu definīcijai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 49. punkta "a" apakšpunktu. Ja viss, kas uzskaitīts noteikumu projekta 17.2.1. apakšpunktā neatbilst sākotnējo ieguldījumu definīcijai, tad neatbilstošo daļu ir iespējams piešķirt kā de minimis, bet tas ir skaidri jānorāda noteikumu projektā.
- vai noteikumu projekta 17.2.2. apakšpunktā minētās izmaksas plānots atbalstīt saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18.pantu.
- vai noteikumu projekta 17.2.3.apakšpunktā minētās izmaksas plānots atbalstīt saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 18.pantu, vai arī ar de minimis regulām, kas minētas 52.punktā.
Lūdzam precizēt noteikumu projektu (piemēram, tā 50.- 52.punktus sasaistot ar 17.2. punktā minētajām izmaksām) tā, lai ir viennozīmīgi skaidrs, saskaņā ar kuru komercdarbības atbalsta regulējumu un mērķi tiek sniegts atbalsts noteikumu projekta 17.2. apakšpunktā minētajām izmaksām.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 20. punktu var pārprast tādējādi, ka gala labuma guvējam nepastāv ierobežojums uzsākt darbus pie projekta vēl pirms atbalsta pieteikuma iesniegšanas LIAA un ka tiks attiecinātas tās izmaksas, kas radušās no atbalsta pieteikuma iesniegšanas LIAA, var rasties stimulējošas ietekmes nosacījuma pārkāpuma risks. Skaidrojam, ka par nelikumīgu komercdarbības atbalstu tiks atzīts viss projekts, ja darbi tiks uzsākti pirms projekta iesniegšanas. Iepriekšējās noteikumu projekta versijas 70.punkts (kas šajā versijā ir dzēsts) paredzēja, ka darbus pie projekta var uzsākt pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas LIAA, un Finanšu ministrija izteica komentāru, ka nosacījums ir stingrāks kā to paredz valsts atbalsta regulējums. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.punktu, skaidri nosakot, ka darbus pie projekta (skat. Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punktu) var uzsākt tikai pēc atbalsta pieteikuma iesniegšanas LIAA. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja atbalsta pieteikums netiek apstiprināts, tad visas projekta izmaksas gala labuma guvējam ir jāsedz no privātajiem līdzekļiem; lūdzam attiecīgi precizēt MK noteikumu projekta 20.punktu, aizvietojot “radušās izmaksas” ar “visas projekta izmaksas”.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 24. punktu ar nosacījumu, ka pievienotās vērtības nodokli LIAA sedz no valsts budžeta līdzekļiem tikai tādā gadījumā, ja LIAA nevar atgūt pievienotās vērtības nodokli normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lūdzam papildināt ar attiecīgo skaidrojumu arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot kā un kur LIAA atgriezīs pārmaksāto pievienotās vērtības nodokļa daļu, ja sākotnēji plānotais pievienotās vērtības nodokļa apjoms būs lielāks, nekā faktiski nepieciešams nepieciešamības gadījumā, ņemot vērā, ka investīcijai un arī PVN segšanai nepieciešamais finansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks plānots EM budžetā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.17.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumos noteikt arī pienākumu finansējuma saņēmējam pirms finansējuma saņemšanas PVN izmaksu apmērā, sniegt apliecinājumu, ka minētās summas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas iepriekš izteikto iebildumu, kas izteikts izziņas 59. punktā, ņemot vērā, ka no noteikumu projekta teksta vēl joprojām nav skaidrs, ka biedrībām un nodibinājumiem atbalsts tiek paredzēts tikai kā de minimis atbalsts, un, ka pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām atbalsts tiks sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu un 18. pantu, ja tās atbildīs MVK statusam. Vienlaikus lūdzam sasaistīt noteikumu projekta 35.punktu ar noteikumu projekta 17.2.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt visu noteikumu projekta tekstu, un precizēt, kuri nosacījumi kuros gadījumos jāievēro, jo piemēram, noteikumu projekta 36.8.apakšpunkts šobrīd attiecas uz visiem gala labuma guvējiem, tai skaitā uz tiem, kas atbalstu saņems kā de minimis atbalstu. Piesakoties de minimis atbalstam, gala labuma guvējiem, nebūtu jāiesniedz noteikumu projekta 36.8.apakšpunktā minētais apliecinājums.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) avansa piešķiršanas nosacījumus – lūgums noteikt avansa maksājuma saņemšanas nosacījumus, t.i., sasaisti ar investīcijas vai projekta sasniedzamajiem mērķiem un atskaites punktiem. Finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansus, paredzot nosacījumu, ka nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ir izmantots pilnā apmērā. Vēršam uzmanību, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90% no kopējā projekta finansējuma. Noslēguma maksājumu iespējams pieprasīt, ja projekts investīcijas ietvaros ir pilnībā īstenots. Tāpat lūdzam anotācijā skaidrot, kā EM saskaņā ar noteikumu projekta 47.punktā noteikto kārtību plāno veikt maksājumus finansējuma saņēmējam, lai tie vienlaicīgi atbilstu AF nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 52.punkts ir pretrunā ar noteikumu projekta 50.punktu. Noteikumu projekta 50.punkts paredz, ka atbalsts ar Komisijas regulu Nr.651/2014 tiks sniegts sīkam (mikro), mazam un vidējam komersantam, un 52.punkts paredz, ka sīkam (mikro) un mazam komersantam atbalsts tiks sniegts kā de minimis. Atbalsta pretendentam no esošās noteikumu projekta redakcijas netaps skaidrs, kuru valsts atbalsta regulējumu tam piemēros. Lūdzam pārskatīt un precizēt. Aicinām, piemēram, precizēt noteikumu projekta 50.-52. punktus, papildinot tos ar atsauci uz attiecīgajiem noteikumu projekta 17.2. punkta apakšpunktiem, tādējādi sasaistot piemērojamo valsts atbalsta regulējumu ar attiecināmajām izmaksām. Vienlaikus lūdzam arī pārskatīt noteikumu projekta 52.punkta tekstu, jo tajā vidēja lieluma uzņēmums netiek minēts starp pretendentiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esošā (konsolidētā) versija vairs nesatur 13.panta e)apakšpunktu. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 55.1. apakšpunktu.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka atbalsts šo noteikumu ietvaros tiek sniegts arī ar Komisijas regulas Nr.651/2014 18.pantu, kas neparedz 13.panta nosacījumu piemērošanu, vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 55.1.apakšpunkta redakcija paredz stingrākus nosacījumus (jo attiecas uz visiem atbalsta pretendentiem). Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par Komisijas regulas Nr.651/2014 13.panta piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 58.punkta otro teikumu, ņemot vērā, ka atbalsta piešķiršana/saņemšana notiek, piemērojot konkrētu regulu nosacījumus, nevis saskaņā ar pantiem un punktiem, kas nosaka darbību un izmaksu nošķiršanu. MK noteikumu projekta punkta redakcija par nosacījuma par atbalsta nošķiršanu ievērošana de minimis atbalsta piemērošanas gadījumā būtu izsakāma citādāk.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 14. punkts paredz, ka “Atbalsta saņēmējam jānodrošina finansiāls ieguldījums vismaz 25 % apmērā no attiecināmajām izmaksām, izmantojot pašu līdzekļus vai ārējo finansējumu, par kuru nav saņemts nekāds publisks atbalsts.”, lūdzam precizēt noteikumu projekta 61. punktu, konkrēti norādot, ka attiecīgajā punktā minētajam gala labuma guvējam ir jānodrošina līdzfinansējums 25 % apmērā no attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 62.punktu ir iespējams pārprast, lūdzam noteikumu projekta 62.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja atbalstu sīkam (mikro), mazam komersantam [ielieciet lūdzu attiecīgos punktus]. punktā minētajām izmaksām sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte no atbalsta programmas kopējām attiecināmajām izmaksām ir 100%.
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalstam, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 18.pantu (saskaņā ar šī panta 2.punktu), intensitāte nedrīkst pārsniegt 50% no attiecināmajām izmaksām, līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 63.punktu, dzēšot piebildi “izņemot šo noteikumu 62. punktā minēto gala labuma guvēju, kam maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte ir 100%.”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka de minimis ir piemērojamais regulējums nevis atbalsta avots, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 64.3.apakšpunktu, dzēšot ‘de minimis atbalsta’.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 75.2.apakšpunkts ir joprojām pretrunā noteikumu projekta 64.3. apakšpunktam, jo 75.2. apakšpunkts pieļauj de minimis atbalsta kumulāciju, taču 64.3.apakšpunkts to aizliedz. Lūdzam precizēt. Vienlaikus lūdzam atjaunot iepriekšējās noteikumu projekta redakcijas 75.5. un 75.4.apakšpunktus, jo tie ir nepieciešami, lai nodrošinātu korektu atbalsta kumulācijas normas nosacījumu ievērošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 76.1., 77.1. un 78.1. apakšpunktus atbilstoši de minimis regulās noteiktajam. Skaidrojam, ka katrā de minimis regulā noteiktie robežlielumi ir jāievēro arī kumulācijas gadījumā.

Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai nepieciešama atsauce uz Komisijas 2012. gada 25. aprīļa Regulu (ES) Nr. 360/2012 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, ko piešķir uzņēmumiem, kuri sniedz pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, jo attiecīgās regulas ietvaros atbalsts tiek sniegts ārkārtīgi reti.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu atbilstoši iebildumiem, kas izteikti par noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 35.1.5.apakšpunktu, sasaistot to ar attiecīgā noteikumu projekta punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārcelt noteikumu projekta 48. un 49.punktu no noteikumu projekta V. sadaļas, jo attiecīgie punkti nav saistīti ar komercdarbības atbalsta saņemšanu (LIAA nav komercdarbības atbalsta saņēmējs).
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 50. un 51. punktu redakciju, jo atsauce uz 31.punktu ir lieka. Lūdzam pārskatīt arī pārējos noteikumu projekta punktus, kas satur atsauces uz tādiem noteikumu projekta punktiem, kuros, kā šajā gadījumā, ir runa, piemēram, par to, cik liels atbalsts AF finansējuma ietvaros pieejams biedrībām un nodibinājumiem šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām, nevis raksturots sīkais (mikro), mazais, vidējais komersants. Lūdzam pārskatīt atsauces.

 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 60.punkta ievaddaļu “Šo noteikumu 30. un 31. punktā minētajiem sīkiem (mikro), maziem, vidējiem un lieliem komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām”, jo ir lieki uzskaitīt visus atbalsta pretendentus, nesasaistot ar konkrētām attiecināmām izmaksām. Ja kādā noteikumu punktā, piemēram, noteikumu projekta 50.-52., būtu sasaistīts piemērojamais valsts atbalsta regulējums ar attiecināmajām izmaksām, kurām to piemēros, tad noteikumu projekta 60.punktā pietiktu noteikt, kādas ir atbalsta intensitātes, atbalstu saņemot kā de minimis atbalstu. Papildus norādām uz pretrunu noteikumu projekta 60.punktā minētajām intensitātēm de minimis piemērošanā ar 62.punktā minēto 100% intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
24.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka AF ievaros PVN nevar tikt uzskatīts par attiecināmajām izmaksām, tās ir izmaksas, kas netiek segtas no AF līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-