Projekta ID
22-TA-102Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā norādīto, ka noteikumu projektā paredzēts regulējums par projektu finansēšanas kārtību, lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu, papildinot aiz vārda "nosacījumus" ar vārdiem "un kārtību".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta izdošanas tiesiskais pamats - cita starpā Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - likums) 6. pants paredz noteikt par horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas, to tiesības un pienākumus. Attiecīgi lūdzam noteikumu projektu papildināt ar regulējumu par citu principu (piemēram, princips “nenodari būtisku kaitējumu” (ilgtspējīga attīstība)) koordināciju, izņemot XX nodaļā ("Par horizontālā principa koordināciju atbildīgā institūcija, tās tiesības un pienākumi") noteikto, atbildīgo institūciju, tās tiesībām un pienākumiem, vai alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par to, kā paredzēts pilnībā izpildīt minētajā likuma pantā paredzēto deleģējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 13. punktā ietverto iebildumu. Vēršam uzmanību, lai gan izziņā norādīts uz attiecīgā iebilduma ņemšanu vērā un noteikumu projekta 22.3. apakšpunkta precizēšanu, atbilstošas izmaiņas noteikumu projektā nav izdarītas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 15. punktā ietverto iebildumu un atkārtoti lūdzam svītrot noteikumu projekta 40. punktā ietverto atsauci uz starpresoru vienošanos, kura nav saistoša finansējuma saņēmējam, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs nav attiecīgās vienošanās dalībniece (arī tai skaitā ņemot vērā likumā paredzēto funkciju nodalīšanas principu) un to, ka finansējuma saņēmējam atbilstoši likumam ir saistošs tai skaitā projekta līgumā noteiktais.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projektu nav pieļaujams regulēt Eiropas Savienības institūcijas - Eiropas Komisijas pilnvaras attiecībā uz neatbilstību konstatēšanu, kādēļ lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 79.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 113. punkta pirmo teikumu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām izteikt juridiski saistoša pienākuma veidā, norādot arī tiesību subjektu, kam ir pienākums apkopot izvērtēšanas rezultātus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 114. un 115. punktā paredzēt konkrētus termiņus attiecīgo institūciju uzdevumu izpildei, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgo normu izteiksmi. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu (piemēram, noteikumu projekta 116.4. apakšpunktu attiecībā uz gada ziņojuma projekta iesniegšanas periodiem), nepārrakstot attiecīgo regulu tekstu, bet norādot, ka konkrētie dokumenti tiek iesniegti saskaņā ar attiecīgo regulu normām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Kā arī, ja konkrētais apzīmējums tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā. Attiecīgi:
pirmkārt, lūdzam noteikumu projektā saīsinājumu "horizontālais princips" attiecīgajam apzīmējumam atrunāt, kur tas pirmo reizi noteikumu projektā lietots un turpmāk noteikumu projekta tekstā to konsekventi ievērot, ņemot vērā, ka šobrīd vairākos gadījumos nav konsekventi lietots šāds saīsinājums;
otrkārt, lūdzam atrunāt saīsinājumu "par horizontālā principa koordināciju atbildīgā institūcija", to konsekventi ievērojot. Norādām, ka šobrīd līdztekus minētajam saīsinājumam noteikumu projektā norādīts arī uz Labklājības ministriju, tomēr no attiecīgo normu (piemēram, 123. un 125. punkta) satura neizriet, ka Labklājības ministrija attiecīgajos gadījumos veiktu no par horizontālā principa koordināciju atbildīgās institūcijas atšķirīgas funkcijas.
pirmkārt, lūdzam noteikumu projektā saīsinājumu "horizontālais princips" attiecīgajam apzīmējumam atrunāt, kur tas pirmo reizi noteikumu projektā lietots un turpmāk noteikumu projekta tekstā to konsekventi ievērot, ņemot vērā, ka šobrīd vairākos gadījumos nav konsekventi lietots šāds saīsinājums;
otrkārt, lūdzam atrunāt saīsinājumu "par horizontālā principa koordināciju atbildīgā institūcija", to konsekventi ievērojot. Norādām, ka šobrīd līdztekus minētajam saīsinājumam noteikumu projektā norādīts arī uz Labklājības ministriju, tomēr no attiecīgo normu (piemēram, 123. un 125. punkta) satura neizriet, ka Labklājības ministrija attiecīgajos gadījumos veiktu no par horizontālā principa koordināciju atbildīgās institūcijas atšķirīgas funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 122. punktā paredzēt konkrētu termiņu ziņojuma iesniegšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projekta 122. punktā (arī 123. punktā) norādīt par atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana), nevis par minētās hartas pārkāpumiem, par kuriem jāziņo būtu Eiropas Savienības iestādei.
Piedāvātā redakcija
122. Fonda vadībā un īstenošanā iesaistītās institūcijas, konstatējot Regulas 2021/1060 9. pantā minētā “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” principa pārkāpumus vai saņemot sūdzības par Eiropas Savienības fondu atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (vienlīdzība, nediskriminācija, iekļaušana un pamattiesību ievērošana), ziņo Iekšlietu ministrijai, iekļaujot šādu informāciju:
123. Iekšlietu ministrija, nepieciešamības gadījumā piesaistot Labklājības ministriju, izskata šo noteikumu 122. punktā minētās sūdzības par pārkāpumiem vai neatbilstībām informē fonda vadībā iesaistītās institūcijas par konstatētiem būtiskiem trūkumiem un sniedz argumentētus priekšlikumus atbilstīgai horizontālā principa ieviešanai.
123. Iekšlietu ministrija, nepieciešamības gadījumā piesaistot Labklājības ministriju, izskata šo noteikumu 122. punktā minētās sūdzības par pārkāpumiem vai neatbilstībām informē fonda vadībā iesaistītās institūcijas par konstatētiem būtiskiem trūkumiem un sniedz argumentētus priekšlikumus atbilstīgai horizontālā principa ieviešanai.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paužam bažas, ka noteikumu projekta 122. punkta ievaddaļā paredzētie pārkāpumi formulēti pārāk šauri, kā rezultātā sūdzības šobrīd tiek attiecinātas vienīgi uz atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartā ietverto vienlīdzīgu iespēju principiem, tomēr netiek attiecinātas uz visu hartu (t.i., arī diskriminācijas aizlieguma un pamattiesību ievērošanu), kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt minēto ievaddaļu. Ierosinām tā vietā atsaukties uz atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (vienlīdzība, nediskriminācija, iekļaušana un pamattiesību ievērošana).
Piedāvātā redakcija
122. Fonda vadībā un īstenošanā iesaistītās institūcijas, konstatējot Regulas 2021/1060 9. pantā minētā “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” principa pārkāpumus vai saņemot sūdzības par Eiropas Savienības fondu atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (vienlīdzība, nediskriminācija, iekļaušana un pamattiesību ievērošana), ziņo Iekšlietu ministrijai, iekļaujot šādu informāciju:
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 122.1. apakšpunktā norādīts uz neatbilstību līdztekus sūdzībai, paužam bažas, ka no 122.3. un 122.4. apakšpunkta, kur norādīts vienīgi uz neatbilstību, nav saprotams, vai runa ir vienīgi par neatbilstību “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” principam vai arī neatbilstību, uz kuru norādīts sūdzībās. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projekta 122. punktu vai alternatīvi - sniegt atbilstošu skaidrojumu par noteikumu projektā lietoto terminoloģiju noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
122.3. sūdzības vai konstatētās iespējamās neatbilstības būtība (apraksts);
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 122.4. apakšpunktu, skaidri norādot sniedzamās informācijas saturu, piemēram, norādot, ka informācija sniedzama par apstākļiem, kādā iespējamā neatbilstība atklāta.
Piedāvātā redakcija
122.4. par apstākļiem, kādā iespējamā neatbilstība atklāta;
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 123. punkta nav skaidri saprotama Labklājības ministrijas loma sūdzību izskatīšanā, kādēļ lūdzam noteikumu projekta 123. punktā vārdu "piesaistot" aizstāt ar vārdiem "sadarbojoties ar" vai skaidri norādot attiecīgo Labklājības ministrijas uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No noteikumu projekta saskaņošanas ietvaros svītrota norma, kas paredzēja pienākumu informēt uzraudzības komiteju par fonda atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai. Saistībā ar minēto lūdzam sniegt pamatojumu attiecīgās normas svītrošanai, tai skaitā noteikumu projekta anotācijā norādot, kā paredzēts minēto informēšanas pienākumu īstenot (tai skaitā kādos normatīvajos aktos paredzēts atbilstošs uzdevums). Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 60. punktu, korekti izdarot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 62. punktā paredzēt, ar kādu institūciju vēl saskaņojama metodika, vai alternatīvi lūdzam minētajā punktā svītrot vārdu "arī".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā atsaucēs uz regulu vienībām apakšvienības likt pēdiņās, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija Regulas Nr.2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr.1301/2013, (ES) Nr.1303/2013, (ES) Nr.1304/2013, (ES) Nr.1309/2013, (ES) Nr.1316/2013, (ES) Nr.223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr.541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012 136.panta 1.punkta "d" apakšpunkta "i" un "ii" punkts.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 122.3. apakšpunktā norādīt uz iespējamās neatbilstības būtības aprakstu, svītrojot pieturzīmi iekavas, ņemot vērā, ka tās nav nepieciešamas.
Piedāvātā redakcija
122.3. konstatētās iespējamās neatbilstības būtības apraksts;