Projekta ID
25-TA-1438Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
05.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība norāda, ka prasība būvvaldēm, pieņemot jebkuru lēmumu, pārbaudīt personas iespējamo atrašanos starptautisko sankciju sarakstos, nav praktiski un juridiski pamatota.
Patreiz Būvniecības likuma 12. pants nosaka būvvalžu galvenās funkcijas, būvniecības administratīvā procesa tiesiskuma nodrošināšanu, būvdarbu administratīvo prasību ievērošanas kontroli un būvju pieņemšanu ekspluatācijā. Likuma mērķis neparedz būvvaldēm funkciju veikt starptautisko sankciju subjekta pārbaudi. Tāpat likums par pašvaldībām paredz, ka pašvaldībām var deleģēt tikai tādas funkcijas, kas ir tieši saistītas ar pašvaldības autonomajām funkcijām un kurām ir nodrošināts atbilstošs finansējums un resursi. Sankciju saraksta pārbaude nav pašvaldības autonomā funkcija, un tai nav paredzēts papildu finansējums vai tehniskais nodrošinājums.
LPS vēlas uzsvērt, ka starptautisko sankciju saraksti ir ļoti plaši un tiek regulāri aktualizēti, tajos ietvertā informācija mainās gan ES, gan ANO, gan citu institūciju līmenī. Manuāla pārbaude būvvalžu līmenī ir neiespējama bez specializētām IT sistēmām. Vienlaicīgi LPS uzsver, ka pašlaik nav izveidota neviena valsts līmeņa IT sistēma, kas ļautu būvvaldēm automātiski un droši pārbaudīt personas atbilstību sankciju sarakstiem, būvvaldes nav aprīkotas ar personālu, kurš būtu apmācīts sankciju sarakstu interpretācijā vai pārbaudē.
LPS aicina paredzēt centralizētu valsts mēroga informācijas sistēma, kas automātiski sinhronizējas ar aktuālajiem sankciju sarakstiem (ES, ANO, nacionālajiem) un nodrošina tiešu piekļuvi pašvaldībām. Tāpat jānosaka atbildīgā valsts institūcija (piemēram, Ārlietu ministrija vai Valsts ieņēmumu dienests), pie kuras pašvaldības var pieprasīt un saņemt oficiālu informāciju par personas esamību vai neesamību sankciju sarakstos.
Tāpat pirms jebkādas funkcijas deleģēšanas pašvaldībām ir jāparedz atbilstošs finansējums, tehniskais aprīkojums un apmācība.
Patreiz Būvniecības likuma 12. pants nosaka būvvalžu galvenās funkcijas, būvniecības administratīvā procesa tiesiskuma nodrošināšanu, būvdarbu administratīvo prasību ievērošanas kontroli un būvju pieņemšanu ekspluatācijā. Likuma mērķis neparedz būvvaldēm funkciju veikt starptautisko sankciju subjekta pārbaudi. Tāpat likums par pašvaldībām paredz, ka pašvaldībām var deleģēt tikai tādas funkcijas, kas ir tieši saistītas ar pašvaldības autonomajām funkcijām un kurām ir nodrošināts atbilstošs finansējums un resursi. Sankciju saraksta pārbaude nav pašvaldības autonomā funkcija, un tai nav paredzēts papildu finansējums vai tehniskais nodrošinājums.
LPS vēlas uzsvērt, ka starptautisko sankciju saraksti ir ļoti plaši un tiek regulāri aktualizēti, tajos ietvertā informācija mainās gan ES, gan ANO, gan citu institūciju līmenī. Manuāla pārbaude būvvalžu līmenī ir neiespējama bez specializētām IT sistēmām. Vienlaicīgi LPS uzsver, ka pašlaik nav izveidota neviena valsts līmeņa IT sistēma, kas ļautu būvvaldēm automātiski un droši pārbaudīt personas atbilstību sankciju sarakstiem, būvvaldes nav aprīkotas ar personālu, kurš būtu apmācīts sankciju sarakstu interpretācijā vai pārbaudē.
LPS aicina paredzēt centralizētu valsts mēroga informācijas sistēma, kas automātiski sinhronizējas ar aktuālajiem sankciju sarakstiem (ES, ANO, nacionālajiem) un nodrošina tiešu piekļuvi pašvaldībām. Tāpat jānosaka atbildīgā valsts institūcija (piemēram, Ārlietu ministrija vai Valsts ieņēmumu dienests), pie kuras pašvaldības var pieprasīt un saņemt oficiālu informāciju par personas esamību vai neesamību sankciju sarakstos.
Tāpat pirms jebkādas funkcijas deleģēšanas pašvaldībām ir jāparedz atbilstošs finansējums, tehniskais aprīkojums un apmācība.
Piedāvātā redakcija
-
