Atzinums

Projekta ID
25-TA-1413
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No ziņojuma 3.7. sadaļā “Finansējuma modelis” sniegtās informācija nav skaidrs, kā tiks nodrošināts finansējums Vienotā dokumentu vadības centra (VDVC) uzturēšanai, jo tiek norādīts, ka būs nepieciešams valsts budžeta finansējums, kā arī norādīts, ka radušās izmaksas būs jāsedz no valsts budžeta, tomēr nav sniegti konkrēti skaidrojumi, kā šādu finansējumu plānots nodrošināt, turklāt skaidrs vēstījums šajā jautājumā nav sniegts arī citās ziņojuma sadaļās.
Norādām, ka centralizēta pakalpojuma ieviešanai būtu jāpiedāvā konkrēts risinājums ar resursu (finansiālo un cilvēkresursu) pārdali, lai tiešā veidā norādītu, ka centralizēta pakalpojuma ieviešana nerada papildu izmaksas, bet ir nodrošināma ar esošajiem resursiem, turklāt radot potenciālus ietaupījumus. Vēršam uzmanību, ka valsts budžeta finansiālās iespējas ir ierobežotas, ņemot vērā valdības apstiprinātajā Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumā (MK 15.04.2025. sēdes prot. Nr. 15 36. §) norādīto par negatīvu indikatīvo fiskālo telpu, kā arī valdības doto uzdevumu veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu 2026.-2028. gadā (MK 13.05.2025. sēdes prot. Nr.19 50. § 7.punkts), attiecīgi nav atbalstāms, ka VDVC uzturēšanai būtu pieprasāms papildu valsts budžeta finansējums, tāpēc jau šobrīd ziņojumā ir jāpiedāvā risinājums potenciālo izmaksu segšanai esošo budžeta līdzekļu ietvaros un jānorāda plānoto izmaksu provizorisks detalizēts aprēķins.
Papildus norādām, ka šobrīd ziņojumā kopumā nav sniegta informācija par plānoto finansējuma apmēru un avotu katrai VDVC plānotajai aktivitātei, nav arī sniegts kopsavilkums, tai skaitā attiecībā uz potenciālo ietaupījuma apmēru. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt ziņojumā norādīto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 4.3.sadaļā “Izmaksas 2025.–2027. gada periodam” pasākumiem “VDVC pakalpojuma sniegšana pievienotajām iestādēm” un “Lietotāju atbalsta sistēmas izveide un uzturēšana” kā finansējuma avots norādīts valsts budžets, nesniedzot skaidrojumu, kā tas tiks nodrošināts, kā arī kādā apmērā tas būtu paredzams. Lūdzam pārskatīt un precizēt, ievērojot jau sniegto konceptuālo iebildumu par valsts budžeta iespējām.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 4.4. sadaļā “Izmaksas pēc 2029.gada” tiek norādīts, ka pilotprojekta ietvaros uzturēšanai paredzētās izmaksas un ar uzturēšanu saistītais finansējums tikts pārdalīts no TM resora iestādēm uz VDVC, nodrošinot centralizētu uzturēšanas budžetu, taču nav sniegta informācija, kā tiks nodrošinātas uzturēšanai paredzētās izmaksas un ar uzturēšanu saistītais finansējums citām tiešās valsts pārvaldes iestādēm, kuras pievienosies VDVC, attiecīgi lūdzam papildināt ziņojumu ar nepieciešamo informāciju.
Vēršam uzmanību, ka ziņojuma 1.5.4. sadaļā “Starpresoru vienošanās” norādīts, ka VDVC plānota kā centralizēta struktūra, kur pakalpojumi tiks sniegti dažādiem valsts pārvaldes resoriem, ir nepieciešams vienoties par starpresoru sadarbību un skaidri definēt finansējuma piešķiršanas un pārdales principus, nosakot VDVC informācijas sistēmas uzturēšanas maksas/sistēmas lietošanas maksas segšanas kārtību, kas liecina, ka plānots rosināt finansējuma pārdales, tomēr norādām, ka šādi risinājumi jāpiedāvā laicīgi, lai iestādēs atbrīvotie resursu netiktu izmantoti citiem mērķiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 4.4. sadaļā “Izmaksas pēc 2029.gada” norādīts, ka VDVC pilotprojekta informācijas sistēmas licenču maksa tiktu finansēta atbilstoši MK 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" noteiktajai kārtībai par budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” apropriācijas izmaiņu veikšanu, tomēr no sniegtās informācija nav skaidrs, kurš minēto noteikumu punkts būtu izmantojams finansējuma nodrošināšanai un no kuras 74.resora programmas tas būtu pārdalāms. Lūdzam pārskatīt un precizēt, ievērojot jau sniegto konceptuālo iebildumu par valsts budžeta iespējām.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 4.5. sadaļā “VDVC izveidei un darbības nodrošināšanai nepieciešamais personāls” norādīts, ka nepieciešamās 10 amata vietas VARAM pēc VDVC projekta beigām tiks veidotas, restrukturizējot un pārgrupējot esošos procesus un jau esošās amata vietas, taču nav norādīts, vai tām arī finansējums tiks nodrošināts, veicot nepieciešamās finansējuma pārdales. Lūdzam pārskatīt un precizēt, ievērojot jau sniegto konceptuālo iebildumu par valsts budžeta iespējām.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojuma projekta "3.7. Finansēšanas modelis" sadaļu ar detalizēto informāciju attiecībā uz VDVC ieviešanu, proti, plānoto ES fondu finansējuma apjomu, projekta ieviešanas mehānismu, ieviešanas procesā iesaistītajām institūcijām un informāciju par šo iestāžu lomu un sniegumu projekta ieviešanā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma projekta "3.7. Finansēšanas modelis" sadaļā norādīt konkrēto Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk - AF) 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziens "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīciju un projektu, kura ietvaros ir plānots attīstīt VDVC. Līdzīgi lūdzam norādīt arī 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projektu, no kura tiks finansēta VDVC izstrāde. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar jaunu punktu, ka Vienotā dokumentu vadības centra izveide un uzturēšana tiks nodrošināta iesaistīto institūciju esošā finansējuma ietvaros, tai skaitā piesaistot Eiropas Savienības fondu finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojuma 1.5.2. sadaļā “MK noteikumu par VDVC darbību izstrāde” papildināt ar norādi, kura likuma ietvaros plānots paredzēt VDVC darbības deleģējumu VARAM.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu pilnīgu izvērtējumu par plānoto pasākumu (Vienotā dokumentu vadības centra izveidi un ieviešanu visā valsts pārvaldē), tai skaitā izvērtējot arī komercdarbības atbalsta kontroles aspektus, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju, ka VARAM, izstrādājot konceptuālo ziņojumu par vienotu dokumentu pārvaldības koncepciju valsts pārvaldē, tajā iekļaus arī izvērtējumu par pasākuma atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam. Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka periodā no 2025. līdz 2026. gadam, VDVC izveides izmaksas balstīsies uz Atveseļošanās un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) (2.1. reformu un investīciju virziens "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija") un ERAF (1.3.1.1.pasākums) finansējumu, kura ietvaros piešķirtais finansējums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt ziņojuma projekta "4.3. Izmaksas 2025.–2027. gada periodam" sadaļu ar informāciju par katrai aktivitātei nepieciešamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojuma projekta "3.7. Finansēšanas modelis" sadaļas pirmajā rindkopā izteikt pilno Eiropas Reģionālās attīstības fonda nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-