Atzinums

Projekta ID
24-TA-213
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
12.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr. 2 Nacionālais veselības dienests. Pielikuma Nr. 2. darba lapas 2.1. un 2.3. (20. un 22.pielikums) satur informāciju par ārpakalpojuma eksperta piesaisti ar stundas likmi 80 euro. Lūdzam sniegt detalizētu pamatojumu šādas likmes izvēlei. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr.2. Veselības ministrija. Darba lapa 1.9. Informatīvā ziņojuma 11.lp norādīts, ka nepieciešami papildus finanšu līdzekļi "prēmijas par nodrošinātu novērtēšanas prēmiju izmaksas (264 894 euro apmērā) un piemaksu izmaksām (437 983 euro apmērā) (detalizētu aprēķinu skatīt 16.pielikumā)". Vēršam uzmanību, ka 2.pielikums un darba lapas 1.9. nesatur detalizētu informāciju kā veidojas minētie papildus nepieciešamie finanšu līdzekļi. Papildus informējam, ka 2023.gadā nodarbinātajiem tika aprēķināta un izmaksāta prēmija par ikgadējās darbības novērtēšanu un tās vidējais apmērs bija 62%. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr. 2. Veselības ministrija. Informatīvā ziņojuma 17. pielikumā kā jauna amata vieta ir ietverts "kiberdrošības un datu drošības pārvaldnieks", kur amats tiek klasificēts 21.3. amatu saimes IV A līmenī. Infromatīvajā ziņojumā par minēto ekspertu norādīts "Veselības nozarē tiek apstrādāts liels apjoms īpašu kategoriju (atbilstoši VDAR) personas datu digitālajā vidē, ar tendenci un prognozēm, ka apstrādāto datu apjoms tikai turpinās pieaugt. Ņemot vērā minēto, lai stiprinātu kiberdrošību nozarē un arī VM darbībā, nepieciešams izveidot jaunu amata vietu – Kiberdrošības un datu drošības pārvaldnieks (turpmāk – drošības pārvaldnieks) VM IKT datu apstrādes darbību un infrastruktūras uzraudzībai, incidentu pārvaldībai un kiberdrošības prasību nodrošināšanai, izvērtējot arī VM padotības iestāžu sniegumu kiberdrošības pārvaldības jautājumos (t.sk. kiberdrošības risku vadību). Drošības pārvaldnieka uzdevumos būtu arī regulāra VM darbinieku zināšanu pilnveides koordinēšana, iesaiste nozares institūciju veiktajos drošības auditos." 
Vēršam uzmanību, ka šis ir vadītāja līmeņa amats un šobrīd ziņojumā ietvertais apraksts nesniedz pārliecību un pamatojumu par šādas amatu klasifikācijas pamatotību. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr. 2 Veselības ministrija. Vērtējot darba lapā 1.9. iekļauto informāciju par papildus amata vietu izveidi, lūdzam aprēķinus (17. un 18. pielikumi) veikt atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP, kas pieejama https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr.1. Veselības ministrija. Informatīvā ziņojuma 11.lp. norādīts "Lai nodrošinātu kvalitatīvu VM valsts deleģēto funkciju īstenošanas izpildi, ir nepieciešams stiprināt VM administratīvā resursa kapacitāti un personāla potenciālu, izveidojot papildu amatu vietas struktūrvienībās, kurās ir iekļautas papildu funkcijas un uzdevumi. Amatu vietas tiek veidotas, pārdalot amatu vietas resora ietvaros NMPD bez finansējuma, nepalielinot amatu vietu skaitu resorā". Atbilstoši Informatīvajā ziņojumā minētajam, šādi tiek paredzēts pārdalīt vismaz 12 amata vietas. Lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar detalizētu informāciju, kādas konkrēti amata vietas tiks likvidētas NMPD (norādot amata nosaukumu un struktūrvienību, kā arī amatam piemērojamo klasifikāciju un mēnešalgu grupu u.tml.).

Lūdzam arī attiecīgi papildināt MK protokollēmuma projektu ar jaunu punktu par amata vietu pārdali resora ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr. 1 Nacionālais veselības dienests (NVD). Informatīvā ziņojuma 9.lp. norādīts, ka NVD personāla mainības koeficients 2023.gadā - 16% un iemesls tam ir nekonkurētspējīgs atalgojums. Vienlaikus norādīts, ka "Lai nepieļautu esošā personāla aizplūšanu no NVD, jo esošais atalgojums nav konkurētspējīgs darba tirgū, papildu nepieciešams finansējums 694 067 euro, lai nodrošinātu novērtēšanas prēmiju izmaksas (323 112 euro apmērā), atvaļinājuma pabalstu izmaksas (248 548) un piemaksu izmaksas vidēji 26% apmērā (122 406 euro apmērā) (detalizētu aprēķinu skatīt 14. pielikumā)".  Vēršam uzmanību, ka vienreizēju motivācijas elementu izmantošana var īstermiņā veicināt nodarbināto piesaisti, bet ilgtspējīgs risinājums ir virzība uz konkurētspējīgas mēnešalgas noteikšanu, kas nodarbinātam nodrošina stabilitāti un ienākumu prognozējamību ilgtermiņā. 
Anotācijas 2.pielikumā ietvertie aprēķini nesatur informāciju par mēnešalgu izmaiņām, bet gan vērsti tikai uz papildus motivēšanas elementu izmantošanu, tādējādi nerisinot Informatīvajā ziņojumā norādīto problēmu pēc būtības. 
Vienlaikus vēršama uzmanība, ka NVD vidējā mēnešalga 2023.gada decembrī bija 1783 euro jeb 85% no mēnešalgu skalas intervāla viduspunkta, bet darba samaksa (mēnešalga ar piemaksām) bija 1932 euro jeb 92% no mēnešalgu skalas intervāla viduspunkta, lai gan konkurētspējīga mēnešalga vai darba samaksa ir 100 % no mēnešalgu skalas intervāla viduspunkta. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr.2 - Nacionālais veselības dienests. Saskaņā ar darba lapā 1.8. norādīto, tiek paredzēta 6 ekspertu piesaiste ārpakalpojumā, kur eksperta stundas likme ir 66,55 euro, ar nodarbinātības apmēru 80 stundas mēnesī 12 mēnešu gadā. Kopumā paredzēta 6 šādu ekspertu piesaiste. 
Lūdzam papildināt ar detalizētu informāciju, kā veidojas vai kāds ir pamatojums stundas likmei (66,55 euro) ārpakalpojumā piesaistītajam ekspertam, jo pārrēķinot minēto stundas likmi uz pilnu mēneša nodarbinātību (vidēji 166 stundas mēnesī, kā arī atskaitot darba devēja sociālā nodokļa maksājumus 23,59% apmērā) bruto darba samaksa veidojas 8938,67 euro, kas ir vairāk nekā valsts augstākās amatpersonas (Ministru prezidents, valsts prezidents, Saeimas priekšsēdētājs, Satversmes tiesas priekšsēdētājs un Augstākās tiesas priekšsēdētājs) mēnešalga, kas 2024.gadā noteikta 8440 euro. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr.2 Nacionālais veselības dienests. Atbilstoši 2.pielikuma (darba lapa 1.8.) norādītajam tiek pieprasīti papildu finanšu līdzekļi 99 042 euro  jeb 24,624173% apmērā no mēnešalgu kopsummas, pie kam attiecinot to uz visiem nodarbinātajiem 1 mēnesi gada laikā (jo aprēķins veikts tikai par 1 mēnesi). Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai tiešām visiem nodarbinātajiem ir nepieciešama speciālā piemaksa par iestādei būtisko funkciju nodrošināšanu vai stratēģiski svarīgu mērķu īstenošanu.  
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr.2 - Par atvaļinājuma pabalstu Nacionālajam veselības dienestam. Atbilstoši Anotācijas 2.pielikuma ietvertajam (darba lapa 1.8.) tiek pieprasīts papildu finansējums atvaļinājuma pabalsta izmaksai 50% apmērā visiem nodarbinātajiem. 
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta sniegtajiem datiem Atlīdzības uzskaites sistēmā (MK 07.11.2017. noteikumi Nr. 662) 2023.gadā nodarbinātajiem tika izmaksāts atvaļinājuma pabalsts (EKK 1221 03) 50% apmērā, līdz ar to nav skaidrs, kāpēc tiek pieprasīti līdzekļi pilnā apmērā. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikums Nr. 2 - par papildus finansējumu Nacionālajam veselības dienestam novērtēšanas prēmiju nodrošināšanai. Vēršam uzmanību, ka 2023.gadā nodarbinātajiem, kuriem tika veikta novērtēšana un attiecīgi arī noteiktas un izmaksātas prēmijas, to vidējais apmērs sastādīja 55% no mēnešalgas. Attiecīgi nav saprotams, kāpēc šobrīd tiek pieprasīts papildu finansējums, lai nodrošinātu novērtēšanas prēmiju visiem nodarbinātajiem 65% apmērā. 
Papildus norādām, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, prēmija atbilstoši ikgadējam darba izpildes novērtējumam (EKK 1148 01) nav obligāti izmaksājama, bet darba devējs to var izmaksāt, ja tam ir finanšu līdzekļi. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka informatīvais ziņojums sniedz pamatojumu finanšu līdzekļu sadalījumam, lūdzam šo ziņojumu veidot vismaz kā pielikumu MK rīkojumam un nevis anotācijai. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma 11.lp. ir dota norāde par amata vietu (vismaz 12) pārdali ("Lai nodrošinātu kvalitatīvu VM valsts deleģēto funkciju īstenošanai izpildi ir nepieciešams stiprināt VM administratīvā resursa kapacitāti un personāla potenciālu, izveidojot papildu amatu vietas struktūrvienībās, kurās ir iekļautas papildu funkcijas un uzdevumi. Amatu vietas tiek veidotas pārdalot amatu vietas resora ietvaros NMPD bez finansējuma, nepalielinot amatu vietu skaitu resorā), lūdzam papildināt MK protokollēmumu ar atsevišķu punktu par amata vietu skaita pārdali resora ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-