Projekta ID
22-TA-888Atzinuma sniedzējs
SIA "Olympic Casino Latvia"
Atzinums iesniegts
05.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
OCL atbalsta Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2020.–2022. gadam noteikto sasniedzamo rezultātu, kas paredz samazināt riskantu alkoholisko dzērienu lietošanu azartspēļu zālēs un kazino.
Piedāvātie Veselības ministrijas (turpmāk – VM) grozījumi “Alkoholisko dzērienu aprites likumā” nosaka, ka azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība, pienešana un patērēšana pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām. OCL uztur spēkā iepriekš paustos iebildumus pret aizliegumu lietot (patērēt) alkoholiskos dzērienus pie azartspēļu automātiem, spēļu galdiem un citām azartspēļu iekārtām. Olympic Entertainment Group, kuras sastāvā ir arī OCL, strādā sešās Eiropas valstīs. Nevienā no šīm valstīm šādas prasības attiecībā uz kazino nav.
Kazino ir veidots kā vienots atpūtas komplekss, kurā klienti pavada laiku, spēlējot azartspēles, lietojot kvalitatīvus alkoholiskos un bezalkoholiskos dzērienus, kā arī izbaudot dažādus izklaides pasākumus. Tā ir vieta savstarpējai saziņai un socializācijai. Kazino darbība tiek atsevišķi regulēta “Azartspēļu un izložu likumā”, nosakot stingrus uzraudzības pasākumus, un arī augstāku darbības licences maksu. Salīdzinājumam kazino licences maksa ir 30 000 euro gadā, bet spēļu zālei vai bingo zālei 4500 euro.
Latvijā šobrīd darbojas divi licencēti kazino un tie abi pieder OCL. Tie jau sākotnēji ir veidoti kā pilnvērtīgi uz tūrismu orientēti atpūtas kompleksi, kas atrodas Rīgā 4 un 5 zvaigžņu viesnīcās. Kazino “Olympic Voodoo Casino”, kas atrodas viesnīcā “Radisson BLU Latvia”, ir lielākais šāda veida atpūtas komplekss Baltijā. Savukārt, viesnīca “Grand Hotel Kempinski Riga”, kurā izvietots otrs kazino Rīgā, ir pazīstama kā viena no prestižākajām viesnīcām visā Baltijas reģionā. Abu kazino piedāvātais pakalpojumu kvalitātes līmenis atbilst augstākajiem starptautiskajiem standartiem. To ir iecienījuši gan Latviju apmeklējošie tūristi, gan arī vietējie iedzīvotāji. Kazino pakalpojumu paketē ietilpst azartspēles, ēdināšanas un bāra pakalpojumi, kā arī dažādi izklaides pasākumi. Pēdējo piecu gadu laikā “Olympic Voodoo Casino” rekonstrukcijā ir ieguldīti 1,7 mil. eiro. Latvijas budžets no OCL kazino kompleksiem 2019.gadā saņēma 11,6 mil. eiro nodokļu un licenču maksājumos. OCL kazino nodarbina 188 darbiniekus, nodrošinot tiem konkurētspējīgu atalgojumu.
Ņemot vērā, ka VM iepriekš atsaucās uz Lielbritānijas informācijas avotu, sniedzam sekojošu informāciju. 2001.gadā Lielbritānijas parlamentam tika sagatavots “Azartspēļu pārskata ziņojums” (https://www.hblb.org.uk/documents/Special_Betting_Exchange_Consultation/BEC%2092.%20Gambling%20Review.pdf). Tajā cita starpā tika izvērtēta alkohola pieejamība kazino un spēļu zālēs, un veiktas rekomendācijas turpmākai rīcībai. Izvērtējumā konstatēts, ka kazino ir komplekss izklaides pasākums, kurā kazino var piedāvāt daudz visaptverošāku sociālo vidi. Secinājumos norādīts, ka būtu vēlams, lai kazino varētu piedāvāt daudz plašāku izklaides pieredzi, papildus azartspēlēm iekļaujot ēdināšanu un mākslinieku priekšnesumus, tai skaitā arī tiek atļauts alkohola patēriņš kazino spēļu zālēs (24.15 Entertainment; 24.19 Alcohol on the gaming floor).
Attiecīgi turpmāk Lielbritānijā pieņemtais 2005. gada Azartspēļu likums (The Gambling Act 2005) ļāva kazino tapt par kompleksām pieaugušo izklaides vietām, nodrošinot mākslinieku priekšnesumus, ēdienu un dzērienu pasniegšanu (tai skaitā alkoholisko dzērienu lietošanu spēļu zālēs), kā arī galda spēles, elektronisko ruleti, pokeru un spēļu automātus. (https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/files.alcoholchange.org.uk/documents/The-relationship-between-alcohol-and-gambling-behaviours.pdf).
Līdz ar to nekādā veidā nevar piekrist VM paustajai argumentācijai, kas ir pretrunā gan ar Lielbritānijas pieredzi, kā arī neatbilst citu Eiropas valstu praksei. Vēl jo vairāk piedāvātie grozījumi attiecībā uz kazino ir pilnīgi pretēji Eiropas azartspēļu nozares attīstības tendencēm, kur kazino veidojas kā lielāki izklaides kompleksi, kas nodrošina kvalitatīvu spēlētāju uzvedības un pakalpojumu uzraudzību.
OCL, veicot ieguldījumus kazino atvēršanā, rēķinājās ar iespēju nodrošināt klientiem izklaides pakalpojumu paketi, kāda tā ir citās Eiropas dalībvalstīs, tai skaitā Igaunijā un Lietuvā. Mainot kazino kā izklaides pasākumu kompleksa koncepciju, jāvērtē šādas koncepcijas konkurētspēja un klientu interese to apmeklēt. Jāatzīmē, ka Latvija būs vienīgā Eiropas Savienības dalībvalsts, kas būs kazino segmentā ieviesusi šādus ierobežojumus.
Jāatzīmē arī, ka šādi ierobežojumi radīs negatīvi iespaidu uz turpmāku tūristu piesaisti un samazinās nozares konkurētspēju salīdzinot ar kaimiņu valstīm. Igaunijā plānotas vairāk kā 30 miljonu eiro investīcijas kazino un atpūtas kompleksa izveidē Tallinā, kas orientēts uz Āzijas tūristiem. Ieviešot šādus ierobežojumus, kazino kā izklaides pasākumu kopums nebūs pievilcīgs tūristiem un samazinās arī turpmākās investīcijas šajā atpūtas un izklaides segmentā.
Jāuzsver, ka kazino atrašanās viesnīcu telpās nodrošina arī plašākas izklaides iespējas ne tikai individuālajiem tūristiem, bet arī veicina konferenču biznesu, kur neformāla laika pavadīšana ir būtiska šo pasākumu daļa, kā arī veicina Latvijas konkurētspēju šajā segmentā.
OCL aicina VM, Ekonomikas ministriju un citas iesaistītās puses vēlreiz izvērtēt grozījumu pamatojumu un samērīgumu. Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija 2022.gada 2.ceturkšņa dati rāda, ka kazino spēļu galdu spēles veido 2,74% no kopējiem nozares ieņēmumiem. Attiecīgi arī ierosinātie grozījumi nebūtiski ietekmēs vietējo kazino spēlētāju skaitu un to profilu.
Alkohola patērēšana klientiem nav primārais kazino apmeklējuma mērķis, bet ir daļa no atpūtas pasākuma. Nav pamatojuma uzskatīt, ka alkohola lietošana kazino telpās veicina riskantu spēli. Tam seko apmācīti darbinieki un šobrīd tiek izstrādāti papildus pasākumi riskantas spēlēs kontrolei un ierobežošanai. Tāpēc arī citās Eiropas valstīs nav šādu ierobežojumu.
Izziņā minētie pētījumi ir attiecināmi uz uzvedības modeļu analīzi. Turpretī būtiski ir konstatēt, vai pastāv cēloņsakarība starp alkohola patērēšanu un spēlētāja nonākšanu riska grupā. Piemēram, pētījumā “The effects of alcohol expectancy and intake on slot machine gambling behavior” (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28639827/) secināts, ka šādas ietekmes nav – “Alcohol expectancy and intake do not affect gambling persistence, dissipation of funds, reaction time, or gambling enjoyment”.
Atbilstoši “Par Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” Finanšu ministrijas darba grupā gatavotajiem normatīvajiem dokumentiem azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājiem būs pienākums dokumentēt ar azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu spēlēšanu saistītos riskus un spēlētāju paradumu izmaiņas, lai ar sistēmas palīdzību novērtētu to, vai spēlētāja uzvedībā ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par problemātisku azartspēļu spēlēšanu. Pamatojoties uz šo novērtējumu, azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētāji savlaicīgi informēs spēlētājus par ar pārmērīgu un nekontrolētu spēlēšanu saistītajiem riskiem, kā arī nepieciešamības gadījumā veiks intervences pasākumus, lai atturētu spēlētājus no pārmērīgas un nekontrolētas spēlēšanas. Tas ļauj ierobežot riskantu spēlētāju grupu un vienlaicīgi arī nodrošina, ka tiek uzraudzīti visi iespējamie riska faktori, tai skaitā alkohola patērēšana. Tādejādi samērīgā veidā ļaujot sasniegt ar likuma grozījumiem noteiktos mērķus.
OCL ir gatava klātienē sniegt nepieciešamo informāciju un dalīties ar pieredze, lai tiktu pieņemti izsvērti un samērīgi likuma grozījumi.
Piedāvātie Veselības ministrijas (turpmāk – VM) grozījumi “Alkoholisko dzērienu aprites likumā” nosaka, ka azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība, pienešana un patērēšana pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām. OCL uztur spēkā iepriekš paustos iebildumus pret aizliegumu lietot (patērēt) alkoholiskos dzērienus pie azartspēļu automātiem, spēļu galdiem un citām azartspēļu iekārtām. Olympic Entertainment Group, kuras sastāvā ir arī OCL, strādā sešās Eiropas valstīs. Nevienā no šīm valstīm šādas prasības attiecībā uz kazino nav.
Kazino ir veidots kā vienots atpūtas komplekss, kurā klienti pavada laiku, spēlējot azartspēles, lietojot kvalitatīvus alkoholiskos un bezalkoholiskos dzērienus, kā arī izbaudot dažādus izklaides pasākumus. Tā ir vieta savstarpējai saziņai un socializācijai. Kazino darbība tiek atsevišķi regulēta “Azartspēļu un izložu likumā”, nosakot stingrus uzraudzības pasākumus, un arī augstāku darbības licences maksu. Salīdzinājumam kazino licences maksa ir 30 000 euro gadā, bet spēļu zālei vai bingo zālei 4500 euro.
Latvijā šobrīd darbojas divi licencēti kazino un tie abi pieder OCL. Tie jau sākotnēji ir veidoti kā pilnvērtīgi uz tūrismu orientēti atpūtas kompleksi, kas atrodas Rīgā 4 un 5 zvaigžņu viesnīcās. Kazino “Olympic Voodoo Casino”, kas atrodas viesnīcā “Radisson BLU Latvia”, ir lielākais šāda veida atpūtas komplekss Baltijā. Savukārt, viesnīca “Grand Hotel Kempinski Riga”, kurā izvietots otrs kazino Rīgā, ir pazīstama kā viena no prestižākajām viesnīcām visā Baltijas reģionā. Abu kazino piedāvātais pakalpojumu kvalitātes līmenis atbilst augstākajiem starptautiskajiem standartiem. To ir iecienījuši gan Latviju apmeklējošie tūristi, gan arī vietējie iedzīvotāji. Kazino pakalpojumu paketē ietilpst azartspēles, ēdināšanas un bāra pakalpojumi, kā arī dažādi izklaides pasākumi. Pēdējo piecu gadu laikā “Olympic Voodoo Casino” rekonstrukcijā ir ieguldīti 1,7 mil. eiro. Latvijas budžets no OCL kazino kompleksiem 2019.gadā saņēma 11,6 mil. eiro nodokļu un licenču maksājumos. OCL kazino nodarbina 188 darbiniekus, nodrošinot tiem konkurētspējīgu atalgojumu.
Ņemot vērā, ka VM iepriekš atsaucās uz Lielbritānijas informācijas avotu, sniedzam sekojošu informāciju. 2001.gadā Lielbritānijas parlamentam tika sagatavots “Azartspēļu pārskata ziņojums” (https://www.hblb.org.uk/documents/Special_Betting_Exchange_Consultation/BEC%2092.%20Gambling%20Review.pdf). Tajā cita starpā tika izvērtēta alkohola pieejamība kazino un spēļu zālēs, un veiktas rekomendācijas turpmākai rīcībai. Izvērtējumā konstatēts, ka kazino ir komplekss izklaides pasākums, kurā kazino var piedāvāt daudz visaptverošāku sociālo vidi. Secinājumos norādīts, ka būtu vēlams, lai kazino varētu piedāvāt daudz plašāku izklaides pieredzi, papildus azartspēlēm iekļaujot ēdināšanu un mākslinieku priekšnesumus, tai skaitā arī tiek atļauts alkohola patēriņš kazino spēļu zālēs (24.15 Entertainment; 24.19 Alcohol on the gaming floor).
Attiecīgi turpmāk Lielbritānijā pieņemtais 2005. gada Azartspēļu likums (The Gambling Act 2005) ļāva kazino tapt par kompleksām pieaugušo izklaides vietām, nodrošinot mākslinieku priekšnesumus, ēdienu un dzērienu pasniegšanu (tai skaitā alkoholisko dzērienu lietošanu spēļu zālēs), kā arī galda spēles, elektronisko ruleti, pokeru un spēļu automātus. (https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/files.alcoholchange.org.uk/documents/The-relationship-between-alcohol-and-gambling-behaviours.pdf).
Līdz ar to nekādā veidā nevar piekrist VM paustajai argumentācijai, kas ir pretrunā gan ar Lielbritānijas pieredzi, kā arī neatbilst citu Eiropas valstu praksei. Vēl jo vairāk piedāvātie grozījumi attiecībā uz kazino ir pilnīgi pretēji Eiropas azartspēļu nozares attīstības tendencēm, kur kazino veidojas kā lielāki izklaides kompleksi, kas nodrošina kvalitatīvu spēlētāju uzvedības un pakalpojumu uzraudzību.
OCL, veicot ieguldījumus kazino atvēršanā, rēķinājās ar iespēju nodrošināt klientiem izklaides pakalpojumu paketi, kāda tā ir citās Eiropas dalībvalstīs, tai skaitā Igaunijā un Lietuvā. Mainot kazino kā izklaides pasākumu kompleksa koncepciju, jāvērtē šādas koncepcijas konkurētspēja un klientu interese to apmeklēt. Jāatzīmē, ka Latvija būs vienīgā Eiropas Savienības dalībvalsts, kas būs kazino segmentā ieviesusi šādus ierobežojumus.
Jāatzīmē arī, ka šādi ierobežojumi radīs negatīvi iespaidu uz turpmāku tūristu piesaisti un samazinās nozares konkurētspēju salīdzinot ar kaimiņu valstīm. Igaunijā plānotas vairāk kā 30 miljonu eiro investīcijas kazino un atpūtas kompleksa izveidē Tallinā, kas orientēts uz Āzijas tūristiem. Ieviešot šādus ierobežojumus, kazino kā izklaides pasākumu kopums nebūs pievilcīgs tūristiem un samazinās arī turpmākās investīcijas šajā atpūtas un izklaides segmentā.
Jāuzsver, ka kazino atrašanās viesnīcu telpās nodrošina arī plašākas izklaides iespējas ne tikai individuālajiem tūristiem, bet arī veicina konferenču biznesu, kur neformāla laika pavadīšana ir būtiska šo pasākumu daļa, kā arī veicina Latvijas konkurētspēju šajā segmentā.
OCL aicina VM, Ekonomikas ministriju un citas iesaistītās puses vēlreiz izvērtēt grozījumu pamatojumu un samērīgumu. Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija 2022.gada 2.ceturkšņa dati rāda, ka kazino spēļu galdu spēles veido 2,74% no kopējiem nozares ieņēmumiem. Attiecīgi arī ierosinātie grozījumi nebūtiski ietekmēs vietējo kazino spēlētāju skaitu un to profilu.
Alkohola patērēšana klientiem nav primārais kazino apmeklējuma mērķis, bet ir daļa no atpūtas pasākuma. Nav pamatojuma uzskatīt, ka alkohola lietošana kazino telpās veicina riskantu spēli. Tam seko apmācīti darbinieki un šobrīd tiek izstrādāti papildus pasākumi riskantas spēlēs kontrolei un ierobežošanai. Tāpēc arī citās Eiropas valstīs nav šādu ierobežojumu.
Izziņā minētie pētījumi ir attiecināmi uz uzvedības modeļu analīzi. Turpretī būtiski ir konstatēt, vai pastāv cēloņsakarība starp alkohola patērēšanu un spēlētāja nonākšanu riska grupā. Piemēram, pētījumā “The effects of alcohol expectancy and intake on slot machine gambling behavior” (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28639827/) secināts, ka šādas ietekmes nav – “Alcohol expectancy and intake do not affect gambling persistence, dissipation of funds, reaction time, or gambling enjoyment”.
Atbilstoši “Par Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” Finanšu ministrijas darba grupā gatavotajiem normatīvajiem dokumentiem azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājiem būs pienākums dokumentēt ar azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu spēlēšanu saistītos riskus un spēlētāju paradumu izmaiņas, lai ar sistēmas palīdzību novērtētu to, vai spēlētāja uzvedībā ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par problemātisku azartspēļu spēlēšanu. Pamatojoties uz šo novērtējumu, azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētāji savlaicīgi informēs spēlētājus par ar pārmērīgu un nekontrolētu spēlēšanu saistītajiem riskiem, kā arī nepieciešamības gadījumā veiks intervences pasākumus, lai atturētu spēlētājus no pārmērīgas un nekontrolētas spēlēšanas. Tas ļauj ierobežot riskantu spēlētāju grupu un vienlaicīgi arī nodrošina, ka tiek uzraudzīti visi iespējamie riska faktori, tai skaitā alkohola patērēšana. Tādejādi samērīgā veidā ļaujot sasniegt ar likuma grozījumiem noteiktos mērķus.
OCL ir gatava klātienē sniegt nepieciešamo informāciju un dalīties ar pieredze, lai tiktu pieņemti izsvērti un samērīgi likuma grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-